Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Redacteur bij een uitgeverij

Ik hoop dat mijn onderwerp in het goede subforum staat. Zo niet, excuses daarvoor. Manuscripten die bij een uitgeverij binnenkomen worden gelezen door redacteurs. Bij grote uitgeverijen zullen er vast ook voorredacteurs zijn die alvast de eerste grove selectie maken van bagger en kwaliteit. Maar hoe kun je als redacteur aan de slag? moet je daarvoor een bepaalde opleiding gevolgd hebben of kun je gewoon een open sollicitatiebrief naar een uitgeverij sturen? Note: ik bedoel de redacteurs die de manuscripten lezen, niet de redacteurs die een schrijver daarna begeleiden bij het uitgeefproces.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk op dit moment als redacteur bij een uitgeverij, dus ik kan er wel iets over zeggen. Ik heb de master Redacteur / Editor gevolgd aan de UvA. Ik heb daar niet alleen enorm veel geleerd, de opleiding heeft ook een uitstekend netwerk in het boekenvak, en dat heb je nodig, want er zijn relatief weinig banen en heel veel mensen die zo’n baan zouden willen. De kans dat je aan de slag komt als je ‘gewoon solliciteert’, dus zonder specifieke opleiding of ervaring, is dan ook erg klein. Dus, ik zou zeggen: probeer op een opleiding te komen (voor Redacteur / Editor moet je toegelaten worden), en probeer in ieder geval stage te lopen bij een uitgeverij. Overigens: ik weet niet zo goed wat je je voorstelt van het werken op een uitgeverij, maar er werken hier geen redacteurs (noch andere mensen) die alleen maar manuscripten lezen, dus als baan lijkt me dat niet echt een optie. Ook 'gewone' redacteurs zitten op kantoor trouwens weinig te lezen, simpelweg omdat daar geen tijd voor is. Ze doen wel een heleboel andere leuke dingen! Oja: het is echt waar dat ongevraagde manuscripten nauwelijks bekeken worden (en nee, dat is niet oneerlijk, want ze worden wel degelijk even bekeken, maar je wilt niet weten wat voor rotzooi mensen durven op te sturen) en ook dat