Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is Kluitman nog steeds zo'n grote uitgever?

Hallo allemaal, Toen ik nog 'jong' was, leken bijna alle kinderboeken door Kluitman uitgegeven te worden. Tegenwoordig zie je veel andere namen voorbij komen. Ben gewoon erg nieuwsgierig. Uit andere topics inmiddels begrepen dat Kluitman als een van de weinige redelijk wat feedback geeft op (afgekeurde) manuscripten. Groetjes en alvast bedankt voor de reactie's

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja hoor, Kluitman behoort nog steeds tot de groten. Veel boeken, veel series, betaalbare boeken, niet te literair, maar wel goed.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In 'hun segment' zijn ze een van de groten, naast Eekhoorn bijvoorbeeld. Daar ken je vast uit je jeugd nog veel boeken van.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Danxxx, Ik had een fragment van het MS waar ik mee bezig ben verstuurd. Anderhalf uur later kreeg ik een mailtje terug of ik de rest ook wilde mailen. Heb teruggemaild, dat ik me momenteel suf aan het schrijven ben en het direct zal mailen als ik hem af heb. Pff, spannend, maar ook een onwijze kick! p.s. Zjors, Leuke avatar.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw Esmeralda, dat is kicken! Eversleeping, geen idee of dat een slecht teken is ... Ik weet niet preceis hoe het daar toegaat. Had jij een heel manuscript gemaild? Dan hebben ze ook meer te lezen en beoordelen natuurlijk. Heb je wel een ontvangstbevestiging gekregen? Ik heb hier ook al een tijdje iets liggen dat ik aan Kluitman ga sturen. Ik moet nog een klein stukje bewerken en ga het dan mailen. Misschien dat ik er na dat bericht van Esmeralda toch eens vaart achter zet ;-)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb inderdaad een heel manuscript gestuurd, en ik heb wel een ontvangstbevestiging gehad. Ach het komt vanzelf wel. Echt leuk Esmeralda! Hou ons op de hoogte!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
S p a n n e n d, Esmeralda! :music: En jou hoefden ze niet te mailen, eversleeping. Je had ze al alles gestuurd. ;) Ik duim voor jullie.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Eliesje en Eversleeping, Nog even een aanvulling op bovenstaande. Aangezien wij in het buitenland (Polen)wonen en het best lastig versturen is vanaf hier. Heb ik hun gemaild om te vragen of het mogelijk was mijn MS bij wijze van uitzondering te mogen mailen. Vond het een beetje l.llig om deze mail 'kaal' te versturen, vandaar dat ik er maar een deel van mijn verhaal bijgestopt heb. Had deze reactie dan ook niet verwacht. Het is natuurlijk een kick als je te horen krijgt dat ze je schrijfstijl waarderen en zitten te wachten op de rest. Aan de andere kant geeft het ook een extra druk, want wie zegt dat ze de rest ook zo goed vinden. Op het moment schrijf en herschrijf ik me dus suf. Ik zie wel wat het uiteindelijk wordt. Het is dus allemaal iets anders gelopen dan standaard het geval is. Dus Eversleeping ik zou me echt helemaal nog geen zorgen maken! Uiteraard zal ik het op het forum gooien als/indien het zover is/komt. Groetjes, *Danxxx Pluis!*

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik eerlijk zijn? Ik vind ze goedkoop overkomen. Bij Querido, ik noem maar een dwarsstraat, vind ik de boeken er mooier uitzien.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Querido en Kluitman vergelijken, staat voor mij gelijk aan de verschillen tussen de Wibra en de Bijenkorf. Zoiets. En begrijp me niet verkeerd, ik winkel in allebei.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Ing, maar er wordt gevraagd of ze nog zo groot zijn als vroeger.
Dan zou je de respectievelijke fondsen door moeten nemen en de titels tellen, maar dan weet je nog niet of ze nog zo groot zijn als vroeger, want dan zou je ook de fondsen 'van vroeger' moeten doornemen. Bovendien zegt een fonds nog niet direct iets over de oplages, noch over 'de naam'. De kwaliteit van een bedrijf kan ten opzichte van andere bedrijven groeien of afnemen, afhankelijk van die andere bedrijven. 'Vroeger' bv had de Hema de naam, ouderwetse kleding te verkopen (wij wilden onder geen beding een bloese van de Hema aan), tegenwoordig is dat anders. Dus de vraag is ook een beetje moeiljik te beantwoorden.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Ing, maar er wordt gevraagd of ze nog zo groot zijn als vroeger.
Bovendien zegt een fonds nog niet direct iets over de oplages, noch over 'de naam'. De kwaliteit van een bedrijf kan ten opzichte van andere bedrijven groeien of afnemen, afhankelijk van die andere bedrijven. Dus de vraag is ook een beetje moeiljik te beantwoorden.
Oke, laat ik hem anders stellen. Stel iemand (bedoel ik ff voor de duidelijkheid niet mijzelf mee!) schrijft een mega-MS, heeft dit dan dezelfde kansen bij Kluitman als bv een Querido? Ook vanuit de internationale hoek gezien.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En wat bedoel je dan effectief met 'dezelfde kansen'? Ik denk dat beide uitgeverijen je manuscript (deels) lezen om er een indruk van te krijgen. 'Deels' zeg ik omdat - wanneer het een matig, huns inziens niet publicabel manuscript is - ze het dan niet helemaal zullen lezen. Ik denk ook dat beide uitgeverijen op de (internationale) beurzen staan om de boeken uit hun fonds te verkopen. Daarin zullen ze gelijk zijn. Het verschil zit hem m.i. in de inhoud van de boeken. Kijk daar eens naar. Wat is het verschil tussen de kinderboeken van Kluitman en die van Querido? Kijk eens naar de schrijvers. Ik dacht dat bv De Kameleon-serie bij Kluitman uitkwam, en bv de boeken van Toon Tellegen bij Querido. Inhoudelijk, qua sfeer en stijl zijn deze boeken volkomen verschillend. Leg je eigen manuscript er eens naast, en zoek de overeenkomsten / verschillen. Dan kun je tot een uitgeverskeuze komen. Beide zijn op hun gebied van goede kwaliteit, maar er zijn maar weinig Querido's in ons land en meerdere Kluitmannen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, dat bedoelde ik nu eigenlijk te zeggen. Jij weet het (weer) zo goed te verwoorden. BEIDEN ZIJN OP HUN GEBIED VAN GOEDE KWALITEIT, MAAR ER ZIJN MAAR WEINIG QUERIDO'S EN MEERDERE KLUITMANNEN.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel ik schrijf een erg goed manuscript, dan stuur ik het zeker niet naar Kluitman. Is dat een antwoord? Wel naar Querido of Leopold of Lemniscaat, terwijl ik me realiseer dat de lat daar heel wat hoger ligt. Inderdaad, Kluitman en de Eekhoorn en Deltas kun je de Wibra's noemen. Niks mis mee in hun segment, maar koop er niet je galajurk. Wel je dagelijkse T-shirts. Daar zijn ze goed in. Mijn toekomstige manus gaat daar niet heen, dat zou daar absoluut niet passen. Kluitman en de Eekhoorn en Deltas zijn meer voor de speelgoedwinkels. Lekkere goedkope glimmende hebbedingetjes en duizend in een dozijn verhaaltjes. Die erg leuk kunnen zijn. Ze zijn goed in hun sector, deze uitgevers. Maar noem het geen literatuur. Dus het ligt er maar aan wat je geschreven hebt.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
BEIDEN ZIJN OP HUN GEBIED VAN GOEDE KWALITEIT, MAAR ER ZIJN MAAR WEINIG QUERIDO'S EN MEERDERE KLUITMANNEN.
Met het eerste deel van de stelling ben ik het eens, met het tweede deel niet.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is maar een Querido, maar er is ook maar een Kluitman. Kluitman heeft ook een heel eigen segment, een typisch Kluitmanfonds. Dus er zijn geen meerdere Kluitmans. Of je bedoelt: er zijn meerdere uitgevers die zich in dat segment begeven, in diezelfde marge. Ja, dat klopt wel. Maar datzelfde kun je dan zeggen over Querido. Die heeft ook meerdere broertjes en zusjes in haar segment. Een Leopold of een Nieuw Amsterdam of zo. Niet gelijk, maar wel gelijkwaardig. Zoals in het segment van Kluitman ook gelijkwaardige uitgevers zitten.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is maar een Querido, maar er is ook maar een Kluitman. Kluitman heeft ook een heel eigen segment, een typisch Kluitmanfonds. Dus er zijn geen meerdere Kluitmans. Of je bedoelt: er zijn meerdere uitgevers die zich in dat segment begeven, in diezelfde marge. Ja, dat klopt wel. Maar datzelfde kun je dan zeggen over Querido. Die heeft ook meerdere broertjes en zusjes in haar segment. Een Leopold of een Nieuw Amsterdam of zo. Niet gelijk, maar wel gelijkwaardig. Zoals in het segment van Kluitman ook gelijkwaardige uitgevers zitten.
Ja, maar vind je dan niet dat er relatief veel meer uitgeverijen à la Kluitman in de Nederlandse markt zitten (het toegankelijke, populaire, zeg: conservatieve genre), dan à la Querido (met vernieuwende, progressieve werken)? 'Een' Kluitman houdt zich bij een voorspelbare markt, 'een' Querido durft onbegaande wegen te bewandelen. Daar zijn er niet zo veel van. Inderdaad Leopold, ook het kinderboekenfonds van Nieuw Amsterdam (nog betrekkelijk nieuw), en Christofoor (vernieuwend christelijk, zeg: op anthroposofische leest geschoeid).

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk, dat zijn duidelijke antwoorden! DanX Uiteraard begrijp ik dat Zjors (als pro) zou gaan voor de literaire uitgeverij. Als beginner zou ik natuurlijk onwijs blij zijn met een uitgever als Kluitman. MJ. Het is hier best lastig om aan NL kinderboeken te komen (Polen), moet het dus vnl. van internet plukken. Gelukkig is daar een hoop te vinden. Eerlijk gezegt weet ik niet of spanning/fantasy (11/12+) nou onder literair valt. Vind deze scheidingslijn al lastig bij boeken voor volwassenen, laat staan bij de kinderboeken.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wow, Esmeralda, wat leuk dat je zo snel een positief antwoord gekregen hebt. Gefeliciteerd! Ik heb onlangs een deel van mijn manuscript naar Kluitman gestuurd met de vraag of zij het voor hun fonds publicabel achten, vanuit het idee dat het inderdaad een bekende, grote uitgeverij is. Altijd leuk als dat lukt. Ik kreeg als antwoord dat ze dat niet vonden. Letterlijk werd gezegd: 'Kluitman publiceert toegankelijke titels voor een breed publiek. Uw verhaal zou eerder passen in een fonds als dat van Querido of Leopold.' Waarmee maar gezegd is dat beide uitgeverijen de moeite waard zijn om in het fonds te zitten, maar dat ze verschillen qua fonds. Natuurlijk zoeken ze naar manuscripten die daar in passen. Dat heeft niets te maken met beginnen of met al langer bezig zijn, ik denk dat dat een vergissing is. Je verhaal moet passen in een fonds, qua schrijfstijl, inhoud, doelgroep enzovoort. Al met al ben ik het dan ook met marriejeanne eens. Ze verwoordt het precies. En Esmeralda, Succes!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Ariadne, bedankt voor je heldere reactie en wensen! Sta intussen wel weer met beide benen op de grond, het kan natuurlijk nog alle kanten op. Heb nu in ieder geval een 'klein voetje' tussen die zware uitgeversdeur staan. De rest hangt natuurlijk af wat ze van het totale MS vinden. Afschrijven en afwachten maar. groetjes, p.s. Ik geloof dat jij daar ook een behoorlijk compliment te pakken hebt!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dan nog zijn er binnen een uitgever verschillende redacteuren/redactrices. En zij zien een verhaal op hun eigen manier. De een vindt dit de goede toon, de andere weer dat. Kluitman was vroeger ook mijn droomuitgever. Ik heb er een heleboel naartoe gestuurd. Een keer was het bijna raak... en toen kregen ze een nieuwe directie, een nieuwe redactielijn en was alles afgelopen. :mad:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Mara, Ach, ik zie het allemaal wel. Het voelt in ieder geval heel 'lekker' om te weten dat hetgeen ik ingestuurd heb zo goed ontvangen is. groetjes,

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wacht al ruim een maand op een reactie van Kluitman over mijn manuscript... Dit is vast een slecht teken, of niet?
http://www.kluitman.nl/view.php?pn=overkluitman/ideetotboek&s=9 Sorry als ik jullie irriteer met die link, maar hier staat informatie voor kinderen over het opsturen van een manuscript en hoelang je moet wachten op een reactie. Volgens mij was dit tot aan achtienjarige.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tom je mag altijd een link neer zetten ter ondersteuning van je antwoord of om te helpen een antwoord op een vraag te vinden. Het is anders als je altijd een link nodig hebt om de mening van een ander als antwoord te gebruiken. Ik hoop dat je het verschil ziet, misschien uit ik me wat onhandig.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Tom, Danx voor je reactie. Net zoals DeEllis al zegt. Een link om aan nuttige :!: informatie te komen is wat mij betreft nooit irritant! groetjes,

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wacht al ruim een maand op een reactie van Kluitman over mijn manuscript... Dit is vast een slecht teken, of niet?
http://www.kluitman.nl/view.php?pn=overkluitman/ideetotboek&s=9 Sorry als ik jullie irriteer met die link, maar hier staat informatie voor kinderen over het opsturen van een manuscript en hoelang je moet wachten op een reactie. Volgens mij was dit tot aan achtienjarige.
Bedankt Toms, maar ik kan hier geen tijd op vinden. Hopelijk krijg ik gauw reactie!