Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

haar of zich

Ik raak altijd in de war met het woordje zich. Bijvoorbeeld in de zin: Ze hoorde de man achter haar zuchten en zijn camera inzoomen. of moet het zijn: Ze hoorde de man achter zich zuchten en zijn camera inzoomen. en in de zin: Ze bleef staan in de hal en nam de sfeer van het huis in zich op. of moet zich hier haar zijn. Nee toch?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
??

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het niet, maar "achter haar zuchten" klinkt persoonlijker dan "achter zich zuchten". Dus als de toon van het boek/verhaal persoonlijk is (als in dat het meer focust op de 'ze' dan op het verhaal), dan zou ik voor "haar" gaan. Bij het tweede probleempje moet het zich zijn. Het is 'in zich opnemen'.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ni het eerste voorbeeld het allebei kan, maar het betekent iets anders. "de man achter haar" en "de man" is resp. het lijdend voorwerp. Dus ligt eraan of de man al eerder is langsgekomen. Volgens mij zou "Ze hoorde henk achter haar zuchten" fout zijn.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor jullie uitleg. Ik denk er nog over. Misschien: de man die achter haar zat... Dan kan het maar op een manier. Moet nu uitloggen= visite!

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is de eerste fout, en twee en drie goed. Gebruik de mannelijke variant en dan zie je het. 'Hij hoorde de man achter hem zuchten,' lijkt me niet juist.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 is goed. Bij 1 en 2 weet ik het niet, maar ik vind het beiden niet mooi. In dit geval zou ik voor een andere mogelijkheid kiezen, bijvoorbeeld: 'De man achter haar zuchtte. Ze hoorde hoe hij zijn camera inzoomde.' Maar, dat is geen antwoord op je vraag :)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie voor het meedenken. Met jouw link kan ik wat El. Het is geen wederkerend werkwoord dus haar/zich mogen beide. In dat geval heeft Carduelis gelijk en moet ik kijken wat het beste is voor het verhaal. Voor het perspectief maak ik ervan: Ze hoorde de man achter zich zuchten en zijn camera inzoomen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ze hoorde de man achter haar zuchten en zijn camera inzoomen." volgens mij correct "Ze hoorde de man achter zich zuchten en zijn camera inzoomen." zich klink mannelijk. Hij zucht achter haar, dus is zin 1 volgens mij correct. "Ze bleef staan in de hal en nam de sfeer van het huis in zich op. of moet zich hier haar zijn. Nee toch?" Ja, volgens mij is het haar. Zal ook eens googlen...

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook mijn twijfels bij zich maar volgens het stukje via de link van El mag het beide. En omdat ik probeer in het verhaal heel dicht bij de hoofdpersoon te blijven lijkt me zich de beste optie. in zich opnemen is wel een wederkerend werkwoord dus moet het zich zijn.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'achter haar ' is geen wederkerend werkwoord volgens mij. Eerder een voorzetsel. vergelijk: ze hoorde de man naast haar zuchten ze hoorde de man voor haar zuchten. maar ik werd ook door de term wederkerend werkwoord in de war gebracht.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Bij wederkerende werkwoorden moet het altijd 'zich' zijn. Een wederkerend werkwoord heeft 'zich' bij zich in het hele werkwoord: 'zich aankleden' bijvoorbeeld. 'in zich opnemen' is ook een wederkerend werkwoord, dus is 'zich' hier verplicht. In het tweede geval is er geen sprake van 'zich' in het hele werkwoord: 'horen'. Het gaat om een gewone plaatsbepaling met een voorzetsel: achter zich, voor haar, naast zich... Daar kan het beide: haar of zich. Anders dan Carduelis vind ik 'achter zich' persoonlijker (dichter bij het personage 'zij') dan 'achter haar' (dat voelt voor mij verder weg).