Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Audioboeken

Wie luistert er hier wel eens naar een audioboek? Het luisterboek is in opmars, maar ik heb er zelf nog nooit naar een geluisterd. Vroeger dacht ik dat het vooral bedoeld was voor blinden, maar ook treinreizigers, of automobilisten schijnen graag naar een goed luisterboek te luisteren.
Toch zou het mij zelf niet zo trekken, ik lees liever.

Mijn eigen boek komt trouwens (waarschijnlijk dit jaar nog) uit als luisterboek! En ik ga het zelf inspreken! Ben benaderd door een bedrijf dat van al veel bekende boeken een audioboek heeft gemaakt dus voel me vereerd. En er schijnt dus echt een markt voor te zijn. Maar ik ken niemand die naar audioboeken luistert, jullie wel?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé, wat leuk. Bij ons stond er een heel stuk over luisterboeken in de krant. Luisterboekenmaand geloof. Lijkt me interessant om te doen. Ik weet wel dat er een blinden- en slechtziende-organisatie is die het doet. Daarvan ontvang ik altijd bericht als ze een boek in gaan spreken, een soort bibliotheek, niet voor commerciële doeleinden.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind luisterboeken echt helemaal niks. Ik wil een boek lezen hoe ik het wil lezen, een alinea nog eens lezen, terugbladeren, stiekem een stukje vooruitbladeren.
Ik vraag me zelfs af wat ik zou doen als ze me vroegen mijn eigen boek als luisterboek in te spreken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

mij lijkt het wel leuk om te doen. Zelf lees ikl iever dan luisteren, anders ga ik toch iets anders doen. Kan moeilijk stilzitten als ik niets om handen heb. maar een ander kan het wel prettig vinden natuurlijk. Luisteren tijdens het strijken of afwassen. Ideaal toch. :wink:

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie, dat heb ik dus ook! Maar aan de andere kant kan ik me wel herinneren dat ik als kind cassettebandjes had waar sprookjes op stonden en waar ik wel heel graag naar luisterde!! Een soort voorlopers van het audioboek waren dat...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...]

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Het bandje van 'Het lelijke kleine eendje' heb ik als kleuter helemaal stuk gedraaid, maar daar is het bij gebleven. Ook ik wil papier, papier en nog eens papier (zelfde reden waarom een e-book bij mij nooit werkt/zou werken). Voor mij geen luisterboek dus, hoe leuk je het ook in zou spreken, Kim!

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ingunn Rauda wrote:
Voor mij geen luisterboek dus, hoe leuk je het ook in zou spreken, Kim!

:lol:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

:lol: Leuk dat je gevraagd bent, ik zou me ook vereerd voelen!

Ik heb een keer met mijn kind een audioboek geluisterd. Ik voelde me heel vreemd, want mijn kind zat op schoot en ik hoefde niets te zeggen! Ook geen gekke stemmetjes maken enzo, dat werd allemaal voor je gedaan. Het lijkt weer meer op televisie maar dan met stilstaande beelden.
Ik denk dat het nog moet wennen allemaal.
Het is wel handig dat je als ouder andere dingen kunt doen terwijl je kind kan luisteren (nog een keer, nog een keer! is ook eenvoudiger...).

Is het een kinderboek?

Succes,
Anne

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé leuk, Kim. Daar heb jij ook wel een goeie stem voor volgens mij, inspreken van luisterboeken.

Ik heb ooit eens een boek van Kees van Kooten 'geluisterd'.
Ik lag toen veel in het ziekenhuis en dan is het erg handig.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim tof topic!

hihihihi Anne ik kan het niet helpen dat ik bijna van mijn stoel rol van de lach. Kims boek een kinderboek... WHOEAAHAHAHAHAAA snik. Anne jij kunt het niet helpen, je hebt misschien nog niet Kims boekpresentatie gelezen... maar uh doe maar ff...

En luisterboek JAJAJAJAJA!!! Kweetnie of ik er zelf naar zou gaan zitten luisteren, maar ik heb mijn boek als luisterboek dus wel gemaakt. Hij is ook te koop via mijn site.

Ik heb het indertijd gedaan in een race tegen de klok. Mijn boek was nog onder de drukpersen bij boekenbent en toen ben ik gaan inspreken voor mijn lievelingsoma. Zij speelt een heel belangrijke rol in het boek en lag toen al best wel slecht. Ik wilde gewoon per se dat zij als eerste ter wereld het boek zou kunnen lezen. Alleen ze zag nog maar 2% of zo, dus moest ik het haar voorlezen. En aangezien ik dat niet life kon doen, heb ik het op mp3 gezet. Gelukkig heb ik het haar als primeur kunnen geven, ze was zo trots, en ze vond me een hele prettige vertelstem hebben en een fijne schrijfstijl. Ze was niet in slaap gevallen. (Vooral ook omdat ik stemmetjes doe daar waar noodzakelijk. Kan inmiddels meesterlijk een treinhoorn nabootsen, hihihi) Ik ben heel erg blij en trots dat zij het nog heeft mogen meemaken. Helaas is ze 2 mndn geleden overleden.

Op dit moment luistert de uitgever ernaar om te kijken of zij dit ook in productie willen gaan nemen. Echter als hij hiertoe besluit zal het overnieuw moeten (vind ik zelf) omdat ik de eerste druk ingesproken heb. En deze 3e druk is anders dan de 1e.

En dat inspreken is een enorm karwei! Ik ben weeeeeken, ik geloof 3, achter elkaar 8 uur per dag bezig geweest het op een prettige manier op cd te krijgen. Jemig wat een werk. Hoe snel je je verspreekt. Was wel lachen als ik mezelf dan terughoorde... "Rosalinde niet aan de ruiten komen, want dan beduivel !"#$%$#%$#§"!!$# buiduim $"$§""§!%§#% beduimel je ze." En weer op de pc knippen en plakken, zinnen overnieuw. pff. Uiteindelijk heb ik het hele boek op mp3 gekregen en het was 11 uur luisterplezier...

Als mijn uitg er geen been in ziet, ga ik het toch vrijwillig voor de blindenbieb doen. Ik vind het erg leuk om te doen. Het is een soort toneelstuk wat je voordraagt. Het is echt een uitdaging om je boek zo spannend mogelijk aan de toehoorder over te brengen. Zodanig dat ze niet in slaap vallen :wink: Ik maak er een soort hoorspel van zonder omgevingsgeluiden zeg maar.

Dus Kim doen! Het is veel werk, maar erg leuk!

Succes

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het lijkt mij helemaal niets audioboeken.
Luister er zelf nooit naar. Ik lees dan liever het boek, of wacht tot er een film van een boek uitkomt.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou Kim,
ik hoop dat je jouw boek levendig kan voordragen. Wij hebben enkele luisterboeken voor de kids en een daarvan is Minoes van Annie M.G., een goed kinderboek, daar niet van, maar door haarzelf voorgelezen...
Ahhrg! En dan zeg ik het voorzichtig. :cry:
Aan de andere kant hebben we ook Pipi Langkous, gelezen door Martine Bijl. Da's andere koek. Die kan het!
Voor mijzelf weet ik het niet. Ik denk dat ik toch liever gewoon papier heb.
Groet,
Arjan.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: hahahahahahaha, dank je wel Roos, voor de tip, ik lig nu ook even dubbel hier op de stoel :lol: :lol: :lol:
Ik ben net even op 'bezoek' geweest bij de boekpresentatie, namelijk.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zijn luisterboeken niet het zoveelste teken van de verloedering der culturele waarden en afstomping van de mens? Ik moet die dingen niet. Zolang je zelf in staat bent te lezen, lees je, en daarmee uit. Nu zijn er vast doelgroepen die er wel wat aan hebben, dus dat is dan weer een goede zaak. Al is het jammer dat het ook beschikbaar is voor mensen die gewoonweg te lui zijn om de blaadjes om te draaien.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hee, tof dat er een luisterboek komt! :D En zelf inspreken ook nog!
Ik heb zelf nog nooit een luisterboek gehoord (gelezen, wou ik bijna opschrijven :? ), ik ben meer iemand van papier, mijn eigen tempo, nog eens terugbladeren of lekker kauwen op een mooie zin. Maar ik ken mensen die het heerlijk vinden, vooral in de file enzo. En als het fileprobleem nog even doorgroeit, groeit de luisterboekenmarkt fijn mee. Veel succes!

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

godje wrote:
Zijn luisterboeken niet het zoveelste teken van de verloedering der culturele waarden en afstomping van de mens? Ik moet die dingen niet. Zolang je zelf in staat bent te lezen, lees je, en daarmee uit. Nu zijn er vast doelgroepen die er wel wat aan hebben, dus dat is dan weer een goede zaak. Al is het jammer dat het ook beschikbaar is voor mensen die gewoonweg te lui zijn om de blaadjes om te draaien.

Daar zit wat in. Want ik dacht ook al: wat voor mensen behalve blinden hebben er nou eigenlijk behoefte aan een luisterboek? Maar aan de andere kant, als je in de file staat dan is het misschien wel leuk?

*edit: ik plaatste dit tegelijk met Alexa en had haar opmerking over de file dus niet gelezen.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werk met dementerenden en wij gebruiken veel luisterboeken. Het is erg rustgevend om voorgelezen te worden, ze zitten echt te luisteren, weet niet hoeveel ze ervan begrijpen maar het kalmeert in ieder geval!
Kim, ik zal jouw boek daar maar niet voor gebruiken.... :D

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als luisterboeken gebruikt gaan worden als zoveelste bewijs van maatschappelijke teloorgang, de ratrace, het gehaast, dan zou dat erg jammer zijn. De mensen nemen geen tijd meer om rustig voor een boek te gaan zitten. Al dat gehaast.

Het zou betekenen dat er na verloop van tijd geen papieren boeken meer gedrukt zouden worden. Zeg in 2200 dan. Als de luisterboeken nu ineens een opmars zouden krijgen, dan kun je als schrijver wel fluiten naar je centen en beter een ander beroep kiezen. Niets is eenvoudiger als een cdtje kopiëren. De weinige royalties die over een cdtje verstrekt worden verdwijnen dan.

Er gaat niets boven een papieren boek, lekker bij de haard. NIET IN de haard, alhoewel soms...

Ik verwacht zelf in slaap te vallen van een luistercd. Zeker omdat ik veel lees voor het slapengaan, en voorleesverhaaltjes zijn toch bedoelt om in slaap te vallen.

Maar zeker vind ik het heel belangrijk dat het bestaat voor diegene die niet in staat zijn een boek te lezen, maar wel kunnen luisteren. En braille lastig vinden of niet eigen zijn.

En mijn oma noemde het luisteren naar mijn boek toch echt "lezen". Net zoals je tegen een rolstoelgebruiker zegt, zullen we een eindje gaan "wandelen".

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Alexa wrote:
Maar ik ken mensen die het heerlijk vinden, vooral in de file enzo. En als het fileprobleem nog even doorgroeit, groeit de luisterboekenmarkt fijn mee.

Zoals ik al zei, er zijn doelgroepen. Ook mensen in de file wil ik daar nog net bij rekenen. Al is er ook nog zoiets als muziek. Wat ik wel veracht zijn dingen als:

Jongen met blits trainingsvest en mp3-speler om de hals: Jo dude! Wat doe je?
Ik: *kijkt op* Ik lees een boek..
Hij: Jij léést een boek? *staart me een seconde aan over zijn dolce & gabbana zonnebril* Kom, meen je niet?
Ik: Toch wel, mag het?
Hij: Waarom!? Lezen is niet meer van deze tijd, man! Hierzo, luisterboeken, dat is het! Intellecuteel en toch hip. Helemaal de shit!
Ik: ...
Hij: Kijk, ik leg het uit, newbie. Je gaat naar deze site, en download ze! Helemaal gratis. Net de da vinci code binnengesleurd.
Ik: Mag dat dan wel?
Hij: Alles mag, zolang ze je niet pakken, en dat kunnen ze dus niet. *vervalt in technisch gewauwel*

Nu ja, het plaatje is duidelijk. Ook breng ik al even aan dat het kopen van een luisterboek geen meerwaarde is. Dit medium vond dan ook al net zo snel als muziek de weg naar de piraterij, dus financieel kom je er nog minder ver mee dan met papier - waar je tenminste nog wat aan hebt.

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben het in grote lijnen met je eens, Godje. Ik neem mijn luisterboek dan ook voornamelijk op voor blinden en file-mensen.

Maar als jij zelf benaderd werd door een bedrijf dat een luisterboek wil produceren van jouw boek, zou je het dan niet doen? Of toch wel?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De motivatie "voor blinden en co" zou niet opwegen tegen mijn principe. Ik zit er echt vaak mee in mijn maag dat de nieuwe media ons cultureel erfgoed aan het verslinden is, tezamen met de veramerikanisering. Ik zou dan ook weigeren, anders slaap ik niet. Maar! Maar dus, ik kan er heel goed inkomen dat je het wel doet. Het is een kwestie van prioriteit. In ieder geval veel succes wanneer je ermee doorgaat.

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja ik ga ermee door, de opnames zijn waarschijnlijk deze maand al.
Bij mij ligt de prioriteit in dit geval dat ik mijn boek voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk wil maken, dus ook voor blinden. Ik ben dus blij met deze mogelijkheid die me nu geboden is.

Toch begrijp ik wat je bedoelt. Ik sta daar ook wel eens bij stil, maar ik denk ook dat je het niet kunt tegenhouden. Vooruitgang is onvermijdelijk.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé petit Dieu,

Voor luisterboeken, de doelgroep blinden vind je oké.

Doelgroep filerijders kan er nét mee door vind je. Dat snap ik niet van jou. Als ik de rest van je posts lees, dan zou ik zeggen dat je dat dan ook helemaal niet goed zou keuren.

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk trouwens Roos, dat jouw boek als audio te beluisteren is!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
Hé petit Dieu,

Voor luisterboeken, de doelgroep blinden vind je oké.

Doelgroep filerijders kan er nét mee door vind je. Dat snap ik niet van jou. Als ik de rest van je posts lees, dan zou ik zeggen dat je dat dan ook helemaal niet goed zou keuren.

Wel, in de file kan je niet lezen. Nu ja, het mag niet. Dus zijn die mensen op dat moment niet in staat te lezen, en wanneer zij dan een luisterboek willen bovenhalen, moet dat kunnen. Ik ga er dan wel van uit dat ze thuis netjes een boek op hun nachtkastje hebben liggen. En zoals ik ook al zei, kan het er net mee door. Persoonlijk zou ik het liever niet zien gebeuren, maar wie ben ik.

Kijk Roos, op zich heb ik niets tegen nieuwe media. Voor heel veel mensen maakt dat het leven aangenamer, en daar moeten we allemaal naar streven. Maar voor elk van die behoevenden zijn er 10 'klaplopers' die er misbruik van maken en er zo voor zorgen dat de mens er op achteruit gaat. Hierdoor zou ikzelf nooit iets dergelijks willen produceren. En ja, die filerijders kunnen ook zonder, zeker. Het zijn dan ook profiteurs, absoluut. Maar ze hebben op het moment van file nog net wel een argument, en dat is ook weer waar, moet je toegeven.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zie zo'n luisterboek ook een beetje als terugkeer naar een hele oude oertraditie, van voordat het schrift bestond, of voordat geletterdheid gemeengoed was. Toen was vertellen de enige manier om een verhaal over te brengen. Dat ik zelf niet naar een luisterboek kan luisteren omdat ik niet stil kan zitten en ondertussen allerlei andere dingen wil doen, vind ik een teken van deze tijd, altijd druk, altijd met drie dingen tegelijk bezig en niet de rust om echt geconcentreerd te luisteren. In een wereld die steeds meer gedomineerd wordt door beelden kan een luisterboek misschien een mooi tegenwicht bieden. Lekker luisteren zoals je vroeger door je ouders voor het slapengaan werd voorgelezen. En het echte papieren boek zie ik niet zo gauw verdwijnen. Er wordt al jaren geroepen dat het e-book de toekomst is, maar mensen willen nog steeds liever een exemplaar van echt papier. Ik denk dat het luisterboek en het leesboek heel goed naast elkaar kunnen bestaan, het ene voor de momenten dat lezen niet uitkomt, het andere om lekker in je eigen tempo te lezen, die ene mooie passage nog eens op te zoeken, stiekem alvast vooruit te balderen.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Alexa, als je 3 dingen tegelijk wilt doen, dan is een luisterboek juist voor jou ideaal. Zet een koptelefoontje (ook al zo'n achterhaald woord) op, of headset zoals dat tegenwoordig heet en luister al afstoffend en ramen zemend naar Reve, of naar mij...

@ Godje. Tja die file... kweenie. Aan de ene kant, oké dan komen de cultuurbarbaren toch nog met boeken in aanraking, aan de andere kant is het toch belachelijk dat mensen geen tijd meer hebben met een goed boek te willen gaan zitten... Waar moet dat heen...

Ik geloof deze discussie volgend dat ik niet zozeer tegen luisterboeken ben denk ik. Ik geloof nu dat ook wel andere doelgroepen dan blinden mijn boek mogen "horen". Voornamelijk Alexa's mening over dat het oerboek ook een luister'boek' was heeft de doorslag gegeven.

Maar eigenlijk zou ik willen dat anderen dan blinden, het gaan beluisteren , niet uit tijdnood, maar omdat ze het een mooie manier van 'lezen' vinden zoals Alexa beschrijft...

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
@ Alexa, als je 3 dingen tegelijk wilt doen, dan is een luisterboek juist voor jou ideaal. Zet een koptelefoontje (ook al zo'n achterhaald woord) op, of headset zoals dat tegenwoordig heet en luister al afstoffend en ramen zemend naar Reve, of naar mij...

Hm... klinkt heel aanlokkelijk, zo wordt ramen lappen leuk! Toch; als ik echt geconcentreerd wil luisteren, moet ik er niet te veel bij doen, dat leidt me vaak weer af. Ik merk het als ik muziek luister, dat wordt dan toch gauw weer achtergrondmuziek bij andere bezigheden. Je verhaal over het inspreken heeft me wel nieuwgierig gemaakt naar je luisterboek!

Er schoot me net nog wat te binnen: het gaat uiteindelijk om het verhaal. Luisterboeken, e-books, papieren boeken zijn niet meer dan vormen om het verhaal over te brengen. Het verhaal is het belangrijkst en hoe je dat 'tot je neemt' van secundair belang. Liever een wereld met alleen maar luisterboeken dan een wereld zonder verhalen.
Trouwens, het verschijnsel 'boek' heeft ons ook lui gemaakt. In die oertraditie, of in landen waar nog steeds een orale verteltraditie heerst, kennen mensen hele verhalen uit hun hoofd. Hier kunnen de meeste mensen amper een mop navertellen :wink:
Maar een lekker boek om mee op de bank te hangen, dat wil ik toch niet missen!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een luisterboek is best leuk hoor..:D
Ik heb er één over Hakim ofzo....
Maar daar staan ook liedjes bij. eerder een luistermusical..:D
Maar als je bijvoorbeeld heel moe bent 's avonds is het best lekker!:)
Lezen kost toch echt energie als je doodop bent!