Start » Forum » Het uitgeefproces » Beoordeling kritiek en feedback » Omgaan met negatieve kritiek

Omgaan met negatieve kritiek

16 reacties [Laatste bericht]
Ovidia
Laatst aanwezig: 1 week 6 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2013
Berichten: 60

Omgaan met negatieve kritiek

Dag allemaal!

Mijn tweede roman is in mei verschenen. Net als mijn eerste roman, kon ook deze op veel kritiek rekenen. Mijn debuut werd door de meerderheid wel positief ontvangen (historische fictie, WOII, YA), maar tot mijn verdriet merk ik dat men voor de tweede roman (maatschappelijk, kinderprostitutie, YA) bijna uitsluitend negatieve kritiek heeft. Daar zou ik geen drama van maken - ik sta open voor kritiek en zie het als de ultieme manier om mijn schrijfstijl te verbeteren - als de kritiek ook een beetje gegrond zou zijn. Nu krijg ik de domste verwijten naar mijn hoofd, o.a.:

1) "kinderprostitutie bestaan niet; maak de jeugd geen leugens wijs!" --> het bestaat gewoon wél, like it or not, ik maak de jeugd geen leugens wijs maar probeer juist taboes bespreekbaar te maken en te waarschuwen voor de gruwelen van de 21ste eeuw

2) "een boek dat ik mijn dochter van 10 NOOIT zou laten lezen" --> het boek is een YA en op de cover staat duidelijk vermeld dat het voor jongeren vanaf 16 jaar bedoeld is

3) "onrealistisch hoofdpersonage, ze zoekt niet eerst een normale bijverdienste, ze denkt niet helder" --> als alle jonge meisjes helder zouden denken, zou prostitutie niet bestaan; je hebt meisjes die helder denken en inderdaad een normale job zouden zoeken, en je hebt meisjes die door omstandigheden gevaarlijk impulsieve beslissingen nemen. Mijn protagoniste behoort nou eenmaal tot de tweede categorie

Mijn vraag aan jullie: normaal zou ik mij nooit ertoe verlagen om op kritiek te reageren, zeker niet zó'n banale kritiek. Maar de idiote opmerkingen blijven maar komen en laten een slechte indruk na op mensen die het boek nog moeten ontdekken. Daarom zou ik graag op een assertieve manier tot de "critici" spreken, via een persbericht of online, openlijk, waar iedereen het kan zien, over het feit dat hun kritiek gewoon waardeloos is (uiteraard in véél beleefdere bewoordingen). Iemand ideeën hoe ik dit kan doen?

Ik kan alles kwijt met schrijven. Mijn verdriet sterft, mijn hoop wordt herboren. - Anne Frank

Reacties

janpmeijers
Laatst aanwezig: 1 uur 48 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5772

Ovidia,
Ik zou niet reageren op de critici. Het boek moet het op eigen kracht doen. Daarbij, negatieve aandacht is ook reclame.

muzy95
Laatst aanwezig: 2 uren 13 min geleden
Sinds: 27 Nov 2010
Berichten: 117

Op veel lezers maakt het bovendien een slechte indruk als je tegen negatieve recensies ingaat. Met het corrigeren van een concrete fout kom je misschien nog weg (ik raad het niet aan), maar ga als auteur niet in discussie over inhoudelijke kritiek. Vertrouw erop dat lezers ook in staat zijn een recensie kritisch te lezen.

Yrret
Laatst aanwezig: 5 uren 7 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5766
Ovidia schreef:

Dag allemaal!

Mijn tweede roman is in mei verschenen. Net als mijn eerste roman, kon ook deze op veel kritiek rekenen. Mijn debuut werd door de meerderheid wel positief ontvangen (historische fictie, WOII, YA), maar tot mijn verdriet merk ik dat men voor de tweede roman (maatschappelijk, kinderprostitutie, YA) bijna uitsluitend negatieve kritiek heeft. Daar zou ik geen drama van maken - ik sta open voor kritiek en zie het als de ultieme manier om mijn schrijfstijl te verbeteren - als de kritiek ook een beetje gegrond zou zijn. Nu krijg ik de domste verwijten naar mijn hoofd, o.a.:

1) "kinderprostitutie bestaan niet; maak de jeugd geen leugens wijs!" --> het bestaat gewoon wél, like it or not, ik maak de jeugd geen leugens wijs maar probeer juist taboes bespreekbaar te maken en te waarschuwen voor de gruwelen van de 21ste eeuw

2) "een boek dat ik mijn dochter van 10 NOOIT zou laten lezen" --> het boek is een YA en op de cover staat duidelijk vermeld dat het voor jongeren vanaf 16 jaar bedoeld is

3) "onrealistisch hoofdpersonage, ze zoekt niet eerst een normale bijverdienste, ze denkt niet helder" --> als alle jonge meisjes helder zouden denken, zou prostitutie niet bestaan; je hebt meisjes die helder denken en inderdaad een normale job zouden zoeken, en je hebt meisjes die door omstandigheden gevaarlijk impulsieve beslissingen nemen. Mijn protagoniste behoort nou eenmaal tot de tweede categorie

Mijn vraag aan jullie: normaal zou ik mij nooit ertoe verlagen om op kritiek te reageren, zeker niet zó'n banale kritiek. Maar de idiote opmerkingen blijven maar komen en laten een slechte indruk na op mensen die het boek nog moeten ontdekken. Daarom zou ik graag op een assertieve manier tot de "critici" spreken, via een persbericht of online, openlijk, waar iedereen het kan zien, over het feit dat hun kritiek gewoon waardeloos is (uiteraard in véél beleefdere bewoordingen).

Dat 'lijkt' [nu] op basis van wat jij schrijft - ietwat vreemde kritiek.

Ovidia schreef:

Iemand ideeën hoe ik dit kan doen?

Hoe je op een assertieve manier tot de "critici" kan spreken, via een persbericht of online, openlijk, waar iedereen het kan zien, over het feit dat hun kritiek gewoon waardeloos is (uiteraard in véél beleefdere bewoordingen) is niet simpel te beantwoorden.

Ovidia schreef:

1) "kinderprostitutie bestaan niet; maak de jeugd geen leugens wijs!" --> het bestaat gewoon wél, like it or not, ik maak de jeugd geen leugens wijs maar probeer juist taboes bespreekbaar te maken en te waarschuwen voor de gruwelen van de 21ste eeuw

Er zijn ongetwijfeld mensen die denken dat kinderprostitutie in Nederland niet bestaat.

Ovidia schreef:

2) "een boek dat ik mijn dochter van 10 NOOIT zou laten lezen" --> het boek is een YA en op de cover staat duidelijk vermeld dat het voor jongeren vanaf 16 jaar bedoeld is

Dat is mij wel duidelijk - een YA-boek en op de cover staat duidelijk vermeld dat het voor jongeren vanaf 16 jaar bedoeld is - en ik ben het eens met deze kritiek. Ik zou het mijn dochter/zoon van 10 ook niet laten lezen.

Ovidia schreef:

3) "onrealistisch hoofdpersonage, ze zoekt niet eerst een normale bijverdienste, ze denkt niet helder" --> als alle jonge meisjes helder zouden denken, zou prostitutie niet bestaan; je hebt meisjes die helder denken en inderdaad een normale job zouden zoeken, en je hebt meisjes die door omstandigheden gevaarlijk impulsieve beslissingen nemen. Mijn protagoniste behoort nou eenmaal tot de tweede categorie

Dit is ook een heldere mening!

Is hun kritiek inderdaad waardeloos? Ik vind van niet! Het is nuttige kritiek waar je iets mee kan.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 50 min 42 sec geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4851

Zo min mogelijk aandacht aan opofferen en je richten op je volgende project.

Waar waren we gebleven?

Ovidia
Laatst aanwezig: 1 week 6 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2013
Berichten: 60
Yrret schreef:

Is hun kritiek inderdaad waardeloos? Ik vind van niet! Het is nuttige kritiek waar je iets mee kan.

In welk opzicht, Yrret? Goede kritiek is kritiek waar je inderdaad iets uit kan leren. Het enige wat ik uit deze kritieken leer, is dat Nederland en België zichzelf behoorlijk tegenspreken: we vinden het zogezegd o, zo belangrijk om taboes te doorbreken, zeker voor onze kinderen, maar een YA over kinderprostitutie verschijnt op de markt en iedereen wordt meteen hysterisch frown

Ik kan alles kwijt met schrijven. Mijn verdriet sterft, mijn hoop wordt herboren. - Anne Frank

Harryhol
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 26 Jul 2010
Berichten: 1748

Moeilijk. Maar het beste wat je doen kan is er niet op reageren. Het is vervelend, dat snap ik. Maar als je een boek de wereld in stuurt, staat het de lezer vrij er van te vinden wat hij of zij vindt. Of jij dat nou terecht vindt of niet.

Laat ik het anders stellen:

Wat denk je dat het oplevert als je wel reageert op die reacties? Gaan die mensen het dan wél leuk vinden? Denk je dat mensen die het niet gelezen hebben het boek nu wel gaan lezen omdat jij ruzie maakt met critici?

Je kunt dit niet winnen.

krommenaas
Laatst aanwezig: 6 uren 32 min geleden
Sinds: 9 Dec 2014
Berichten: 280

Ik zie op bol.com één gematigd kritische review en op hebban.nl één positieve review. Waar is die berg van kritiek dan?

Schrijfcoach Ka...
Laatst aanwezig: 4 uren 34 min geleden
Sinds: 18 Dec 2018
Berichten: 70

Echt absoluut niet op reageren, als je serieus genomen wilt worden. Ook niet op positieve kritiek trouwens.

Ovidia
Laatst aanwezig: 1 week 6 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2013
Berichten: 60
krommenaas schreef:

Ik zie op bol.com één gematigd kritische review en op hebban.nl één positieve review. Waar is die berg van kritiek dan?

Blogs, Instagram, Twitter, ...

Ik kan alles kwijt met schrijven. Mijn verdriet sterft, mijn hoop wordt herboren. - Anne Frank

Elizabeth1995
Laatst aanwezig: 3 uren 46 min geleden
Sinds: 6 Jan 2018
Berichten: 11
Ovidia schreef:
krommenaas schreef:

Ik zie op bol.com één gematigd kritische review en op hebban.nl één positieve review. Waar is die berg van kritiek dan?

Blogs, Instagram, Twitter, ...

Of bedoelt die Biblion-recensent dat u de afwijkendheid van Jana onvoldoende aannemelijk gemaakt wordt? Zegt zij dus dat u meer aandacht had moeten geven aan haar kwetsbaarheid? Als een heel vrolijk personage opeens depressief wordt, dan komt dat ongeloofwaardig over. De schrijver moet eerst duidelijk gemaakt hebben dat die vrolijkheid onhoudbaar was.

Ik ken uw boek niet, maar het zou kunnen zijn dat de recensent dacht dat Jana een normaal personage was, dat wel een bijbaan zou moeten willen.

Het kan ook aan de recensent liggen. Soms kun je niet geloven in de psychologie van de roman. Zelfs de beste recensent kraakt ook weleens een goed boek

Hay
Laatst aanwezig: 19 uren 51 min geleden
Sinds: 1 Dec 2004
Berichten: 2929

Ik denk ook dat het in de regel niet verstandig is om je tegen kritiek en slechte recensies af te zetten. Je loopt de kans in een neerwaartse spiraal te belanden en het plezier in schrijven te verliezen.
Maar ik ben het niet eens met mensen die zoals Katja in post #8 stellen dat je helemaal nooit moet reageren, ook niet op goede recensies. Als ik een serieuze en interessante recensie of andere reactie op een van mijn boeken lees, al dan niet kritisch, ga ik daar wel degelijk soms over in gesprek, met name op Hebban. Daar heb ik nooit een vervelende ervaring mee gehad. Ik vind het alleen maar leerzaam. Maar dat gaat natuurlijk alleen op als je elkaar als schrijver en recensent in je waarde laat en als de uitwisseling van gedachten inhoudelijk en constructief blijft. Of dat mogelijk is, proef je meestal vanzelf wel uit de toon van de recensie. Op slordige, duidelijk in een vloek en een zucht neergeschreven reacties (geheel ten onrechte ook vaak recensies genoemd) kun je maar beter niet reageren.

Yrret
Laatst aanwezig: 5 uren 7 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5766
Ovidia schreef:
Yrret schreef:

Is hun kritiek inderdaad waardeloos? Ik vind van niet! Het is nuttige kritiek waar je iets mee kan.

In welk opzicht, Yrret? Goede kritiek is kritiek waar je inderdaad iets uit kan leren. Het enige wat ik uit deze kritieken leer, is dat Nederland en België zichzelf behoorlijk tegenspreken: we vinden het zogezegd o, zo belangrijk om taboes te doorbreken, zeker voor onze kinderen, maar een YA over kinderprostitutie verschijnt op de markt en iedereen wordt meteen hysterisch frown

In welk opzicht?

Ik denk dat jij je deze specifieke kritiek erg aantrekt. Jij noemt het de domste verwijten!

- Ten aanzien van deze specifieke kritiek trek ik mij niets aan van een sufferd die dit boek niet laat lezen door een 10 jarige dochter! Het is duidelijk een YA vanaf 16 jaar, staat op de cover. Deze sufferd is mogelijk een heel wijze moeder.
- Van iemand die zegt dat kinderprostitutie niet bestaat [Waar? In Nederland?] en dat ik de jeugd geen leugens mag wijs maken trek ik mij ook niets aan. Mijn leven is plezant omdat ik óók een struisvogel ben.

NB Sinds ik weet [aanname] dat Belgen het woord leuk niet begrijpen, ben ik voornemens het woord plezant te gebruiken, daar waar ik het nodig acht, om de leukigheid.

https://www.terredeshommes.nl/nieuws/brandpunt-ove...

- Van een reactie als deze; een onrealistisch hoofdpersonage, ze zoekt niet eerst een normale bijverdienste, ze denkt niet helder - daar zou ik even over nadenken. Heb ik [de schrijver- jij] ergens iets over het hoofd gezien.

Wie zijn deze [3] mensen die volgens jou domme verwijten naar je hoofd slingeren? Ken jij ze? Ik denk van niet.

Jij spreekt van - banale kritiek - idiote opmerkingen en waardeloze kritiek.

Eigenlijk, begin ik ook ietwat zorgelijk te kijken naar jouw kritiek, op die kritiek.

Ovidia schreef:

Goede kritiek is kritiek waar je inderdaad iets uit kan leren.

Dit is een uitermate wankele stelling. Want, wat is goede kritiek? Goede kritiek voor jou kan net zo simpel banale kritiek zijn voor mij. Perceptie.

Ovidia schreef:

Het enige wat ik uit deze kritieken leer, is dat Nederland en België zichzelf behoorlijk tegenspreken: we vinden het zogezegd o, zo belangrijk om taboes te doorbreken, zeker voor onze kinderen, maar een YA over kinderprostitutie verschijnt op de markt en iedereen wordt meteen hysterisch frown

Ben ik niet met je eens, omdat jij schrijft over we!

Ik wil helemaal niet dat jij een taboe doorbreekt voor mij of mijn kinderen over kinderprostitutie! Waarom wil jij dat eigenlijk? Wie ben jij? Een ervaringsdeskundige? En 'een' ervaringsdeskundige mag ook 'één' ervaringsdeskundige zijn.

Iedereen wordt hysterisch? Dat wil je mogelijk graag, maar daar is geen sprake van.

Hay schreef:

Als ik een serieuze en interessante recensie of andere reactie op een van mijn boeken lees, al dan niet kritisch, ga ik daar wel degelijk soms over in gesprek, met name op Hebban. Daar heb ik nooit een vervelende ervaring mee gehad. Ik vind het alleen maar leerzaam. Maar dat gaat natuurlijk alleen op als je elkaar als schrijver en recensent in je waarde laat en als de uitwisseling van gedachten inhoudelijk en constructief blijft. Of dat mogelijk is, proef je meestal vanzelf wel uit de toon van de recensie. Op slordige, duidelijk in een vloek en een zucht neergeschreven reacties (geheel ten onrechte ook vaak recensies genoemd) kun je maar beter niet reageren.

Dit [de feedback van Hay] bedoel ik met wat jij, Ovidia, kan leren! Maar, dan mag je eerst een mens worden als, Hay.

Harryhol schreef:

Wat denk je dat het oplevert als je wel reageert op die reacties? Gaan die mensen het dan wél leuk vinden? Denk je dat mensen die het niet gelezen hebben het boek nu wel gaan lezen omdat jij ruzie maakt met critici?

Duidelijk, toch? Maar, voor dit duidelijk is voor jou, mag je eerst een mens worden als Harry.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Ovidia
Laatst aanwezig: 1 week 6 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2013
Berichten: 60
Elizabeth1995 schreef:

Of bedoelt die Biblion-recensent dat u de afwijkendheid van Jana onvoldoende aannemelijk gemaakt wordt? Zegt zij dus dat u meer aandacht had moeten geven aan haar kwetsbaarheid? Als een heel vrolijk personage opeens depressief wordt, dan komt dat ongeloofwaardig over. De schrijver moet eerst duidelijk gemaakt hebben dat die vrolijkheid onhoudbaar was.

Ik ken uw boek niet, maar het zou kunnen zijn dat de recensent dacht dat Jana een normaal personage was, dat wel een bijbaan zou moeten willen.

Het kan ook aan de recensent liggen. Soms kun je niet geloven in de psychologie van de roman. Zelfs de beste recensent kraakt ook weleens een goed boek

Dat zijn interessante theorieën; ik heb het - vind ik, alleszins - echter redelijk duidelijk gemaakt in het verhaal, dat Jana van begin af aan gekweld wordt door haar situatie, te trots om dit aan haar vriendinnen te tonen, maar thuis achter gesloten deuren laat ze zich door de ellende overspoelen. Redelijk realistisch, dacht ik ...
Over het algemeen echt bedankt voor je reactie, je woorden geven mij moet wink

Ik kan alles kwijt met schrijven. Mijn verdriet sterft, mijn hoop wordt herboren. - Anne Frank

Ovidia
Laatst aanwezig: 1 week 6 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2013
Berichten: 60
Hay schreef:

Als ik een serieuze en interessante recensie of andere reactie op een van mijn boeken lees, al dan niet kritisch, ga ik daar wel degelijk soms over in gesprek, met name op Hebban. Daar heb ik nooit een vervelende ervaring mee gehad. Ik vind het alleen maar leerzaam.

Mee eens! Bij literaire cafés en cultuuravonden raakte ik ook al aan de praat met lezers. Sommigen vonden mijn werk super, anderen waren niet bang om rechtuit te zeggen dat ze het waardeloos vonden; ik bewonder mensen die zoiets face-to-face met de auteur durven delen. Dat getuigt van zelfzekerheid en, eventueel, bereidheid om in discussie te gaan.

Afgelopen november signeerde ik op de Boekenbeurs van Antwerpen, er liep een jonge "recensent", amper 18, voorbij mijn tafeltje. Ik herkende haar als één van de recensenten die mijn boek volledig hadden afgekraakt online, zette echter een vriendelijk gezicht op en knoopte een praatje aan. Zodra ze besefte dat ik haar herkende werd ze zenuwachtig, bijna angstig. Deze ervaring vond ik zowel lachwekkend als pijnlijk. De vloek van de 21ste eeuw: iedereen zit veilig af te kraken achter hun computerscherm, maar een confrontatie in het echt? Ho maar, dan doen ze het in hun broekje.

Om nog maar eens te zeggen, volledig mee eens, Hay! wink

Ik kan alles kwijt met schrijven. Mijn verdriet sterft, mijn hoop wordt herboren. - Anne Frank

Saga
Laatst aanwezig: 3 dagen 15 uren geleden
Sinds: 16 Jul 2018
Berichten: 9
Ovidia schreef:
Hay schreef:

Als ik een serieuze en interessante recensie of andere reactie op een van mijn boeken lees, al dan niet kritisch, ga ik daar wel degelijk soms over in gesprek, met name op Hebban. Daar heb ik nooit een vervelende ervaring mee gehad. Ik vind het alleen maar leerzaam.

Mee eens! Bij literaire cafés en cultuuravonden raakte ik ook al aan de praat met lezers. Sommigen vonden mijn werk super, anderen waren niet bang om rechtuit te zeggen dat ze het waardeloos vonden; ik bewonder mensen die zoiets face-to-face met de auteur durven delen. Dat getuigt van zelfzekerheid en, eventueel, bereidheid om in discussie te gaan.

Afgelopen november signeerde ik op de Boekenbeurs van Antwerpen, er liep een jonge "recensent", amper 18, voorbij mijn tafeltje. Ik herkende haar als één van de recensenten die mijn boek volledig hadden afgekraakt online, zette echter een vriendelijk gezicht op en knoopte een praatje aan. Zodra ze besefte dat ik haar herkende werd ze zenuwachtig, bijna angstig. Deze ervaring vond ik zowel lachwekkend als pijnlijk. De vloek van de 21ste eeuw: iedereen zit veilig af te kraken achter hun computerscherm, maar een confrontatie in het echt? Ho maar, dan doen ze het in hun broekje.

Om nog maar eens te zeggen, volledig mee eens, Hay! wink

Je herkende je recensent, amper 18, die je boek volledig heeft afgekraakt online. Kun je nagaan hoe schrijvers zich voelden voor het internet, toen waren de meeste recensenten niet te bereiken, of te herkennen voor schrijvers. Dus als je een negatieve recensie kreeg, moest je het er maar gewoon mee doen. Misschien is dat ook een tip voor u. Accepteer dat niet iedereen weg is van je boek, maar steek je energie in degene die het wel mooi vinden. Of je volgende boek.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 50 min 42 sec geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4851

Ten eerste, je hoeft het niet iedere lezer naar zijn zin te maken. Niet elke tekst is besteed aan elke lezer, of wel: over smaak valt niet te twisten.

Daarentegen: een nieuwsgierige schrijver zou zich wel van elke lezersfeedback mogen afvragen: waardoor komt het dat deze lezer mijn tekst op die manier opvatte? Waardoor komt het dat een lezer detail X of bedoeling Y mistte, terwijl ik dacht dat ik dat duidelijk naar voren bracht? Dat lijkt mij altijd een meer leerzame manier om met kritiek om te gaan dan je eigen tekst te gaan verdedigen. Want jouw eigen beleving van jouw tekst is, uiteindeijk, ook maar de ervaring van één persoon. Het heeft met jouw smaak te maken. Daarover hoef je niet te twisten, en het staat al helemaal niet mooi dat je die twist op de man speelt en het karakter van een achtienjarige recensent ter discussie stelt.

Tenzij je met deze draad gewoon even je frustratie wilt luchten, dat kan ik begrijpen. Want makkelijk wordt het natuurlijk nooit om negatieve feedback te ontvangen op werk wat ons zo lief is.

Waar waren we gebleven?

Schrijftips van Murakami? Lees Schrijven Magazine
  • De 9 grootste schrijfvalkuilen – en hoe je ze voorkomt
  • Het geheim van goede personages
  • Tutorial schrijven met al je zintuigen.
  • Schrijftips krijgt van de Japanse grootmeester Haruki Murakami.
  • Jaap Robben over het  geheim van de perfecte zin.
  • Schrijven gelukkig maakt - nu wetenschappelijk bewezen!.
  • Schrijftips van Paolo Giordano (De eenzaamheid van priemgetallen).
  • Bouw je eigen fantasywereld.
  • Show don't tell in non-fictie/

Wie zich vóór maandag 21 januari 16:00 u. heeft aangemeld als abonnee, krijgt dit nummer thuisbezorgd.

MELD JE AAN
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!