Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kritiek op boektrailer

Beste mensen, Ik ben voor de lol bezig met een boektrailer. Gewoon eens om te kijken hoe het in elkaar steekt. Nu heb ik dit meerdere mensen laten bekijken, maar ze missen videobeelden. Wat moet een goede boektrailer hebben? Misschien willen jullie er even naar kijken: http://www.youtube.com/watch?v=cgUu5u1REf0 - indien link wordt verwijderd, zal ik hem in onderschrift plaatsen. Alvast bedankt! Ps: Momenteel voor de fun, maar hij zal - als het verhaal klaar is, en uitgeven - als promotievideo functioneren pps: Als linkt niet werkt graag melden, dan zal ik hem op een andere site uploaden.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem aan dat je graag eerlijke reacties wilt. Dus bij deze: Te zien is alleen een zwart scherm waarin witte letters verschijnen, terwijl op de achtergrond muziek klinkt die volgens mij (ik kan me vergissen) uit de film Godzilla komt. De teksten op zich nodigen mij niet uit om het verhaal te lezen, omdat een jongen die de wereld moet redden mij alleen met de ogen doet rollen: "Wat? Alweer?" Ook geef je de clou van je verhaal weg: "Een jongen gaat de wereld redden in de strijd tussen goed en kwaad. Welke kant gaat hij kiezen?" Tja. Als zijn missie is: de wereld redden, lijkt me dat hij voor 'goed' kiest. Verder is het bij het zien van de verschijnende tekst erg duidelijk dat de muziek een bepaalde lengte heeft en dat je net zo lang tekst laat verschijnen tot je aan die lengte bent, ongeacht of je voldoende tekst hebt om de tijd te vullen. Juist omdat er alleen tekst is en geen beeld gaat dit vrijwel onmiddellijk storen.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Te zien is alleen een zwart scherm waarin witte letters verschijnen, terwijl op de achtergrond muziek klinkt die volgens mij (ik kan me vergissen) uit de film Godzilla komt. ---- Dit klopt. Zouden er afbeeldingen in moeten? Zou er een filmpje in moeten? Zo ja: afbeeldingen op internet mag ik niet gebruiken. Wat het filmpje betreft zou ik dan een cameraman, locatie, acteurs enzovoort moeten hebben. Dus veel kan ik niet doen. Heb je daar misschien ideeën voor? ..... De teksten op zich nodigen mij niet uit om het verhaal te lezen, omdat een jongen die de wereld moet redden mij alleen met de ogen doet rollen: "Wat? Alweer?" Dus het zou beter mogen, die teksten? En het is juist leuk, zo. Het zal juist anders lopen. Ook geef je de clou van je verhaal weg: "Een jongen gaat de wereld redden in de strijd tussen goed en kwaad. Welke kant gaat hij kiezen?" Tja. Als zijn missie is: de wereld redden, lijkt me dat hij voor 'goed' kiest. Welke kant hij gaat kiezen hoeft niet per definitie goed te zijn. Hij krijgt een missie de wereld te redden, wie zegt dat hij dat wilt? Misschien wil hij juist wel slecht zijn? Verder is het bij het zien van de verschijnende tekst erg duidelijk dat de muziek een bepaalde lengte heeft en dat je net zo lang tekst laat verschijnen tot je aan die lengte bent, ongeacht of je voldoende tekst hebt om de tijd te vullen. Juist omdat er alleen tekst is en geen beeld gaat dit vrijwel onmiddellijk storen. ---- Ja dit klopt, maar aan de muziek wordt gewerkt. Hetgeen dat er nu staat zal worden vervangen door een ander muziekje die is afgesteld op de lengte van het filmpje. ...... Dank voor je reactie :)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is over het algemeen verstandiger het maken van filmpjes over te laten aan mensen die daar verstand van hebben. Zeker als het een commercieel effect moet hebben. We zitten immers niet naar je vakantiefilmpje te kijken. We zitten hier eigenlijk helemaal niet naar een film te kijken: er is muziek (die je vermoedelijk niet zelf hebt gemaakt) en wat tekst. Dat is wel heel erg goedkoop: waarom zouden mensen moeite doen je boek te kopen als je zelf weinig moeite doet het te verkopen? Probeer er beelden achter te zetten, een slideshow (van foto's) of neem iets met een camera op. Zorg dat het sfeer heeft, dat er iets uit spreekt. Misschien wil iemand die aan re-enactment doet wel voor je acteren? Bekijk deze "trailer": Ik heb gewoon een hele dag gefilmd in het openluchtmuseum van Eindhoven. In mijn ogen ziet het er best middeleeuws uit :-) Ik zie ook best dat het niet perfect is, maar ik hoop dat het wat meer tot de verbeelding spreekt dan een zwarte achtergrond. De muziek heb ik daar ook opgenomen. Dat het een "trailer" werd, heb ik achteraf bedacht, maar als je al een verhaal hebt, kun je van te voren opschrijven wat je in beeld wilt brengen (draaiboek). Maar laat je vooral ook ter plekke verrassen door spannende beelden die bij je trailer zouden kunnen passen. "Beleef het zelf" zou ik weglaten. Dat klinkt naar zelf doen, re-enactment, of roleplaying.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus je wilt tips hoe het beter kan? - Gooi er tekeningen/ foto's/ video in. ( van belangrijke scènes) - De letters en de achtergrond zijn oké, maar ook daar kun je effecten inbrengen (vertraging, versnelling, fade-in en out, ...) Meer heb ik niet voor je, hoop dat je er wat aan hebt. PS: De muziek kan uit Godzilla komen, maar is volgens mij een bewerking van Kashmir van Led Zeppelin. :)

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schli Op jou reactie reageer ik even iets later, moet er namelijk even over nadenken. Trailer is mooi :). Stukken beter dan de mijne (A).

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus je wilt tips hoe het beter kan? - Gooi er tekeningen/ foto's/ video in. ( van belangrijke scènes) - De letters en de achtergrond zijn oké, maar ook daar kun je effecten inbrengen (vertraging, versnelling, fade-in en out, ...) Meer heb ik niet voor je, hoop dat je er wat aan hebt. PS: De muziek kan uit Godzilla komen, maar is volgens mij een bewerking van Kashmir van Led Zeppelin. :)
Haha, tekeningen. Zal kijken of ik iemand ken die wilt tekenen. Foto's zal ik opvragen in de familie. Video's kan ik ook opvragen, kijken of iemand mooie heeft. Dan bewerk ik dat met prof software. En die effecten komen der aan, alleen is het irritant als je alleen maar zwart hebt, die effecten te zien. Ik ga met Sony Vegas Pro 10 aan de slag. Ps: de muziek http://www.youtube.com/watch?v=DEOVGoTIIVY&featur…

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aanvullend op wat de rest zegt: ik zou oneliners gebruiken in plaats van woorden en zinsdelen met puntjes. Het gaat nu erg langzaam en het punt waarop de zin wordt afgebroken is niet zo spannend.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aanvullend op wat de rest zegt: ik zou oneliners gebruiken in plaats van woorden en zinsdelen met puntjes. Het gaat nu erg langzaam en het punt waarop de zin wordt afgebroken is niet zo spannend.
Nog beter zal misschien zijn hoogstens 2 á 4 woorden, met spanning in einde?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit klopt. Zouden er afbeeldingen in moeten? Zou er een filmpje in moeten? Zo ja: afbeeldingen op internet mag ik niet gebruiken. Wat het filmpje betreft zou ik dan een cameraman, locatie, acteurs enzovoort moeten hebben. Dus veel kan ik niet doen. Heb je daar misschien ideeën voor?
Volgens mij hebben zelfs moderne koelkasten een camera, dus dat is een slap excuus. Je heb een camera nodig (geen webcam, want die kan niet in de verste scherpstellen) om foto's of video's te maken. Als je filmpje niet in de bioscoop komt, is de camera van een mobiele telefoon goed genoeg. YouTube verprutst de beeldkwaliteit helemaal vanzelf, dus ga je niet tebuiten aan duur materiaal. Camera kan je zelf doen als je een acteur hebt. Het gaat om één jongen, dus dat heb je nodig als acteur. Kijk voor een locatie bij jezelf in de buurt. Nederland is hartstikke mooi, je hebt overal wel iets waar je iets sfeervols op kunt nemen. Maar hou het simpel: die veldslag kun je niet filmen, maar wel die jongen op weg (een mooi pad) naar zijn toekomst, bijvoorbeeld. Voorbeeld: http://youtu.be/qjN36jN_6HI (trailer van een verzameling horrorverhalen van David Bronckhorst). De combinatie van beeld en geluid en de tekst maakt het sfeervol. Maar het is heel simpel om zulke beelden op te nemen.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zouden er afbeeldingen in moeten? Zou er een filmpje in moeten? Zo ja: afbeeldingen op internet mag ik niet gebruiken. )
Jaren geleden vond ik hier veel beelden die gratis en legaal waren te gebruiken. Misschien loont het de moeite daar nog eens te kijken: http://www.sxc.hu/

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is over het algemeen verstandiger het maken van filmpjes over te laten aan mensen die daar verstand van hebben. Zeker als het een commercieel effect moet hebben. We zitten immers niet naar je vakantiefilmpje te kijken. We zitten hier eigenlijk helemaal niet naar een film te kijken: er is muziek (die je vermoedelijk niet zelf hebt gemaakt) en wat tekst.
Vermoedelijk? Ik had gedacht dat je die riff toch wel zou herkennen, Schli. Don't tell me you never got the led out! Het is verdikkeme Kashmir van Led Zeppelin http://www.youtube.com/watch?v=87kcHA5veg0&feature=fvst Later is die riff ook door Jameriqua (schrijf ik dat goed, vast niet) gebruikt voor de soundtrack van de Amerikaanse verfilming van Godzilla. Maar ik ben het met de sprekers voor mij eens: dit is geen boektrailer. Ik snap het nut van dit soort boektrailers sowieso niet echt. Doe dan een spannend stuk voorlezen met wat mooie beelden e.d. erbij. Oh, en die titel... Ik hoop dat het een woordspeling is en niet een taalfout?

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor alle reacties. Momenteel ben ik bezig met een remake. Zal hem vandaag of morgen op youtube plaatsen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet wel lachen om de tekst op die site
In de snel veranderende boekenmarkt is internet belangrijk als verkoop- en promotiekanaal van boeken. Een boektrailer is daarbij onmisbaar. In een boektrailer wordt het verhaal in video gevisualiseerd, zonder al te veel over de inhoud prijs te geven. De suggestie die wordt gewekt en de sfeer van het beeld, prikkelen de fantasie en nieuwsgierigheid van de potentiële lezer.
Nee dat is het niet ;) Dit is iets wat iemand zegt die internet niet snapt. Een boektrailer komt niemand zomaar tegen, zoals dat wel het geval is bij een reclame spot op TV of een banner op een website. Als je een dergelijke trailer op je eigen site zet, dan is dat heel leuk, maar dat trekt geen nieuwe mensen binnen. Mensen die al interesse hadden zijn immers naar je site gekomen.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harryhol, Je hebt Hyves. Je hebt netwerken. Zoek een netwerk met paar duizend leden. Plaats daar het filmpje in. Er komen gegarandeerd geïnteresseerde. Wat je ook nog kan doen is famous people daarop zoeken, en de link naar je site plaatsen. Werkt perfect. Het beste zal dan zijn bij schrijvers ofzo. Als je een manier weet komen ze echt wel bij je site terecht :).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harryhol, Je hebt Hyves. Je hebt netwerken. Zoek een netwerk met paar duizend leden. Plaats daar het filmpje in. Er komen gegarandeerd geïnteresseerde. Wat je ook nog kan doen is famous people daarop zoeken, en de link naar je site plaatsen. Werkt perfect. Het beste zal dan zijn bij schrijvers ofzo. Als je een manier weet komen ze echt wel bij je site terecht :).
Daar heb jij weer gelijk in. Mensen in je netwerk kun je wel bereiken en wijzen op je trailer.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harryhol, een boektrailer is een uitstekend promotiemiddel voor plaatsing op internet. Het is precies zoals Marondesh al schreef: het zorgt absoluut voor traffic via netwerken, de site van uitgevers en schrijvers, niet te vergeten YouTube en noem maar op. En je kunt wel degelijk een banner maken met een boektrailer! Maak je daarnaast een beetje handig gebruik van de mogelijkheden van zoekmachines en allerlei linkjes, dan heb je een perfecte promotie van je boek. En dan kom je ineens - gewild of ongewild - je eigen boektrailer overal op internet tegen.... Hoezo geen vergelijking met een (oude media) TV-commercial??

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harryhol, een boektrailer is een uitstekend promotiemiddel voor plaatsing op internet. Het is precies zoals Marondesh al schreef: het zorgt absoluut voor traffic via netwerken, de site van uitgevers en schrijvers, niet te vergeten YouTube en noem maar op. En je kunt wel degelijk een banner maken met een boektrailer! Maak je daarnaast een beetje handig gebruik van de mogelijkheden van zoekmachines en allerlei linkjes, dan heb je een perfecte promotie van je boek. En dan kom je ineens - gewild of ongewild - je eigen boektrailer overal op internet tegen.... Hoezo geen vergelijking met een (oude media) TV-commercial??
Okay okay ik geef het toe. Ik heb het FOUT!

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Afgezien van wat Marondesh doet, vind ik een boektrailer zwaar overbodig in de promotie van een groot aantal boeken. Het enige wat ik wil weten, is of de schrijver een beetje prettig kan schrijven (en dat haal je niet uit een boektrailer, maar uit een voorpublicatie) en of het verhaal een beetje fatsoenlijk wordt uitgewerkt (en dat haal je evenmin uit een boektrailer, maar uit recensies). Boektrailers zijn wel leuk als teaser voor het volgende boek van een al bekende schrijver. Op het moment word je doodgegooid met boektrailers waarvan die van Marondesh nog niet eens de slechtste is. En dat voor boeken die nooit regulier uitgegeven zullen worden. Een èchte goede boektrailer valt op door professionaliteit (in beeld, geluid, acteerprestaties, script, editing, effecten), en dat kost nog altijd (veel) geld. De betere reclamespots, die blijven hangen en waar mensen naar blijven kijken zijn ook niet op een zaterdagmiddag met een groep vrienden in elkaar geknutseld. Geld is juist wat veel schrijvers niet hebben (als ze het wel hebben zal het algemene advies zijn dat vooral aan een tekstbureau/manuscriptdokter te besteden, als ze het al niet nodig hebben voor de financiëring van hun boek). Ik denk wel dat het zelf maken van een boektrailer voor een schrijver een heel intense ervaring is, die gelijk is aan het schrijven van een goede synopsis. Probeer je boek maar eens in 20 seconden (elevator pitch) te vertellen en precies de juiste woorden, beelden en geluiden te vinden die perfect bij het boek passen. Als je daar mee bezig bent, moet je heel erg tot de kern van het boek komen. Dat is voor veel schrijvers erg moeilijk, maar als ze dat hebben gevonden kunnen ze zelf hun verhalen aanscherpen. En daarom moedig ik het aan het vooral zèlf te doen als je geen uitgever met een flink marketingbudget hebt. De link die is gegeven is vooral een hoop lucht... het voldoet niet aan de eisen van een goede, zakelijke website. Dat doet het ergste vermoeden over de trailers die worden afgeleverd.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het niet toegestaan om die muziek te gebruiken ivm copyright.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Volgens mij moet een booktrailer niet veel langer dan een halve minuut duren. 't Staat op een vluchtig medium - je moet mensen een likje gunnen en vervolgens moeten ze zin krijgen in het hele ijsje. Dus sterke beelden, korte klappen, snel raak.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mensen: http://www.youtube.com/watch?v=3LJvU1Grtb0 ik heb de nieuwe versie eindelijk geupload. Zouden jullie hier misschien nog wat kritiek op kunnen geven. Momenteel ben ik trouwens bezig met adobe after effects leren, zodat ik leukere effecten enzo kan toevoegen. Muziek en afbeeldingen zijn vrij van copyright. ps: het filmpje is geupload met ander youtube account, zie ik net:O..

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Taalkundig gezien: Ik zou 'wordt bedreigt' foutloos schrijven :confused: En als je zin doorloopt op de volgende scene, niet met een hoofdletter beginnen. De toegevoegde beelden maken het heel wat aantrekkelijker om naar te kijken.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat te langzaam. Zoals Thérèse zegt, het moet met korte klappen. Dit kabbelt. De muziek komt ook te langzaam op gang. De tekst is moeilijk leesbaar. 'De wereld wordt bedreigd...' Tja, dat is niet echt spannend. Waardoor dan? 'Iemand kan het stoppen...' Oh, gelukkig maar. Probleem opgelost!

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah dankje :D. Ik zal het aanpassen :). Vind je dat de toegevoegde beelden passen bij de tekst? Het is inderdaad wel een stuk leuker.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik zou het persoonlijker maken, bijvoorbeeld die één iemand in beeld brengen, al is het vaag, of vanuit de verte. Maar het kan ook een vette close-up zijn - een oog, een mond die zwijgend iets articuleert. Taalkundig klopt er niet veel van de tekst, als ik even streng mag zijn.