7 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Nut van AI voor uitgevers

26 februari 2026 - 11:23

Denken jullie niet dat AI nieuwe kansen kan bieden, voor zowel de schrijver als de uitgever.

Ik verklaar me nader: De stapel manuscripten waar uitgevers zich vroeger doorheen moesten wroeten, die wellicht soms niet de nodige aandacht kreeg dat het verdiende, kan AI daar niet nuttig zijn?

Is het niet mogelijk dat AI die uitzonderlijke manuscripten in no time kan uitpluizen, doorspitten en de bagger eenvoudigweg kan scheiden van de pareltjes.

AI zal nooit de schrijver vervangen, creativiteit en emotie kan nooit gekopieerd worden, maar denken jullie niet dat een uniek verhaal dat vroeger geen kansen kreeg nu misschien wel gemakkelijker alsnog gedetecteerd zal worden.

En anderzijds, hoe gemakkelijk is het niet dat je direct een recensent bij de hand hebt om je werk bij te sturen in het schrijfproces. Onbetaalbaar, toch?

Ik denk dat er ons nog mooie tijden te wachten staan, vrienden. Wie weet hoeveel pareltjes ooit een afwijzing hebben gekregen en nu een tweede kans kunnen krijgen?

Wie weet heb je er zelf nog een paar liggen...

Wat denken jullie?

16 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
26 februari 2026 - 12:14

Is het niet mogelijk dat AI die uitzonderlijke manuscripten in no time kan uitpluizen, doorspitten en de bagger eenvoudigweg kan scheiden van de pareltjes.

NBDBiblion recenseert al via AI. Resultaat: tijdwinst en minder personeel nodig.
AI zal nooit de schrijver vervangen, creativiteit en emotie kan nooit gekopieerd worden, maar denken jullie niet dat een uniek verhaal dat vroeger geen kansen kreeg nu misschien wel gemakkelijker alsnog gedetecteerd zal worden.

Waarom zou AI een verhaal dat vroeger geen kansen kreeg, nu ineens een redacteur activeren om het er wél uit te pikken? Wat verwacht je van AI dat een redacteur niet kan?
En anderzijds, hoe gemakkelijk is het niet dat je direct een recensent bij de hand hebt om je werk bij te sturen in het schrijfproces. Onbetaalbaar, toch?

Hier kan veel misgaan, vooral als iemand eigenlijk niet echt goed schrijven kan en vertrouwt op de kunsten van AI. Iedere geoefende lezer prikt feilloos door AI-teksten heen.
Wie weet hoeveel pareltjes ooit een afwijzing hebben gekregen en nu een tweede kans kunnen krijgen?

Hoe denk je dat dit concreet zal gebeuren?