Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Hoe krijg je inspiratie en bouw je die uit?

Hoe krijg je inspiratie en bouw je die uit?

30 reacties [Laatste bericht]
lex
Laatst aanwezig: 3 jaren 27 weken geleden
Sinds: 13 Apr 2013

Hoe krijg je inspiratie en bouw je die uit?

Hoi

Ik loop met schrijven vaak vast, omdat ik moeite heb met het uitbouwen van een idee, plot, personages etc.
Hebben jullie misschien tips en tricks?

Lex

p.s. ik ben nog maar 12, misschien heeft het daar mee te maken smile

Reacties

Jacqueline Zirkzee
Laatst aanwezig: 1 jaar 4 weken geleden
Sinds: 29 Mei 2012

Beste Lex, leeftijd is onbelangrijk. Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat je eerst een duidelijk doel moet hebben. Waarom wil je dit? De drang tot schrijven begint toch juist met de behoefte om een idee of plot uit te werken? Dus bepaal eerst de vorm. Begin bijvoorbeeld met een kort, overzichtelijk verhaal.

Jacqueline Zirkzee, schrijver en redacteur
http://www.jacquelinezirkzee.nl

lex

Jacqueline Zirkzee, bedankt voor je tip en ik hoop dat ik er wat mee kan!

angelray
Laatst aanwezig: 26 weken 1 dag geleden
Sinds: 23 Mrt 2012

Hey Lex,

Ik ben het niet helemaal met Jacqueline eens. Ik krijg ook vaak inspiratie voor een verhaal zonder dat ik dan nog enig idee heb waar ik heen wil gaan. Wat ik altijd doe is gewoon schrijven totdat de inspiratie op is. Vervolgens ga ik kijken naar de tekst die ik uit deze 'vrije' sessie heb gekregen. Misschien zit er al wel een basis in voor een plot of een karakter waar ik heel graag mee verder wil gaan. Vervolgens gebruik ik deze basis om een uitgebreide verhaalopzet te maken met een plotuitwerking en karakterbeschrijvingen etc. Zo kan ik uiteindelijk met de losse ideeën waar ik mee begonnen ben een verhaal gaan schrijven dat niet per se hoeft te stranden (soms gebeurt dit alsnog maar dat geeft niet omdat niet ieder verhaal een boek waard is, soms is een verhaal gewoon een verhaal voor jou alleen).

All the words that I gather, and all the words that I write. Must spread out their wings untiring, and never rest in their flight.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 2 uren 2 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009

* titel ingekort zodat hij op de regel past *

Schrijfmeters maken doe je in De scribbe. Boek je rond de eerste zondag van de maand, dan heb je gratis toegang tot het Schrijverskoffiehuis! Lees er meer over op deze pagina.

lex

Angelray: Handige tip! Die ga ik zeker gebruiken
Therese: Wat bedoel je

Thérèse
beheerder

Ik bedoel dat ik de titel van je topic heb ingekort zodat hij op de regel in de lijst Recente reacties past.

Schrijfmeters maken doe je in De scribbe. Boek je rond de eerste zondag van de maand, dan heb je gratis toegang tot het Schrijverskoffiehuis! Lees er meer over op deze pagina.

lex

ooooh

Sabine_xlove
Laatst aanwezig: 1 jaar 48 weken geleden
Sinds: 10 Apr 2013

Het ligt zeker niet aan je leeftijd hoor, ik ben ook nog maar 13!
Het gaat er om dat je inspiratie hebt!
ga eens naar buiten en kijk om je heen, schrijf bijvoorbeeld wat kenmerken op van mensen die daar lopen! Misschien wat kenmerken voor je verhaal? neem ook de natuur goed in je op en schrijf gewoon eens wat dingen op!
Stel je voor je wilt een fantasie verhaal vertellen en je ziet een man lopen met een lange jas een bril en een baard of snor... Een tovenaar? Bedenkt dan eens wat voor eigenschappen die man kan hebben! Is het een strenge tovenaar? gevaarlijk? aardig? oud? dik/dun? Probeer dan eens te bedenken wat die man doet op die plek waar je bent. Ben je in het winkelcentrum? Misschien moet hij wel nieuwe kruiden "ruilen" voor zijn toverdrank of misschien bezoekt hij net even zijn vriendin die hij in een kikker heeft veranderd! Of misschien tovert hij wel geld voor de arme mensen!
gebruik de mensen en dingen om je heen, observeer ze en schrijf het eens op en dan kun je daar iets van maken.
Misschien kun je een een cafe gaan zitten en om je heen luisteren naar de gesprekken van mensen?
Misschien kun je daar dan wat problemen van op doen die je in je verhaal kunt gebruiken?

soms helpt dit ook:
Begin in de morgen met alles wat je doet op te schrijven en dit kun je dan bijvoorbeeld om zetten in de middeleeuwen.
eet je nu een boterham met hagelslag? dan eten ze daar misschein wel zelf geplukte bessen als ontbijt.
Je kunt ook googlen naar gewoonte's in die tijd.
deze "normale" dingen kun je dan tussen in je verhaal plakken en hoe jou hoofdpersoon het uitvoert dat kan je dan weer helpen om het karakter van je persoon te beschrijven.

Hé! ik hoop dat je er wat aan hebt, groeten sabine smile

lex

Sabine_xlove erg bedankt!

Sabine_xlove

graag gedaan, hahha ik zag je foto en ik vind je meteen iets minder aardig XD nee hoor grapje ik ben gewoon voor ajax wink

lex

hahaha, helaas word Ajax waarschijnlijk kampioen disgusted
Haha

Sabine_xlove

jajja smile 3-2 psv!! die "schrijven" de titel smile

lex

Feyenoord 1-1 disgusted

Sabine_xlove

hahha smile

lex

Maar misschien wordt Feyenoord 2de!

lex

He, het is een schrijfsite, maar we praten nu over voetbal! big grin

Sabine_xlove

Nee we schrijven over voetbal wink

lex

o ja hahaha nod

justus269
Laatst aanwezig: 3 jaren 22 weken geleden
Sinds: 2 Feb 2013

Volgens mij maak je wel heel veel nieuwe topics aan, en proefleesstukken, ik zou het iets rustiger aan doen en al je gedachten op een rijtje zetten. Dan kun je beginnen met je verhaal, dat heb ik ook gedaan, ben inmiddels bij hoofdstuk 3. Het is maar een tip hoor.

Find something you like to do in life, find someone to love. That's the formule of life.

lex

Ja, Justus het zijn redelijk veel topics die ik gemaakt heb (4 uit mijn hoofd)

justus269

Maar ik kan het ook wel begrijpen ik deed dat zelf volgensmij ook.

Find something you like to do in life, find someone to love. That's the formule of life.

lex

ja haha big grin

Thérèse
beheerder

Wel On topic blijven; de laatste twaalf reacties doen niet echt / echt niet terzake.

lex

Therese: ja, het gaat echt nergens over! big grin

Vivere
Laatst aanwezig: 4 jaren 51 weken geleden
Sinds: 19 Jul 2012

Ik denk dat je gewoon lekker door moet schrijven, om maar weer even ontopic te gaan doen. Als mijn inspiratie op is, gooi ik een random nieuw karakter in het verhaal en dan kan ik weer even verder, of laat ik eens een leuke plotwending plaatsvinden( ik ben niet een heel gedisciplineerde schrijver big grin). Dat kun je later altijd weer dumpen, als het toch niet blijkt te werken.

Xuchiejlala
Laatst aanwezig: 3 jaren 5 weken geleden
Sinds: 20 Jul 2010

Lees veel op het gebied van schrijftechnieken en vooral plot en outlinen, en je ontkomt niet meer aan de inspiratie.

Anoniem69
Laatst aanwezig: 3 jaren 9 weken geleden
Sinds: 16 Apr 2013

Je zou eens kunnen beginnen met het maken van een tekening. Op een groot vel papier teken je omgeving waar je verhaal zich afspeelt en ook de personages. Vervolgens kun je het verloop van het verhaal op papier zetten punt voor punt maar je kunt ook gewoon beginnen. Terwijl je bezig bent, komen er vaak automatisch vervolg scenes in je op. Succes. smile

beginner
Laatst aanwezig: 3 jaren 29 weken geleden
Sinds: 15 Jun 2013

Ik heb zelf nu een paar keer spannende muziek op gezet, het helpt mij met schrijven.
Gewoon YouTube. Film muziek, dan voel je de spanning.
Maar dat kan natuurlijk ook met droevige muziek, of vrolijke.
Net waar je verhaal over gaat.

justus269

Ik lees op wikipedia over Europa in de middeleeuwen het
Romeinse rijk en zo.

Waus
Laatst aanwezig: 3 weken 2 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Ik ga ervoor zitten, zet muziek op die past bij het verhaal dat ik wil schrijven, doe eventuele research van tevoren en meestal komen er dan wel woorden. De ene keer sneller dan de andere keer. Er moet echt iets bijzonders gebeuren wil het digitale papier wit blijven. Het (de?) plot en de personages komen meestal tijdens het schrijven. Als ik die van tevoren bedenk gaat het schrijven een stuk minder snel.
Dit is volgens mij ook het enige voordeel van een gedachtenstroom die begint als je wakker wordt en pas eindigt als je in slaap valt disgusted

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Word abonnee!