Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

promotie debuut

In juni komt "Het meisje in mijn hoofd" uit bij uitgeverij Mozaïek. Het boek is al verschenen in de zomercatalogus van de uitgeverij en kan al besteld worden. Maar omdat het nog gedrukt moet worden, is het pas in juni beschikbaar. Het thema van mijn boek is eetstoornissen. Ik zou graag ook zelf wat promotie willen voeren voor mijn roman, zeker in België, omdat de uitgeverij daar minder bekend is. Ik heb een hele waslijst van organisaties en mensen die ik wil aanspreken, maar ik vroeg me af wanneer ik best begin met het aanspreken van die mensen? Of moet ik de lijst naar mijn uitgever sturen en hen contact laten nemen met allerlei instanties en organisaties in België? En wanneer is het dan het beste moment om telefoontjes, mails,... rond te sturen? Wanneer het boek eenmaal gedrukt is of kan dit nu al? (oef, da's een hele lijst met vragen!)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nu beginnen, Sofie. Dat is tenminste mijn ervaring. Organisaties e.d. zou ik door de uitegver laten doen en persoonlijke mailtjes zelf.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt je op fora aanmelden die met het onderwerp te maken hebben (voor zover je dat al niet doet) en nu vast meepraten. Dan wordt het sneller geaccepteerd dat je volgende maand reclame gaat maken voor je boek ;) Anders zien de mensen je toch meer als spammer. Verder ben ik het wel met Tja eens, de grote organisaties door je uitgever laten doen, dat staat professioneler.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yep, precies wat Micha zegt. Begin nu alvast, wordt lid van verschillende fora en de rest aan de uitgever overlaten. :)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas van mijn kant geen tips, maar wel gefeliciteerd en heel veel succes! Wat de rest zegt: ik vind het heel slimme tips! Ik zal ze zelf onthouden!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ergens een keer gelezen dat je ong. 4 maanden van te voren kan beginnen met promotie. Misschien zou je middelbare scholen kunnen aanschrijven. Eetstoornissen komt toch veel voor bij een bepaalde leeftijdsgroep? Misschien kan je dan tijdens maatschappijleer voorlezen en een aantal boeken achterlaten voor de verkoop? Radioprogramma's voor tieners? Tiener bladen? Ik zit zomaar wat te bedenken, hoor.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu beginnen en zelf doen. Op die uitgevers moet je niet gaan zitten wachten, die besteden maar marginaal aandacht aan elk boek. Zeker in dit genre zou ik zelf het heft in handen nemen. Kijk op deze site hoe bijvoorbeeld Roos Boum (Valse Salie) en Mara (knobbelmonsters en ander gespuis) het aan hebben gepakt. Dat werkt.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk ik ben zelf ook over dit onderwerp aan het nadenken (dus goed dat je het geopend hebt!) Wat je ook nog kunt doen, wat ik zelf in ieder geval ga doen, is de weekkrantjes in de stad waar ik woon aanschrijven. Misschien willen ze een stukje schrijven over hun stadgenoot en je boek. Free publicity. En ik heb mijn visitekaartje achtergelaten bij de twee grootste boekhandels hier. Leuk topic, ik volg het even.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben trouwens ook even aan het snuffelen geweest naar wat het kost om kaarten of flyers te laten drukken, maar dat is echt superduur zeg. Zelfs bij Vistaprint of zo. Die tip noem ik dus vooralsnog maar even niet. ;) Als iemand daar een alternatief voor weet hou ik me aanbevolen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Vistaprint moet je wachten tot ze de gratis flyers aanbieden. Dan betaal je alleen porto ong. 6 euro ( 100 flyers) als je 3 weken wacht, maar meestal is het korter. Je betaalt iets meer als je je eigen foto/logo wil op loaden. Ze sturen om de paar dagen een mail en als je je bij vistaprint. com/nl/ie enz. aanmeldt zit er altijd wat tussen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk bedankt voor de vele tips! En ik die dacht om braaf af te wachten tot ik mijn boek in handen had of tot ik een seintje kreeg van de uitgeverij. Ik ben van plan om zeker scholen en hulpcentra aan te spreken. En misschien ook wat neerschrijven voor de boekpresentatie op het forum? :-) Aan visitekaartjes had ik nog niet gedacht. Ik heb wel kopies gemaakt van de aankondiging van mijn boek in de aanbiedingenfolder van Mozaïek en ik dacht die te verspreiden bij kranten en tijdschriften.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors, niet wachten tot de uitgever iets doet, de uitgever vragen of ze een persbericht versturen. Zeker als de naam bekend is bij instanties vanwege hun fonds, zal dat effect hebben.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een boektrailer gemaakt voor 'Zus voor één nacht' dat vorige maand is uitgekomen. Je merkt inderdaad al snel: je moet het zelf doen. De uitgever wil je best terwille zijn, maar uiteindelijk hebben ze veel te weinig mankracht om het echt goed te doen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als persberichten etc. van de uitgever komen, staat het veel professioneler dan dat je zelf iets brouwt. Contact opnemen met plaatselijke media zou ik overleggen, soms doet de uitgever dit ook liever zelf. Het vervelende als je nu al gaat promoten, is dat de mensen tegen de tijd dat je boek er is, allang kwijt zijn dat het zou komen. Ik zou er dus mee wachten tot het er bijnabijna is, dan heeft het nieuwswaarde. Het contacteren van scholen en dergelijke, kan ook prima als het boek al is verschenen. Een website is ook een goede info en promotiemogelijkheid.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Devenda. Een boektrailer, wauw. Ik wist niet eens wat dat was. Lang leve google! @Ing. Ik denk niet dat als je nu begint met promoten men het straks kwijt is. Zou het er niet van afhangen hoe je het opbouwt? Ik denk aan prijsvragen, korte stukjes publiceren, intekenen enz. Er is ook ergens een 'marketingwet' dat men 7 keer van je gehoord moet hebben voordat men tot actie overgaat. Bv flyers, internet, (lokale) radio, iemand praat er over en dan wordt het bewust of onbewust geregistreerd en hopelijk gaat men dan naar de boekwinkel.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is waar Cyd, die zeven keer komt mij ook bekend voor. Ik bedoelde ook meer te zeggen dat als je het een periode van tevoren doet, je ze er zeker aan zult moeten herinneren als het moment suprême er is. Maar ik zou er toch mee oppassen om dat zelf aan te pakken als je bij een reguliere uitgever zit, want ook zij doen aan "voorwerk" (niet allemaal misschien?) door aanbiedingsbrochures, bezoeken, mails, beurzen (Manuscripta bijv.) en het lijkt mij wat knullig staan als je daar doorheen komt fietsen. Zaak om dat na te vragen en af te spreken.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wat is een boektrailer? Ik ben nog zo blond op dit gebied allemaal. mijn beide boekjes heb ik op 8 mei binnen gekregen in het bestelde auteurs-aantal (bij een POD laten maken) Op verschillende gebieden heb ik hier in het dorp wel al een naam opgebouwd die ik dus kan gebruiken. ik heb vooraf niet veel pr gedaan. wel zelf wat kaartjes gedrukt en aan belangstellende klanten meegegeven met de vraag de kaartjes door te spelen. wat ik verder doe: 1: meteen met een stapel boeken bij beide boekhandels aangeklopt en in consignatie neergelegd (nog netttttt voor moederdag) 2: de internet"kranten" van mijn dorp meteen ingevuld 3: een van de locale suffertjes aangeschreven om het woensdag te plaatsen, met de andere overeen gekomen dat er later een interessant stuk in komt (pas later omdat ik deze komende weken al met andere dingen in de krant sta) 4: locale radio (waar bijna niemand naar luistert maar toch....) gaan we woensdag heen voor iets heel speciaals!!! we gaan nu het verhaal opnemen (en er in een programma even aandacht aan besteden) en in het najaar wordt dat als luisterverhaal uitgezonden. in een serie met hoorspelen enz.... echt super.. ik had de stoute schoenen aangetrokken om ze ergens bij te benaderen en dit rolde er uit!!! dat is het voordeel van een kort verhaal wat precies een uitzending van 1 uur kan vullen. 5:ik ga de lokale doelgroep aanschrijven (yoga docenten, cursusleiding, alternatieve praktijken) in mijn dorp en directe omgeving omdat ik de helft daarvan wel van naam ken of persoonlijk ken zodat het geen spam is. 6: een van de 2 boekjes is geschreven voor mensen die niet meer naar buiten kunnen. Dus .... een powerpointpresentatie maken met ingesproken tekst.. zodat een bejaardentehuis daar een avond mee kan vullen. Ze kunnen dat kopen of huren.. moet ik nog over denken. 7:via de uitgeverij heb ik ook kaarten laten maken om op te kunnen sturen en boekenleggers. de prijs viel MIJ daarvan mee. 8: uitgeverij laat ik 1 mailing doen naar landelijke instanties. dat moet ik nog overleggen en dat duurt natuurlijk nog een tijd. 9: natuurlijk heb ik meteen een website gemaakt waar de boeken op staan en waarop te volgen is wanneer een volgend boekje uitkomt. meer kan ik even niet verzinnen. oh ja.. ik kreeg nog de tip om over een tijdje op een "spirituele/alternatieve" dag met een standje te staan. Dat is mijn doelgroep grotendeels. 1 groot probleem: wat zijn die boekjes zwaar! <[:-))) je zeult wat af met die dingen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@efraa. Misschien is het een idee om het yoga magazine te kopen en kijken wie allemaal adverteert. Er zijn vaak cursussen en workshops, misschien bij jou in de buurt waar je even langs kan gaan. Beurzen kunnen namelijk vrij prijzig zijn. Je maakt prachtige foto's trouwens.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
goeie tip. bedankt ik wist niet dat dat bestond zal een nummer aan een klant van me vragen! en bedankt voor je compliment!!! ik geniet ook van het maken van de foto's

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
jeps. daar staat ie al! bedankt voor het meedenken. ik ga ook een dezer dagen allerlei tijdschriften kopen om te kijken wat ik daarmee kan.. maar je moet eerst alle gegevens hebben natuurlijk

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook het Inspiratiemagazine aanschrijven, efraa. Heb ik ook gedaan toen ik samen met een andere ouder een eerste cummunieboekje schreef (in een ver verleden, ahum) en wij kwamen daar ook in te staan, als kooptip. Het is meer op het katholicisme gericht, maar misschien maakt dat niet uit. Klinkt goed, inspiratiemagazine, vind ik!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boektrailer, ha! @ Efraa: een boektrailer is een spannend filmpje waarop je (net als bij een film) in een minuut of zo je boek probeert neer te zetten. Natuurlijk heb je geen filmbeelden om te gebruiken, maar je kunt er wel algemene sfeerbeelden voor gebruiken. Foto's of videoloops (een soort bewegende foto). Het resultaat van mijn fröbelwerk en andere trailers kun je onder andere op http://kinderboeken.blog.nl/boektrailers @ Greetje: Of het effect heeft? Weet je nooit. Ik denk dat het de combinatie is. Websites over boeken hebben iets om te laten zien. Iets wat aanklikbaar is met beweging en geluid. Voor internet is dat goed. Ik kreeg in elk geval vandaag een mailtje van iemand die al geïnteresseerd was geraakt in 'Zus voor één nacht' door de trailer die ik op een site had gezet. Toen ik daar vandaag een heel positieve recensie van Ouders Online aan toe kon voegen, mailde ze me dat ze het ging kopen...

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt inderdaad interessant! Misschien moet ik het ook eens proberen. Met onze huidige internetgeneratie kan zo'n filmpje niet anders dan succes hebben, niet? Wat betreft andere vormen van promotie... Ik vind het soms een beetje ontmoedigend. Ik heb nu heel wat mails verzonden, maar krijg weinig reacties. Soms heb ik het gevoel dat ik met mijn hoofd tegen de muur bots en af en toe doet dat flink zeer... Maar aan de andere kant is het misschien ook wel te wijten aan mijn ongeduldige natuur :-)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik denk dat we dat allemaal wel kennen.. maar ik probeer het maar zo te zien dat je het zaadje nu legt en dan maar hopen dat het op een onverwacht moment toch nog uitkomt. Ik denk zelf dat je er heel hard aan moet trekken bij de eerste boeken. misschien als je naamsbekendheid hebt dat het makkelijker gaat. ik heb ook vrij veel inzet op het moment op allerlei gebieden qua pr. nog amper wat verkocht maar ik neem gewoon aan dat dat nog gaat komen. maar ja.. ik ben natuurlijk pas NET bezig vind het wel interessant om te horen welke prmethode bij jullie het beste lijkt te werken.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
School/klassenbezoeken vind ik enorm leuk om te doen en de kinderen zijn ook erg enthousiast. Of er extra boeken door worden verkocht, weet ik natuurlijk niet maar ze hebben in ieder geval mijn naam en boek(en) een keer gezien. :D Ook vraag ik altijd of er in de schoolkrant/nieuwsbrief een stukje kan worden geplaatst over dat ik ben geweest, dan lezen de ouders dat ook.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Efraa Kijk maar eens op www.onetruemedia.com. Het is een simpele kwestie van foto's uploaden, afwisselen met tekstslides en wat spelen met muziek toevoegen en zoomen van de camera. Klinkt misschien ingewikkeld, maar log maar eens in daar, dan wijst het zich vanzelf. PR: Ja, ik trek er ook hard aan. Heb een paar boeken bij de plaatselijke kruidenier neergelegd, dat mocht. Die heeft er nu ook al een aantal verkocht. Verder: vertrouw niet op een persbericht. Bellen! Je vangt negen keer bot en de tiende keer...