Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dan ...

Hij had vast meer succes dan hem bij dat andere meisje. Hij had vast meer succes dan hij bij dat andere meisje. Ik zit steeds met dan … Welke zin van bovenstaande twee zinnen is juist?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn gevoel zegt hij. Maar ik zou geen hij én geen hem schrijven, maar gewoon de naam van diegene. Heb je ook geen verwarring met de 2 hij's.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
"Hij had vast meer succes dan hij bij dat andere meisje." Een vreemde zin. Wat is de inhoud? Ik zou zeggen: "Hij had vast meer succes dan bij dat andere meisje." Of: "Hij had vast meer succes dan de jongen bij dat andere meisje." "Hij had vast meer succes dan hem" is in elk geval niet goed.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thanx, ik dacht al dat hem niet kon, maar op de ene of andere manier gevoelsmatig zet ik er dan hem bij. Hij hij staat inderdaad niet mooi, Ik maak ervan: Waar was Johan eigenlijk? Johan had vast meer succes dan hij bij dat andere meisje.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het niet beter; "Johan had vast meer succes bij dat andere meisje dan hij?". Het stukje "Dat andere meisje" valt anders zo buiten de zin.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beide zinnen klinken als nonsens, vind ik. Met 'hijzelf' kan het wel, maar ik zou gewoon een heel andere zin maken met dezelfde boodschap.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is toch 'als hij'? Of anders deze zin: 'Hij had bij haar vast meer succes dan bij dat andere meisje'. Zoiets misschien? We weten te weinig uit de zin die je schreef.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trouwens, als je wilt weten of je haar, hem, zij of hij na dan moet gebruiken, dan moet je er een woord achter zetten. Bijvoorbeeld: Ik ben groter dan hij (is) Ik ben groter dan hem (is) Hem kan dus niet, want dat slaat nergens op als je er 'is' achter zou zetten. Op die manier kun je altijd voor jezelf nagaan of het wel of niet klopt.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
"Waar was Johan eigenlijk? Johan had vast meer succes dan hij bij dat andere meisje." Je hebt een complexe zin gewrocht. De situatie is me niet helemaal duidelijk. Is dit wat je bedoelt: "Waar was Johan eigenlijk? Die had vast meer succes bij dat andere meisje dan hij.' Volgens mij wil je te veel zeggen in één zin. Er zijn drie hoofdpersonen in. Splits hem op.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik heb geleerd dat je ook altijd een zin terug moet denken. (Of lezen.) Dan merk je voor jezelf of het 'loopt.'