Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weer een uitgeverij in de problemen

Ik las net op internet dat Uitgeverij Tirion per 1 januari ophoudt te bestaan. Weer een uitgeverij die het niet langer kan bolwerken, dat geeft toch te denken hè. De crisis komt dus ook op dit gebied hard aan. Ik begreep dat De Fontein en Kosmos het fonds overnemen, ik vraag me af wat dat voor "nieuwe" auteurs zal betekenen. Zijn er Sollers die hiermee te maken hebben?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Oké Scorpio, je hebt me overtuigd. Een beetje, dan. Die btw is ook belachelijk. Onze staatskas moet inmiddels wel uitpuilen en maar roepen dat er nergens geld voor is. Ik herinner me nog dat toen de btw in het leven werd geroepen er destijds bij is gezegd dat dit een tijdelijke maatregel was. Nu weet ik niet hoelang tijdelijk is, maar in dit geval wel heel lang. Ik voel er wel voor om een paar maanden ergens als interim-manager te werken en dan met een miljoen en een grijns te vertrekken.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een mededeling tussendoor: Ik ben Scorpio, maar ik kan niet meer inloggen op de één of andere manier. Daarom heb ik tijdelijk een andere naam, hopelijk krijg ik mijn oude identiteit weer terug... Dries heeft ondertussen een mailtje van mij ontvangen.
Ik denk dat er al met al dan weinig verschil zal zijn met de werkwijze van de reguliere uitgever. Dat wil zeggen: ik zie het niet zo, dat verschil.
Die verschillen zijn er wel degelijk. Allereerst natuurlijk het grootste verschil met de reguliere uitgever: De "New Style-POD-uitgever" legt geen voorraad boeken aan, hij werkt immers met een POD-systeem. Dus heeft hij minder opslagruimte nodig, blijft niet zitten met onverkoopbare voorraad en heeft daardoor dus minder logistieke- en opslagkosten en/of problemen. Verder neemt hij (zoals "oude" POD-uitgevers) véél meer manuscripten aan dan de reguliere uitgevers. Máár, deze nieuwe POD-uitgever kijkt kritischer naar de manuscripten. Dit echter weer niet zo kritisch als de regulieren dat doen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Scorpio. Boeken vallen onder het lage btw-tarief van 6%. Er wordt ook uitgeweken naar landen als Letland om boeken te laten drukken. Ondanks de afstand schijnt dat toch goedkoper te zijn.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, natuurlijk vallen ze onder het 6% BTW-tarief! Was ik even in de war zeg! Komt omdat ik zélf als ex-winkelier altijd met het 19% tarief te maken had. Maar hoe het ook zij, een winkelier móet voldoende winst op zijn boeken kunnen maken om te kunnen overleven. Als een winkelier zijn kassa telt moet hij in ieder geval minstens(!) 50% van het bedrag in de kassa opzij houden voor kosten en inkoop.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar een POD-new-style uitgeverij zal ook boeken aan de man willen brengen via de boekwinkels en die willen een stapel boeken hebben omdat klanten direct boter bij de vis willen. Dat betekent dat boekwinkels een voorraad willen aanschaffen de uitgever toch een inschatting moet maken van de verkoop en dit vooraf moet laten drukken (en er daarbij ook wel eens naast kan zitten en dus met een voorraadje blijft zitten). Het draait uiteindelijk om de klant, die wil verleid worden met een boek dat hij even kan doorbladeren e.d. voordat hij toch aankoop beslist. Deze redenering gaat in zekere zin ook op voor de verkoop van boeken via internet, want de klant wil gemak en daarom niet het fonds van tientallen uitgevers bekijken, maar een grote website met een zo compleet mogelijk aanbod. Om aan het ongeduld van de moderne klant tegemoet te kunnen komen, zal Bol.com en consorten een voorraad moeten hebben (het is tenslotte vandaag bestellen en morgen in huis). Ik denk dat POD er hooguit voor zorgt dat de grootte van de voorraad naar beneden kan worden bijgesteld en dat uitgaves in kleinere oplagen meer kans hebben. Voor grote oplagen is drukken sowieso goedkoper (qua techniek). Ik ben dus (nog) niet echt overtuigd.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus heeft hij minder opslagruimte nodig, blijft niet zitten met onverkoopbare voorraad en heeft daardoor dus minder logistieke- en opslagkosten en/of problemen.
Het Centraal Boekhuis passeren scheelt 12%. Maar toch is er oplslagnodig, om de reden die Zjaan noemt.
Verder neemt hij (zoals "oude" POD-uitgevers) véél meer manuscripten aan dan de reguliere uitgevers. Máár, deze nieuwe POD-uitgever kijkt kritischer naar de manuscripten. Dit echter weer niet zo kritisch als de regulieren dat doen.
Dan wordt het een tussenweg, en hoe wil je het fabrikaat noemen? Geen pod, geen regulier, maar iets er tussen in. Hoe verkoop je dat? Geen vlees, geen vis.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar een POD-new-style uitgeverij zal ook boeken aan de man willen brengen via de boekwinkels en die willen een stapel boeken hebben omdat klanten direct boter bij de vis willen. Dat betekent dat boekwinkels een voorraad willen aanschaffen de uitgever toch een inschatting moet maken van de verkoop en dit vooraf moet laten drukken (en er daarbij ook wel eens naast kan zitten en dus met een voorraadje blijft zitten). Het draait uiteindelijk om de klant, die wil verleid worden met een boek dat hij even kan doorbladeren e.d. voordat hij toch aankoop beslist. Voor grote oplagen is drukken sowieso goedkoper (qua techniek). Ik ben dus (nog) niet echt overtuigd.
Boekwinkels kunnen in dat geval direct bij de "New Style-POD-uitgever" het aantal boeken bestellen dat zij in de winkel willen leggen. De huidige POD-uitgevers kiezen er zélf voor om in kleine oplagen te drukken, al is het er maar één per keer. Zij zeggen zelf dat dit de voordeligste manier is. Daar zal dus wel wat inzitten, anders deden ze het niet. Als de POD-uitgeverijen hun krachten zouden bundelen, is er nog een heel aantrekkelijke mogelijkheid. Dan konden zij een gezamenlijke boekenverkoopsite opzetten. Zodra er dan een bestelling wordt geplaatst gaat er een mailtje naar de desbetreffende POD en díe zorgt dan dat het boek bij de klant terecht komt.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan wordt het een tussenweg, en hoe wil je het fabrikaat noemen? Geen pod, geen regulier, maar iets er tussen in. Hoe verkoop je dat? Geen vlees, geen vis.
Hierbij lanceer ik de eerste reclamekreet... De "New Style-POD-uitgeverij". Hier kunt u als lezer exclusieve boeken vinden, boeken die vrijwel nergens te koop zijn. Wij maken ons sterk om ook onbekend talent aan u te presenteren! :D Dus: Verander een nadeel in een voordeel en het zal vóór u werken! :nod:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De huidige POD-uitgevers kiezen er zélf voor om in kleine oplagen te drukken, al is het er maar één per keer. Zij zeggen zelf dat dit de voordeligste manier is. Daar zal dus wel wat inzitten, anders deden ze het niet.
POD-boeken zijn per pagina ook (veel) duurder dan gedrukte boeken en de auteur houdt er meestal minder aan over. Op elk boek maken ze winst vanwege de hoge prijs, dus natuurlijk gaan ze niet zeiken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er wordt ook uitgeweken naar landen als Letland om boeken te laten drukken. Ondanks de afstand schijnt dat toch goedkoper te zijn.
Yup, zelfs naar China, voor die sjieke omslagen met relief en glitters enzo. Kennelijk scheelt dat zelfs genoeg om de zes weken bootreis op de koop toe te nemen. Maar ja - die goedkopere boeken moet je dan wel weer in bulk opslaan...

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij reguliere uitgeverijen worden de boeken gedrukt. Dat is is niet te doen voor maar enkele stuks, véél te duur. Bij het printen zoals de POD-uitgevers dat doen, is het ook rendabel bij kleine hoeveelheden.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, daarom moet je er bij FM minimaal 15 afnemen, tegen gegevensafgifte van meer dan 5 x zoveel potentiële klanten en een olifantenprijsje van16 euro, en dan weet je dat je met 15 x 16 euro = 240 euro al winst maakt. Waarom begin je niet meteen, Scorpio? Scorpio Publishing & Print: go! :!: :) :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom begin je niet meteen, Scorpio? Scorpio Publishing & Print: go! :!: :) :thumbsup:
Dat kost wel een paar centen. :D Enne... ik fantaseerde alleen maar over de (enorme) mogelijkheden!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:nod: Fantaseren is nooit verkeerd. Maar elk voordeel heb z'n nadeel, om het maar op zijn Cruyfiaans uit te drukken. Als er werkelijk een groot gat in de markt zou zijn, dan springt er 'vanzelf' iemand in of een bestaande POD schuift een beetje op in de richting van een uitgever door meer dan marginale inhoudelijke eisen te stellen aan een manuscript. Ik ben benieuwd. In deze tijden zullen uitgevers inventief moeten zijn en misschien kunnen onze fantasieën daar wel bij helpen!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als er werkelijk een groot gat in de markt zou zijn, dan springt er 'vanzelf' iemand in of een bestaande POD schuift een beetje op in de richting van een uitgever door meer dan marginale inhoudelijke eisen te stellen aan een manuscript.
Vaak is een gat in de markt zó groot, dat het langzaam tot mensen door moet dringen dat... er überhaupt een gat IS!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Da's waar, daarom zijn zulke discussie zoals hier ook zeker nuttig. Het helpt ons duidelijker te krijgen hoe de markt (kennelijk) in elkaar steekt en het helpt nieuwsgierige uitgevers (die hier ongetwijfeld ook af en toe meelezen) om te begrijpen wat (on)mogelijk is of niet.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Juist, daarom begon ik er ook over te fantaseren. De gigántische kloof tussen reguliere uitgeverijen en POD-uitgeverijen is bijna onwerkelijk. :eek: Deze kloof is volgens mij één levensgroot gat in de markt... dat erom gilt om gedicht te worden!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar om (wat MJ al zei) goed te kunnen leveren (en dus niet alleen via internet), heb je voorraad nodig. En als je voorraad hebt, is drukken goedkoper. En dan kom je weer uit op regulier. POD voor kleine oplagen is wel een goed idee, maar kleine oplagen hebben waarschijnlijk niet genoeg marge om de kosten van redactie en vormgeving te kunnen betalen. Dus kom je toch weer uit op POD.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de boekhandel direct bij de "New Style-POD-uitgever" het aantal benodigde boeken kan bestellen, omzeilt de uitgever het Centraal Boekhuis. Dat scheelt een aanzienlijke "hoop" overbodige boeken + het vermijden van kosten. En wanneer de POD-uitgeverijen dan ook nog hun krachten zouden bundelen (en een gezamenlijke boekenverkoopsite opzetten) krijg je een totaal nieuw concept. Bij een bestelling gaat er een mailtje naar de desbetreffende POD en díe zorgt dan dat het boek bij de klant terecht komt. Daarmee neemt de omzetsnelheid toe. Hogere omzetsnelheid = meer inkomsten in kortere tijd.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geldt het recht van teruggave nog voor boekhandels? En zo ja, wat gaat de uitgever doen met de boeken die niet verkocht worden en terugkomen?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat trouwens wel tof zou zijn (en toekomstmuziek, waarschijnlijk maar goed), is dat er boekhandels komen die printers in huis hebben. De winkel staat vol inkijkexemplaren, de klant snuffelt lekker rond en bestelt uiteindelijk een boek, dat ter plekke gedrukt wordt. Soort kijkshop-idee.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of allemaal aan het e-book. Met een 'leeg' e-book naar binnen en met een gevulde weer naar buiten. Heeft er trouwens hier iemand al eens zo'n e-bookreader echt in handen gehad? En? Hoe is dat? Ik ben wel nieuwsgierig.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel es met die van Sony gespeeld, maar het duurt best een poosje voor er een pagina geladen is (halve seconde of zo) en dat irriteert enorm als je een pagina omslaat en gewoon verder wil lezen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Dixons zijn ze nu in de aanbieding, Zjaan. Dan kun je ze daar eens bekijken, en een demonstratie vragen. Dan zullen ze ook wel bij Media Markt zijn.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat trouwens wel tof zou zijn (en toekomstmuziek, waarschijnlijk maar goed), is dat er boekhandels komen die printers in huis hebben. De winkel staat vol inkijkexemplaren, de klant snuffelt lekker rond en bestelt uiteindelijk een boek, dat ter plekke gedrukt wordt. Soort kijkshop-idee.
Dat vind ik een goed idee. Je zorgt - als schrijver, natuurlijk :confused: - voor een gelikte opmaak, een mooie promo, en een vette kortingsbon. Die bied je niet alleen aan bij de boekwinkel, maar ook in de bieb, op scholen, bij de supermarkt, de bezinepomp, op de ahwebwinkel, where ever. Overal waar je weet dat er mensen komen met een pinpas op zak. Een toetsenbord / bestelknopje met een hoge aaibaarheidsfactor onder de aanbieding, met daaraan gekoppeld een betalingscode of een machtiging om geld van de rekening te halen, en het stroomt binnen. Niet verder vertellen, hier komt de Mega MiMa ReaderShop (*) :thumbsup: . Nu alleen nog een investeerder zoeken. (*) Mega MichaMarriejeanne ReaderShop

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet verder vertellen, hier komt de Mega MiMa ReaderShop (*) :thumbsup: . Nu alleen nog een investeerder zoeken.
Probeer het eens bij de Free Record Shop, die zijn altijd wel "in" voor leuke commerciële ideetjes... :unibrow:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Punt is alleen dat de printers nog te groot zijn, volgens mij. Die kan de gemiddelde bruna niet even in een achterkamertje zetten. Maar wie weet, over een paar jaar... ;)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
't Is niet alleen printen, he. 't Is ook binden, lijmen, naaien, nieten, lamineren, van die dingen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, daarom zei ik al, toekomstmuziek. Die apparaten worden vast wel kleiner en handzamer. Straks kunnen mensen er gewoon eentje thuis neerzetten. Boek op internet bestellen en thuis drukken :D

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan wordt het uitgeven (weer) voorbehouden aan de elite. Want zo'n 'straat' kost nogal wat.