Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

POD-boek, Centraal Boekhuis en zelf geld bijleggen?

Mijn POD-boek is aldoor uitverkocht (ik had een voorraadje in het CB), dus moest het aantal steeds worden aangevuld om ook op bol.com ed. te kunnen blijven staan. Het lijkt mij dat (bijna) elke auteur ook op die verkoopsites wil (blijven) staan, ik ook natuurlijk; en men koopt nu eenmaal het liefst daar dan via een minder bekende verkoopsite of uitgever. Dus dan moet de voorraad wel aangevuld blijven. Omdat alles wéér was uitverkocht, moest de voorraad worden aangevuld maar wat bleek: Voor het CB moet ik 0,48 ct per boek op toeleggen, inplaats van dat er iets aan verdiend wordt! (Als boekhandels via het CB bestellen) Als ik de verkoopprijs omhoog doe, koopt men minder snel denk ik en zo goedkoop is het boek niet. Het lijkt mij een raar verhaal, of mis ik iets? Heb ik iets over het hoofd gezien? Ja, we hadden alles nog eens extra nagerekend en de berekening klopte toch echt zoals het er stond. Maar het lijkt me dat je als auteur toch iets aan je boek verdiend inplaats van erop toe te moeten leggen?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nee, eigenlijk niet. Ik bedoel die aanmelding en dan die 57% per boek die eraf gaan. Bedoel je met die kosten van 28,14 dat je die moet betalen als je jezelf aanmeldt? Hoe zit het dan met die 56 of 57%? Kun je na drie maanden dat contract ook opzeggen? Als je zelf 28,14 p.m. moet betalen is dat duuder dan 40 euro per aanmelding. Ik kan wel een stuk of tien bij het CB neerleggen als proef, maar het kost me wel geld.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat deed ik ook na het 1e aantal boeken, ong. 10 stuks neerleggen omdat anders de status steeds op 'niet leverbaar' na verkoop blijft staan bij de online-winkels, ben er nu e i n d e l i j k ook eens achter dat dit veel duurder is dan dat je er 100 tegelijk laat neerleggen. 100 is misschien in 1x een rip uit je lijf, maar dan zou het ook nog iets op moeten leveren. Vandaar dat ik er dus op toe moest leggen. Tja, ben jij dan ook bij Boekenbent?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar waarom zou je bij CB willen liggen? De mensen die je boek willen bestellen zullen het toch altijd via jou of je kennissen hebben gehoord. Dan kun je het net zo goed zelf leveren of de plaatselijke boekhandel laten leveren. Toch? Je gaat toch geen extra geld betalen om anderen de gelegenheid te geven jou boek via een extra kanaal te bestellen? En over wat voor aantallen hebben we het dan? Tien extra lezers? Kun je beter zelf een leuke promotiecampagne opzetten. Levert meer op, denk ik.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja, ik zit nu ook bij BB. Ik weet niet hoe het CB werkt. Ik ga ervan uit dat ze alle boekhandels bericht sturen met alle nieuwe titels. Zo niet, dan heeft het inderdaad geen zin om daar een lading boeken neer te leggen. Tien exemplaren betekent behoorlijk betalen. Dan kan ik ze beter weggeven. Bij meer dan honderd is het misschien lonend. Maar wat, als er maar twee verkocht worden? Een open haard heb ik ook niet.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn POD-boek is aldoor uitverkocht (ik had een voorraadje in het CB), dus moest het aantal steeds worden aangevuld om ook op bol.com ed. te kunnen blijven staan. Het lijkt mij dat (bijna) elke auteur ook op die verkoopsites wil (blijven) staan, ik ook natuurlijk; en men koopt nu eenmaal het liefst daar dan via een minder bekende verkoopsite of uitgever. Dus dan moet de voorraad wel aangevuld blijven. Omdat alles wéér was uitverkocht, moest de voorraad worden aangevuld maar wat bleek: Voor het CB moet ik 0,48 ct per boek op toeleggen, inplaats van dat er iets aan verdiend wordt! (Als boekhandels via het CB bestellen) Als ik de verkoopprijs omhoog doe, koopt men minder snel denk ik en zo goedkoop is het boek niet. Het lijkt mij een raar verhaal, of mis ik iets? Heb ik iets over het hoofd gezien? Ja, we hadden alles nog eens extra nagerekend en de berekening klopte toch echt zoals het er stond. Maar het lijkt me dat je als auteur toch iets aan je boek verdiend inplaats van erop toe te moeten leggen?
Momenteel probeer ik er achter te komen hoe het allemaal werkt. Van boekenbent kreeg ik een excelblad waarin ik de verkoopprijs en drukkosten kon invoeren. De uitkomst was dat ik op elk boek 7,11 moest toe leggen. Wat ik dus vooral niet snap is waarom CB 57% van de prijs mag inpikken. Het is toch niet meer dan een boekenmagazijn die wat boeken verstuurd. Het lijkt wel een Centraal Boevenhuis met hun gigantisch buiten proportionele prijzen. Op mijn vraag waarom CB niet een vaste prijs per boek rekent heb ik geen antwoord op gehad.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij het bepalen van de prijs bij BB wordt er volgens mij van uitgegaan dat de meeste verkopen via de schrijver zelf gaan. Dan heb je het hele opslagpercentage in eigen zak.
Ik denk het ook. Boeken van BB zie je zelden in de boekwinkel, dus die 42% zijn voor jou zelf <- verkoper. En aangezien het toch een vorm van p.o.d. is, hoef je niet per se boeken bij het Centraal Boekhuis te leggen, wat je weer die 56 % scheelt. Maar het is heel lastig rekenen als je niet de exacte prijsafspraken kent. In feite moet je bekend zijn met alle kosten die je maakt voor een boek (dat is de kostprijs), en vervolgens maak je een prijs waarin jouw winst zit <- de winst waar jij genoegen mee neemt.
Bij boekenbent kan je je boek laten drukken en zelf verkopen. Of je kan het via boekenbent verkopen en dan betaal je 1,25 administratiekosten. Ze sturen je dan een pakbon en dan moet je zelf het boek versturen. Ik weet alleen nog niet of je boek ook op bol.com komt te staan. Maar de ellende zit in het versturen van het boek. Bij bol.com betaald de klant 2 euro, maar als je zelf het boek moet opsturen kost het je 6,75. Daar gaat je miljoenenwinst. Begrijp ik het goed dat je alleen de lage verzendkosten kan krijgen als je het boek onderbrengt bij het Centraal Boekhuis?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De crux zit hem in de staffel van de drukkosten en het aantal verkopen. Plus de aanvaardbare verkoopprijs. Persoonlijk vind ik € 27 erg veel voor een boek van ca. 300 pagina's van een verder onbekende schrijver. Je kunt dus ook een berekening maken voor "als er minstens 100 boeken verkocht worden, wil ik 10% winst gaan maken, daarvoor mag het kostenneutraal zijn" of iets dergelijks. Maar dat er geld moet worden bijgelegd is natuurlijk van de zotte. Daar had de uitgever voor moeten waken of waarschuwen, POD of niet.
Inderdaad. Ik schreef nog aan boekenbent: Er is nergens op de hele wereld dat een bedrijf of persoon geld gaat betalen om iets te verkopen of te doen. Zie je al iemand op de markt staan met 'Alstublieft, hier heb je een boek en nog een 7,70 toe.' Dat wordt een behoorlijke lange wachtrij. Mocht jij wel iemand weten die geld toegeeft, geef me dan even een seintje.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, was het maar waar dat iedereen het op bol.com kon zetten. Ik ga nu dus over van eigen beheer naar pod. Anders kan het niet. Dan krijg ik het geweldige percentage van 10% maar BB probeert er meer van te maken.
Wat bedoel je met 'van eigen beheer naar pod'? Hoe gaat dat pod dan in zijn werk? Moet je dan een contract tekenen?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Tja. Ik heb 'toevallig' vandaag een brief ontvangen van het CB over CB compact. Aansluitkosten 28,14 euro per maand. Ik denk dat dit is wat jij bedoelde.
Omdat ik zoekende ben in de mistige nevels kwam ik ook op cbcompact.nl terecht. Het klinkt mooi, maar als ik het goed heb begrepen dan zit je er drie jaar aan vast. Dus je bent zo wie zo een dikke duizend euro kwijt. Als je dus alleen in de eerste maand wat verkoopt ben je nog lange tijd aan het betalen voor een stapel boeken in een donker hoekje en voor een addertje in het gras.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat deed ik ook na het 1e aantal boeken, ong. 10 stuks neerleggen omdat anders de status steeds op 'niet leverbaar' na verkoop blijft staan bij de online-winkels, ben er nu e i n d e l i j k ook eens achter dat dit veel duurder is dan dat je er 100 tegelijk laat neerleggen. 100 is misschien in 1x een rip uit je lijf, maar dan zou het ook nog iets op moeten leveren. Vandaar dat ik er dus op toe moest leggen. Tja, ben jij dan ook bij Boekenbent?
Een R.I.P. uit je lijf?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Overal zitten die verrekte addertjes. Ik heb in eigen beheer uitgegeven. Dat is aantrekkelijker. Als ik via bol.com wil uitgeven regelt Boekenbent dat. Eigen beheer vervalt dan en BB wordt de uitgever. In juli/augustus hopen ze het rond te hebben met bol.com. O, ik heb geen contract getekend. Ik zou maar niet akkoord gaan met cbcompact, Spook van Rook.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is de website die in de brief genoemd wordt: http://www.cbcompact.nl/ • Fonds- en voorraadbeheer € 28,14 per maand* (max. 100 boeken per titel) • Per geleverd exemplaar in Nederland € 1,19* (inclusief debiteurenbeheer) • Per geleverd exemplaar in Vlaanderen € 3,15* (inclusief debiteurenbeheer) Hier een prijslijst: http://www.cbcompact.nl/_media/documenten/tarieve… Het addertje is denk ik dat dit een starterstarief is dat maximaal drie jaar geldt. Opzegtermijn is 6 maanden. Ik denk dat het helemaal niet interessant is en dat je na die drie jaar b.v. automatisch over gaat naar zo’n dure professionele aansluiting. Ik vind het ook allemaal erg onduidelijk geschreven.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar waarom zou je bij CB willen liggen? Er gaat toch geen hond zo'n veel te duur POD-boek kopen van een onbekende (want veel te duur zijn ze altijd). Dat doe je alleen via via. En dan kun je het zelf leveren. Ik heb ooit mijn boeken in Eigen Beheer gedaan via Boekenbent. Heb ze zelf in een stuk of 15 boekhandels in consignatie gelegd. En mijn familie heeft ze in hun woonplaatsen in consignatie gelegd, zo kwam ik op ongeveer 25 boekhandels. Dat verkoopt iets beter. Dan zien mensen het liggen. Verkoop je er zo'n 300 (winst per boek 4 euro). Houd je er nog iets aan over ook.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat is inderdaad een betere optie. Alleen ben ik niet iemand die naar boekhandels gaat. De boekhandel hier is trouwens al failliet. Zijn hier geen mensen die een distributiecentrum willen beginnen?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overal zitten die verrekte addertjes.
En die probeer ik na het voorval met boekscout nu juist te ontwijken. Daar ben ik weggegaan omdat Boekscout de omslag wilde maken die ik zelf al had gemaakt. De vijfhonderd euro die ik reeds had aanbetaald wil Boevenscout nog steeds niet teruggeven, omdat ik al een contract had getekend en waarschijnlijk omdat ik ene mevr. Alba Albatros had genoemd. Men was zeer gepikeerd.
Ik heb in eigen beheer uitgegeven. Dat is aantrekkelijker. Als ik via bol.com wil uitgeven regelt Boekenbent dat. Eigen beheer vervalt dan en BB wordt de uitgever. In juli/augustus hopen ze het rond te hebben met bol.com. O, ik heb geen contract getekend. Ik zou maar niet akkoord gaan met cbcompact, Spook van Rook.
Dit snap ik dus ik niet. Een jaar geleden ofzo zei ze ook dat ze met bol.com ging samen werken. Toen ik dit pas geleden op hun webpagina zag staan wilde ik dat ook wel. De antwoorden zijn een grote mistige mist. Blijkbaar kon dat alleen via CB, maar dat weet ik niet zeker. Het is maar goed dat ik in de top-1 van ellenlange zeurders zweef. Zo kreeg ik een excelblad waarvan blad1 nog steeds accacadabra is en blad2 vertelde me dat ik voor elk boek 7,70 moest toeleggen. En nu vertel jij dat ze in juli/augustus hopen op een contract met bol.com. En dat bedoel ik met die mist. Dat hebben ze toch, denk ik. En waarom zegt ze dat niet gelijk ook aan mij. Of heb je het over juli 2010? Wel, laat ik maar al te hard roddelen. Straks leest ze stiekem mee en verknipt ze m'n lakentje in duizend en één reepjes die ze op het toilet hangt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is de website die in de brief genoemd wordt: http://www.cbcompact.nl/ • Fonds- en voorraadbeheer € 28,14 per maand* (max. 100 boeken per titel) • Per geleverd exemplaar in Nederland € 1,19* (inclusief debiteurenbeheer) • Per geleverd exemplaar in Vlaanderen € 3,15* (inclusief debiteurenbeheer) Hier een prijslijst: http://www.cbcompact.nl/_media/documenten/tarieve… Het addertje is denk ik dat dit een starterstarief is dat maximaal drie jaar geldt. Opzegtermijn is 6 maanden. Ik denk dat het helemaal niet interessant is en dat je na die drie jaar b.v. automatisch over gaat naar zo’n dure professionele aansluiting. Ik vind het ook allemaal erg onduidelijk geschreven.
Owh, maximaal drie jaar. Maar een opzegtermijn van zes maanden vind ik ook al een behoorlijke adder, hoor. Waarom moet dat zolang duren. Als je per maand betaald moet het toch mogelijk om per maand op te zeggen. Het is echt van 'WAT! Ga jij weg bij ons? Hoe durf je?' en als wraak nog even zes maal dertig citroengele euro's uit je lijf knijpen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Valt mee, hoor. Dan was er al een andere uitgever geweest die hier alles had verknipt. Het moest inderdaad via het CB lopen. Ik ben dus net zo'n doordrammer, en wij niet alleen, van anderen weet ik het ook, daarom ben ik weer over bol.com begonnen en weer. Ze heeft contact opgenomen en schijnt daar zonder inmenging van het CB daar boeken te mogen verkopen. Juli/augustus dus. Informeer maar eens.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar waarom zou je bij CB willen liggen? Er gaat toch geen hond zo'n veel te duur POD-boek kopen van een onbekende (want veel te duur zijn ze altijd). Dat doe je alleen via via. En dan kun je het zelf leveren. Ik heb ooit mijn boeken in Eigen Beheer gedaan via Boekenbent. Heb ze zelf in een stuk of 15 boekhandels in consignatie gelegd. En mijn familie heeft ze in hun woonplaatsen in consignatie gelegd, zo kwam ik op ongeveer 25 boekhandels. Dat verkoopt iets beter. Dan zien mensen het liggen. Verkoop je er zo'n 300 (winst per boek 4 euro). Houd je er nog iets aan over ook.
Wat is dat 'in consignatie leggen'? In een ander draadje las ik ook iets van dat men gewoon naar een boekenwinkel ging om hun boeken daar te dump.. eerbiedig neer te leggen. Kan dat zomaar? Ik bedoel, doen boekenwinkels zoiets? Zelf ging ik er altijd vanuit dat boekenwinkels alleen maar bij de grote jongens bestellen en dat rondzwervende spoken domweg werden weggeveegd met een heksenbezem. Heb je het over kleine boekenwinkels of ook zoals bruna?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb ook bij een paar boekwinkels gelegen. Een vriendin is voor mij op stap geweest. Je moet wel een duidelijke prijs met de boekhandelaar afspreken of zeggen dat 20% voor hem is. soms moet je nog handelen. Worden ze niet verkocht, dan haal je ze na een tijdje weer op. Heb ik ook gedaan bij een zaak die mijn boeken ergens tussen had gefrommeld waar ze niet hoorden. Je kunt elke winkel wel vragen of daar boeken van je mogen liggen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Valt mee, hoor. Dan was er al een andere uitgever geweest die hier alles had verknipt. Het moest inderdaad via het CB lopen. Ik ben dus net zo'n doordrammer, en wij niet alleen, van anderen weet ik het ook, daarom ben ik weer over bol.com begonnen en weer. Ze heeft contact opgenomen en schijnt daar zonder inmenging van het CB daar boeken te mogen verkopen. Juli/augustus dus. Informeer maar eens.
Ze had het er net over om het via boekenbent te verkopen. Dat kost dan 1,25 administratiekosten en de rest is voor je eigen. Alleen dan moet je wel zelf het boek versturen en dat kost een enorme 6,75. Ik heb gevraagd of het boek dan ook op bol.com komt. Zo ja, dan blijft toch de vraag wie het boek moet versturen. En op bol.com staat dat de verzendkosten 2,00 euro zijn. En als je het zelf moet versturen dan ben je dus 4,75 kwijt aan verzendkosten. Floep, weg miljoenen. Weggeblazen met TNT.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
In eigen beheer sta je zelf voor die kosten. Maar als iemand een bestelling bij een pod doet, zorgt die voor de verzending. Jij krijgt dan 10%. Ik denk dan ook dat het bij die 1,25 blijft. Uitgevers hebben meestal een of ander contract met TNT en kunnen voor een schijntje boeken versturen. Dus laat ik het wel over aan de uitgever.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In eigen beheer sta je zelf voor die kosten. Maar als iemand een bestelling bij een pod doet, zorgt die voor de verzending. Jij krijgt dan 10%. Ik denk dan ook dat het bij die 1,25 blijft. Uitgevers hebben meestal een of ander contract met TNT en kunnen voor een schijntje boeken versturen. Dus laat ik het wel over aan de uitgever.
Wel, in dat geval is dat een pak van m'n lakentje. En dat komt mooi uit, want ik voel de donkerte naderen. Tijd voor het kerkhof.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overal zitten die verrekte addertjes. Ik heb in eigen beheer uitgegeven. Dat is aantrekkelijker. Als ik via bol.com wil uitgeven regelt Boekenbent dat. Eigen beheer vervalt dan en BB wordt de uitgever. In juli/augustus hopen ze het rond te hebben met bol.com. O, ik heb geen contract getekend. Ik zou maar niet akkoord gaan met cbcompact, Spook van Rook.
En dit ga ik dan misschien ook doen. Dan sta je maar wel 'alleen' op bol.com (en in de webshop v. bb) en in de rest niet meer...

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoel niet cbcompact, maar enkel bol.com. Voor nu: Ik zie nu dat risico - van meer boeken bij het CB leggen - als een kleine investering, alleen zo krijg je wat bekendheid, event. recensies, of nieuwe lezers erbij. Wil meer dan alleen maar aan vrienden of familie verkopen...ja ik weet het, ben vast niet de enige :D

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is je boek te dik om door de brievenbus te kunnen? Verstuur je het daarom als pakket? Verkopers van Marktplaats leggen het boek daarom open en dan past het wel door de brievenbus. Maar een nieuw boek beschadig je daar wellicht mee, dat de rug knapt. In consignatie leggen betekent dat je de boeken bij de boekhandel legt op jouw risico. Niet verkocht na een tijd, dan haal je ze weer op. En de boekhandel betaalt je pas als er wat verkocht is. Wel even een papiertje opstellen over het percentage dat zij krijgen. 20% of 30% komt veel voor. BB had daar destijds een standaardformuliertje voor. Dat kan bij alle boekhandels.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat standaardformulier ga ik ook maar eens opvragen dan, aangezien andere winkels een optie zijn. Bedankt voor de tip! (Vroeg me al af hoe Sonja Bakker het voor elkaar kreeg v. een eigen beheer boek 3 mlj. exemplaren te verkopen)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat zal haar eerste boek niet geweest zijn. Toen het een succes bleek, is ze voor eigen beheer gegaan. Heleen van Royen volgens mij ook.