Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Brave New Books: bol.com start self-publishing platform

Bol.com is i.s.m. Singel Uitgevers (Querido, Athenaeum, Nijgh & Van Ditmar, Leopold & Ploegsma) en Mijnbestseller.nl een self-publishing platform gestart: Brave New Books. Je kunt je boek als e-boek en gedrukt boek laten uitgeven, en via Singel Uitgevers evt. diensten inhuren op het gebied van redactie, vormgeving en promotie. Ook is het mogelijk om boeken in verschillende talen te publiceren. Ik ben zelf erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Het zou leuk zijn als mensen die dit gaan uitproberen, hun ervaringen in dit topic zouden delen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Je kunt op je vingers wel natellen dat als er in de vijver een auteur rondzwemt die heel goed is, die het droge wordt getrokken en alsnog een contract krijgt aangeboden. Wat dan weer een twijfelachtig uitstraling heeft naar al die wannabe-schrijvers die in de vijver blijven spartelen. En om in de juiste metaforen te blijven: het kan ook een vorm van vertroebeling van de taak van de uitgever zijn. Je zou je kunnen ook voorstellen dat een uitgevershuis van naam juist niets te maken wil hebben met ondermaats geschreven boeken.", aldus schrijver, dichter en beeldende kunstenaar Ted van Lieshout. Te lezen op: http://www.tzum.info/2013/06/nieuws-ted-van-liesh…. Wie volgt deze mening ook?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie volgt deze mening ook?
Ik eigenlijk niet. Want als een schrijver veel succes heeft op dit platform, waarom zou hij dan in vredesnaam nog naar een reguliere uitgever overstappen?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een businessmodel. Stel je voor: Je bent Querido en krijgt per week tientallen manuscripten aangeleverd. Honderden, nee duizenden pagina's. Niveau? Van aardbei tot ananas en van jippie-tekstje tot volwassen proza met potentie. Maar je moet alles lezen, want een zichzelf respecterende uitgever wil/mag natuurlijk niets missen... Einde van de maand komt de payrol en tik je een dozijn redacteurs af. Niveau? Van appel tot banaan en van student Nederlandse taal en letterkunde tot doorgewinterde redacteur die ooit nog heeft gewerkt met Carmiggelt. De eerste kost je 10 milkshakes, de laatste schopt iedere maand een de deuk in je balans en V&W. Operationeel resultaat van beiden? Kan tranen doen vloeien. Hoe breng je orde in de chaos? Laat de schrijvers betalen voor je diensten. Je scheidt kaf van het koren, alleen de serieuze schrijver wil investeren en je hebt een betaalde hand in de ontwikkeling van boeken die inderdaad dan wel eens echt iets kunnen worden. Win - win. Wie verliest? De armoedzaaier met waanzinnig veel talent die zich dit circus niet kan veroorloven. En dan maar hopen dat die zijn weg naar de top vindt langs het oude uitgesleten bergpaadje...

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je kijkt wat de verschillen zijn tussen met moderne "regulier uitgeven" en " in eigen beheer uitgeven" (soms: POD) dan is deze optie misschien een goede om de kloof te dichten. Zoals ik vaker al opmerkte is het echte verschil de redactie, omdat je andere "voordelen" zoals promotie toch vooral zelf moet doen. Als je je bij een clusteruitgeverij kunt aansluiten, en je hebt betaald voor de dienst "redactie extra" zit je niet ver van "regulier uitgegeven" vandaan. Wat dat betreft is het jammer dat onder het label van de nieuwe uitgeverij niet duidelijk is welke diensten zijn afgenomen en welke kwaliteit je dus kunt verwachten. Wat neileor zegt: waarom zou je dan nog over willen stappen? Financieel wordt je er dan niet beter van (tenzij je een aanbieding krijgt met een voorschot, een garantie op een grote oplage, en een vette promotiecampagne waarbij je boek in stapels bij alle bakstenen boekwinkels in Nederland is te krijgen, met een gunstige optie op verfilming, een goede plaats in Frankfurt, en een vertaling naar minstens drie vreemde talen, waaronder Engels en Spaans).

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zeg altijd tegen mijn kinderen dat als ze iets vreemd vinden, het ook vreemd is. Dat gevoel heb ik hier ook bij. Het is scheef. Ik wil ze best een kans geven (en mezelf ook), maar ben niet van plan om er ook maar één cent in te steken. Ik wil dus ook geen enkele dienst inhuren. En daar zit nu volgens mij net de bottleneck.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het blijft toch een beetje een omgekeerde wereld he, betalen voor iets waar je helemaal zelf zoveel werk aan hebt gehad. Maar misschien ben ik naief en betalen kunstschilders ook veel geld om hun schilderij te mogen exposeren. Er zijn misschien niet zoveel kunstschilders dan dat er wensauteurs zijn. Een verzadigd aanbod. De schifting is het probleem, zo lees ik, die kost meer dan het oplevert. Ik wil niet betalen voor iets waarvoor ik zelf het werk doe. En ik zie daar toch flinke bedragen genoemd. Scheef is het woord inderdaad, Tja. Een scheve lat en die ligt laag, omlaag getrokken door het prijskaartje.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben dus niet de enige die hier twijfels bij heeft. Mirandala: Nee, kunstschilders betalen ook niet om te exposeren. Ik heb al meerdere malen meegedaan met een exposite. Bij de plaatselijke bibliotheek die de ruimte aanbiedt, bij de schildersvereniging waar ik lid van ben, een grotere expositie die met meerdere gemeentes (Nederlands en Belgie) samen georganiseerd is, ook een keer bij een beginnende galeries. Ik heb er dus voor geen 1 hoeven te betalen. Zou een galerie iets van je werk verkopen, dan verdienen zij een percentage hieraan, net zoals uitgevers. Maar dat is dus even off topic weer on topic Mijn twijfels bestaan uit, kom je niet gewoon simpelweg terecht in een poel waarin veel crap zit en waarbij het lastig is voor de lezer om jou boek er uit te halen en het zou misschien een mooie kans kunnen zijn om je boek toch onder de aandacht te krijgen als het niet lukt bij een reguliere uitgever. En er voor betalen? Mijn mening blijft dat je als auteur niet voor je boek hoort te betalen. Daar is de taak van de uitgever, boeken selecteren die zichzelf terugverdienen. In het geval van een online (e-book) platform zijn de kosten laag. Als auteur kun je zelf ook nog wat rond twitteren, facebook inzitten en zelfs een promofilmpje via youtube naar je werk linken. Dan nog even op zoek naar sites die aansluiten bij de doelgroep van je boek en vragen of je iets mag plaatsen over je boek. Een aardige online promo die jezelf kunt doen en waarbij de uitgever ook geen tijd of kosten aan heeft Voor nu ga ik dit platform even aankijken.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het heel interessant, maar zoals ik al dit soort initiatieven interessant vind: uit interesse voor het boekenvak, niet om zelf iets bij te publiceren. Ik geloof nog steeds dat mensen die goed genoeg zijn hun weg wel vinden, dus zonder te hoeven betalen voor dit soort fratsen. Misschien is dat heel dom en naïef van mij, maar daar hebben we het dan over een jaar of tien wel eens over, want zo lang houd ik het zeker nog wel vol. En wie weet hoe het boekenvak er dan uitziet :) Als ik dan toch voor eigen beheer zou kiezen, dan zou ik het ook helemaal zelf doen/regelen. Maar dat kan ik relatief makkelijk zeggen, want ik heb zelf redelijk wat kennis in huis en kan de diensten die zij aanbieden waarschijnlijk wel in mijn eigen netwerk vinden. Ik vind het dus lastig in te schatten in hoeverre hier een markt voor is, vandaar dat ik ook benieuwd ben hoe het gaat lopen. Ik kan in ieder geval melden dat ze van plan zijn om dik te verdienen op de redactie. Freelancers zouden keihard uitgelachen worden als ze met dit soort prijzen aan kwamen zetten (dus, tip: mocht je een redacteur nodig hebben, zoek er een uit op Linked-in en bied de helft). Ik vind dat Starik het wel goed verwoordt (hij wordt ook geciteerd in het artikel op Tzum). Ik vind het idee van de ‘bekende schrijvers’ ook raar. Of nou ja, het is natuurlijk wel leuk als een bekende schrijver je manuscript leest, maar ‘bekend’ is een rekbaar begrip in dit geval (wie is in vredesnaam Sieneke de Rooij, haar hoofd staat zowat bij alle genres?) en ik vraag me dan meteen af: hoeveel weten die schrijvers ervan? Hoe ingrijpend zijn hun eigen boeken geredigeerd? Zelf schrijven en anderen begeleiden zijn toch echt twee verschillende dingen.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me aangemeld. Ben benieuwd wat dit gaat opleveren. Vooral een gooi doen naar die prijs van 10.000 euro campagne op bol.com en dat je manuscript gelezen wordt door uitgevers. Waarom niet? Als snap ik de kanttekeningen ook. Ze hangen behoorlijke prijskaartjes aan de 'diensten'. Het is idd een verdienmodel, wel slim. Ik denk dat bol.com een gooi wil doen naar wat Amazon heeft met CreateSpace. Een kruimeltje meepikken van een mogelijk succesvol POD-boek. Ze zijn er (geweest), dus waarom niet ook meeverdienen, moet de gedachte zijn. Uitgeverijen hebben het steeds zwaarder, voelen de druk van POD-concurrentie. If you can't beat them, join them :) Groetjes K.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O ja. Die wedstrijd: Druk en zetfouten voorbehouden. Over de uitslag van de actie kan niet worden gecorrespondeerd. Bol.com kan, naar eigen inzicht en zonder voorafgaande kennisgeving, deze actievoorwaarden gedurende de actielooptijd wijzigen of aanpassen, dan wel zonder opgave van reden deze actie staken, wijzigen of aanpassen. In de gevallen waarin deze voorwaarden niet voorzien, zal een besluit worden genomen door bol.com Op deze voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing. De waarde van de prijs is tevens niet uit te keren in gelden. Brave New Books bepaalt op welke wijze en wanneer de mediacampagnewaarde wordt ingezet. De prijs is niet over te dragen aan derden. De campagne wordt alleen ingezet voor een gepubliceerde en verkrijgbare titel die ook te koop is bij bol.com. Hoe zat het ook alweer? De wedstrijdvoorwaarden gelden als het contract? je kunt je aanmelden ... voor de nieuwsbrief. Spam in je mail, dat win je. Wat een aanfluiting.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het hele mijn-bestseller-concept (van oorsprong Duits), goed bedacht. Model Amazon. Je kunt alles in eigen hand houden, uploaden en publiceren. Dat kost je niets, behalve een ISBN nummer als je publiek (dus in alle online boekwinkels) wilt liggen. Het gaat je geld kosten als je diensten inkoopt. Variërend van omslag opmaken tot redactie. Er worden geen boeken op voorraad gelegd en een besteld boek is binnen drie dagen bij de besteller. Er wordt vervolgens per boek afgerekend volgens een heel duidelijke tabel. Er zijn inmiddels heel wat websites die met dit platform werken. Ik vond onder andere: mijn chicklit.nl, brave new books, bookaholics en natuurlijk mijn bestseller.nl zelf. Ik ben er diep ingedoken en heb geconcludeerd dat de verschillen zitten in de 'uitgevers' die gebruik maken van het platform. (In mijn optiek zijn deze platforms geen uitgevers, laat dat duidelijk zijn. Een uitgever doet dingen voor zijn auteurs en investeert in hen.) Bookaholics biedt andere diensten (voor andere tarieven) dan brave new books. Ook (let op!) zijn de verdiensten bij verkoop van een boek op Bol.com of andere online boekwinkels anders. Hetzelfde boek levert bij verkoop via brave new books het meest op. Maar verkopen op de eigen websites (dus op bookaholics, bijvoorbeeld) meer. En zelf je boek aankopen en doorverkopen, het meest. Overigens vind ik de uiteindelijke verdiensten per verkocht boek heel laag als je verkoopt via de boekwinkels. Het is vergelijkbaar met royalty's . Men heeft erg slim gerekend. Het voordeel is dat het 'ontzorgt'. Je hoeft niet zelf een drukker te zoeken of de verkoopkanalen te benaderen enz.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap niet dat jullie over de prijzen vallen. Ja, het is een hoop geld. Maar als iemand een paar dagen met jouw manuscript bezig is, dan valt het uurloon best mee. Je kunt niet verwachten dat je iemand voor minder dan het minimumloon in kunt huren - die mensen moeten er ook van kunnen leven. Omdat je een dienst afneemt, zou je eens kunnen kijken of je dat (deels) van de belasting af kunt trekken. Als je tenminste zo professioneel bent om jezelf als schrijver als ondernemer te zien.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de wensauteu maar genoeg diensten afneemt wordt dat boek zowat voor hem geschreven, niet door hem. Een hele nieuwe generatie boeken die allemaal op dezelfde manier zijn geredigeerd en in een zelfde format zijn geperst.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eh, ja? De geredigeerde boeken van uitgeverijen zijn ook allemaal eender omdat er in Nederland maar een beperkt aantal redacteuren professioneel actief is? Ik denk dat je een verkeerd beeld van het werk van een redacteur hebt, Mirandala. Uiteindelijk moet je de tekst toch zelf schrijven, de redacteur begeleid je er alleen in om wat je wilt zeggen beter te verwoorden. Voor een hoop (ik ken de uitzonderingen eerlijk gezegd niet) schrijvers die niet regulier uitgegeven worden zou zo'n aanbod voor redactie tegen een fixed-price een geschenk uit de hemel moeten zijn. Net zoals je voor de opmaak en het ontwerp beter iemand kunt inhuren die er verstand van heeft, dan zelf gaan knutselen. Je boek wordt er alleen maar beter op, wat wil je nog meer?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan ook nog hoor, een ghost-auteur je boek laten schrijven :nod: . Persoonlijk vind ik het concept helder en duidelijk. Ieder zijn keus en budget. Je hoeft nergens gebruik van te maken of je kunt alles laten doen of je vraagt hulp bij dingen die je zelf niet beheerst. Niemand die je dwingt. Geen contract, dus bevalt het niet, haal je je boek weer van het platform af.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was net de site nog eens aan het bekijken en kwam dit tegen: Tijdens het maken van je boek kun je, indien gewenst, tegen betaling deskundige begeleiding inschakelen Volgens mij hoef je dus niet te betalen. Ze bieden diensten waarin ze je boek verder kunnen redigeren enz http://www.bravenewbooks.nl/site/index.php?r=site… Dan vind ik het al minder storend om te betalen. Zolang het duidelijk is waar je voor je betaald en je ook zonder betaling gebuik kan maken van hun platform. Ik vind hem in ieder geval interessant en blijf dit topic volgen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap niet dat jullie over de prijzen vallen. Ja, het is een hoop geld. Maar als iemand een paar dagen met jouw manuscript bezig is, dan valt het uurloon best mee. Je kunt niet verwachten dat je iemand voor minder dan het minimumloon in kunt huren - die mensen moeten er ook van kunnen leven. Omdat je een dienst afneemt, zou je eens kunnen kijken of je dat (deels) van de belasting af kunt trekken. Als je tenminste zo professioneel bent om jezelf als schrijver als ondernemer te zien.
Ik viel over de prijs van het redactiewerk (van de andere diensten heb ik minder verstand) omdat ik vrij zeker weet dat ze hun freelancers veel minder betalen. Mocht ik ongelijk hebben, dan wijken ze daarin enorm af van andere (literaire) uitgeverijen en zouden ze onmiddellijk de geweldigste opdrachtgever van het hele boekenvak zijn. Dan heb ik niks gezegd. Het staat er niet echt duidelijk, maar ik neem aan dat de mensen die bij die uitgeverijen in dienst zijn wel wat beters te doen hebben, en dat ze dus ook voor deze boeken freelancers zullen inhuren. En als ze dat doen, zullen ze die echt niet ineens veel meer gaan betalen dan voor hun reguliere boeken. Oftewel: ze steken een groot deel van wat de schrijver betaalt in eigen zak. Daarom zeg ik, als je dan een redacteur nodig hebt, kun je er beter zelf eentje zoeken, want via dit gebeuren betaal je waarschijnlijk voor dezelfde mensen veel 'bemiddelingskosten'. Freelancers worden zeker ontzettend onderbetaald, en uit de markt gedrukt door allerlei hobbyende types die zich voor een schijntje aanbieden. Maar ik vrees dat je de mensen die er dolgraag van zouden willen leven niet helpt als je bereid bent om deze bedragen te betalen aan Brave New Books.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We zullen het wel zien, toch? Ik denk niet dat ik een verkeerd beeld heb, Schli. Ik denk dat dit geen mooiere boeken oplevert, wel bijgeschaafde boeken volgens een vast recept, voor wie bereid is flink te betalen. En dat zit mij niet lekker. Dan gaat het dus niet om talent, maar om wie geld heeft. Een slecht geschreven verhaal wordt dan een opgepoetst verhaal, een in potentie prachtige roman wordt bijgevolg niet geredigeerd, niet gepusht en zinkt in de modder van de vijver.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 euro voor 1000 woorden???? Eeeeekkkkkk. Ik heb hier een manuscript liggen van om en bij de 100.000 woorden. Reken maar uit wat een redactie me gaat kosten. En dan heb ik het nog maar over de basis redactie. Daar koop ik verdorie een nieuwe auto voor. Wie kan dit betalen?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik begrijp dat als je van geen enkele dienst gebruik wilt maken, je ook niet bij hen door de poort komt.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 euro voor 1000 woorden???? Eeeeekkkkkk. Ik heb hier een manuscript liggen van om en bij de 100.000 woorden. Reken maar uit wat een redactie me gaat kosten. En dan heb ik het nog maar over de basis redactie. Daar koop ik verdorie een nieuwe auto voor. Wie kan dit betalen?
Knappe kop die voor 1300 euro een nieuwe auto kan kopen. Los van dat. Leuk nieuw initiatief, maar niet voor mij. Om redenen dat ik POD niet als serieus alternatief zie voor een 'echte' uitgever.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp dat als je van geen enkele dienst gebruik wilt maken, je ook niet bij hen door de poort komt.
Hoe bedoel je dat? Ik heb net alvast bij ze aangemeld. Of ik uiteindelijk een verhaal wel of niet via hun publiceer weet ik nog niet. Was even benieuwd of er inderdaad iets bij zou komen of niet. Zover ik kan zien kun je gewoon zonder problemen (en kosten) iets plubliceren met als keuze of het paperback of e-book wilt.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het wel een bijzonder initiatief. Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld. Ik kan me namelijk voorstellen dat het in sommige gevallen wel een uitkomst kan bieden. Uitgeverijen denken ook aan de commerciële waarden van een boek. Een boek over Lapse vlechtkunst zal niet snel uitgegeven worden en zo kan je je mede hobbygenoten wel verblijden met je kennis. Zeker met alle hulp die je, tegen betaling weliswaar, kan inschakelen. Zelf zou ik daar namelijk wel gebruik van maken. Als je iets publiceert moet je het goed doen, lijkt me. (Niet dat ik dat van plan ben. Ik zoek mijn heil liever bij een uitgeverij. Misschien dat ik ooit nog mijn geschreven games publiceer en dan vrees ik dat ik naar zo iets zal moeten uitwijken. Daar is in ons kleine landje geen markt voor.) Nieuwsgierig als ik ben, heb ik even op BOL.com gekeken. Er heeft helaas nog niemand een recensie geschreven over een boek bij BNB. Daar was ik eigenlijk nieuwsgierig naar. Ook is er geen inkijk-stukje wat ze bij andere boeken soms wel hebben, helaas. Jammer, kan zo geen beeld krijgen van de boeken. @Elo-schrijft. Ik zeg: gat in de markt! Wat let je om je kennis en contacten te bundelen om manuscripten te redigeren. Als je nog iemand kan regelen die opmaak/illustraties en zo, mooi krijgt voor publicatie ben je binnen, toch? Ik neem aan dat de meeste mensen dat graag zouden willen. En dat kon een stuk goedkoper zeg je? Ik hoor het wel als je zo ver bent. :)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, wat een hautaine reacties zeg. Even een tegengeluid: Welbeschouwd is bravenewworld.nl het concept van mijnbestseller.nl + extra redactiediensten, aangeboden door uitgeverijen en de bekendste webshop van Nederland (en Belgie?). Resultaat: Als hobbyschrijver kun je vrijwel gratis je boek uitgeven. Wil je meer, dan kun je dat krijgen... daarnaast wordt je boek wellicht opgepikt door één van de uitgevers. Iedereen blij! Ik heb er juist voor gekozen om via een dergelijk platform te publiceren, omdat ik geen tijd wil steken in het vinden van een uitgever: Je manuscript uitprinten met regelafstand 1,5 op cremewit 90 grams papier, met begeleidende brief (en dat maal het aantal uitgevers dat je wilt aanschrijven) is mijns inziens niet meer van deze tijd. De reactietijd van 6 a 12 maanden ook niet, zeker niet als je in 99% van de gevallen (laten we wel wezen, uitgeverijen zijn -terecht, brood verdienen- op zoek naar de absolute pareltjes) een afwijzingsbrief krijgt. Alternatief: 1500-2000 euro betalen om je boek te laten publiceren bij een minder bekende uitgever... of 30-50 euro per maand betalen om je boek gepubliceerd te hebben tegen 1,50 omzet per boek. Als je weet dat je, als 'debuterend schrijver out-of-nowhere' in je handjes mag klappen als je 1000 exemplaren van je boek verkoopt, is dit niet echt een fantastische business case. Ook niet onder het mom 'investeren in je carriere', zie onder. Wat overblijft is het 'gratis' alternatief. Je publiceert je boek, je familie, vrienden en anderen kunnen het lezen. Ja, je moet alles zelf doen, ja, je bent er veel tijd mee kwijt, ja, je zwemt in een grote vijver met veel vissen. Wat is de winst? Dat je in no-time, gratis je boek op de markt zet en dat de lezers ervan kunnen genieten.... Want dat is immers MIJN wens als schrijver. Ik ben daarom voor een nieuw business model in uitgevers/boekendistributieland. Maar wil je dan geen grote, beroemde schrijver worden Stefan, zodat je lekker uit de hoogte kan doen tegen het gepeupel dat ook schrijver wil worden? Ik denk het niet. Maar dan toch: misschien, :-) .... ik ga uit van de macht van het publiek. Laat de lezer maar beslissen of ze het de moeite waard vinden. Ik schrijf intussen wel verder.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik viel over de prijs van het redactiewerk (van de andere diensten heb ik minder verstand) omdat ik vrij zeker weet dat ze hun freelancers veel minder betalen.
Logisch, tussen de prijzen die hier staan en de bedragen die de freelancers krijgen zit overhead, sociale lasten en de belastingdienst. Wil je het goedkoper, dan moet je een zwartwerkende redacteur of een vrijwilliger inhuren. Verder denk ik dat je als freelancer best mondig genoeg mag zijn om minstens het minimumloon uit een opdracht te slepen. Minder dan dit is bijna onder het armoedeniveau. Althans, voor freelancers die de klus serieus nemen en hun uren maken.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Oké, nu heb ik een foutloos manuscript, een prima cover. Waar moet ik dan nog voor betalen? Misschien dat het verhaal niet aanslaat, dan gaat het gewoon over. Ik zit echt niet te wachten op iemand die mijn verhaal gaat herschrijven/veranderen. (Proeflezers genoeg). Liever tien exemplaren verkopen van mijn verhaal dan duizend via een herschrijver. Afgezien daarvan zit er ook een kostenplaatje aan. Ik wil ze best iets toesturen, maar ben niet van plan om voor welke dienst dan ook maar te betalen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja. zo ver ik kan zien hoef je hun diensten niet af te nemen, ze bieden alleen de mogelijkheid er voor. Je voegt eerst je persoonlijk gegeven toe, beschrijving van je verhaal, een cover (die je ook zelf kunt maken of zelf iemand voor kan zoeken), bepaalt zelf de prijs van je boeken en kunt het direct publiceren. Hun verdienen dan alleen nog als er een boek verkocht wordt. Dan krijgen ze een bepaald percentage. Ik heb nog een manuscript voor een prentenboek voor de jonge lezers bij een uitgever. Daar verwacht ik binnenkort antwoord van. Mocht deze het afwijzen, vind ik het platform van bol een interessante optie. Ik verzorg zelf de opmaak, illustratie, het zijn korte verhalen (maakt het iets makkelijk om zelf te redigeren eventueel met hulp van een proeflezer) en ik kan zelf een online marketingcampagne opzetten. Als je zoveel zelf kan hoeft het echt niet veel te kosten. Dat is anders dan in het voorbeeld van Patje. Als je 100.000 woorden x 13 euro voor redactie werk moet betalen is dat wel erg veel. Maar dan kun je natuurlijk altijd nog op zoek naar iemand anders die het goedkoper aanbiedt.