Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe te schrijven met humor?

Heeft iemand tips over hoe je met humor kan schrijven? Welke schrijfboeken bestaan er? Zijn er ook cursussen waarin aandacht besteed word aan het schrijven met humor? Kan je humor aanleren? Of moet het in je zitten? En: Wanneer vind je een boek grappig?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ooit iets over verschillende soorten humor en hun betekenis gelezen, maar ik kan het niet meer terugvinden.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, :D = :D. Met ontblote tanden. In onze cultuur is humor haast heilig, maar in werkelijkheid zit het vol geweld en vernederingen. Kijk maar eens een slapstick. Wat een narigheid! Waarom lachen we er dan om? Omdat we ons superieur voelen. Dat is wat het prettige gevoel geeft. Ook bijvoorbeeld bij een Belgenmop. Wat zijn die Belgen toch dom, hahaha.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leedvermaak is het grootste vermaak, is vaak de kreet. Maar dit geldt niet voor mij, hoor. Leedvermaak is het goedkoopste 'vermaak'. Ik ben gewoon grappig. Kom maar eens langs.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
FS: er bestaat ook milde humor. In het Engelse taalgebied zijn "puns" populair, woordgrapjes. Dat is een milde vorm van humor - meestal dan. Maar zelfs daar voelen mensen iets van agressie bij. Dat blijkt als iemand iets zegt dat als een "pun" zou kunnen worden uitgelegd terwijl hij het over een gevoelig onderwerp heeft. Dan voegt hij toe: "no pun intended". Het was niet grappig bedoeld. Om te voorkomen dat mensen zich beledigd of anderszins gekwetst zullen voelen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als iemand een grap maakt en je let puur op wat hij/zij zegt en niet hoe (ik weet even geen voorbeeld) dan kan dat heel wreed voorkomen. Een grap staat soms dichter bij de realiteit dan je zou denken.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hangt er van af. Stel bijvoorbeeld, iemand tapt een Belgenmop, jij gaat hartelijk lachen en dan blijkt er een Belg in het gezelschap te zijn die de grap niet kan waarderen. Dan heb je misschien spijt dat je er om gelachen hebt. Gevoel voor humor schijnt aangeboren te zijn en ik heb het, net als Tja blijkbaar. Uit ervaring weet ik dat het iets is waar ik voorzichtig mee moet omgaan. Je kunt er mensen mee kwetsen en dat is niet wat ik wil.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Schrijverke: briljant grapje! En het beledigende zie ik er niet van. Het schrijnende wel. En dat is nu juist het goede van humor: het leven dragelijk maken.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Tante Betje: Ik zie humor meer als een substituut voor agressie, niet als hetzelfde en ben blij dat die mogelijkheid ons gegeven is. Het is terecht heilig. In wat voor verkrampte samenleving zouden wij leven als humor écht gelijk wordt gesteld aan agressie, zoals door bepaalde lieden vaak gedaan wordt. In zijn memorable fragment met de Meiden van Halal legt Hans Teeuwen dan ook precies de vinger op de zere plek. It's all in the eye of the beholder!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar daar wordt humor doelgericht als middel ingezet - en dan kun je stellen dat het een agressief middel is. Maar er is zoveel andere, leuke, terloopse humor. Woordgrapjes, situaties, gebeurtenissen, onnavolgbare gedachtesprongen, dialogen ... dat kan een verhaal allemaal in zich hebben, zelfs als het een ernstig verhaal is. Ikzelf ben zelden of nooit op zoek naar humor. Ik kan nauwelijks grappen bedenken. Toch - als ik een tekst schrijf - kan het gebeuren dat er humor in zit, want die tekst heeft dat in zich (of ik). En dan moet je het er gewoon lekker uit laten komen. Humor kan ook veel wijsheid bezitten. Relativering. Inzicht. Die agressieve humor vind ik - nader beschouwd - eigenlijk buiten het begrip humor vallen (*). Hans Teeuwen vind ik dan ook niet humoristisch. Guus Kuijer weer wel. (*) Over welk begrip het dan wel gaat, daar moet ik nog even over nadenken.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe soms onhandige dingen waar ik later heel hard om moet lachen. Dat gebruik ik ook weer in mijn boek. Maar ik begrijp wel wat tante Betje bedoelt. Soms hoor ik iemand wat zeggen wat in mijn hoofd tot een bepaalde associatie leidt. Voordat ik het weet flap ik dat er ook uit. Daar moet ik wel mee uitkijken, kan soms een beetje verkeerd overkomen, zeker wanneer ik iemand nog niet zo goed ken (of eerder andersom als die ander mij niet kent). Anyway ik geloof dat ik zo dus ook humor in mijn boeken verwerk, is ook alleen leuk wanneer het vanzelf gaat.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik zeg: 'Ik schrijf met een laserpen', en je leest dat fonetisch, dan vind ik dat humor.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, dank je, Zjors! Dat vind ik grappig, dat ik dat zelf niet zie, want ik had het serieus bedoeld.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je om een ander lacht is humor agressief Als je om je zelf lacht is humor bevrijdend Als je om een ander lacht en je hebt niet door dat je eigenlijk om jezelf lacht, is humor pijnlijk. Als je om een amder lacht en je doet alsof je om jezelf lacht, is humor vals.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als ik het goed begrijp, betekent positieve humor dus als je om jezelf kunt lachen. Iemand kan toch ontzettend grappig zijn?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt om iemand anders lachen en weten dat het eigenlijk gaat om dingen die je bij jeself herkent. De lach als spiegel. Dan lach je om jezelf. Het wordt anders als dat spiegel element ontbreekt. Dan lach je om iemand anders, en wordt het min of meer uitlachen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
JJV, ik ervaar humor als zou in de pap (hoewel ik helemaal niet van zout houd). Ik zou nooit iemand uitlachen, maar ik kan toch moeilijk de hele dag om mezelf in een deuk liggen? Het kan natuurlijk wel, maar dan hapert er wel iets aan mij. Nou ja, misschien is dit ook wel zo.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
JJV, ik ervaar humor als zou in de pap (hoewel ik helemaal niet van zout houd). Ik zou nooit iemand uitlachen, maar ik kan toch moeilijk de hele dag om mezelf in een deuk liggen? Het kan natuurlijk wel, maar dan hapert er wel iets aan mij. Nou ja, misschien is dit ook wel zo.
Ik denk dat er juist niets aan je hapert als je de hele dag om jezelf lacht. Je relativeert dan. Ik denk dat in al die humor wel een spiegeltje zit, misschien verscholen, maar hij is er. Als die er niet is wordt de bijbedoeling (ondertiteling) van de lach: "ik ben blij dat ik niet zo dom ben". Dat bedoel ik met lachen om anderen, de agresiseve lach.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
OK

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Waarom zou je dat boek bestellen, Four Seasons, je kunt het digitaal helemaal doorbladeren en lezen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het koop/ in mijn handen heb leest dat makkelijker. Bovendien verdienen de schrijvers er zo ook wat aan. Maar ik kan me best voorstellen dat ik één van de weinigen, zoniet de enige ben die er zo over denkt hoor!