Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aantal pagina's inzenden

Deze week vond ik een uitgever waar mijn manuscript naar mijn mening zou kunnen passen. Ik heb dus even gevraagd of ze mijn manuscript willen ontvangen en zo ja, hoe ze het aangeleverd willen krijgen. Vandaag kreeg ik een mail terug van die uitgever. Ms. graag per post, een aantal pagina's is voldoende. Ze beoordelen nieuwe manuscript eens per maand. Een aantal pagina's...stuur je dan gewoon bijv. de eerste twee hoofdstukken? Of stuur je een aantal pagina's bijv. ergens uit het midden, omdat jij vindt dat dat typerend is voor jouw boek / schrijfstijl? Of kan het beide? Wie heeft hier ervaring mee?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste hoofdstuk, zou ik doen (aannemend dat het een roman is?). Een boek begint met het eerste hoofdstuk en omdat lezers daar ook meestal mee beginnen, krijgt een uitgever een goed beeld van wat de lezer in dit boek voorgezet krijgt. Als een eerste hoofdstuk niet om door te komen is, wordt de rest niet gelezen. Als een eerste hoofdstuk goed is, zal de uitgever om hoofdstuk twee vragen. Een eerste hoofdstuk is toch een goede introductie van wat men van een boek verwachten mag? En dan kun je er eventueel nog een ander hoofdstuk bij doen, wat je óók heel goed vindt.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb juist de typerende stukken gedaan. Typerend voor mijn stijl. Heb ik er ook bij gezet: Om de stijl een beetje te leren kennen. En een paar sterke stukjes om de karakters te tekenen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tsja, de stand is op dit moment 1-1 :P , dus nou weet ik het nog niet...wel alvast bedankt voor jullie uitleg erbij! @ Marriejeanne: nee, 't is een kinderboek voor 7-10 jaar. Ik ben nog niet zo romanschrijverig aangelegd, al zou ik dat heel graag willen kunnen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij vroegen ze om het eerste hoofdstuk. Dat ga ik dus maar doen, plus een synopsis voor de rest. Maar kun je de uitgeverij niet vragen wat ze precies willen?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat ga ik geloof ik maar doen. Ik neig zelf naar het eerste hoofdstuk, of misschien de eerste twee. Al zitten er dus verderop hoofdstukken met meer actie. Het begin van het boek introduceert het eerste thema, hoofdstuk twee het tweede thema en de rode draad. Er is op zich genoeg actie, maar het 'vuurwerk' zit verderop in het boek. Dat lezen ze nu via de synopsis. Vandaar dat ik zat te twijfelen. Maar misschien verwachten ze niet per se vuurwerk aan het begin.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel een beetje hetzelfde hoor. Dat ik met het eerste hoofdstuk verwachtingen wek die niet kloppen. Maar goed, we zullen wel zien ;)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het vooruitzicht van vuurwerk (hoofdstuk 1), het kopen, het aftellen der dagen was voor mij als kleine jongen net zo spannend als oudjaarsavond... (gaat niet over mezelf, hekel aan die dagen). Veel schrijftips gaan ook niet voor niets over het begin van je boek. Als hoofdstuk 1 niet boeit, laat dan het einde maar zitten...

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Christopher, dat klopt. Net als bij een sollicitatiebrief, het begin is het belangrijkste, die openingszin. Maar toch wilden ze (in mijn geval) wat meer over de karakters weten plus de -compacte- stijl.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook gevraagd door een scout van een uitgeverij om eenpaar fragmenten op te sturen plus een synopsis. Zit er vreselijk mee te hannessen. Als ik het zie staan, vind ik het meteen weer slecht. En een synopsis kan altijd weer helemaal anders. Ik heb dus nog geen idee hoe ik het ga doen. Ik hoop maar dat ik er niet een paar jaar mee wacht.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, ik denk dat ik dan maar de eerste twee hoofdstukken stuur, die zijn niet ongelofelijk lang en daarin wordt iedereen geïntroduceerd. Dank allen!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meer heeft een goed beoordelaar ook niet nodig. Na 2 à 3 alinea's hebben ze't vaak al gezien. Veel suc6!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sigyn, hoe is het nu allemaal eigenlijk afgelopen? Ben je ergens mee bezig, herschrijven (het verhuisstukje toch?) of je ms waar je nu misschien al iets meer van weet? Vonden ze het zo goed genoeg?