Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kwaliteit van drukwerk

Er is ooit in een topic gesproken over kwaliteits verschillen in drukwerk. Ik kan het niet meer vinden. Iemand had er verstand van. Het ging toen als ik het me goed herinner over het verschil in drukwerk tussen eigen beheer en pod. Ik ga binnenkort naar een Turkse drukker om te kijken hoe goedkoop die het kunnen drukken. Mijn vraag: Wie weet waar ik op moet letten? Hoe herken ik de verschillen?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar moet je marriejeanne voor hebben. Die weet daar alles van. (Ik weet er een heel klein beetje van). Misschien zijn er meer mensen die er wat van weten. Marriejeanne is denk ik even gevlogen met de herfstwind of zo. Er zijn veel soorten papier en diktes. Daar moet je een keuze uit maken. En je zult het waarschijnlijk in pocketuitgave doen vanwege de kosten? Hardcover scheelt al gauw, hier in Nederland, een paar euro per boek. In de kleinere oplage is het altijd printen, bij grote oplage is het drukken. Ik weet niet waar het omslagpunt ligt. Mijn boekje (wrakhouten tafeltje) was: binnenwerk 90 grams hv roman creme 0.195. (Ik vind helemaal wit papier niet prettig leesbaar) omslag 240 grams eenzijdig sulfaatkarton Ik weet niet wat dat allemaal betekent, maar dat waren de specificaties. Je hebt mijn boekje toch, he? Dan kun je vergelijken. Of het daar mee heen nemen als je die dikte van papier en karton wilt. Het is geprint en gelamineerd (glanzende kaft). Dan heb je wat vergelijkingsmateriaal. Vraag de drukker om je voorbeelden van papier te laten zien en voorbeelden van boeken die ze gemaakt hebben. Als ik hier onzin verkoop, wijst marriejeanne, of een andere deskundige, me wel terecht. Betekent je vraag dat je de weg via de reguliere uitgever verlaten hebt?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, De reguliere weg staat nog open maar dan moeten ze wel op tijd reageren haha. Arrogant? Misschien wel ja. Ik ben me gewoon druk aan het voorbereiden voor het geval ze niet reageren. Ik wil weten wat de kosten worden, afzetmogelijkheden enz enz. Als ik dit na de afwijzingen nog allemaal uit moet pluizen krijg ik het niet meer op tijd klaar. Het eigen beheerplan moet als het ware kant en klaar zijn. Ik wil echt proberen het volgend voorjaar op orde te hebben. Dat geeft me tijd ermee de boer op te gaan voordat de toeristen komen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet wel dat glossy papier erg duur is en heel zwaar aanvoelt. dat hangt dan wel weer af van het gramsgewicht van het papier. Voor een mooi prentenboek bijvoorbeeld is een 150 grams gesatineerd heel mooi. Maar 150 grams mat voelt vaak zwaarder aan. Voor een roman o.i.d is 90 grams houtvrij romandruk, 0.20 opdikkend, een mooie papiersoort. Beetje offwhite. Je ziet het eigenlijk heel vaak voor boeken gebruikt worden. Omslagen worden tegenwoordig ook vaak mat gelamineerd, bijvoorbeeld op 240 grs sulfaatkarton. Maar dat is dus wat je persoonlijk het mooist vind.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
O, jij hebt een prachtbaan!!! Lijkt me heerlijk, zo dicht bij het vuur te zitten!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik heb een zalige baan! Maar we doen niet alleen maar boeken hoor, dus ik zit me niet de hele dag te 'warmen' ;-)