Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Naar hoeveel uitgevers opsturen?

Wie heeft hier ervaring met het opsturen van een manuscript naar uitgeverijen? Ik vraag me namelijk het volgende af: stel dat je je manuscript naar twee (of meer) uitgeverijen stuurt. Wat als, ze in het onwaarschijnlijke geval, er allebei iets inzien? Besluit een uitgeverij de samenwerking dan niet stop te zetten, omdat ze vinden dat je je eerst goed moet orienteren op het scala aan uitgeverijen, zodat je weet in welk fonds je zou kunnen passen? Zo'n soort verhaal las ik namelijk in "Het handboek voor schrijvers." Is dat gebruikelijk (als je in die situatie terecht zou komen) of is dit een uitzondering en wijzen uitgeverijen je niet bij voorbaat af, als ze weten dat je werk ook bij een andere uitgever ligt? In mijn geval zijn er namelijk twee uitgeverijen die bovenaan mijn lijstje staan. Beide claimen een wachttijd van ongeveer twee maanden te hebben, wat relatief weinig is, maar als ik nummer twee pas verstuur als ik afgewezen ben door nummer een en de tweede wijst me ook af, ben ik vier maanden verder. (Opzich valt vier maanden best mee, als je de verhalen leest van sommige anderen op deze site, maar iedereen zal begrijpen dat je het liefst natuurlijk zo snel mogelijk een uitgever vindt.) Dus, om het een beetje samen te vatten: kun je het maken om je manuscript naar meerdere uitgeverijen te sturen? (Ik ben nog vrij nieuw in de schrijverswereld, dus ik heb er geen idee van wat de "normen en waarden" zijn, zeg maar.) Groeten, Amaris.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je oriënteren op het scala aan uitgeverijen zodat je weet in welk fonds je zou kunnen passen is de eerste en belangrijkste stap die je moet zetten, Amaris! Een uitgeverij zet de samenwerking echt niet stop als blijkt dat een andere uitgever ook interesse heeft. Vaak verschillen fondsen van uitgevers niet zodanig dat een manuscript alleen maar in dat ene fonds past. Wel zul je in dat geval een keuze moeten maken welke uitgever je boek uiteindelijk mag uitgeven. Overigens is er hier een topic van iemand die met het dilemma zat dat er twee uitgevers geïnteresseerd waren. Als je zoekt, kun je dat vast wel vinden.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het valt me altijd op hoeveel mensen met een schuldcomplex zitten ten aanzien van uitgeverijen en andere schrijversbobo's. Zouden ze me nog wel lief en aardig vinden als ik het naar twee uitgeverijen tegelijk stuur? Zou Paul Sebes m'n kasjmieren trui enig vinden? Zou ik m'n eerstgeboren kind afstaan, de uitgeverij rekent er namelijk op... Stuur gewoon naar de twee op, zeg niks in je brief, als je bij één van hen aangenomen wordt laat het aan de ander weten en vraag of die nog interesse hebben. Of neem gewoon de eerste die je aanneemt en zeg tegen de laatkomers dat je al van straat bent. mvg

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Keer het om: wat in het prachtige geval er meerdere uitgeverijen geinteresseerd zijn? Ik heb onlangs de manuscript beoordeling gedaan van iemand en drie uitgeverijen voorgesteld. Ze wilden alle drie. Echt waar, geen grap. Ze is met alle drie gaan praten, toen viel er al 1 af. Daarna was het kiezen tussen twee. Hoera, luxe! Ze boden financieel hetzelfde en het klikte bij beide. Ze heeft gekozen voor de uitgeverij die het meest geinteresseerd was in haar andere/volgende werk. Het was een dilemma, jazeker. Maar wel een hele luxe. Ik hoop voor iedere schrijver dat hij/zij ooit die positie heeft. Hup, opsturen met die handel. Naar drie of vier tegelijk.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het ook naar meerdere uitgeverijen tegelijk opsturen. Bij één manuscript heb ik dat gedaan. Bij een ander manuscript heb ik het naar slechts één uitgeverij gestuurd omdat ik heel graag met die specifieke uitgeverij in zee wilde gaan. Ik had geluk... de uitgeverij was even geïnteresseerd in mij als ik in hun... Maar dat gebeurt ook niet altijd en bij iedereen natuurlijk...

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt iedereen voor jullie snelle reacties! Ik zal jullie advies opvolgen. Eerst heb ik uitgezocht bij welke uitgeverijen mijn werk het beste zou passen en heb ik een lijstje gemaakt. Nu ga ik het opsturen (naar meerderen dus.) :P

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Amaris. Gewoon doen, hoor, naar meerdere uitgevers sturen! Ik heb mijn ms nu al langer dan een half jaar bij een uitgever liggen terwijl er bij hun 2 tot 3 maanden voor staat. Bij mij was de reden dat zij bovenaan mijn lijst staan en ik wilde er wel hooguit drie maanden op wachten. Nu ga ik toch eens rondsnuffelen naar andere uitgevers en het verder sturen. Het duurt me gewoon te lang... Een kennis van me had haar ms ook naar meerdere uitgevers gestuurd en heeft meteen tegen de eerste de beste ja gezegd terwijl er meerdere uitgevers met haar in zee wilden gaan. Achteraf heeft ze er spijt van, dat ze niet heeft onderhandeld en echt gekeken door welke uitgever zij het het liefst had willen laten uitgeven. Al doende leert men.......Maar dan is dit forum wel heel prettig, zodat je je beter kunt voorbereiden. Succes ermee!! Groetjes van Anouk.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stuur niet gelijk naar alle uitgevers je manuscript, maar kier er 3 of 4 uit. Wacht de reacties af. Levert het niets op, herschrijven en weer een paar nieuwe uitgevers aanschrijven. Succes.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stuur je manuscript naar 20 uitgevers tegelijk! Je bent zeker van je zaak. Jouw boek is het beste dat er is. Als je dat NIET vindt dan moet je stoppen met schrijven of een overweging maken of je echt wel wil schrijven. Ik heb jarenlang modellenwerk gedaan. Ook die bureau´s zeggen altijd, schrijf je bij zo weinig mogelijk bureau´s in, anders verzadig je op de markt. TOTALE ONZIN. Ze zijn bang dat de concurrent met je klasse en bureaufee ermee vandoor gaat. Als je goed genoeg bent als schrijver (en dat ben je) zullen ze je naam onthouden. Schrijvers zijn een eigenzinnig - eigenwijs - volkje. Dus hup... gewoon lastig vallen die uitgeverijen. UITEINDELIJK GELD OOK HIER. DE AANHOUDER WINT. Je naam en titel van het boek worden namelijk altijd geregistreerd... ook als het wordt afgewezen! Bij een uitgeverij zien ze na 2-3 pagina meestal wel of het iets wordt. TIP. schrijf een puik synopsis en lever altijd netjes aan.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat om de toon en de schrijfstijl en als die samen leuk zijn... tenminste, zo was het bij mij. Ze vonden de toon leuk en de schrijfstijl lekker apart, losjes en eigenwijs. En dat samen werd een boek bij een reguliere uitgever!!!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Luister wel goed naar Nenko. Als je een paar afwijzingen binnenhebt, kun je daarmee aan de slag om je manuscript te verbeteren. Als je meteen alle mogelijke uitgevers aanschrijft, maak je bij hen al geen kans meer met je herschreven manuscript.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Luister wel goed naar Nenko. Als je een paar afwijzingen binnenhebt, kun je daarmee aan de slag om je manuscript te verbeteren. Als je meteen alle mogelijke uitgevers aanschrijft, maak je bij hen al geen kans meer met je herschreven manuscript.
Inderdaad, daar ga ik rekening mee houden. Hopelijk volgen de anderen dat advies ook op :)