Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

uitgeven bij boekscout zonder betalen??

hey allemaal, Ik zit al een tijdje op deze site rond te kijken en vandaag dacht ik laat ik ook eens een account aanmaken want ik had toch wel een vraag waarop ik het antwoord niet precies kreeg. Ik heb namelijk wat op internet zitten rondkijken (ik wil graag een boek gaan uitgeven) en daar kwam ik boekscout.nl tegen. Ze zeggen hier dat als je je eigen manuscript toestuurd en zij de uitgever zijn dat je dan 10 % van de opbrengst krijgt enzo en dat je helemaal niets zelf meer hoeft te betalen maar is dit ook zo? En zo ja, zijn er dan andere dingen want ik zag ook iets over 40 e-mailadressen aanleveren?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw Mario wat een mooie plannen! Laat ons weten wanneer je van start gaat. Sjee, jij ook al! Heerlijk al die ambities. :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marriejeanne Als je wilt kan je me contacteren. Dan kunnen we het wellicht over details hebben. @DeEllis Ik kreeg net je bericht binnen. Ik hou je op de hoogte!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar zijn er echt successen bij POD uitgevers dan? Roos Boum, maar die werd opgepikt door een reguliere, voor zover ik weet, en Sonja Bakker ook.
Volgens mij heeft Sonja haar eigen uitgeverij ( De Zonnestraal ) en geeft ze ook zelf nog steeds haar boeken uit. Edit: oeps, na het topic helemaal te hebben uitgelezen las ik dat ik dit al in februari had medegedeeld.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar ik heb begrepen dat S.B. door iemand zeer erg geholpen is. En dat geeft niets, maar het scheelt wel. Je hebt toch een goede marketeer nodig en een paar pegels, dacht ik. Hoe kan het anders een succes worden? Niet van stilletjes op een website staan, bijvoorbeeld.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze schreef dat ze een sponsor had die reclame kreeg in het boekje, veel spaargeld eraan opging, en dat het met behulp van een supermarkt, waar haar boeken lagen erg goed ging lopen. Goede zet van haar, supermarkt, in plaats van een boekenzaak. En haar praktijk als gewichtsconsulente zal ook goed gedaan hebben. Verder is ze natuurlijk een lekkere klessebessende spontane frisse down-to-earth blondine met huisje boompje beestje enzovoorts.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze schreef [ ... ]
Ja, dat schreef ze. Wat ze niet schreef, is waarschijnlijk nog interessanter ...

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
edit: wacht 's even, waarom zou Sonja Bakker de zaken anders voorspiegelen dan ze zijn gegaan? Wat ze niet schreef is waarschijnlijk ook niet gebeurd, zo kun je overal iets achterzoeken. Tenzij je feitelijke informatie uit betrouwbare bron hebt.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schop dit topic even omhoog omdat ik een vraag heb over Boekscout. Een tijdje geleden heb ik namelijk een boek gelezen dat ik moest recenseren. Het was 'uitgegeven' bij Boekscout. Heel eerlijk gezegd was het niet zo'n goed boek. Eigenlijk was het best waardeloos. Dat heb ik dan ook in mijn recensie gezet, hoewel in iets andere bewoordingen. Ook heb ik een interview gehouden met de auteur. Dit moest wegens omstandigheden via de mail; ik stuurde haar een vragenlijst op en zij stuurde me een paar dagen daarna het document met beantwoorde vragen. Zowel het interview als de recensie zullen gepubliceerd worden in de schoolkrant van mijn school. Het publiek is dus klein, maar ik wil wel dat alle informatie klopt. Ik heb altijd gedacht dat Boekscout volledig Eigen Beheer was. Eén van mijn vragen was dan ook (met het oog op de kwaliteit van het boek) waarom de schrijfster daarvoor gekozen heeft en niet naar een reguliere uitgeverij gezocht heeft. Ik kreeg het volgende antwoord:
Nou, ik heb het niet in eigen beheer uitgegeven, maar dat is wel mogelijk bij Boekscout. Als je een boek in eigen beheer uitgeeft, zit het stukje promotie van je boek (het maken van reclame en 'winst') er niet echt in bij de uitgever. Op de manier hoe het bij mij is gegaan, wil Boekscout het liefst zo veel mogelijk boeken verkopen, want dan verdienen zij meer. Ik denk trouwens dat wanneer Boekscout mijn manuscript had afgewezen, dat ik het wel in eigen beheer had willen uitgeven.
Ik ben nu aan het nakijken of het klopt wat ze zegt. Het boek was naar mijn mening namelijk dusdanig slecht dat het echt niet regulier uitgegeven had kunnen worden. Er is echter zo ontzettend veel informatie over Boekscout te vinden dat ik er een beetje in verdrink. Ik heb al op internet gekeken en diverse topics op SOL gelezen, maar ik snap het nog niet helemaal. In #117 zegt Scorpio iets wat ik inmiddels ook ontdekt had.
Bij BoekScout hebben ze twee mogelijkheden voor het uitgeven van een boek. Ze doen het als uitgeverij (zeggen ze op de site) òf je kunt het boek bij hen in eigen beheer uitgeven. Bij de eerste mogelijkheid krijg je een contract, in hoeverre je daar blij mee kunt zijn een beetje moeilijk in te schatten...
Mijn vraag is dus: kan iemand mij kort uitleggen of de eerste optie met contract nu wel of niet eigen beheer is? Volgens de site van Boekscout is 85% van de manuscripten die ze binnenkrijgen namelijk goed genoeg voor deze optie en ik vermoed dus dat deze auteur het op deze manier gedaan heeft. Het lijkt me echter sterk dat dit écht regulier is, want dan zouden niet zo veel manuscripten uitgegeven worden. Is dit nu wel of niet Eigen Beheer? En waar zit dat dan in? Je hoeft blijkbaar niet te betalen voor deze optie; moet je dan soms e-mailadressen aanleveren? Het is trouwens wel absoluut POD. Alvast bedankt.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die gedachte kon ik inderdaad niet onderdrukken, Spirit. Maar ik weet dus niet zeker of je bij Boekscout geacht wordt e-mailadressen aan te leveren als je op deze manier 'uitgeeft'. Als dat zo is, is het zeker niet wat ik onder regulier versta. Mag ik het dan Eigen Beheer noemen?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat denk ik niet. Er is een verschil tussen Eigen Beheer en uitgeven als POD. Ik geef bijvoorbeeld ook boeken uit in Eigen Beheer (naast de uitgaves via mijn uitgevers). Ik stuur dan de digitale cover en de digitale tekst (driedubbel gecheckt) naar een drukker/printer, twee weken later staan de dozen bij mij in huis en betaal ik de rekening van de drukker. Dan ga ik ze zelf verkopen. Alles doe ik dan zelf, in Eigen Beheer. Dat is wat anders dan de boeken die als POD via een Boekscout of Free Musketeers gaan. Dan neemt de organisatie het hele proces over, inclusief de opmaak en verkoop via hun eigen site en eventuele andere kanalen. Je kunt dan wel boeken voor 'thuis' afnemen die je doorverkoopt, maar in principe doen zij de opmaak en de verkoop via POD. Vaak zijn die boeken (erg) slecht, maar ze rekenen erop dat er wel minstens vijftig familieleden en vrienden een boek kopen. Is je boek nog slechter dan kun je aan hen vragen om de drukker/printer te regelen en gewoon een tig aantal boeken bij je af te laten leveren als Eigen Beheer. Maar dat kun je dus beter zelf doen. Vaak zijn de POD-boeken via een Boekscout of FM slechter dan de Eigen Beheerboeken die mensen zelf regelen via een eigen drukker. Dat laatste betekent namelijk dat je er zelf van overtuigd moet zijn dat de kwaliteit dusdanig is dat je er moeiteloos een paar honderd van verkoopt. Anders ga je het financiele risico niet aan. Laten printen via POD betekent geen financieel risico zelf, dus de lat ligt lager. Ook heb je dan de winst niet zelf natuurlijk.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de heldere uiteenzetting, Zjors. De flarden wist ik wel, maar nu jij het zo op een rijtje zet, passen de puzzelstukjes in elkaar. :) Bij nader inzien had ik dus beter iets kunnen vragen als: "Waarom heeft u ervoor gekozen zelf geen winst te maken met het boek?" Blijft de vraag hoe ik dit in het interview en de recensie ga verwerken zonder mensen voor het hoofd te stoten. De schrijfster claimt namelijk dat ze het idee van POD mooi vindt omdat er dan geen 'onnodige boeken' gedrukt worden en ze zegt dat ze het daarom op deze manier uitgegeven heeft. Ze heeft er dus duidelijk nog minder verstand van dan ik, want ik meen uit haar verhaal op te maken dat ze Boekscout behoorlijk regulier vindt. Het leukste is nog dat de auteur een docent Nederlands is (en er taalfouten in haar boek staan)... :confused: Ik denk dat ik de vraag iets aanpas en delen uit het antwoord weg laat. Dan laat ik elders ruimte over om kort iets uit te leggen over de werkwijze van Boekscout en andere POD-uitgevers, zodat ik daarnaar kan verwijzen in mijn recensie. Aangezien er vrijwel zeker geen professionele redacteur (van een reguliere uitgeverij) naar de tekst gekeken heeft, kan ik dit gewoon als kritiekpunt behouden in mijn recensie. Wat mij betreft is mijn vraag hiermee beantwoord. Tenzij iemand hier dus nog iets aan toe te voegen heeft, hoeft niemand meer te reageren op mijn vraag. :)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet helemaal. In eigen beheer = je bent zelf de uitgever. Daar zit dus geen Boekscout of FreeMusketeers tussen. Als je in eigen beheer uitgeeft, kun je kiezen: - je investeert in de druk van een x-tal exemplaren. Kost, zoals Zjors zegt, een paar honderd euro, afhankelijk van de oplage (meer boeken is goedkoper per stuk). Plus de huur van de opslagruimte voor onverkochte boeken. - je laat op basis van Print on Demand drukken. Als er één boek wordt besteld, laat je één boek drukken. Je hebt als uitgever (immers: in eigen beheer) geen voorraad en je hebt geen investering hoeven doen. Hooguit voor het ISBN. Het is wel duur per boek, maar dan heb je het al verkocht. Dit is overigens hoe Publish on Demand door de bank genomen ook werkt. De drukker kan die bij je om de hoek zijn (die soms ook opmaak en redactie faciliteert), maar vaak doen Publish on Demand uitgeverijen er ook iets mee. In ieder geval FM faciliteert de print-on-demand druk bij eigen beheer uitgaven.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat bedoel je met de huur van de opslagruimte? Ik neem aan dat iemand die in eigen beheer uitgeeft geen boeken bij het CB neerlegt. Dat wordt dan wel een heel duur boek.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar laat je dan je (nog) onverkochte boeken? Gewoon midden in de woonkamer?