Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

zonder toestemming isbn aangevraagd

Een uitgever heeft zonder mijn toestemming en zonder dat er een contract is getekend een isbn-nummer aangevraagd voor mijn boek. Bij verschillende online-boekwinkels wordt mijn boek aangekondigd. Wat kan ik doen? Kan ik het isbn-nummer 'claimen'?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nee. Het ISBN nummer identificeert niet een werk van een of meer auteurs, maar een bepaalde uitgave van een werk. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Internationaal_Stand…). Dus de uitgever mag wel een nummer aanvragen, maar dat zegt niets over jouw auteursrechten. Ik zou hem/haar vragen hoe hij erbij komt om mijn boek te publiceren. En als je het niet via hen wil publiceren, laat het hen schriftelijk weten. Heel veel succes.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij wat Ellabella al heeft gezegd. Ik zou er wel aan willen toevoegen dat het wellicht verstandig is je manuscript aangetekend te verzenden en aan jezelf te adresseren. Als je je manuscript dan weer thuiskrijgt, laat je de envelop ongeopend In een enkel geval dat de bewuste uitgever jouw boek ook daadwerkelijk uit gaat brengen zonder dat er een contract is, kun je met behulp van de poststempel aantonen dat jij op een eerder tijdstip datzelfde verhaal al geschreven hebt en dus de originele auteur bent. Op die manier kun je in veel gevallen alsnog een vergoeding of schadeloosstelling claimen. Of het echt nodig is zal nog moeten blijken, maar zonder dat we weten over welke uitgever het gaat valt daar ook weinig zinnigs over te zeggen denk ik. Hoewel het begrijpelijk is dat je die naam niet op een open forum gaat vermelden natuurlijk ;)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Was het niet de bedoeling dat je boek door deze uitgever werd uitgegeven?
Nee, de uitgever heeft een heel slecht voorstel gedaan en daarom heb ik geen contract ondertekend.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ISBN-nummer is gekoppeld aan de titel en mijn naam en de bewuste uitgever. Het gaat dus niet om de auteursrechten, neem ik aan. Ik ga ervan uit dat die uitgever niet zomaar mijn boek gaat uitgeven. maar aangezien ik een andere uitgever aan het zoeken ben, vraag ik me af wat te doen. Kan het huidige isbn-nummer vervallen of aan mij worden toegewezen?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lastig verhaal moet ik zeggen. Zoals je zelf al aangeeft wordt het ISBN-nummer voorzien van een prefix (uitgeversaanduiding), dus dit nummer blijft hoe dan ook gerelateerd aan de uitgever en kan daarom (waarschijnlijk) niet op naam worden over gezet. Om eerlijk te zijn heb ik het ook nog niet eerder meegemaakt dat een ISBN-nummer komt te vervallen, maar om daar meer duidelijkheid over te krijgen kun je misschien het beste contact opnemen met Bureau ISBN. Tel.: 0345-475855 Mail: isbn@centraal.boekhuis.nl Het vreemde is natuurlijk dat het aanvragen van een ISBN-nummer helemaal niet gratis is, dus kan niet begrijpen dat die uitgeverij zo hard van stapel loopt. Dat ze je onder druk willen zetten om toch maar bij hen te blijven is dan het eerste dat in me opkomt, maar laten we hopen dat ze gewoon naïef zijn geweest en dit netjes voor je oplossen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het vreemde is natuurlijk dat het aanvragen van een ISBN-nummer helemaal niet gratis is, dus kan niet begrijpen dat die uitgeverij zo hard van stapel loopt.
Neu! Dit is normaal vandaag de dag. Overal waar je mee te maken hebt worden dit soort fouten gemaakt. Er is sprake van geweest dat het boek wel door die uitgever uitgegeven zou worden, het staat dus op lijstjes, iemand is vergeten dat eraf te halen en een ander heeft voor een hele trits boeken tegelijk die nrs aangevraagd. Fouten zoals dit kom je tegen bij de belastingdienst, bij gemeentes, bij de uitkeringsinstanties en ook overal in het bedrijfsleven. En het neemt hand over hand toe, iedereen kan zo wel een paar voorbeelden noemen, denk ik?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Waarom neem je geen contact op met de uitgever? Dat lijkt me de meest logische keus voordat je andere dingen doet. Je kunt overigens gewoon bij een andere uitgever een ander nummer voor hetzelfde boek aanvragen. Een bestaand ISBN kan niet worden overgedragen op welke manier dan ook (en zeker niet naar een andere uitgever). Het bestaande ISBN kan wel worden opgeheven, maar dat moet in eerste instantie via de uitgever die het aangevraagd heeft.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Slim advies van Dries. En wees dan heel duidelijk naar die uitgever. Mail hen dat je het daar niet uit wilt geven en vraag hen om je terug te mailen dat ze dat begrepen hebben. Maar bel eerst even over de zaak, dat haalt de problemen meestal uit de lucht. Bevestig dan schriftelijk. Het gaat zeker om een POD-uitgever?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik zou er wel aan willen toevoegen dat het wellicht verstandig is je manuscript aangetekend te verzenden en aan jezelf te adresseren. Als je je manuscript dan weer thuiskrijgt, laat je de envelop ongeopend In een enkel geval dat de bewuste uitgever jouw boek ook daadwerkelijk uit gaat brengen zonder dat er een contract is, kun je met behulp van de poststempel aantonen dat jij op een eerder tijdstip datzelfde verhaal al geschreven hebt en dus de originele auteur bent.
Ik heb het al vaak gezegd, maar dit fabeltje blijft de ronde doen dus ik zeg het nog maar een keer: Dit is onzin! Niemand kan bewijzen dat die envelop is opengeweest of niet. Aangetekend versturen heeft geen enkele juridische meerwaarde. Alsjeblieft mensen hou met het verspreiden van deze rariteit en geef mensen geen vals gevoel van veiligheid. Wat wel kan: Registreren bij belastingdienst of laten dagetekenen en in bewaring geven bij een notaris. Dan nog bewijst het niet (net als bovenstaande) dat je de auteur bent maar wel dat je op een bepaalde (eerdere) datum in het bezit was van de tekst. Maar goed, het ging hier helemaal niet over auteursrecht, zoals de topicstarter al zei. Terug on-topic.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij verschillende online-boekwinkels wordt mijn boek aangekondigd.
Volgens mij mag de uitgever niet "zomaar" (zonder ondertekend contract) overgaan tot aankondigen/publiceren.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou eerst contact opnemen met de isbn-stichting, zoals VanSomeren voorstelt. Mogelijk ook even met het Juridisch Loket bellen om te kijken wat die ervan zegt. Dat is een instantie die gratis juridisch advies geeft, google maar even. En ik zou contact opnemen met de uitgever, liefst hem een aangetekende brief sturen én hem direct daarna bellen, om duidelijk te maken dat je niet met hem in zee wilt. Ik neem tenminste aan dat er dingen in het contract staan, waar jij niet mondeling me akkoord bent gegaan. Heel jammer voor je dat het zo gaat, overigens. :(

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank voor al jullie reacties en adviezen. Het is inderdaad jammer dat het zo gaat, zoals Trenke zegt. Wellicht is het een vergissing, maar ik moet er wel achteraan en dat is vervelend. Het gaat overigens niet om een pod-, maar een reguliere uitgever die rare voorstellen doet. Als jullie het goed vinden, laat ik weten hoe het afgelopen is.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat overigens niet om een pod-, maar een reguliere uitgever die rare voorstellen doet. Als jullie het goed vinden, laat ik weten hoe het afgelopen is.
Ik ben héél benieuwd hoe dit afloopt. Ook benieuwd welke uitgever dit is trouwens...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je dan wel een ander die het wel wil uitgeven? Volgens mij is onderhandelen over de voorwaarden in het contract nog altijd makkelijker dan een andere reguliere uitgever vinden. En soms moet je je eerste boek maar even onder slechte voorwaarden publiceren om vervolgens met je tweede een vette vis te kunnen vangen. Heb je al overwogen om over de voorwaarden te gaan praten?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Het hangt er natuurlijk wel vanaf welke uitgever het is. Normaliter wordt een auteur niet op de hoogte gebracht van het moment waarop een isbn wordt aangevraagd en wanneer een boek op de site komt te staan. Maar dat een uitgever deze dingen doet zonder dat er een contract is ondertekend, vind ik onbegrijpelijk. Bovendien: als je het laat gebeuren dat je tekst zonder contract wordt uitgebracht, is dat zo goed als je tekst in de sloot gooien. Je zegt in feite: 'Doe er maar mee wat je wilt.' Slechte voorwaarden zijn nog iets anders dan helemaal geen voorwaarden, waar het in dit geval op lijkt - maar we kennen de ins en outs niet, dus ik zeg dit meer in het algemeen, maar wel naar aanleiding van het topic.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je dan wel een ander die het wel wil uitgeven? Volgens mij is onderhandelen over de voorwaarden in het contract nog altijd makkelijker dan een andere reguliere uitgever vinden. En soms moet je je eerste boek maar even onder slechte voorwaarden publiceren om vervolgens met je tweede een vette vis te kunnen vangen. Heb je al overwogen om over de voorwaarden te gaan praten?
Nog geen andere reguliere uitgever gevonden, nog mee bezig. Als een uitgever zulke slechte voorwaarden aanbiedt en er dit soort praktijken op na houdt (misschien is het een vergissing) geef ik het nog liever niet uit. Daarom heb ik besloten tot een andere strategie. Ik heb een tweede boek geschreven (bijna af) en ga dat weer aanbieden aan goede uitgevers en wacht geduldig af.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
En een rechtswinkel, de wolf? Maar ik zou die uitgever wel eerst bellen of (een paar keer dringend) mailen voor uitleg. Maar ik denk dat jij in je recht staat. Is er ergens geen meldpunt tegen dit soort praktijken?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat bedoel je met slechte praktijken en dit soort voorwaarden? Moet je misschien investeren of zo? Mogen we weten om welke uitgever het gaat? Dan zijn anderen ook gewaarschuwd.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap eigenlijk nog niet zo goed wat het probleem nou is. Het mag duidelijk zijn dat hij zonder dat contract jouw boek helemaal niet kan uitgeven, dus het kost alleen hem geld en je hebt hooguit wat "rare" publiciteit bij die online boekwinkels die je boek aankondigen.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ de wolf Je geeft het wel héél snel (en makkelijk) op zeg! :confused:
Ik ben niet zo'n vechter meer. Ik denk dat ik boeken schrijf die de moeite waard zijn, maar als uitgevers of anderen daar anders over denken, vind ik dat prima. Ik schrijf na deze tweede nog een derde en een vierde en dan zien we wel.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat bedoel je met slechte praktijken en dit soort voorwaarden? Moet je misschien investeren of zo? Mogen we weten om welke uitgever het gaat? Dan zijn anderen ook gewaarschuwd.
Waarom zou ik het ook niet zeggen. Het gaat om Uitgeverij Aspekt. Ze wilden dat ik bijna 5000 euro zelf zou investeren en boden een royalty aan die in de praktijk zou uitkomen op 3% van de winkelprijs. Het contract staat vol plichten en weinig rechten. De uitgever heeft blijkbaar een slechte reputatie. Daarom besloot ik het contract niet te tekenen. Blijkbaar hebben ze toch het ISBN-nummer aangevraagd. Ik weet niet wat dat precies betekent, maar het blijkt dat de uitgever 'eigenaar' is van het nummer en alleen hij kan het ontkoppelen van mijn naam en titel van het boek door contact op te nemen met de accountgroep van het Centraal Boekhuis. Inmiddels heb ik een bericht gestuurd en gevraagd of ze dat willen doen. Nog geen bericht ontvangen.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap eigenlijk nog niet zo goed wat het probleem nou is. Het mag duidelijk zijn dat hij zonder dat contract jouw boek helemaal niet kan uitgeven, dus het kost alleen hem geld en je hebt hooguit wat "rare" publiciteit bij die online boekwinkels die je boek aankondigen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik wist niet wat het betekende, maar nu wordt het duidelijk. Dus, als dat inderdaad waar is, waarom zou ik me dan nog verder druk maken?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Precies. Het is alsof zij al nagedacht hadden over de omslag terwijl er nog geen overeenstemming was over het boek zelf. Hùn probleem. Jij bent in ieder geval een stuk wijzer.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ de wolf Je geeft het wel héél snel (en makkelijk) op zeg! :confused:
Ik ben niet zo'n vechter meer. Ik denk dat ik boeken schrijf die de moeite waard zijn, maar als uitgevers of anderen daar anders over denken, vind ik dat prima. Ik schrijf na deze tweede nog een derde en een vierde en dan zien we wel.
Deze uitgever, die nu jouw boek blijkbaar zónder contract en zónder jouw toestemming "doordrukt", vond je manuscript wél de moeite waard. Anders gaat hij zichzelf niet in een dergelijke volslagen belachelijke positie brengen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ de wolf Je geeft het wel héél snel (en makkelijk) op zeg! :confused:
Ik ben niet zo'n vechter meer. Ik denk dat ik boeken schrijf die de moeite waard zijn, maar als uitgevers of anderen daar anders over denken, vind ik dat prima. Ik schrijf na deze tweede nog een derde en een vierde en dan zien we wel.
Deze uitgever, die nu jouw boek blijkbaar zónder contract en zónder jouw toestemming "doordrukt", vond je manuscript wél de moeite waard. Anders gaat hij zichzelf niet in een dergelijke volslagen belachelijke positie brengen.
Aspekt is een POD, geloof ik. Die willen alles wel uitgeven (zeker als de schrijver 5000 euro meebrengt natuurlijk).

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ik lees om welke uitgeverij het gaat, wil ik Wolf wel dringend adviseren om dit forum eens zeer grondig na te lezen met de naam van die uitgever als zoekterm! Er zijn in het verleden al hele vreemde dingen gebeurd waar zij bij betrokken waren en daarvan staan hier nogal wat voorbeelden. Ik zou echter ook verder zoeken dan alleen hier. Google! Mijn eerdere 'conclusie' dat dit gewoon een van de foutjes was, die vandaag de dag vaak voorkomen, wil ik nu ook graag herzien. Wellicht is het ook geen fout idee om een brief te sturen (met ontvangstbevestiging, dat is wat anders dan 'aangetekend'!) waarin duidelijk staat dat Wolf hen -- géén toestemming geeft om het boek uit te geven, -- niet het contract gaat tekenen -- en vooral niet van plan is die 5000 te gaan betalen. Tenslotte wil ik me wel aansluiten bij degene die schreef: Zij vinden het de moeite waard, dus zijn zij wellicht niet de enigen! Verder gaan met zoeken naar een (reguliere?) uitgever.