Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Audioboeken

Wie luistert er hier wel eens naar een audioboek? Het luisterboek is in opmars, maar ik heb er zelf nog nooit naar een geluisterd. Vroeger dacht ik dat het vooral bedoeld was voor blinden, maar ook treinreizigers, of automobilisten schijnen graag naar een goed luisterboek te luisteren.
Toch zou het mij zelf niet zo trekken, ik lees liever.

Mijn eigen boek komt trouwens (waarschijnlijk dit jaar nog) uit als luisterboek! En ik ga het zelf inspreken! Ben benaderd door een bedrijf dat van al veel bekende boeken een audioboek heeft gemaakt dus voel me vereerd. En er schijnt dus echt een markt voor te zijn. Maar ik ken niemand die naar audioboeken luistert, jullie wel?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
Cixi's boek voor blinden gaat door een ander voorgelezen worden.
Kim's boek voor de commercie leest ze zelf voor.

Zou dat ook een onderscheid zijn? Zou dat altijd zo zijn?

Ja, volgens die man van die audio-uitgeverij is dat altijd zo. En hij zei ook dat veel schrijvers dat jammer vinden, dat wanneer hun boek voor de blindenbieb wordt ingesproken het vaak niet goed (lees: saai) wordt gedaan en dat ze het liever zelf zouden doen. Het is vooral liefdadigheidswerk, dus er is weinig budget, en dat merk je.
Bij een boek voor de commercie wordt er meer geld gestoken in van alles, zelfs de verpakking (een uitklapbaar ding met 6 cd's en foto's en bonus cd en allerlei flitsende kleuren) ziet er dan anders uit. Maar dat is denk ik vooral om het gewoon aantrekkelijker te maken, het een beetje op te pimpen, trendy te maken, zodat het makkelijker aan de man gebracht kan worden. Want er zijn nog steeds maar weinig mensen die een audioboek kopen, in verhouding tot mensen die gewone boeken kopen. Dus ze doen er alles aan om het voor de kopers 'leuker' te maken zo'n audiopakket aan te schaffen.
En voor blinden is dat natuurlijk anders. Maar ik vind het wel gek trouwens dat ze het inspreken niet gewoon door de schrijver zelf laten doen. Het schijnt dat er een klein groepje mensen is dat die boeken (vrijwillig) inspreekt, al jarenlang.
Cixi, zou je niet willen proberen te vragen of je het zelf mag doen? Jij weet immers als geen ander hoe je dat het beste kunt doen, niemand kan het boek voorlezen zoals de auteur zelf.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk Kim! Jammer dat ik jouw boek al gelezen heb, anders had ik het beslist als audioboek gekocht. Ik zit namelijk heel wat uren per week in de auto en luister tegenwoordig graag audioboeken. Natuurlijk, zelf lezen is prettiger, maar als je daar weinig tijd voor hebt is dit de perfecte oplossing. Zou trouwens wel eens gevaarlijke situaties in de auto teweeg kunnen brengen als je sommige scenes uit jouw boek voor je ziet. Een lachsalvo op een druk kruispunt! Zorg je wel voor een goede rechtsbijstandverzekering?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nic wrote:
Zou trouwens wel eens gevaarlijke situaties in de auto teweeg kunnen brengen als je sommige scenes uit jouw boek voor je ziet. Een lachsalvo op een druk kruispunt! Zorg je wel voor een goede rechtsbijstandverzekering?

Haha! Ik hoop dat ik tijdens het inspreken niet zelf de slappe lach krijg. Dat gebeurde mij namelijk onlangs tijdens een lezing... :shock:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi,

als lezer van die monotone boeken, die dus ook voor slechtzienden en dyslectici geschikt zijn en voor mensen met ooglijden, zoals ik, moet ik je zeggen dat het monotone echt niet stoort. Immers, het gaat om de inhoud. Ik verzin zelf wel beelden erbij. Als het monotoon is leidt het ook niet af van je eigen associaties en gedachten die je erbij hebt.

groet,
Odile

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat cool, Kim, dat Tegengif er straks ook als luisterboek is! Geweldig! Heel veel succes!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lijkt me sexy Kim, als jij je boek gaat inspreken!
Net zoals Renske de Greef, zegmaar?
Word een hit!

overigens zie ik niets in luisterboeken, het gaat denk ik te langzaam.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Nic, mijn boek de eerste druk is ook te koop als audioboek. Eigenlijk meer bedoeld voor 'zij die geen letters kunnen lezen' (hihihi klinkt net als hp 'hij die niet genoemd mag worden') maar vooruit voor jou in de file... zie mijn website

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee Roos, ik koop de papieren versie van jouw boek! Ik luister vooral klassiekers in de auto (laatst gehoord Titaantjes van Nescio)

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aha! nou ja misschien ook maar beter, wie weet is het heel monotoon wat ik gedaan heb en val je achter het stuur in slaap!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:
Cixi, zou je niet willen proberen te vragen of je het zelf mag doen? Jij weet immers als geen ander hoe je dat het beste kunt doen, niemand kan het boek voorlezen zoals de auteur zelf.

O, weet ik niet. Ik vind het erg dapper en knap van je dat je die uitdaging aandurft. Ik weet niet of ik het zelf zou kunnen, dus ik ga het ook maar niet aanbieden. In hoeveel uren moet je die klus klaren?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ben inmiddels al een aantal keren in de studio geweest om het audioboek in te spreken en het valt inderdaad tegen. Je zit daar, en achter het glas in de andere ruimte zitten dan twee mannen mee te luisteren en bij ieder woord dat net iets harder of zachter wordt uitgesproken dan een vorige moet de hele zin over, en bij ieder 'klik-klakje' (zoals ze dat noemen) in bijvoorbeeld de K of de G moet het opnieuw, en het is gewoon niet zo dat je een hele pagina achter elkaar leest. Heel perfectionistisch.
Het nadeel is dat het maar 6 cd's mogen zijn en mijn boek past slechts op 8. Ik moet dus veel schrappen, 40 pagina's. Dat was even slikken.

Verder is het inspreken heel leuk om te doen!!!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk Kim, zo'n blik in de keuken!

En fijn om te weten dat het niet mijn verbeelding is dat ik zo nu en dan wat passages lijk te missen. Schrappen omwille van de CD hoeveelheid. Tja.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé Kim dat is zeker leuk dat je ons er even over bijpraat. Ik vraag me ernstig af hoe dat dan zou moeten met een boek zoals dat van mij? Dat heeft 300blz dat past echt niet op 6cd's. Je mag toch verwachten als lezer dat je dan het hele boek krijgt?

Bizar. Hou ons op de hoogte het is leuk om je ervaringen te lezen!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim,

Wie heeft er bepaald welke 40 pagina's uit het boek werden geschrapt? Jij alleen? Samen met je uitgever? Samen met de organisatie?

Waarom is er een maximale restrictie van 6 cd's?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo wrote:
Kim,

Wie heeft er bepaald welke 40 pagina's uit het boek werden geschrapt? Jij alleen? Samen met je uitgever? Samen met de organisatie?

Waarom is er een maximale restrictie van 6 cd's?

De restrictie is er omdat ze denken dat 8 cd's afstotend werkt, dat men het dan niet wil kopen, omdat het teveel is. Mijn boek heeft 290 pagina's en dat zouden 8 cd's zijn. Ik moet het terugbrengen naar (het liefst) 200 pagina's, maar dat zou teveel schrappen zijn. Nu gaan ze dus akkoord met 250 pagina's.
Ik heb zelf bepaald welke 40 pagina's er uitgaan, mijn uitgever laat me altijd heel vrij in dat soort dingen. En ik heb besloten om dan maar het einde er gewoon helemaal uit te halen. Want tussendoor dingen gaan schrappen werkt niet....
:?

Maar gisteravond toen ik uit eten was met de regisseur die mijn boek gaat verfilmen (zie topic in boekpresentatie) zei hij dat juist het einde zo belangrijk is (daar komt in de film ook een grote focus op te liggen). Dus ik ben een beetje in de war nu. Liever haal ik ook het einde er niet van af, maar als ik tussendoor ga schrappen kom ik niet aan 40 pagina's.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is een lastige. Blij dat ik daar niet over hoef na te denken. :lol:

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo wrote:
Dat is een lastige. Blij dat ik daar niet over hoef na te denken. :lol:

Haha! En ik maar denken: Nu komt Griseo vast wel met DE oplossing!!! :lol:

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

KIM VERFILMEN???? WAAROM SCHREEUW JE NIET WAT HARDER DAT HEB IK HELEMAAL GEMIST, BESCHEIDEN MUTS... Ga gauw kijken bij boekpres...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim, ik zou niet in het boek gaan schrappen maar in het manuscript. Losse zinnen, alinea's, delen van hoofdstukken. Als je gaat zoeken naar complete hoofdstukken of zoals je dacht aan het eind schrappen, doe je het verhaal veel meer geweld aan.
Ik heb zelf de ervaring van het schrappen van eenderde van een kinderboek. Dacht dat het nooit zou lukken, maar op deze wijze lukte het.

Je hebt in je boek best wel herhalingen zitten die eruit kunnen. Bijvoorbeeld het feit dat ze steeds terugdenkt aan waarom ze hier ook alweer mee bezig is. (Ik doe het even uit mijn hoofd want het boek is uitgeleend) Waarom ze tegengif nodig heeft. Als je dat slechts een keer aanstipt (en de lezer onthoudt dat heus wel) kun je het verder weglaten. Het lijkt dan meer op een trein die eenmaal in gang gezet, blijft doordenderen zonder dat hij te stoppen is. Uit eigen beweging zal ik maar zeggen. Ik heb bij het lezen een aantal keren gedacht: ja, dat weet ik nou wel. Dus voor mij overbodig. Maar dat kan persoonlijk zijn hoor. Zulke dingen kunnen geschrapt zonder dat de luisteraar de draad kwijtraakt.

Verder korte stukjes overslaan, woorden schrappen, voor je het weet zit je op 40 pagina's. Het is slechts 14 % van je tekst. Dat moet heus goed te doen zijn.

Ik wens je sterkte daarmee. Het is toch een ingreep in 'je kindje'. Dat wel.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Thanks Zjors, dat is een goed idee! Ik ga een poging wagen!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
KIM VERFILMEN???? WAAROM SCHREEUW JE NIET WAT HARDER DAT HEB IK HELEMAAL GEMIST, BESCHEIDEN MUTS... Ga gauw kijken bij boekpres...

Haha! Ja, ik dacht ik meld het even terloops, hahaha!!!

DAT ER NOG MAAR VEEL VERFILMINGEN VAN FORUMLEDEN MOGEN VOLGEN!!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee, Kim, niet het einde schrappen! Die wending is juist zo mooi. Dan zou ik eerder een van de klanten als personage schrappen (niet de scheve Hindoe) want hoe bizar en kleurrijk de details ook zijn, ze onderstrepen wel steeds hetzelfde idee dat wij krijgen over hoerenlopers. Veertig blz. is veel, maar het moet toch kunnen?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En uh sneller praten? hahahaha

Maar wat Nic zegt klopt. schrap wat karakters. Of voeg wat eigenschappen en daden van meerdere karakters in een man. Ik zou wel willen als ik jou was dat er dan op de hoes van de cd wordt vermeld dat het een verkorte versie is. Dat stimuleert dan nog meer op het papieren boek dan weer te kopen. En nee zeker niet het einde weglaten. Wat is dat nou voor rare suggestie. Dan is het alleen maar een opsomming van sexuele daden in het prostitutieleven. Ik pb je even welke stukken ik goed vond, niet dat dat nou heilig is maar je hebt er misschien wat aan. Hier kan ik dat niet zeggen zonder te veel van het boek te verklappen.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:
boek gaat verfilmen

Wow, gaaf! Ik dacht al, wat is Kim stil, maar daar ben je dus mee bezig en ook een audioboek. Gaat goed zo.
Nog iets van Angela Schijf gehoord?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat de oplossing van Zjors de goede is, schrap door het hele verhaal zinnen en woorden. Wat je zo doet is samenvatten.

Odile

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ben ik niet met je eens, Odile. Samenvatten zorgt voor een verslaggeverssfeertje, waardoor het meer een journalistieke tekst dan een roman wordt. Zou jammer zijn en de sfeer verkillen. Volgens mij kun je het beste een personage eruit halen, Kim. (tjonge, wat krijg je veel verschillende sugesties. je zult zelf wel weten hoe je dit het beste aan kunt pakken, maar desondanks wil ik je mijn mening toch geven)
Succes in elk geval

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Kim

Ik kan je hierbij geen advies geven als beginnenling maar wens je wel heel veel succes.
Hopelijk krijg je hier een goede oplossing die je verder helpt ik zie al veel tips dus zet hem op.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe verloopt het in de tussentijd met het inspreken, Kim?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn zus koopt een aantal luisterboeken per jaar. Ze leest sowieso ook aardig wat, maar vertoeft ook aardig wat tijd in de auto. Door die luisterboeken kan ze ook tijdens die ritten "lezen".

Ik vind er, tot nu toe, niets aan. Ik heb de luisterboeken van mijn zus gehoord, en die zijn afgrijselijk. Meestal ingesproken door een Nederlandse met een vreselijke stem.

godje wrote:
Zijn luisterboeken niet het zoveelste teken van de verloedering der culturele waarden en afstomping van de mens? Ik moet die dingen niet. Zolang je zelf in staat bent te lezen, lees je, en daarmee uit. Nu zijn er vast doelgroepen die er wel wat aan hebben, dus dat is dan weer een goede zaak. Al is het jammer dat het ook beschikbaar is voor mensen die gewoonweg te lui zijn om de blaadjes om te draaien.

Denk je dan net zo over boekverfilmingen?
Lolita van Kubrik bijvoorbeeld.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik schrijf graag, maar spreek misschien nog wel liever.

Waarom zouden luisterboeken achteruitgang zijn?
Sommige mensen zijn goed met woorden maar bijvoorbeeld dyslectisch. Wat is er dan mis met de gesproken woorden?

Wie is er trouwens op het idiote idee gekomen dat geschreven woorden 'hoger' zijn dan gesproken woorden? In 's hemelsnaam!

Vat het niet persoonlijk op Godje, want over het algemeen waardeer ik je mening op dit forum zeer, maar hier zit je er volgens mij toch echt naast.

Ik zou niet één argument kunnen bedenken waarom een kunstwerk niet op een ander medium zou mogen verschijnen.

Je prefereert zeker ook noten op schrift in plaats van live-gespeelde muziek?

Met woorden gaat het toch ook (meestal) om de betekenis? Dan maakt het toch niet uit hoe die overgedragen wordt?

Maarja.