Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Lengte van een proloog

Lengte van een proloog

21 reacties [Laatste bericht]
HHJT
Laatst aanwezig: 1 jaar 3 weken geleden
Sinds: 23 Okt 2014
Berichten: 381

Lengte van een proloog

Hoe lang mag deze zijn voordat het langdradig wordt? Ik heb het over de proloog van een thriller.

Reacties

Diana Silver
Laatst aanwezig: 8 uren 23 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4946

Hangt ervan af hoe spannend het is.

Overigens is mijn favoriete prolooglengte nul woorden. Als je het niet in je reguliere hoofdstukken weet te verwerken, verwerk het dan maar in het geheel niet. Maar dat is persoonlijk. wink

Waar waren we gebleven?

Likaiar
Laatst aanwezig: 1 jaar 44 weken geleden
Sinds: 23 Aug 2013
Berichten: 416

Vooropgesteld dat ik geen deskundige ben - ik zou zeggen, dat ligt aan de situatie

Ik weet dat er schrijvers zijn die prologen afzweren, maar ikzelf vind ze in sommige gevallen goed kunnen
Je moet je afvragen wat je wilt bereiken
Wil je achtergrond informatie geven? Dan wil je je afvragen of je het nodig hebt
In andere gevallen, zolang het boeiend blijft om te lezen kun je volgens mij je gaan gaan.

Odysseia
Laatst aanwezig: 2 jaren 7 weken geleden
Sinds: 18 Mrt 2008
Berichten: 850

In feite is een proloog weinig meer dan een hoofdstuk met een aparte naam.
Door die naam begrijpt de lezer meteen dat hetgeen volgt, in de tijd losstaat van de rest van het verhaal, maar er wel iets mee te maken heeft.

Het is inmiddels zo vaak gedaan, dat een proloog al gauw gemakzuchtig of "gimmicky" overkomt. Dat hoeft niet altijd zo te zijn, en uiteraard geldt ook hier dat over smaak niet valt te twisten.

De tip die ik ooit kreeg over prologen, speel ik graag aan je door:
"Als je het anders kunt oplossen, doe het anders. Als het niet anders kan, gewoon doen."

Succes in elk geval!

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 12 uren 36 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5915
HHJT schreef:

Hoe lang mag deze zijn voordat het langdradig wordt? Ik heb het over de proloog van een thriller.

Wat is de functie van deze proloog? Wat moet je er per se in kwijt wat niet in het verhaal / boek zelf kan?

Tijdens de zomervakantie schrijfmeters maken in De scribbe? Lees er meer over op deze pagina.

Hay
Laatst aanwezig: 2 dagen 10 uren geleden
Sinds: 1 Dec 2004
Berichten: 2932

Ik geloof niet dat je in het algemeen een zinvol antwoord op zo'n vraag kunt geven, ook niet voor wat betreft de lengte van een proloog. Soms vind ik een proloog een wezenlijk onderdeel van een boek, wat je niet weg zou kunnen of willen denken. Zo hoort dat natuurlijk ook. Als het niet zo is, moet je die proloog weglaten.
Van die geijkte, overbodig aandoende prologen met magiërs, duistere profetieën, flakkerende toortsen etc. vind je vooral in de 'epische fantasy', is mijn ervaring. Meestal weet je dan meteen dat je met de zoveelste kloon van Lord of the Rings of een ander illuster voorbeeld te maken hebt. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat er iets mis is met prologen op zich. Er is hooguit iets mis met auteurs die ze te pas en te onpas gebruiken, ook als ze veel beter gewoon met hoofdstuk 1 hadden kunnen beginnen.

Tja
Laatst aanwezig: 1 dag 12 uren geleden
Sinds: 4 Mei 2009
Berichten: 14122

Ik hou niet van prologen en schrijf die dan ook niet. Meestal wordt er veel weggegeven en ontbreekt daardoor de spanning. Wel lees ik de proloog als ik het boek uit heb en vind het overbodige informatie.
Als jij het nodig vindt, moet je het uiteraard doen.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Angelieke Uitte...
Laatst aanwezig: 1 jaar 7 weken geleden
Sinds: 2 Feb 2014
Berichten: 796

Ik lees nooit een proloog van een boek. Meestal vind ik ze saai. Ik begin er vaak wel aan, maar halverwege stop ik en begin met hoofdstuk 1.

Met beide benen op de grond kom je geen stap vooruit.
www.angelieke-uittenbogaard.nl

Waus
Laatst aanwezig: 2 weken 2 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006
Berichten: 10997

Ik gebruik geen prologen, in boeken die ik lees sla ik ze meestal over, dus tenzij het verhaal het wil heb ik geen prologen. Meestal maak ik er een eerste hoofdstuk van, zodat mijn schrijversgevoel zegt dat ik de situatie gewoon uit kan werken tot een volwaardig hoofdstuk stick out tongue

Yrret
Laatst aanwezig: 10 uren 51 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5999
Tja schreef:

Wel lees ik de proloog als ik het boek uit heb en vind het overbodige informatie.

Ja, dat zal inderdaad kloppen.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Yrret
Laatst aanwezig: 10 uren 51 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5999
HHJT schreef:

Hoe lang mag deze zijn voordat het langdradig wordt? Ik heb het over de proloog van een thriller.

450 bladzijden exact.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Tja
Laatst aanwezig: 1 dag 12 uren geleden
Sinds: 4 Mei 2009
Berichten: 14122

big grin Yrret houdt van humor, HHJT (naam aangepast. Maar daar kom je nog wel achter.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

IO
Laatst aanwezig: 1 jaar 30 weken geleden
Sinds: 22 Okt 2014
Berichten: 24

Pfff, ik krijg daar sowieso een beetje dunne kak van, regels en dat zou je niet moeten doen en dat is al zo vaak gedaan etc. Als het verhaal erom vraagt moet je gewoon lekker een proloog maken. Als het iets toevoegt en het boeit de lezers, dan is dat toch goed?

Maar goed, ik ben bevooroordeeld want mijn huidige boek heeft er eentje.

Eh ja, in antwoord op de originele vraag: vraag het je (proef)lezer/ga op je gevoel af. Boeit het jezelf? Dan zal het je lezers ook boeien. Of voelt het als een verplichting? Dan is het ook voor je lezers verplichte kost.

Ostinato
Laatst aanwezig: 18 uren 52 min geleden
Sinds: 12 Jan 2013
Berichten: 1629

Ik begrijp de allergie voor prologen niet. De allergie voor saaie teksten, die begrijp ik heel goed.

Onderschat vooral je lezers niet. Je hoeft niet alles uit te leggen.

Ontdekker van de Lekkerkerker kerkerkerkerker.
Echter niet de enige.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 8 uren 23 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4946
Ostinato schreef:

Ik begrijp de allergie voor prologen niet.

't Is gewoon dat ik nog nooit een proloog heb gelezen waarvan ik niet naderhand dacht: nou, die had net zo goed weggelaten kunnen worden, en dan had ik lekker meteen in het werkelijke verhaal gezeten.
Nog nooit?
Nog nooit.

(Na deze bewering voel ik me wel verplicht om erbij te zeggen: ik heb het over prologen in de letterlijke zin van het woord. Mijn aversie strekt zich niet per se uit tot dingen als een aanhef van Multatuli, of Eco's voorwoord in De Naam van de Roos... zo algemeen is het niet. Er zijn zeker 'voorstukken' die heel goed werken geschreven. Maar in mijn ervaring nooit in proloogvorm sec.)

Hm... mogelijk gaat dit off topic, excuses in dat geval.

Waar waren we gebleven?

Ostinato
Laatst aanwezig: 18 uren 52 min geleden
Sinds: 12 Jan 2013
Berichten: 1629

Het probleem is volgens mij dat veel schrijvers de proloog gebruiken om de wereld van het verhaal 'neer te zetten' - en dat wordt al snel saai. Daarmee proberen ze vragen van lezers voor te zijn.

Een goede proloog moet naar mijn mening juist vragen oproepen, die beantwoord worden in het 'echte' verhaal.

Alastair Reyolds, een sf-schrijver die ik zeer bewonder, gebruikt vaak prologen. Die zijn heel intrigerend en na lezing denk je: Huh? Wie? Wat? Daardoor word je als lezer het verhaal in gezogen. Ik tenminste wel.

Ontdekker van de Lekkerkerker kerkerkerkerker.
Echter niet de enige.

IO
Laatst aanwezig: 1 jaar 30 weken geleden
Sinds: 22 Okt 2014
Berichten: 24

Dat is het. Het gaat om de functie van de proloog. Dat ie er eentje heeft die de lezer ook als zodanig herkent.

Als het een vrijblijvende 'voorrede' is, tja.

Ik moet bij deze hele discussie telkens maar aan de proloog van Oedipus van Sophocles denken. Daar geeft ie het hele verhaal weg en dat is precies waarom het werkt. Daarna kan ie de gruwelijke vertwijfeling en de psychologie van oedipus terwijl die er langzaam aan moet geloven en dat is prachtig.

Uiteindelijk is het ook maar net wat voor naampje je eraan geeft. Ik zou er persoonlijk ook niet groot PROLOOG boven zetten. En dan kan je het in veel gevallen net zo goed een flashback aan het begin van het boek noemen. Of gewoon. Hoofdstuk 1.

HHJT
Laatst aanwezig: 1 jaar 3 weken geleden
Sinds: 23 Okt 2014
Berichten: 381

Ok, laat ik dan een voorbeeld geven. En daarbij zeg ik op voorhand dat de methode die Diana Silver in #1 aanhaalt wellicht ook een optie is, maar dat die momenteel niet mijn vraag beantwoordt.

Als ik in de proloog over een heftige gebeurtenis vertel wat een jaar geleden gebeurd is, waarbij de hoofdpersoon betrokken is en dat deze gebeurtenis hem door de rest van het boek blijft achtervolgen, spreken we dan over een proloog of het eerste hoofdstuk?

Diana Silver
Laatst aanwezig: 8 uren 23 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4946
Wikipedia schreef:

A prologue (...) is an opening to a story that establishes the setting and gives background details, often some earlier story that ties into the main one, and other miscellaneous information.

Dus ja, de vertelling van de gebeurtenis zoals je die nu schetst kan zeker een proloog zijn. Maar als jij het hoofdstuk 1 zou noemen, dan is het hoofdstuk 1. Er is geen wet die voorschrijft: omdat het meer dan een jaar geleden speelde, moet dit proloog heten. Het is de keuze van de schrijver.

Waar waren we gebleven?

HHJT
Laatst aanwezig: 1 jaar 3 weken geleden
Sinds: 23 Okt 2014
Berichten: 381

Met schaamrood op de kaken zei hij tegen zichzelf: 'Dit had ik natuurlijk ook zelf kunnen opzoeken.'

In ieder geval bedankt Diana!

Diana Silver
Laatst aanwezig: 8 uren 23 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4946

wink

Waar waren we gebleven?

Suicune
Laatst aanwezig: 1 jaar 7 weken geleden
Sinds: 24 Okt 2012
Berichten: 559

Ik gebruik prologen (en epilogen) als een soort vooruitblik, een teaser. Gedurende het hele verhaal zijn verwijzingen te vinden naar de gebeurtenissen in de proloog, tot uiteindelijk, aan het einde van het verhaal, de hoofdverhaallijn en die van de proloog samenkomen. Epilogen gebruik ik om de lezer nieuwsgierig te maken naar het volgende boek: dit verhaal is rond, maar... er is nog een klein stukje daarna, dat niet hoort bij het afgeronde verhaal. Zo'n teaser dus. De proloog van het volgende deel sluit direct aan.
Het hoofdverhaal vertelt slechts één kant van het verhaal. In de prologen en epilogen laat ik flarden van de ándere kant zien. Mijn hoofdverhaal bevat al teveel personages en verhaallijnen om ook nog de -afwijkende- verhaallijn van die andere kant er ergens tussen te proppen.
Ik ben nog wel aan het passen en wegen om te zien of ik ze inderdaad écht nodig heb, maar tot nu toe lijkt dit me de beste oplossing.

Codex Phantasiae: een blog met tips voor fantasyschrijvers! https://codexphantasiae.wordpress.com/

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee