Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Kleine uitgeverijen - waarom wel of niet?

Als ik bij boekpresentaties kijk, zie ik dat veel boeken zijn uitgegeven bij kleine uitgeverijen (bijv. EigenZinnig). Mijn vraag is: waarom kies je voor deze uitgeverijen? Of waarom juist niet? Als er hier al een topic over is, hoor ik dat graag. Alvast bedankt!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klein of groot is geen criterium bij VvL, Schli. Waarom denk je dat?
Misschien moet je het omdenken: een uitgeverij die door de VvL goedgekeurd wordt, wordt (in ieder geval door mij) als "groot" gezien, misschien niet in omvang van fonds, of aantal medewerkers, maar op grond van professionaliteit (uitbetaling aan de auteurs, etc, zie reglement VvL). Het "klein" houdt toch vaak in dat het minder professioneel is, dat de schrijvers niet volgens modelcontract betaald krijgen (of aanvullend moeten betalen) etc.
En dat klopt dus lang niet altijd. Ik ben zelf bij VvL lid geworden met het aantonen van mijn modelcontract dat ik had gekregen bij een uitgever die 3 nieuwe boeken per jaar uitbrengt en waarvan de staf bestaat uit een parttime uitgever. Daarnaast publiceer ik verschillende boeken per jaar bij een uitgever die groot is (200 nieuwe uitgaven of herdrukken per jaar) en die niet het Nederlandse modelcontract hanteert. Groot of klein is daarin dus geen criterium.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitgeverij Eigenzinnig heeft mij vandaag laten weten mijn boek te willen uitgeven, of in ieder geval interesse daarin te hebben. Helaas ben ik momenteel op vakantie en mistte ik het telefoontje, maar ze heeft me gelukkig gemaild. Fijn om hier deze reacties te lezen, want ik heb nooit eerder gepubliceerd. Over het algemeen hier lijkt het positief. Een grote uitgever zal zijn voordelen hebben, maar een reactie van hun krijgen duurt blijkbaar langer. Eerst maar eens de reactie en de voorwaarden afwachten. Ben erg benieuwd...

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eigenzinnig is een goede uitgeverij, Jeroen. In ieder geval is dat mijn ervaring.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenzinnig is een goede uitgeverij, Jeroen. In ieder geval is dat mijn ervaring.
Dankjewel. Fijn om te horen. Die eerste stappen in de uitgeverswereld zijn onzeker en ik heb niet veel meer knowhow van hoe het allemaal werkt dan van dit forum.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thx. Maar we zijn er nog niet. Ze zijn in ieder geval positief en van zins om het uit te brengen. Dus ik ben blij. Mooi eind van mijn vakantie :) .

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenzinnig lijkt mij een goede uitgeverij. De sollers die daar een boek hebben uitgegeven, schrijven naar mijn mening erg goed. @Jeroen: Gefeliciteerd!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klein of groot is geen criterium bij VvL, Schli. Waarom denk je dat?
Misschien moet je het omdenken: een uitgeverij die door de VvL goedgekeurd wordt, wordt (in ieder geval door mij) als "groot" gezien, misschien niet in omvang van fonds, of aantal medewerkers, maar op grond van professionaliteit (uitbetaling aan de auteurs, etc, zie reglement VvL). Het "klein" houdt toch vaak in dat het minder professioneel is, dat de schrijvers niet volgens modelcontract betaald krijgen (of aanvullend moeten betalen) etc.
En dat klopt dus lang niet altijd. Ik ben zelf bij VvL lid geworden met het aantonen van mijn modelcontract dat ik had gekregen bij een uitgever die 3 nieuwe boeken per jaar uitbrengt en waarvan de staf bestaat uit een parttime uitgever. Daarnaast publiceer ik verschillende boeken per jaar bij een uitgever die groot is (200 nieuwe uitgaven of herdrukken per jaar) en die niet het Nederlandse modelcontract hanteert. Groot of klein is daarin dus geen criterium.
Wat klopt er dan niet in mijn uitleg? Het valt me ook op dat er hier een grote onprofessionaliteit is bij de schrijvers. "Ze zijn vriendelijk." "Ik voel me er prettig bij." Waar het om zou moeten draaien is: - betalen ze tijdig en precies? - is het contract conform het modelcontract of beter? - is er een aanbiedingsfolder? - zijn de boeken goed verkrijgbaar in de boekhandel en/of op beurzen? - is de redactie professioneel? - bestaat het fonds ook uit auteurs die meer dan een boek bij de betreffende uitgever hebben laten uitgeven? Ik herinner me onderwerpen op dit forum van uitgevers die ook bejubeld werden wegens vriendelijkheid en dergelijke, maar die een paar maanden later er met de poet vandaan waren gegaan.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit vooral een goede, schlimazlnik: - zijn de boeken goed verkrijgbaar in de boekhandel en/of op beurzen? Of eigenlijk moet ik zeggen; de meest opvallende voor de "leek". Als je een uitgeverij op het oog hebt, is het denk ik vrij eenvoudig na te gaan of de boeken van die uitgeverij op veel plaatsen te verkrijgen zijn.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou mij niet prettig vinden bij een uitgeverij als het overgrote deel van de zaken die Schli noemt niet in orde zouden zijn, wetende dat het voor een kleine uitgever moeilijker is om in de schappen te komen dan voor een grote.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zeker niet. Maar óf je ooit in de schappen terecht zou kunnen komen, is denk ik wel het gemakkelijkste na te trekken. Dus daar zou ik mee beginnen. Daarna zou ik de rest van het lijstje afgaan. Overigens is het zelfs voor kleine uitgeverijen mogelijk om bij bijv. Bol de boeken beschikbaar te hebben. En dat is toch waar bijna iedereen het eerste kijkt (in ieder geval in mijn kennissenkring). Als het op bol te krijgen is, kijken ze ernaar. Als het alleen op de site van de uitgeverij te krijgen is, wordt het niet vertrouwd en dus niet gekocht. Want van die uitgeverij, daar hebben ze nog nooit van gehoord. (Ik zeg alleen wat ik hoor. En dit hoor ik vaak.)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het over de schappen in de boekwinkel, dus niet over online verkoop. Wel of niet op Bol.com verkrijgbaar zijn, kan een keuze zijn. Het is niet moeilijk op Bol.com te liggen, dus misschien heeft een uitgever wel een heel goede reden om niet via die website te willen verkopen. Of de auteur. Ik noem maar wat. Kan het me zelf niet voorstellen, hoor.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt online verkoop moeilijk negeren :) Dat hoort er net zo goed bij als fysiek in de boekwinkel liggen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Yupz. Ik bedoelde alleen: als je wilt weten waarom een uitgever niet bij Bol ligt: vraag het. Het is stukken makkelijker om in online boekwinkels te liggen dan in een fysiek schap.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het valt me ook op dat er hier een grote onprofessionaliteit is bij de schrijvers. "Ze zijn vriendelijk." "Ik voel me er prettig bij." Waar het om zou moeten draaien is: - betalen ze tijdig en precies? - is het contract conform het modelcontract of beter? - is er een aanbiedingsfolder? - zijn de boeken goed verkrijgbaar in de boekhandel en/of op beurzen? - is de redactie professioneel? - bestaat het fonds ook uit auteurs die meer dan een boek bij de betreffende uitgever hebben laten uitgeven? Ik herinner me onderwerpen op dit forum van uitgevers die ook bejubeld werden wegens vriendelijkheid en dergelijke, maar die een paar maanden later er met de poet vandaan waren gegaan.
Ik heb twee weken geleden mijn contract getekend voor mijn tweede prentenboek bij Uitgeverij Eigenzinnig. Ik ben daar heel gelukkig mee. - ze betalen precies en op tijd - het contract is heel duidelijk zonder dubbelzinnigheden wat mij vertrouwen schenkt in de uitgeverij - de boeken staan duidelijk op de website en zijn te verkrijgen bij bol.com en je vindt ze ook terug op de website van de zelfstandige uitgevers Nederland - de boeken zijn in alle zelfstandige boekhandels te verkrijgen mits bestelling, maar ik heb er vertrouwen in dat dit in de toekomst nog zal veranderen, de uitgeverij is volop aan het groeien - de redactie gebeurt op een goede manier - er zijn al meerdere auteurs die meer dan één boek bij deze uitgeverij uitgeven Wederzijds vertrouwen en respect is voor mij heel erg belangrijk. Ik voel mij heel goed bij deze uitgeverij, net omdat ik vertrouwen in hen heb. Alle contacten verlopen vriendelijk en correct en de betalingen en het contract zijn correct en worden prima nagekomen. @Jeroen: heel fijn voor jou dat je een positieve reactie kreeg. Proficiat.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb vandaag het contract opgestuurd gekregen! Ga ik van het weekend eens goed doorlezen. Fijn om te weten dat collega-auteurs hier, die de uitgeverij kennen, zo positief zijn. Er wordt gemikt op een release ergens komend voorjaar, dus duurt nog even, maar dat maakt me niet zoveel uit.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- de boeken zijn in alle zelfstandige boekhandels te verkrijgen mits bestelling, maar ik heb er vertrouwen in dat dit in de toekomst nog zal veranderen, de uitgeverij is volop aan het groeien
Dit is nu juist de crux. Een 'echte' uitgever heeft een distributie netwerk. Ze hebben letterlijk mannen en vrouwen rondrijden door Nederland om boeken in de winkels te krijgen. En ook nog eens op zichtbare plekken in de winkels. Als een bedrijf wel boeken drukt en op de website zet, heb je dus nul kans op goede verkoop. Mensen zien je boek niet. Dat het wel besteld kan worden zegt niets. Alleen je vrienden/bekenden/familieleden gaan dat doen. De 'gewone lezer' gaat echt niet uit zichzelf een boek van een wildvreemde bestellen in de boekhandel, tenzij ze er ergens van gehoord hebben. En dat is het laatste punt: als het bedrijf niet actief contact onderhoudt met recensenten dan is je boek helemaal onzichtbaar. Dus wat wil je: een leuk contact met een redacteur of je boek in de winkel?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beide. Maar in eerste instantie wil ik een boek hebben. Want zonder dat is er helemaal niks. En dan geen POD, niet dat ik daar iets tegen heb, iedereen moet het voor zich weten, maar ik persoonlijk wil dat niet. Dan heeft er een kleine uitgever interesse en van grote uitgevers hoor ik niks, dus is de keuze: -kleine uitgever en een boek -Geen uitgever en geen boek. Hmm... lastige keuze zeg... ;) Bovendien is dit (in mijn geval dan) mijn eerste boek. Mijn tweede manuscript gaat vermoedelijk over een maand of twee verstuurd worden. Misschien helpt het als je al een boek op je naam hebt staan. Misschien wordt het tweede manuscript wel door een grotere uitgever uitgegeven. En als dat zo is stimuleert dat ongetwijfeld ook de verkoop van het eerste boek. We kunnen allemaal heel kritisch zijn, maar deze kleine uitgever is postief over mij, wil graag uitgeven en van de rest heb ik niks gehoord. Ik ben geen Mulisch, geen Giphart, dus ik ben al blij dat er een uitgever is die graag wil publiceren. Het is mijn eerste manuscript, het is een begin.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is nu juist de crux. Een 'echte' uitgever heeft een distributie netwerk. Ze hebben letterlijk mannen en vrouwen rondrijden door Nederland om boeken in de winkels te krijgen. En ook nog eens op zichtbare plekken in de winkels. Dat het wel besteld kan worden zegt niets. Alleen je vrienden/bekenden/familieleden gaan dat doen. De 'gewone lezer' gaat echt niet uit zichzelf een boek van een wildvreemde bestellen in de boekhandel, tenzij ze er ergens van gehoord hebben. En dat is het laatste punt: als het bedrijf niet actief contact onderhoudt met recensenten dan is je boek helemaal onzichtbaar.
Weet je Rome is ook niet op één dag gebouwd. Ook de 'gewone lezer' weet mijn boek te vinden. Er zijn ondertussen al veel meer boeken verkocht, dan dat er mensen zijn waarvan ik weet dat ze mijn boek hebben gekocht. Natuurlijk moet je er zelf ook wat voor doen, maar dat moet een schrijver bij een grote uitgeverij ook. Er worden wel degelijk exemplaren naar recensenten gestuurd. Maar alles heeft zijn tijd nodig om te groeien. Ik geloof in deze uitgeverij en ik heb er goede ervaringen mee.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beide. Maar in eerste instantie wil ik een boek hebben. Want zonder dat is er helemaal niks. En dan geen POD, niet dat ik daar iets tegen heb, iedereen moet het voor zich weten, maar ik persoonlijk wil dat niet. Dan heeft er een kleine uitgever interesse en van grote uitgevers hoor ik niks, dus is de keuze: -kleine uitgever en een boek -Geen uitgever en geen boek. Hmm... lastige keuze zeg... ;) Bovendien is dit (in mijn geval dan) mijn eerste boek. Mijn tweede manuscript gaat vermoedelijk over een maand of twee verstuurd worden. Misschien helpt het als je al een boek op je naam hebt staan. Misschien wordt het tweede manuscript wel door een grotere uitgever uitgegeven. En als dat zo is stimuleert dat ongetwijfeld ook de verkoop van het eerste boek. We kunnen allemaal heel kritisch zijn, maar deze kleine uitgever is postief over mij, wil graag uitgeven en van de rest heb ik niks gehoord. Ik ben geen Mulisch, geen Giphart, dus ik ben al blij dat er een uitgever is die graag wil publiceren. Het is mijn eerste manuscript, het is een begin.
Laten we het wel even zuiver houden. De grootte van de uitgever doet niet zo veel ter zake. Wat belangrijk is, is wat ze doen. Als jouw boek alleen via de webshop van de uitgever te koop is maar niet actief wordt verkocht in winkels dan heb je er niets aan. En dat het bij bol.com tussen duizenden andere boeken staat zegt ook niets. Wie vindt het? Je doel is neem ik aan gelezen te worden, niet om een stapel bedrukt papier vast te kunnen houden. Als je dat laatste namelijk wil, kun je bij Lulu.com een heel mooi exemplaar laten drukken. Iedereen moet natuurlijk doen wat hij of zij leuk vindt. De een neemt schrijven nu eenmaal serieuzer dan de ander :P

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft iemand hier ervaring met het oprichten van een kleine uitgeverij in België? De Nederlandse situatie is wetgevend verschillende. Er zijn bijv wel KvK's in België, maar die hebben met de overheid niets te maken.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Harryhol: Ruimte in de schappen van een boekhandel verkrijgen is lastig. Bij een net begonnen uitgeverij als EigenZinnig weet je dat er maar een klein aantal mensen bezig is met uitgeven. Daar past alleen loontechnisch al niet een kereltje in een auto'tje bij die alle boekwinkels afrijdt en er contacten mee onderhoudt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Harryhol: Ruimte in de schappen van een boekhandel verkrijgen is lastig. Bij een net begonnen uitgeverij als EigenZinnig weet je dat er maar een klein aantal mensen bezig is met uitgeven. Daar past alleen loontechnisch al niet een kereltje in een auto'tje bij die alle boekwinkels afrijdt en er contacten mee onderhoudt.
Ik wil alleen maar zeggen dat het niet alleen maar om dat fysieke boek gaat. Uitgeven is meer dan woorden op papier drukken. Er zijn kleine uitgevers die wel aan marketing doen, en die dus prima werk leveren. Als schrijver lijkt het me belangrijk om dat te weten. Dat je dus niet kiest voor 'iemand die mijn boek wil drukken' maar 'iemand die mijn boek wil verkopen'. Dat zijn verschillende dingen. Maak de keuze die je zelf wil maken, maar probeer er wel achter te komen waar je nu werkelijk voor kiest.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen moet natuurlijk doen wat hij of zij leuk vindt. De een neemt schrijven nu eenmaal serieuzer dan de ander :P
Wat zeg je nou? Dat ik het niet serieus neem?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als schrijver lijkt het me belangrijk om dat te weten. Dat je dus niet kiest voor 'iemand die mijn boek wil drukken' maar 'iemand die mijn boek wil verkopen'. Dat zijn verschillende dingen.
Zijn er uitgevers die graag willen drukken maar niet willen verkopen dan? Lijkt mij dat je dan snel financieel onderuit gaat. Ik snap wel waar je op doelt, maar zoals ik al eerder zei; je hebt als nieuweling ook niet heel veel keus. Je kan ook zeggen; 'prima, dan laat ik het niet drukken', maar wat dan? Hoe pak je je start van je schrijversloopbaan dan aan (serieuze vraag, niet cynisch bedoeld)? Je moet ook ergens beginnen en dat is doorgaans nou eenmaal onderaan de ladder en niet bovenaan. Het is een eerste stapje in boekenland, een begin, en van daaruit hoop ik persoonlijk verder te kunnen. Niet alleen met dit boek, maar ook met mijn volgende.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn er uitgevers die graag willen drukken maar niet willen verkopen dan? Lijkt mij dat je dan snel financieel onderuit gaat.
Tegenwoordig barst het er van, en hun businessplan is gebaseerd op schrijvers die betalen, niet de lezers.
Hoe pak je je start van je schrijversloopbaan dan aan
a. een uitgever zoeken die wel wil verkopen (en investeren) b. een tekst schrijven die verkoopbaar is. Dus misschien niet je eerste manuscript, maar je twintigste.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn er uitgevers die graag willen drukken maar niet willen verkopen dan? Lijkt mij dat je dan snel financieel onderuit gaat.
Tegenwoordig barst het er van, en hun businessplan is gebaseerd op schrijvers die betalen, niet de lezers.
Dat is prima en dat zal best, maar ik hoef geen cent te betalen bij Eigenzinnig, dus waarm zouden zij dan de moeite doen om mijn boek uit te brengen? Nogmaals; ik heb bewust de keuze gemaakt nooit voor iets als POD te gaan. Deze uitgever wil de kosten op zich nemen, dus blijkbaar ziet hij er een verkoopbaar verhaal in.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn er uitgevers die graag willen drukken maar niet willen verkopen dan? Lijkt mij dat je dan snel financieel onderuit gaat.
Tegenwoordig barst het er van, en hun businessplan is gebaseerd op schrijvers die betalen, niet de lezers.
Dat is prima en dat zal best, maar ik hoef geen cent te betalen bij Eigenzinnig, dus waarm zouden zij dan de moeite doen om mijn boek uit te brengen? Nogmaals; ik heb bewust de keuze gemaakt nooit voor iets als POD te gaan. Deze uitgever wil de kosten op zich nemen, dus blijkbaar ziet hij er een verkoopbaar verhaal in.
Ik weet niet wat Eigenzinnig als businessmodel heeft. Ik weet alleen dat jij als schrijver moet kijken wat je er aan hebt. Als jij er niets mee verdient en geen lezers hebt, dan is het dus een zinloze oefening. Het gaat er om wat jij met je schrijven wil. Ik zeg niet dat je niet naar Eigenzinnig moet gaan. Dat is helemaal jouw keuze. Ik zeg alleen dat uitgeven meer is dan een webshop runnen. Net zoals schrijven meer is dan bladzijden vullen met tekst. Jouw keuze is dus: neem je genoegen met een onzichtbare uitgave zonder PR en dus nauwelijks lezers? En laat ik je uit de droom helpen: bekend zijn of niet heeft geen invloed op de beslissing van een gerenommeerde uitgever. Als ze je boek goed genoeg vinden, dan geven ze het uit. Als ze dat niet vinden, dan wijzen ze het af. En als je boek vaak wordt afgewezen is dat dus een signaal dat er iets schort aan het boek, niet dat er iets mis is met jou als persoon of met je onbekendheid.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat me je gerust stelen wat EigenZinnig betreft, Harryhol. Het is een uitgever die heel wat meer doet dan een webshop runnen. Het verdienmodel voor auteurs is prima geregeld en tot nu toe heb ik over de verkoop en promotie niets te klagen. Verder hebben we het al meer over uitgeefcriteria gehad en kwaliteit van een manuscript is slechts één factor om geaccepteerd te worden in een fonds. Het moet ook passen bij de uitgever. Qua planning of iets anders. @Jeroen: vraag het ook maar aan de andere EigenZinnig auteurs. Je uitgave wordt prima zichtbaar. Dat EigenZinnig niet het budget heeft (nog) om op alle abri's van de bushokjes te staan betekent ook dat er geen steendure campagnes worden ontrolt, waarvan ook altijd maar de vraag is of ze worden terugverdiend en wie dat uiteindelijk betaalt.