Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Van uitgangspunt naar plot

Ik heb vaak "een leuk idee", bijvoorbeeld een oud en nieuw feestje met een "truth or dare" spel. Mijn probleem is dan vaak dat ik er geen plot van kan maken. Ik heb alleen maar het uitgangspunt, maar ik kan er geen verhaal van maken. Of met heel veel moeite. Heeft iemand anders daar ook last van, en hoe lossen jullie dat op? Ik vind het namelijk nogal frustrerend.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wonderer, er zijn genoeg boeken te noemen, waarin aan het einde niets veranderd is. Met andere woorden: het is 'plotloos'. Heel veel mensen hammeren steeds op een plot, maar een goed verhaal hoeft niet altijd een plot te hebben. Kijk naar 'De avonden' van Reve en naar 'Nooit meer slapen' van Hermans om maar twee voorbeelden te noemen. Hun boeken moeten het niet van een plot hebben, maar zijn schitterend in hun opzet en thematiek. Door niet naar een plot te werken, is er ook een soort wrevel bij de lezers. Lezers blijven vaak gedesillusioneerd achter. Heerlijk!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh. Nou, dat is niet helemaal wat ik voor ogen heb. Ik vind plot wel belangrijk, en prettig om te lezen, zeker als het door de personages getrokken wordt (in plaats van dat de personages alleen maar een middel zijn om het plot vooruit te helpen).

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Frits: daar heb je heel mooi opgeschreven waarom sommige boeken me absoluut niet boeien.