Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Interpunctie in dialogen

To whom it may concern. Hieronder een kort overzicht van een paar vuistregels die je kunt hanteren in de opmaak van je diaglogen. Let op, het zijn dus vuistregels, die je hopelijk in staat stellen je dialogen vlug en overzichtelijk wat te verbeteren. (Voor een uitgebreidere uitleg van achterliggende regels, verwijs ik jullie graag door naar post #36 van deze thread, waar Schlimazlnik zo goed was alles wat scherp te slijpen. Voor de precieze officiële regels is de website van OnzeTaal altijd een aanrader, dan kun je bijvoorbeeld hier even kijken: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/873/, of hier http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/871.) Een voorbeelddialoog, waar ik een hoop fouten in heb gemaakt die ik beginnende schrijvers vaak zie maken: Stel. Je schrijft een verhaal en één van je personages, Piet, begint te praten. ‘ik ga iets zeggen’. ‘waarom zou je dat doen’ vraagt Henk. Piet haalt zijn schouders op. ‘nou’ zegt hij ‘zomaar!’. Hiermee is hun conversatie afgelopen. 1. Wanneer je een gesproken zin begint, doe je dat op een nieuwe regel. Je schrijft een verhaal en één van je personages, Piet, begint te praten. ‘ik ga iets zeggen’. ‘waarom zou je dat doen’ vraagt Henk. Alleen in het geval dat het personage eerst een handeling verricht vóórdat hij iets zegt, hoeft dat niet: Piet haalt zijn schouders op. ‘nou’ zegt hij ‘zomaar!’, en daarmee is de conversatie afgelopen. 2. Ook binnen aanhalingstekens gelden de interpunctieregels. Begin een gesproken zin met een hoofdletter en eindig met een punt, vraag- of uitroepteken, of een komma. Er moet altijd een leesteken staan vóórdat je aanhalingstekens sluit. En let op: leestekens horen binnen de aanhalingstekens, niet erbuiten: ‘Ik ga iets zeggen.’ ‘Waarom zou je dat doen?’ vraagt Henk. 3. ‘vraagt’ krijgt géén hoofdletter. Het citaat ‘Waarom zou je dat doen?’ kun je zien als onderdeel van de zin. De zin is dus niet afgelopen, ondanks dat er een vraagteken staat. 4. Als je een zin onderbreekt voor een persoonsaanduiding (zoals zegt hij) dan hoeven er geen hoofdletter en nieuwe regel te komen wanneer je weer verder gaat met de gesproken tekst. Maar wel een komma voordat je de gesproken zin weer oppakt. Piet haalt zijn schouders op. ‘Nou,’ zegt hij, ‘zomaar!’ Let wel: alleen als een doorlopende zin onderbroken wordt. In het geval dat voor en achter zegt hij losse zinnen staan, komt er wel punt+hoofdletter: 'Nou, zomaar,' zegt hij. 'Ik wil gewoon graag iets zeggen.' 5. Als ze uitgesproken zijn, kun je beginnen op een nieuwe regel: Piet haalt zijn schouders op. 'Nou,’ zegt hij, ‘zomaar!’ Daarmee is hun conversatie afgelopen. Let op: dit hangt af van de inhoud. In andere gevallen zou je ervoor kunnen kiezen om géén nieuwe regel te beginnen. Dit is raadzaam wanneer je na Piets gesproken tekst, verder gaat met schrijven over Piet. Nou,' zegt hij, 'zomaar!' Piet draait zich om en loopt weg zonder gedag te zeggen. Ergo: Je schrijft een verhaal en één van je personages, Piet, begint te praten. ‘Ik ga iets zeggen.’ ‘Waarom zou je dat doen?’ vraagt Henk. Piet haalt zijn schouders op. ‘Nou,’ zegt hij, ‘zomaar!’ Hiermee ken je als het goed is genoeg regels om jouw conversaties netjes op te maken.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Te veel eer, gnädige Frau,' - Raden Saleh boog licht - 'voor een doek dat naar de Bosjesmannen is versleept.' Je kan ook besluiten het juist niet te doen als een professioneel auteur. Arthur Japin 1997 Als ik erg moe ben en laat thuiskom, zeg ik ook wel eens tegen Onze-Lieve-Heer: "U weet dat ik moe ben, ik ga nu maar slapen."' Susan Smit. 2003 Ook dit voorbeeld zou ik niet volgen. [nee, geen typefout] slapen. "' Ik denk dat ik de FB-meisjes maar volg. Een professioneel auteur, de redacteur, de drukker en hun hele santenkraam gaan, als het om interpunctie gaat, ieder hun eigen weg. Volgens mij zo traag als een dooie slak. 'Wat! Ik ben niet dood! Ik rust uit! Ja.'

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Waarom zou je drie puntjes achter Yrret zetten Nienkeja? Een komma voldoet ook. Gezien het taalgebruik van Yrret in een vorige post denk ik dat hij vleesboek meisjes bedoelt. Gelukkig ben je wel punctueel, Yrret.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou je drie puntjes achter Yrret zetten Nienkeja?
'Bedoel je deze, Tjaja?' 'Er zijn er nog veel meer, Yrret ...' kirde Mirandalaja. 'Ja,' zei Tjaja kort. Ah, dacht Yrretja. Mmm, dacht Tjaja. Laat Yrretja de Off-Topic-car maar trekken. De 3 puntjes zijn een teken van Nienkejaas mensenkennis. Zij weet, dat Mirandalaja weet, dat Yrretja niet voor 1 punt te vangen is. Het beste laat je 6 puntjes achter voor de onzinnen die hij vormt. Die man heeft ruimte nodig ... veel ruimte ... !

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De puntjes achter Yrret is om afstand te scheppen tussen hem en ... Mirandala Het is afgunst, jaloezie en ... Je mag het zelf invullen. Ik heb momenteel geen inerpunctievragen meer, dus kan het geheel niet on topic trekken Waar ik wel mee zit is het volgende: met de interpunctie maak ik nog fouten ( oa) maar met dat nieuwe uitgeven zoals nu bij BOL Maak ik me zorgen dat je geen fatsoenlijke redactie meer hebt voordat er boeken uitgegeven worden. Dat is gedeeltelijk on topic. Maar wellicht moet de vraag naar een ander topic

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja misschien is dat wel een nieuw topic waard, Nienke. Het was me een groot plezier jullie op de koffie te hebben, maar voor het volgende theekransje gaan we op bezoek in iemand anders' topic ^.^

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Diana, Ik heb bijna al je reacties gelezen in je topic, wat een lange topic over interpunctie. :eek: Ik ga mijn werk nog een keer nakijken. Ik heb namelijk niet gelet op wanneer je op een nieuwe regel moet beginnen. Ik heb veel aan je topic en vind het een goed initiatief. Ik kan me voor stellen als je elke keer het zelfde moet zeggen je dat wel een beetje zat wordt. En als je dan kan verwijzen naar een topic met tips is voor beginnende schrijvers wel fijn. Ik had een idee in me hoofd, en begon spontaan met schrijven voor mezelf. Ik dacht, ik ga er voor me zelf een boek van maken. Maar hoe meer ik jullie volg en de regels van het schrijven leer, wil ik ook dat het goed is. Gaande weg ben ik veel wijzer geworden en ik begin het schrijven steeds leuker te vinden. En kan nog genoeg leren :nod:

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij, of zo doe ik het tenminste, wordt het dubbele aanhalingsteken gebruikt bij citaten uit dialogen en bij gesproken tekst die geen dialoog is, dus zo: Hij dacht aan wat zijn vriend gezegd had. "Pas op," had zijn vriend gezegd. Of: 'Ik zal jullie een verhaal vertellen.' Iedereen was stil. "Er was eens een prinses en zij leefde nog lang en gelukkig," begon ik. 'Een prachtig verhaal!' riep iemand. Misschien zijn hier geen vaste regels voor, maar zo vind ik het het duidelijkst.
Ik ken het verschil zoals je dat hier benoemt niet. Wat ik wél een paar keer al gelezen heb is dat je enkele aanhalingstekens zou moeten gebruiken voor een "citaat in een citaat" (met citaat bedoel ik in dit geval: alles wat in de directe reden staat). Bijvoorbeeld: "Alle kinderen in de klas krijgen meer zakgeld als mij", mopperde Jantje. Pa keek zijn zoon geërgerd aan. "Op de eerste plaats is het: 'meer zakgeld dan ik' en bovendien heb ik geen zin om hierover wéér in discussie te gaan!"

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had een idee in me hoofd, en begon spontaan met schrijven voor mezelf. Ik dacht, ik ga er voor me zelf een boek van maken. Maar hoe meer ik jullie volg en de regels van het schrijven leer, wil ik ook dat het goed is. Gaande weg ben ik veel wijzer geworden en ik begin het schrijven steeds leuker te vinden. En kan nog genoeg leren :nod:
Ik denk dat een schrijver altijd blijft leren. Anders heeft hij op een gegeven moment niets meer te schrijven ;)