Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

reactie uitgevers

Ik heb een boek geschreven over mezelf en mijn belevingswereld. Het is geen levensverhaal maar het gaat over mijn zoektocht waarom alles bij mij anders is dan bij anderen. Ik beschrijf hierin de laatste vijf jaar, waarin ik hier over na ben gaan denken. Het is dus erg persoonlijk, maar ik wil het wel graag naar een uitgever sturen omdat het een eye-opener kan zijn voor veel mensen en ik hoop hiermee op meer begrip mbt mijn situatie en die van vele anderen in soortgelijke situaties. Nu vraag ik me af hoe ik mijn manuscript het beste bij een uitgever kan aanbieden? Per post of per mail? Ook vraag ik mij af wat ik kan verwachten qua reactie snelheid van de meeste uitgevers? Is het zo dat als ik na een maand (bijvoorbeeld) niets heb gehoord dat dit normaal is? Ik vind het persoonlijk best eng om het per post te verzenden omdat het zo persoonlijk is. Hoe gaan jullie hier mee om? Groet Isabella

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dus helemaal niet dat je taalbeleving anders is dan van anderen. In ieder geval niet significant anders dan van veel mensen. Dat maak ik op uit je stukjes in Proeflezen en al het andere wat je schrijft. Ik heb over jou nog niet geoordeeld, alleen over je taalgebruik. Het punt is dat jij jezelf als heel bijzonder ziet, en dat je dat als reden voor een publicatie ziet, en ik zeg je: je bent niks bijzonders (talloze mensen gaan om met taal zoals jij dat doet, en veel doen dat veel humoristischer of leesbaarder), en je moet zorgen dat je iets bijzonders hebt als je naar een uitgever stapt. Aangezien jij geen enkel respect weet op te brengen voor wie niet in je zelfbedachte "bijzonderheid" meegaat, heb je respect helemaal niet verdient. En ik koop liever een boek van iemand die wel kan schrijven.
Knap dat je dit allemaal over mij denkt te kunnen zeggen, zo stellig alsof je mij heel goed kent en een deskundige bent, terwijl je mij absoluut niet kent en 2 stukjes tekst van mij hebt gelezen. De beoordeling over of mijn beleving 'significant' anders is dan bij andere mensen heb ik niet zelf bedacht, daar kun jij niet over oordelen maar laat ik graag over aan een deskundige (heb ik al gedaan) dus wat dat betreft: wie ben jij om daar wat over te zeggen? Waar maak jij uit op dat ik geen respect zou hebben voor mensen die mijn beleving niet bijzonder vinden? Kennelijk is mijn beleving voor jou HEEL bijzonder, want je begrijpt er duidelijk helemaal NIETS van (dat blijkt significant uit jouw reacties) dankzij jouw reacties is mijn mening over of mijn beleving afwijkt alleen maar nog meer bewezen dan het al was. Voor de rest zou ik als ik jou was de feedback regels wat meer proberen toe te passen: dus niet: Jij hebt geen respect verdient en jij bent niets bijzonders. Dit is nogal aanvallend, het is jouw gevoel en mening dus als je opbouwende kritiek wil geven (en mij niet gewoon maar de grond in wil trappen, al weet ik nog steeds niet waarom je dit doet) dan zou ik als ik jou was je zinnen anders formuleren. Anders is mijn vraag: wat heb je precies tegen mij?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Isabella, De reden dat ik je vroeg wat de bedoeling was van je verhaal was om je te helpen dat voor jezelf vast te stellen, niet om je te bekritiseren. In mij debuutroman zitten een aantal scènes die ik zelf zo heb meegemaakt. Het was geen autobiografie, maar ik heb dingen gebruikt en in een andere vorm gegoten om een mooi verhaal te schrijven. Er zit echter een scène in die, mocht een zeker persoon die lezen, onmiddellijk herkenbaar is. Het is zelfs een sleutel scène in het verhaal. Toen het verhaal af was had ik daar een heel dubbel gevoel over. Ja, het werkte in het verhaal. Heel goed zelfs. En het knoopte alle eindjes aan elkaar. Maar was ik stiekem niet bezig om wraak te nemen op die persoon? Wilde ik niet stiekem dat die persoon dat zou lezen en in zou zien wat voor persoonlijkheidsprobleem ze had? Mijn antwoord er op was uiteindelijk: nee. Vooral omdat mijn hoofdpersoon zelf ook een aantal flinke fouten heeft en ik vond dat het verhaal evenwichtig was, en de scène een goed dramatisch doel had. Het was geen Mary Sue, als de term je iets zegt. Het verhaal was, van een afstand bekeken, gewoon fictie en geen wraakoefening. Toen ik dat helder had (en na een aantal keer herschrijven) was alle twijfel daarover weg. Het is volgens mij belangrijk om dat soort gevoelens helder te hebben, en eventueel te herschrijven tot je er zeker van bent dat het om het verhaal gaat en niet om bijbedoelingen. Ik hoop dat ik helder was, ik vind dit best een lastig onderwerp.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Net je stukjes op proeflezen gelezen. Het eerste vond ik erg leuk bij het tweede had ik zoiets als overdaad schaadt. Je ms is af en je durft het niet op te sturen. Een uitgever is er nog niet. Daarom vraag ik me af waarom je je er zo druk over maakt. Je kunt ook een fictieve naam bij het ms zetten, als het adres maar klopt. Wie is Isabella eigenlijk?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Isabelle S., ik heb je stukjes eveneens reeds proefgelezen. Zelf ben ik nog lang niet aan het opsturen van mijn manuscript. Eerst nog heel wat herschrijfwerk. Het laatste waar ik me zorgen om zou maken, is het bezorgen aan een uitgeverij. Gewoon op zoek gaan naar meer informatie, wat zijn de vereisten bij de uitgeverijen? Als ik de mogelijkheid had, zou ik het manuscript per e-mail verzenden. Gewoon omdat dit een stuk vlotter gaat. Sowieso kan je wel een schuilnaam kiezen naar je lezers toe maar een uitgeverij zal je in het beste geval (en daar hopen we allemaal op) écht willen ontmoeten. Je hoeft echt niet bang te zijn voor de reacties van anderen. Wat de ene uitgever niet speciaal vindt, vindt een andere wie weet wel interessant. Uit ervaring kan ik (nog) niet spreken/typen maar lap gewoon aan je laars wat een ander ervan vindt. Als je echter wel de mening vraagt van anderen in het proeflezen, dan komt er altijd wel kritiek. Leuk is anders maar vat het niet persoonlijk op. Probeer het opbouwend te bekijken. Haal er de beste tips uit en ga er mee aan de slag! Succes. Grts.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat mij opviel viel - daarom schreef ik ook: wie is Isabella? - is het verschil tussen je manier van posten hier en de proefleesstukjes. Daarmee bedoel ik niet dat je moet zijn zoals in je verhalen, want anders had ik allang levenslang gekregen, ik vind het verschil alleen heel groot.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Isabella, Ik haak wat laat in op jouw onderwerp, dus wie weet heb je al jouw antwoorden al. Ik heb zelf jaren geleden een boek proberen uit te geven dat heel dichtbij mezelf geschreven is. Het was een heel persoonlijk verhaal over mijn ervaringen tussen leven en dood. Ik heb in totaal drie bijna-doodervaringen gehad en wilde dat mensen hier iets van zouden leren, over hoe je ermee om kunt gaan in het dagelijkse leven. Ik kwam er al snel achter dat hoe persoonlijker je verhaal is, hoe moeilijker het is om een uitgever ervan te overtuigen het uit te geven. Misschien is het een idee voor je om je huidige manuscript in de vorm van een derde persoon te gieten? Dan beschrijf je jouw ervaringen vanuit de visie van een fictief hoofdpersoon. Je krijgt dan een andere manier van vertellen, kunt er emotioneel afstand van doen en staat er dus verder van af om jouw verhaal goed over te kunnen brengen naar een breder publiek. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Je zult veel meer kans maken jouw boek uit te geven en meer mensen te bereiken. Bovendien lijkt het dan leuker om te schrijven, en kun je andere elementen invoegen in je verhaal, je kunt het naar believen aandikken etc. dialogen gebruiken ook (wat voor een lezer onmisbaar is) Hoop je een beetje geholpen te hebben groet Sascha http://sascha-oppenberg.blogspot.com/