Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

gesprek mogelijke uitgever

Hallo allemaal, Drie weken geleden heb ik het manuscript van mijn boek naar een aantal uitgeverijen gestuurd. Nu heeft er één gereageerd en ze willen graag een gesprek met me. Ze zijn heel enthousiast over de inhoud. Het (orienterende) gesprek is over twee weken. Nu heb ik wel al het handboek voor schrijvers doorgenomen om een idee te hebben waar ik rekening mee moet houden, maar ik ben zo benieuwd naar tips van jullie kant. Hoe bereid ik me voor? Wat kan ik verwachten in het gesprek? Etc. Ik hoor graag van jullie. Groet, Ingrid

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn advies: bereid je niet specifiek voor. Spreek met hartstocht over je verhaal, je schrijven. Stel je ontvankelijk op voor kritiek, zonder je eigenheid in te leveren. Wees jezelf. Luister vooral goed. De vragen die je zelf kunt stellen gaan over hoe het nu verder zou gaan.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet te vertellen waarom je juist voor deze uitgever hebt gekozen en weet ook een paar boeken te noemen. Maar volgens mij zijn hier al topics over.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heb jij al snel een positief bericht :thumbsup: . Heel erg leuk! Bij mijn gesprek onlangs (hoorde ik achteraf) waren ze vooral te spreken over het feit dat ik zo enthousiast was tijdens het gesprek. Dus eigenlijk wat Maryson al zegt: Wees jezelf maar laat duidelijk zien hoe bevlogen je bent. En zorg natuurlijk dat je flink wat over die uitgeverij weet. Veel succes! Laat je horen hoe het is gegaan?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, dat is een mooi bericht zeg! En zo snel een reactie, heerlijk voor je. Wat anderen al schreven, er is genoeg te vinden op het forum, maar houd ons vooral op de hoogte!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed zeg! En zo snel :eek: Succes met je gesprek, doodeng die dingen. Ik denk niet dat je je echt kunt voorbereiden, behalve met op tijd naar bed gaan. Wel moet je voor jezelf duidelijk hebben wat je wilt met je schrijven. Ze willen vast weten of je de grote investering die zij doen waard bent. Ze horen denk ik graag verdere plannen en ideeën die je hebt voor andere boeken.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat fijn dat er zo snel en door zoveel mensen gereageerd wordt op mijn vraag :-). Super! Ik ben ook inhoudelijk blij met jullie reacties. Ik ga zeker met enthousiasme het gesprek aan (het onderwerp ligt heel dicht bij me en kan ik wel over vertellen). Ook zal ik jullie op de hoogte houden van het vervolg. Groetjes, Ingrid

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vermoed dat zij het op prijs stellen als je ook al een beetje hebt nagedacht over wat je zelf kan en wilt doen op het gebied van promotie. Bij een onderwerp dat je na aan het hart ligt komen de ideeen daarvoor vaak als vanzelf in je op, dus ik zou die noteren en dat meenemen. Mochten ze er dan over beginnen heb je het bij de hand. Tijdens een gesprek hebben zulke dingen, die je normaal goed in je hoofd hebt, de neiging om te verdwijnen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ook het soort manuscript een grote rol speelt bij de vragen die je eventueel zou kunnen verwachten. Het verbaast me dan ook dat daar nog niemand naar gevraagd heeft. Is het fictie of nonfictie? Is het voor volwassenen, voor kinderen of voor jongeren geschreven? In welk genre schrijf je eigenlijk? Als je een vegetarisch kookboek geschreven hebt, zul je ingesteld moeten zijn op heel andere vragen dan wanneer het gaat om een fictieverhaal vol dramatiek. Natuurlijk, bevlogen moet je altijd zijn als het om je schrijven gaat, maar ook die bevlogenhied heb je in soorten.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat fijn! Veel succes! Ik kreeg bij mijn eerste gesprek vrijwel meteen te horen dat uitgever het manuscript wilde gaan uitgeven, ik zal voor je duimen dat het bij jou ook zo voorspoedig verloopt. Wel vonden ze het belangrijk om te weten wat mijn verdere plannen waren. Of ik al bezig was met tweede manuscript etc.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, dat vegetarisch kookboek was natuurlijk wat gezocht. Als Inkie niets zegt over het genre zal het wel om fictie gaan.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ook het soort manuscript een grote rol speelt bij de vragen die je eventueel zou kunnen verwachten. Het verbaast me dan ook dat daar nog niemand naar gevraagd heeft. Is het fictie of nonfictie? Is het voor volwassenen, voor kinderen of voor jongeren geschreven? In welk genre schrijf je eigenlijk? Als je een vegetarisch kookboek geschreven hebt, zul je ingesteld moeten zijn op heel andere vragen dan wanneer het gaat om een fictieverhaal vol dramatiek. Natuurlijk, bevlogen moet je altijd zijn als het om je schrijven gaat, maar ook die bevlogenhied heb je in soorten.
Hay, het is geen vegetarisch kookboek :). Nee, het is non-fictie. Het is een ervaringsverhaal over ongewilde kinderloosheid en vroeggeboorte en overlijden kind. Ik moet zeggen dat ik veel aan jullie reacties heb. Ik ben me al aan het voorbereiden! Fijn dat jullie meedenken. Super.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moeilijk onderwerp, inkie. Knap dat je erover hebt kunnen schrijven. Heel erg veel succes met het gesprek!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat fijn! Veel succes! Ik kreeg bij mijn eerste gesprek vrijwel meteen te horen dat uitgever het manuscript wilde gaan uitgeven, ik zal voor je duimen dat het bij jou ook zo voorspoedig verloopt. Wel vonden ze het belangrijk om te weten wat mijn verdere plannen waren. Of ik al bezig was met tweede manuscript etc.
Mila, wat goed dat het bij jou zo voorspoedig verliep. Geweldig. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten, ik heb "alleen" te horen gekregen dat ze enthousiast zijn. Ze willen een kennismakingsgsprek en een eerste orientatie over wat mijn ideeen zijn ten aanzien vormgeving, promotie en planning. Tja, kan ik daar iets uit concluderen? Geen idee! Het blijft dus nog even een paar weken spannend.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerlijk gezegd vind ik dat klinken alsof het al in kannen en kruiken is hoor... Nooit te vroeg juichen natuurlijk maar waarom zouden ze het al over vormgving, promotie en planning hebben als ze niet weten of ze het willen uitgeven? Lijkt me dat ze daar voorzichtig in zouden zijn. Bij dezen dus een heel stiekem gefluisterde felicitatie: gefeliciteerd.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt er volgens mij uit concluderen dat ze al definitief besloten hebben je boek uit te gaan geven. Anders zouden ze punten als vormgeving en promotie nog niet aangekaart hebben. Dan zouden ze je blij maken met een dode mus. Heel veel succes gewenst met het vervolg! PS: Ik zie dat mijn reactie als twee druppels water lijkt op die van Prinses Pannenlap. (leuke naam trouwens :p )

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt er volgens mij uit concluderen dat ze al definitief besloten hebben je boek uit te gaan geven. Anders zouden ze punten als vormgeving en promotie nog niet aangekaart hebben. Dan zouden ze je blij maken met een dode mus. Heel veel succes gewenst met het vervolg! PS: Ik zie dat mijn reactie als twee druppels water lijkt op die van Prinses Pannenlap. (leuke naam trouwens :p )
Prinses Pannenlap en Hay, Denken jullie dat echt?? Ik heb nog helemaal geen ervaring met uitgeven boek en durf dan ook nog nergens op te hopen .... Ik hou jullie wel op de hoogte! P.S. Als ze wel interesse zouden hebben, hoe lang zou het dan gaan duren voordat boek echt in de boekhandel ligt??

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier ga ik niet de indruk wekken dat ik daar veel ervaring mee heb. Forumgenoten die al meerdere publicaties op hun naam hebben, kunnen daar misschien wat meer over zeggen. Maar wat ik uit de draden over dit onderwerp begrepen heb, kan dat van uitgever tot uitgever en van boek tot boek erg verschillen. Volgens mij moet je met alles tussen een maand en een jaar rekening houden. Daar moet je bij het gesprek dus gewoon naar vragen.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring is, bij kinderboeken, dat er meteen gevraagd wordt naar verdere plannen, wat Mila ook al schreef in haar reactie. Ook beginnen ze idd al over promotie en uitvoering als ze het graag willen hebben. Maar het moet ook klikken, voor hen is dat ook belangrijk omdat ze in je investeren. En jij moet je ook bij hen goed voelen. De klik is echt belangrijk, daarom moet je elkaar ontmoeten. En ja, wees jezelf! Echt geweldig dat je een reactie hebt, gefeliciteerd! Oja, laat het de andere uitgevers die je hebt benaderd wel even weten als en of je met deze in zee gaat; ook als je nog niets gehoord hebt. Succes!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Wanneer' het uitgegeven gaat worden gaan ze je natuurlijk vertellen bij het onderwerp 'planning' :nod: Dat kan erg verschillen. Sommige uitgevers gaan snel (lees een maand of vijf/zes) andere weer langzaam (lees 1 of 2 jaar). Het ligt er ook aan of ze een vastgesteld fonds hebben. Sommige uitgevers doen bijvoorbeeld 5 boeken in het voorjaar en 5 in het najaar. Maar als dat al vol zit... Nadat jullie beiden ja hebben gezegd moet er nog veel gebeuren. Redactie en misschien wel hele stukken aanpassen in je verhaal. Vormgeving bedenken. Daar zullen ze het ook nu al over hebben. Wil je een foto voorop, en zo ja wat voor een, enzovoort.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kortom: Je gaat vermoedelijk een leuke, spannende tijd tegemoet ;). En hoe dan ook is het al leuk en spannend om uitgenodigd te zijn, toch? Een enorm compliment, dus geniet er vooral van.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Kortom: Je gaat vermoedelijk een leuke, spannende tijd tegemoet ;). En hoe dan ook is het al leuk en spannend om uitgenodigd te zijn, toch? Een enorm compliment, dus geniet er vooral van.
Inderdaad! Een gesprek is al veel meer dan ik vooraf had durven hopen! Ik ben zeer benieuwd hoe het allemaal verder gaat. Ik heb er zin in! :)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
'Wanneer' het uitgegeven gaat worden gaan ze je natuurlijk vertellen bij het onderwerp 'planning' :nod: Dat kan erg verschillen. Sommige uitgevers gaan snel (lees een maand of vijf/zes) andere weer langzaam (lees 1 of 2 jaar). Het ligt er ook aan of ze een vastgesteld fonds hebben. Sommige uitgevers doen bijvoorbeeld 5 boeken in het voorjaar en 5 in het najaar. Maar als dat al vol zit... Nadat jullie beiden ja hebben gezegd moet er nog veel gebeuren. Redactie en misschien wel hele stukken aanpassen in je verhaal. Vormgeving bedenken. Daar zullen ze het ook nu al over hebben. Wil je een foto voorop, en zo ja wat voor een, enzovoort.
Zjors, je hebt het over eventueel aanpassen hele stukken van het verhaal. Kun je mij ook vertellen wie aanpassingen normaal gesproken doet? Doe ik dat zelf of is er een redacteur die dat op zich neemt (eventueel in overleg?). Dit zijn trouwens allemaal vragen waar ik volgende week een antwoord op wil krijgen ;).

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zijn dus precies de vragen die je daar moet stellen! Er zijn grote verschillen tussen de ene of de andere uitgever. Tot nu toe is mijn ervaring dat de redacteur wijzigingen of verbetering voorstelt en jij ze vervolgens uitwerkt.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zijn dus precies de vragen die je daar moet stellen! Er zijn grote verschillen tussen de ene of de andere uitgever. Tot nu toe is mijn ervaring dat de redacteur wijzigingen of verbetering voorstelt en jij ze vervolgens uitwerkt.
Ceridwen, bedankt voor je reactie! Ik ben sowieso heel blij met het meedenken en reageren van jullie allemaal! Ik ga nu met veel meer vertrouwen en een goed gevoel het gesprek volgende week in :)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, Ik weet niet of jullie dit nog lezen, maar morgen is het dan zo ver! Het gesprek met de uitgever. Ik voel een positieve spanning in mijn lijf en ben heel benieuwd hoe het gesprek gaat verlopen. Ik denk dat ik me -mede naar aanleiding van jullie tips- goed heb voorbereid. Ik heb er zin in! Ik zal jullie na morgen vertellen hoe het is gegaan! Groetjes, Ingrid