Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

manuscript met christelijke inhoud

Hallo, Ik heb na vele herschrijvingen en na enthousiaste en eerlijke reacties van mijn proeflezers mijn eerste manuscript aangeboden aan een uitgever, uiteraard voorzien van een keurige begeleidende brief. Ik heb een ontvangstbevestiging gekregen en uiterlijk medio augustus hoopt de redacteur me iets te laten weten. Het grote wachten is begonnen. Mijn boek is een literaire autobiografie en het gaat over opgroeien met autisme.Het leest als een roman, toegankelijk, spannend, heftig en ontroerend, aldus mijn proeflezers. Ik ben christen, dus er zitten ook duidelijke christelijke elementen en motieven in. Ik had een niet-christelijke proeflezer die zeer geboeid was door het boek, desondanks schat ik mijn kansen bij een niet-christelijke uitgever op nihil. Daarom heb ik mijn boek alleen naar Mozaïek gestuurd, maar ook omdat ik denk dat dat een uitgever is die bij me past. De realiteit dwingt ons schrijvers om te allen tijde rekening te houden met een afwijzing. Daarom heb ik alvast de volgende vragen voor jullie: Hebben jullie ervaringen met andere christelijke uitgevers? Is mijn aanname dat niet uitgesproken christelijke uitgevers mijn manuscript niet eens zullen aankijken terecht, of hebben jullie andere ervaringen? Bij welke andere uitgevers zou ik het dan nog meer kunnen proberen? En als ik het boek zelf ga uitgeven, hebben jullie dan nog uit eigen ervaring tips voor me? Bedankt alvast! Bianca

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Bianca, Moeilijk om in te schatten. Persoonlijk heb ik het gevoel dat de inhoud van het boek het succes bepaalt. Ik neem aan dat je een doelgroep in gedachten hebt, op zich een goed uitgangspunt zolang het geen belemmering wordt. Rowling had kinderen als doelgroep en haar boeken zijn (ook) een succes bij volwassenen. Ik heb "Knielen op een bed violen." gelezen. De beschreven sociale omgeving is lichtjaren van mij verwijderd, niettemin was ik uitermate geboeid. Het lijkt mij dat een uitgever in staat is te doorzien of een boek met christelijke inslag toch een veel grotere doelgroep kan hebben. Lang verhaal kort: Niet geprobeerd is altijd mis. Leg het maar neer bij andere uitgevers.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Dankjewel voor de voorbeelden waarin een bestseller ook mensen buiten de verwachte doelgroep boeit. Ik denk niet dat ik daaraan kan tippen, maar inderdaad is niet geschoten altijd mis. Laat de uitgever het maar zeggen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitgeverij Kok misschien, die publiceren heel veel christelijke fictie. Of je boek in hun fonds past weet ik natuurlijk niet... Wel geïnteresseerd in je boek trouwens ;).

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel, Ik heb vier uitgevers aangeschreven, drie christelijke en inmiddels ook Atlas Contact. Ik wacht nog niet zo lang, dus moet nog even geduld hebben.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof niet dat je bij algemene uitgevers kansloos bent, tenzij het christelijke element in je boek echt heel bepalend is. Maar ook dan zullen ze het niet bij voorbaat afwijzen als het kwaliteit heeft. Als je het al bij Mozaïek hebt geprobeerd, weet je waarschijnlijk dat het een imprint is van uitgeverij KokBoekencentrum. Kok en Mozaïek vallen dus onder dezelfde uitgeverij. Als ze je boek accepteren, is het mogelijk dat ze het uiteindelijk niet bij Mozaïek, maar vanwege het christelijk tintje liever bij Kok uitgeven. Mozaïek geeft ook boeken zonder christelijke inslag uit. Daar ben ik zelf een voorbeeld van, want ik publiceerde er vorig jaar mijn debuutroman (als tweeluik). De hoofdpersoon in mijn verhaal is een islamitisch meisje uit de negende eeuw. Dat was voor de redactie geen probleem, omdat Mozaïek de imprint is waarmee KokBoekencentrum naast de christelijke markt ook op de algemene markt succesvol wil zijn. Veel succes, Bianca!

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Bianca, De tip die ik je wil geven is om het manuscript naar de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) te sturen. Als zij het een goed boek vinden, geef het boek dan zelf uit. Als het boek klaar is, probeer dan een artikel te krijgen in hun contactblad over waarom je het boek hebt geschreven. Je zit dan bij de doelgroep en zult al snel uit de kosten zijn. Bij een grotere verkoop, dan zijn jouw verdiensten weer meer dan publiceren via een uitgever. Heel veel succes, Rudo

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjulliewel voor het meedenken! We zijn inmiddels bijna vier maanden verder. Ik heb een inhoudelijke reactie gekregen van een uitgever. Ze twijfelde of het boek onderscheidend genoeg was. Ze had positieve punten en tips en vroeg wat ik zelf nog voor ideeën had. Ik heb gereageerd. Dat is alweer bijna een maand geleden. Een niet christelijke uitgever heeft het boek trouwens al snel afgewezen, dus dat was iig duidelijk. Ik denk dat het nu ook wel duidelijk is, zoals me blijkt uit andere topics op deze site, dat ik inderdaad maar beter kan gaan nadenken over uitgeven in eigen beheer. Eerst nog maar weer herschrijven n.a.v het commentaar van die ene uitgever en eigen nieuwe inzichten. Wordt vervolgd!