Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

POD-boek, Centraal Boekhuis en zelf geld bijleggen?

Mijn POD-boek is aldoor uitverkocht (ik had een voorraadje in het CB), dus moest het aantal steeds worden aangevuld om ook op bol.com ed. te kunnen blijven staan. Het lijkt mij dat (bijna) elke auteur ook op die verkoopsites wil (blijven) staan, ik ook natuurlijk; en men koopt nu eenmaal het liefst daar dan via een minder bekende verkoopsite of uitgever. Dus dan moet de voorraad wel aangevuld blijven. Omdat alles wéér was uitverkocht, moest de voorraad worden aangevuld maar wat bleek: Voor het CB moet ik 0,48 ct per boek op toeleggen, inplaats van dat er iets aan verdiend wordt! (Als boekhandels via het CB bestellen) Als ik de verkoopprijs omhoog doe, koopt men minder snel denk ik en zo goedkoop is het boek niet. Het lijkt mij een raar verhaal, of mis ik iets? Heb ik iets over het hoofd gezien? Ja, we hadden alles nog eens extra nagerekend en de berekening klopte toch echt zoals het er stond. Maar het lijkt me dat je als auteur toch iets aan je boek verdiend inplaats van erop toe te moeten leggen?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, ik zou graag bij het CB willen liggen om de eenvoudige reden dat er heel veel boeken verkocht worden via Bol.com. Naar aanleiding van mijn boek is er o.a. een groot artikel in de Telegraaf verschenen (2/3e pagina). Ik heb toen verschillende bestellingen gehad van boekhandels, maar ik denk dat als mijn boek toen bij Bol verkrijgbaar was geweest, ik er veel meer zou hebben verkocht. Niet iedere boekhandel neemt de moeite om rechtstreeks bij een eigen beheer uitgeverij te bestellen. Ik heb overigens geen POD boek. Het is én én, mijn boek ligt al bij diverse boekhandels in Nederland en België, maar hoe meer afzetkanalen hoe beter dat is voor de verkoop. @ Spook: Die zes maanden vind ik persoonlijk niet zo’n ramp. Je stuurt immers b.v. 100 boeken op en als je die dan een maand later terug zou willen, lijkt me dat ook nogal omslachtig. Het gaat mij er om dat ik alle bijkomende kosten nogal onoverzichtelijk en onduidelijk vind en er ook niet bij staat wat er na die drie jaar gaat gebeuren. Ik ben benieuwd naar de plannen van Boekenbent. Ik zou graag willen dat mijn boek via bol.com verkrijgbaar zou zijn, maar niet als ik er geld op toe moet leggen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
(Vroeg me al af hoe Sonja Bakker het voor elkaar kreeg v. een eigen beheer boek 3 mlj. exemplaren te verkopen)
Daar kun je wel achterkomen, door te googlen. Zoiets gaat nooit vanzelf. Drie miljoen lijkt me wat veel.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, nee hoor, want geen enkele uitgeverij wilde haar boek uitgeven en toen is ze voor eigen beheer gegaan.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En ze sloot een goede deal met een supermarktketen. Na het boek te hebben geschreven, dus niet, zoals boze tongen beweren, speciaal voor de supermarktketen. Ze noemde ook producten die deze super toevallig niet had. Ze ging met haar boek naar de directeur en vroeg of het boek in zijn winkel mocht. Hij las het en zei ja. Dat is op zich al erg uniek. Toevallig ging ik altijd naar een van de winkels waar ze is begonnen, en vandaaruit ging het als een lopend vuurtje. Tja, wat wil je ook, goede recepten van makkelijk klaar te maken en aan te schaffen producten uit de super en nog herkenbaar beschreven ook. Superpraktisch. Gouden idee, en dat bleek wel. Sonja was bereid te investeren, ze had een goed plan, ze maakte een goed en professioneel boek, ze was bereid veel kritiek te slikken ('je maakt reclame in je boeken, foei!') en ze is een enorme westfriese doorzetter.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kerkhof waarover ik heb geschreven? Hoe weet je dat? :confused:
Herinner je je nog die vergrauwde grafzerk met dat lieve engeltje er bovenop waarvan de vleugeltjes waren afgebroken zodat het de gehele tijd zielig zat te huilen. Wel, dat was ik.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is je boek te dik om door de brievenbus te kunnen? Verstuur je het daarom als pakket? Verkopers van Marktplaats leggen het boek daarom open en dan past het wel door de brievenbus. Maar een nieuw boek beschadig je daar wellicht mee, dat de rug knapt.
Wel, eh, het boek past amper door de deur laat zweven door de brievenbus. Dat komt door die dikke vette boekwurmen die erin zitten.
In consignatie leggen betekent dat je de boeken bij de boekhandel legt op jouw risico. Niet verkocht na een tijd, dan haal je ze weer op. En de boekhandel betaalt je pas als er wat verkocht is. Wel even een papiertje opstellen over het percentage dat zij krijgen. 20% of 30% komt veel voor. BB had daar destijds een standaardformuliertje voor. Dat kan bij alle boekhandels.
Dat had ik eigenlijk niet verwacht dat dat zomaar kon. Ik had wel een keer een webpagina gevonden waarin je een boekenplank kon afhuren. Maar dat kostte best wel wat.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, ik zou graag bij het CB willen liggen om de eenvoudige reden dat er heel veel boeken verkocht worden via Bol.com. Naar aanleiding van mijn boek is er o.a. een groot artikel in de Telegraaf verschenen (2/3e pagina). Ik heb toen verschillende bestellingen gehad van boekhandels, maar ik denk dat als mijn boek toen bij Bol verkrijgbaar was geweest, ik er veel meer zou hebben verkocht. Niet iedere boekhandel neemt de moeite om rechtstreeks bij een eigen beheer uitgeverij te bestellen. Ik heb overigens geen POD boek. Het is én én, mijn boek ligt al bij diverse boekhandels in Nederland en België, maar hoe meer afzetkanalen hoe beter dat is voor de verkoop. @ Spook: Die zes maanden vind ik persoonlijk niet zo’n ramp. Je stuurt immers b.v. 100 boeken op en als je die dan een maand later terug zou willen, lijkt me dat ook nogal omslachtig. Het gaat mij er om dat ik alle bijkomende kosten nogal onoverzichtelijk en onduidelijk vind en er ook niet bij staat wat er na die drie jaar gaat gebeuren. Ik ben benieuwd naar de plannen van Boekenbent. Ik zou graag willen dat mijn boek via bol.com verkrijgbaar zou zijn, maar niet als ik er geld op toe moet leggen.
Met die zes maanden zit inderdaad wel wat in. Want als ze die boeken terug moeten sturen kost het je waarschijnlijk ook weer verzendkosten. Ja, dat wil ik ook. Maar ik kreeg vandaag een verontrustend meeltje. Het is niet CB die 57% van het boek binnenschraapt, maar dat 42% daarvan als boekhandelskorting naar bol.com gaat. Dat betekend dat als boekenbent met bol.com gaat samenwerken dat je waarschijnlijk even goed nog een portie van 42% kwijt bent van de verkoopprijs van je boek. Dus ik ben ook benieuwd hoe dat straks in zijn werk gaat. Wie gaat bijvoorbeeld dan het boek versturen? En hoezo krijgt bol.com zoveel boekhandelskorting? Het is voornamelijk een website. Ze hebben niet eens een boekenwinkel.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mo, dat vraag ik me ook af, hoe dit zal gaan straks. Het is dan weer afhankelijk v.h. percentage en het aantal blz. v. je boek hoeveel je verdiend (of juist niet). (Ps. ik heb nu ook een standaardformulier gekregen, voor het in consignatie leggen v. boeken in winkels! (Joepie ;) )

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mo, dat vraag ik me ook af, hoe dit zal gaan straks. Het is dan weer afhankelijk v.h. percentage en het aantal blz. v. je boek hoeveel je verdiend (of juist niet). (Ps. ik heb nu ook een standaardformulier gekregen, voor het in consignatie leggen v. boeken in winkels! (Joepie ;) )
Héé, dat wil ik ook. Waar heb je die vandaan? Trouwens gaan boekhandelaren niet eerst je boek doorgronden op rasistisch onderwerpen e.d. voordat ze die in hun winkel leggen bij de kippen?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Die boekhandelskorting bij bol.com slaat natuurlijk ook nergens op. Weet je dat wel zeker, Spook? Het lijkt me heel vreemd. Maar ja, wat is niet vreemd in de boekenwereld? In mijn geval konden de boeken er zo neergelegd worden. Ze keken er amper naar. Als je boek als pakket verstuurd wordt, is het een stuk duurder. Boekhandels nemen soms ook genoegen met 25% of 30%, maar dan moet je er wel zelf heen. Als ze boeken bestellen kost het geld, als ze jouw boek daar neerleggen in consignatie kost het niets.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is de gebruikelijke korting die elke boekhandel bedingt. Bol dus ook.
Er zijn er die veel meer vragen. Maar inderdaad: dit is gebruikelijk. Het is dan ook vreemd dat dit niet eerder naar voren is gekomen bij de prijsbepaling door BB.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die boekhandelskorting bij bol.com slaat natuurlijk ook nergens op. Weet je dat wel zeker, Spook? Het lijkt me heel vreemd. Maar ja, wat is niet vreemd in de boekenwereld? In mijn geval konden de boeken er zo neergelegd worden. Ze keken er amper naar. Als je boek als pakket verstuurd wordt, is het een stuk duurder. Boekhandels nemen soms ook genoegen met 25% of 30%, maar dan moet je er wel zelf heen. Als ze boeken bestellen kost het geld, als ze jouw boek daar neerleggen in consignatie kost het niets.
Heb geheime informatie bij boekenbent los gefrutseld. Dat zei ik toch. Ze doen alsof ze niet weten hoe werkt, maar als je lang genoeg zeurt kom het kwijlende monster uit de mouw kruipen met een afgrijselijke brul. Misschien dat die 42% vette winst te doen bij goed lopende boeken, maar niet als het gaat om een paar mank lopende boeken dan nekken je de drukkosten. Voor mij was dat 17 euro per stuk en om niet al te hoog in prijs te woekeren wilde ik ze voor 21,50 verkopen. Maar als ik al 57% of zelfs 42% van de 21,50 kwijt ben dan moet ik geld toe leggen en wordt ik gewoon gedwongen om banken te beroven. Maar sinds ik honderdduizenden webpagina's met stockfoto's heb gezien heb ik een duivels plan gesmeed op het aambeeld van Thor. De truuk is namelijk ze doen 1x klik en vragen doodleuk 36, jawel, 36 euro voor zo'n foto. Normaal gesproken zouden ze geen enkele foto verkopen voor een normale prijs van 0,36 euro, maar door zo veel geld te vragen denkt men al gauw dat het heel bijzonder is. Wel, en dat ga ik ook doen, gewoon ende domweg 99,95 euro vragen per boek. Oh, nee, bedenk ik me plots. De boekhandelskorting is in percentage. Dus hoe meer ik vraag hoe meer hun opstrijken, en ik heb al een gruwelijke hekel aan strijken. Zo'n hete strijkbout op je lakentje doet zeer, hoor. Eigenlijk zou de boekhandelskorting een vast bedrag moeten zijn, hè.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een fotograaf moet ook zijn brood verdienen, Spook! Die is misschien wel uren bezig geweest om die ene foto te schieten. Dan is 36 cent voor een foto wel heel mager.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vraag altijd keurig om toestemming voor een foto. In de meeste gevallen kon ik ze gratis gebruiken. Wel wilden ze graag een boek. Logisch. Daarom zwerf ik ook over de hele wereld. Eén vroeg 400 dollar. Een Japanner, geloof ik. Er is dus geen boek van mij in Japan.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Boeiend om al jullie ervaringen te lezen. Mijn ervaring is dat de boekwinkels niet echt werken. Mensen kruipen op het internet en kijken bij bol.com. Zelf heb ik 100 exemplaren laten drukken door BB. Inmiddels heb ik een tweede lichting van 50 stuks. Daar zijn er ongeveer 20 van verzonden. Achteraf is mijn gok dus niet zo gek geweest. Wel is het treurig dat ik pas na die 100 exemplaren al mijn kosten pas heb terugverdiend. Van de boeken die ik nu verkoop a 17,50 blijft er 10,50 over. Maar ik laat het betalen naar mijn praktijk voor stresscounselling. Dus als er straks nog 42% vanaf moet voor de belasting, ben ik zelfs niet uit de kosten met die eerste 100. Ik mag hopen dat ik de gemaakte kosten eerst mag verrekenen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mo, dat vraag ik me ook af, hoe dit zal gaan straks. Het is dan weer afhankelijk v.h. percentage en het aantal blz. v. je boek hoeveel je verdiend (of juist niet). (Ps. ik heb nu ook een standaardformulier gekregen, voor het in consignatie leggen v. boeken in winkels! (Joepie ;) )
Héé, dat wil ik ook. Waar heb je die vandaan? Trouwens gaan boekhandelaren niet eerst je boek doorgronden op rasistisch onderwerpen e.d. voordat ze die in hun winkel leggen bij de kippen?
Het standaardformulier heb ik opgevraagd bij BB nadat ik daar HIER iets over las! (Dus dankzij schrijven-online, in je eentje kom je hier namelijk helemaal niet uit valt me steeds meer en meer op) Bij BB wordt je boek eerst nagekeken of er geen belastende teksten in voorkomen. (Hoe het bij de overige uitgeverijen vergaat weet ik niet precies.)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is de gebruikelijke korting die elke boekhandel bedingt. Bol dus ook.
Er zijn er die veel meer vragen. Maar inderdaad: dit is gebruikelijk. Het is dan ook vreemd dat dit niet eerder naar voren is gekomen bij de prijsbepaling door BB.
Dit vond ik dus ook vreemd. (En ik krijg v. BB ook niet op ELKE vraag een antwoord. Wat dit ook mag betekenen, dit vind ik eerlijk gezegd wel een beetje irritant.) (Daarom moet je dus elke mail bewaren, en gelukkig was ik zo slim...) Ik kreeg nu trouwens iets van de prijs af.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En... ik vraag me ook af waarom de boekhandelskorting niet overal gelijk is. Hoe moet je erachterkomen of al die procenten wel kloppen??? (De calculator die Dries gaf werkte niet, bij het berekenen v. iets kwam het op '0' te staan). Of vraag ik nu iets heel doms?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dat zal haar eerste boek niet geweest zijn. Toen het een succes bleek, is ze voor eigen beheer gegaan. Heleen van Royen volgens mij ook.
Sonja Bakker was vanaf haar eerste boek eigen beheer hoor Tja. Later heeft ze haar eigen uitgeverij opgericht voor alleen haar eigen boeken (dus technisch geen eigen beheer meer). http://www.uitgeverijdezonnestraal.nl/?page=overo…

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus: iedereen maar massaal aan een eigen uitgeverij! :D Jammer dat lang niet iedereen dit kan, maar het brengt me wel op een idee.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus: iedereen maar massaal aan een eigen uitgeverij! :D Jammer dat lang niet iedereen dit kan, maar het brengt me wel op een idee.
Het kan makkelijk hoor. Ik ben ook mijn eigen uitgeverij en dat stelde niets voor. Ik laat mijn boeken door Pumbo printen (POD en eboek) maar hun voorwaarden zij duidelijk: zij zijn niet de uitgever, ij drukken alleen maar. Ik heb een tiental ISBN nummers gekocht, ook een formaliteit en niet duur, en daarbij moest ik de naam van de uitgeverij opgeven, omdat ik die niet had mijn eigen naam ingevuld en klaar: ik was mijn eigen uitgeverij. Leuke combinatie eigen uitgeverij en POD. Nadeel is dat je alles zelf moet doen, omslag ontwerp, promotie enz. Promotie is helaas een zwak punt dus het loopt niet hard. Pumbo biedt ook aan via bol en CB te verkopen, maar ik zag dat de kosten voor mij te hoog waren en ik heb de hele dicussie gelezen en zag mijn vermoeden bevestigd. Ik kan leuk bij bol liggen, maar als ze me daar niet weten te vinden heb ik er nog steeds niets aan en kost het alleen maar geld. Ik kan op mijn website zetten dat ik bij bol lig (het boek dus), maar dat slaat nergens op, want op mijn site kan je het boek ook kopen. Zolang de kosten van CB zo belachelijk hoog blijven en ik nog niet door een echte uitgever of door een miljonenpubliek ontdekt ben vind ik het wel goed zo.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallon, Bedankt. (Maar promotie enz. moet ik nu - bij bb - ook zelf doen, dat vind ik niet zo'n punt.) Mijn boek is wel v. mooie kwaliteit en de drukkerij waar mijn boek gedrukt wordt staat helaas niet in de Gouden gids dus die kan ik niet per mail benaderen voor als ik daar ooit event. zelf zou willen laten drukken. Verder was ik dit vergeten; heb niets voor niks 40 euro aanmeldingskosten voor het CB neergeteld voor een heel jaar, dus het zou gek zijn als je daar niets meer mee doet.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een fotograaf moet ook zijn brood verdienen, Spook! Die is misschien wel uren bezig geweest om die ene foto te schieten. Dan is 36 cent voor een foto wel heel mager.
Dat weet ik wel, maar ze kunnen toch ook gras eten. Nou, uren bezig voor een foto is wel erg overdreven. Als je met een lichtvanger de markt opgaat vang in een mum tijd heel veel gefotoniseerde plaatjes. Het verwonderd me wel dat er zoveel webpagina's zijn die foto's kopen ondanks de woekerprijzen. Blijkbaar zijn er toch mensen die ze kopen met hun laatste rib uit hun lijf. Bij een webpagina viel me plots het babylonische nederlands op zoals bij die nep ing-meels. Het leek wel een gestolen webpagina. Misschien zijn die foto's ook wel gestolen en beland je in de kerkers.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mo, dat vraag ik me ook af, hoe dit zal gaan straks. Het is dan weer afhankelijk v.h. percentage en het aantal blz. v. je boek hoeveel je verdiend (of juist niet). (Ps. ik heb nu ook een standaardformulier gekregen, voor het in consignatie leggen v. boeken in winkels! (Joepie ;) )
Héé, dat wil ik ook. Waar heb je die vandaan? Trouwens gaan boekhandelaren niet eerst je boek doorgronden op rasistisch onderwerpen e.d. voordat ze die in hun winkel leggen bij de kippen?
Het standaardformulier heb ik opgevraagd bij BB nadat ik daar HIER iets over las! (Dus dankzij schrijven-online, in je eentje kom je hier namelijk helemaal niet uit valt me steeds meer en meer op) Bij BB wordt je boek eerst nagekeken of er geen belastende teksten in voorkomen. (Hoe het bij de overige uitgeverijen vergaat weet ik niet precies.)
Weet je wat ik nou zo ongelofelijk vind, dat boekenbent, die tenslotte in het vak zit, niet gewoon uit zichzelf zulke nuttige informatie geeft. Toen ik een keer vroeg of er niet al te veel plaatjes op stonden zei dat dat wel moet lukken, maar geen woord of het wel of niet mocht. Ik heb het net nog even nagezocht, maar toen ik het een keer letterlijk had gevraagd heeft ze geen antwoord gegeven. Het gevolg is dat ik nu met zestig boeken zit die voer zijn voor de open haard. Misschien dat ik de omslag nog kan verdoezelen met schuurpapier.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus: iedereen maar massaal aan een eigen uitgeverij! :D Jammer dat lang niet iedereen dit kan, maar het brengt me wel op een idee.
Het kan makkelijk hoor. Ik ben ook mijn eigen uitgeverij en dat stelde niets voor. Ik laat mijn boeken door Pumbo printen (POD en eboek) maar hun voorwaarden zij duidelijk: zij zijn niet de uitgever, ij drukken alleen maar. Ik heb een tiental ISBN nummers gekocht, ook een formaliteit en niet duur, en daarbij moest ik de naam van de uitgeverij opgeven, omdat ik die niet had mijn eigen naam ingevuld en klaar: ik was mijn eigen uitgeverij. Leuke combinatie eigen uitgeverij en POD. Nadeel is dat je alles zelf moet doen, omslag ontwerp, promotie enz. Promotie is helaas een zwak punt dus het loopt niet hard. Pumbo biedt ook aan via bol en CB te verkopen, maar ik zag dat de kosten voor mij te hoog waren en ik heb de hele dicussie gelezen en zag mijn vermoeden bevestigd. Ik kan leuk bij bol liggen, maar als ze me daar niet weten te vinden heb ik er nog steeds niets aan en kost het alleen maar geld. Ik kan op mijn website zetten dat ik bij bol lig (het boek dus), maar dat slaat nergens op, want op mijn site kan je het boek ook kopen. Zolang de kosten van CB zo belachelijk hoog blijven en ik nog niet door een echte uitgever of door een miljonenpubliek ontdekt ben vind ik het wel goed zo.
Sja, ik ben ook uitgever van m'n boek, maar voorlopig alleen uitgever van m'n zuur geleende eurootjes.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet iemand hoe het is afgelopen met de aankondiging van Boekenbent dat per juli/aug van dit jaar bij hun uitgebrachte boeken ook op Bol kunnen staan zonder tussenkomst van het centraal boekenhuis?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn er mensen die recentelijk nog met boekenbent hebben uitgegeven? En wat zijn jullie ervaringen? Ik zou graag mijn eerste prentenboekje via POD laten uitegeven en de website van Boekenbent sprak mij wel aan. Met andere manuscripten probeer ik wat meer geduld op te brengen en eerst een reguliere uitgever te benaderen.