Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Avonturenverhalen - welke uitgever...?

Beste mensen, Ik heb in de afgelopen paar jaren twee avonturenverhalen geschreven. In een notendopje gaan ze hierover: Boek 1: Een groepje avonturiers en wetenschappers trekt het Zuid-Amerikaanse oerwoud in op zoek naar een neergestort vliegtuig. Ze krijgen het aan de stok met de FARC en andere booswichten en ontdekken tenslotte een berg waar dinosauriërs leven. Boek 2: Een Indiana Jones-achtig avontuur (minus het racisme en de vrouwonvriendelijkheid) over een jonge Australiër uit de 19e eeuw die met zijn oudere mentor de wereld intrekt en zijn eerste avontuur beleeft in het Egypte van 1878. Desgewenst heb ik wel langere samenvattingen klaarliggen, maar die nemen wel een paar a4tjes in beslag. Mijn vraag aan jullie is: welke uitgever die niet Karakter is zou het meest waarschijnlijk interesse hebben voor deze verhalen ? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk eens naar de uitgevers die zulke soort boeken al hebben uitgegeven. Michael Crichton bijvoorbeeld (Jurassic Park) wordt voornamelijk uitgegeven door Luitingh. Bij de boeken over Indiana Jones (verschillende auteurs) zie ik bijvoorbeeld uitgeverij AW Bruna staan.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk eens naar de uitgevers die zulke soort boeken al hebben uitgegeven. Michael Crichton bijvoorbeeld (Jurassic Park) wordt voornamelijk uitgegeven door Luitingh. Bij de boeken over Indiana Jones (verschillende auteurs) zie ik bijvoorbeeld uitgeverij AW Bruna staan.
Het is wel een verschil of het een vertaling of een oorspronkelijk werk is. Ik zie Luitingh zo'n boek nog niet uitgeven. Anders dan de samenvatting kan ook het literaire gehalte van de tekst de doorslag geven voor een uitgever. Dus de manier waarop het is geschreven. Als je verhaal nr. 2 als steampunk probeert te verkopen, zijn er misschien wat kleinere genreuitgeverijen geïnteresseerd opdat dat hartstikke hip is op het moment.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap je, Schlimazlnik, maar op deze manier zoeken (het kijken naar de uitgeverijen van mijn favoriete boeken) geeft mij altijd een leidraad. Vervolgens kun je contact opnemen met de uitgeverijen om te vragen of ze interesse hebben in jouw manuscript. Maar je moet ergens beginnen, daarom stelde ik deze manier voor.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vraag aan jullie is: welke uitgever die niet Karakter is zou het meest waarschijnlijk interesse hebben voor deze verhalen ?
Ik ga er na lezing van het bovenstaande maar even van uit dat je bij Karakter een afwijzing hebt gekregen. Hebben ze ook verteld waarom? Ik vind je vraagstelling verder nogal aan de vage kant. Je vertelt op die paar regels samenvatting na heel weinig over je verhalen. Zijn ze voor de jeugd of voor volwassenen bedoeld? Zijn het korte verhalen of hebben ze de lengte van een complete roman? Wat was het voortraject? Heb je al eerder iets gepubliceerd? Als je daar allemaal naar moet gissen, wordt het geven van een zinvol advies behoorlijk lastig.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap je, Schlimazlnik, maar op deze manier zoeken (het kijken naar de uitgeverijen van mijn favoriete boeken) geeft mij altijd een leidraad. Vervolgens kun je contact opnemen met de uitgeverijen om te vragen of ze interesse hebben in jouw manuscript. Maar je moet ergens beginnen, daarom stelde ik deze manier voor.
Bedankt voor de reactie; ik ben zelf ook mijn vergelijkbare boeken afgegaan en kwam op die manier ook bij Luitingh terecht maar ik betwijfel of dat ergens toe zal leiden - Crichton en Jurassic Park waren immers al groot toen ze het in handen kregen. Ik heb ook nog gedacht aan uitgeverij Verba - daar komen al mijn Biggles-boekjes vandaan, maar ze schijnen tegenwoordig anders te heten en hun site wordt gerenoveerd...
Ik vind je vraagstelling verder nogal aan de vage kant. Je vertelt op die paar regels samenvatting na heel weinig over je verhalen. Zijn ze voor de jeugd of voor volwassenen bedoeld? Zijn het korte verhalen of hebben ze de lengte van een complete roman? Wat was het voortraject? Heb je al eerder iets gepubliceerd? Als je daar allemaal naar moet gissen, wordt het geven van een zinvol advies behoorlijk lastig.
Vragen staat vrij... Het zijn redelijk lange verhalen (96.000 en 60.000) en voor wie het is bedoelt? Tja, voor wie er van geniet, maar ik denk dat jongvolwassen mannen/jongens het het meest zouden lezen. Ik heb een klein dingetje uitgegeven bij Elikser Uitgeverij, het stelde uiteindelijk niet veel voor. Je kan het opzoeken - het heet Het Peruvium Project.
Ik ga er na lezing van het bovenstaande maar even van uit dat je bij Karakter een afwijzing hebt gekregen. Hebben ze ook verteld waarom?
Elementary, my dear Watson. Karakter leek me het meest geschikt, dus ik stuurde boek 1 er naar toe (de titel is overigens De Orinoco Expeditie) en ik werd met groot enthousiasme binnengehaald. Men vroeg of ik er nog twee vervolgen op kon schrijven, want als beginnende auteur moest ik eerst een trilogie uitbrengen. Ik antwoordde dat ik in Orinoco zo'n beetje alles had gebracht wat ik kon brengen met deze karakters en deze wereld, dus ik stelde voor om een nieuw verhaal te schrijven dat wel in het meerdere delen-format paste. Dat werd dus boek 2 (Het Zwaard van de Mameluk) - wat vervolgens ijskoud geweigerd werd. Ze zeiden dat het goed geschreven was en ik talent als auteur heb (voor je begint: ik ben niet zo naïef om niet te denken dat ze alleen aardig willen zijn) maar dat het niet voldoende financiële potentie heeft (in deze 'zware tijden'). Ik ga nog wel even met ze praten om te vragen wat dan wel financiële potentie zou hebben en wat de qualificaties zouden zijn om daar wel doorgelaten te worden, maar daar ik niet graag een half jaar heb zitten werken voor de kat z'n viool zou ik willen uitzoeken wat de verdere mogenlijkheden zijn voor die twee verhalen...

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zijn op zijn zachtst gezegd nogal gemengde ervaringen. Al was het niet helemaal wat jij je voorgesteld had, ik zou er in jouw plaats toch vooral het positieve van zien. Men zegt niet voor niets (en nee, zeker niet alleen om aardig te zijn) dat je talent als auteur hebt. Dat kan elke beginnende schrijver als extra stimulans heel goed gebruiken! Dat men van een beginnende auteur gelijk een trilogie verlangt, vind ik vreemd. Normaler lijkt me om eerst eens af te wachten hoe deel 1 gaat lopen. Deel 2 'goed geschreven' noemen en dan toch alles weer afblazen klinkt niet erg vertrouwenwekkend. Na die toelichting kan ik me je vraag uit de beginpost al een stuk beter voorstellen. Je bent nu ook duidelijker over je doelgroep. Zo te horen kun je het best ook proberen bij uitgevers die young adult in hun fonds hebben, zoals Lemniscaat, Querido en Ploegsma. Er zijn in die richting ook iets kleinere uitgevers waar je het zou kunnen proberen. De Vier Windstreken en Kramat zijn dan de eerste namen die me te binnen schieten. Veel succes met het vervolg!