Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marketing boek: Had ik dit maar verzonnen?

Voor sommigen van jullie zal Henk van Straten niet onbekend zijn. Hij timmert in het afgelopen jaar flink aan de weg. Hij is bezig een literair magazine op de markt te brengen. Volgens mij moest het blad eind mei 2008 gepubliceerd worden. Ik meen zelfs dat er leden van BR en Schrijvenonline in die eerste editie verschijnen. En hij is nu een interessante actie gestart, via zijn uitgever. http://www.nu.nl/news/1636735/50/Romanpersonage_t… Ik moet zeggen dat ik deze actie marketingtechnisch wel erg interessant vind. Het briljante idee van Carien met haar ruilactie vond ik ook erg geslaagd. Je hebt recent een dame gehad die op Hyves haar personage liet bloggen. Enfin, het zijn dit soort "kleine acties", en dat "klein" bedoel ik erg respectvol, die naar mijn mening voor een moment de aandacht weten te richten op de desbetreffende auteur. De vraag is natuurlijk in hoeverre dit soort acties lang blijven hangen bij potentiele lezers en hoe elke actie gewaardeerd wordt? Of anders gezegd, wat zou de werkelijke waarde kunnen zijn van dit soort acties, gemeten in extra impuls voor boekenaankoop en/of bekendheid met de naam van de auteur? (Inmiddels staat het bod al op 390 euro!)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuk idee. En ja, dat geldt natuurlijk wel vaker: had ik het maar verzonnen. Fantastisch voor als je vader vijftig wordt en je wilt hem een origineel cadeau geven of willekeurig welk ander feestje. Als hij dan maar niet echt afgetuigd wordt door een groep peuters met ADHD. :D Het 'had ik het maar verzonnen' geldt uiteraard voor veel meer dingen. Zo heb ik net een boek gelezen met een zo simpel maar toch ook geniaal idee, dan denk ik dat ook.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik vind dit geweldig! Bedenk maar eens een strategie om je naamsbekendheid te vergroten of om potentiële lezers te winnen of te behouden... vandaag de dag. Je vraagt in hoeverre dit soort acties lang blijven hangen? Ik zou zeggen probeer het maar eerst voor elkaar te krijgen om aandacht te trekken en dan heb je nog de verschillende graden van succes en daarna het succesvol blijven door steeds weer opnieuw indruk te maken op je lezers... de vraag is, houd je naam het vol? Of raakt ie al gauw verzadigd in de hype? Misschien ontkomen we er niet aan om in constante beweging te blijven dankzij dit soort acties van de concurrent.;)

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, het lijkt leuk. En het ís origineel. Maar stel: persoon X is aan de beurt om die 390 euro te betalen, en hij doet het. En Henk van Straaten maakt van hem een dit-of-dat-of-weet-ik-wat (*). Dan sta jij d'r mooi op! Hvs dekt zich wel een beetje in, door te stellen dat hij alles mag schrijven wat hij wil en dat er geen contact zal zijn tussen hem en de hoofdpersoon, maar ik kan me voorstellen dat de hoofdpersoon daar op enig moment anders over kan gaan denken. Je naamsbekendheid kan naar meerdere kanten uitwerken. (*) iets wat de meeste mensen niet leuk vinden

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je betaalt ervoor, dus je hebt hoe dan ook inspraak. Ik kan me niet voorstellen van niet en ik zou als koper zeker niet akkoord gaan met een miezerige alinea waarin ik bijvoorbeeld aan de hoofdpersoon de weg vraag naar de rosse buurt.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Heb je de Ebay pagina gelezen? Er staat heel expliciet dat je geen enkele inspraak hebt. Het kan een alinea zijn of je kunt de hoofdpersoon worden en alles daar tussenin.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je naamsbekendheid kan naar meerdere kanten uitwerken.
Volgens mij hééft ie al naamsbekendheid! :D :D :D

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Werkelijk mooie stunt. Aleen jammer dat je er al bekend voor moet zijn. Als ik zoiets organiseer reageerd er op zeker helemaal niemand.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
LIL, in jouw reactie vielen een paar zaken op: "potentiële lezers te winnen of te behouden" - inderdaad. Winnen maar, in mijn ogen, vooral behouden. "Misschien ontkomen we er niet aan om in constante beweging te blijven dankzij dit soort acties van de concurrent" - "constant in beweging blijven" is inderdaad een van de sleutels. Beweging in alle opzichten. Schrijftechnisch,want je volgende boek moet m.i. nog beter zijn maar ook op het vlak van jezelf als auteur weten te positioneren in de markt. Vanuit je kennis, persoonlijkheid, aanraakbaarheid enz. DeEllis, Niet vergeten dat er achter Henk wel Oscar van Gelderen staat. Dat is geen kleine jongen in uitgeversland. Denk aan Vassallucci, Rothschild & Bach enz.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Griseo: goede uitgever/promoter is 1, maar zelf met een marketing plan komen is zeer handig, als je dat in je hebt tenminste. Tegenwoordig moet een schrijver veel meer kunnen dan alleen schrijven. Uitgeversland is een zeer dynamische, maar ook zeer bizarre wereld. Neem J.K. Rowling bijvoorbeeld, denk je nou werkelijk dat ze het zonder marketing zo ver heeft kunnen schoppen? Misschien wel heel goed verkocht, maar in deze extremen? Zou die lading Harry Potters die gestolen was niet meer dan een meesterlijke marketingstunt zijn geweest? :confused: Forumlid SO gekidnapt door omstreden postings op website, in haar laatste boek hierover 'Het geheim van het publiceren in Nederland' ontmaskerd ze de grootste uitgevers van dit moment - een onverwacht, maar zeker verrassend debuut van een nu nog onbekende auteur. :wink:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, daar heb je gelijk in, maar wat zou je er als koper van vinden als hij zich daar letterlijk aan houdt? Dan is de actie alsnog geflopt omdat de gelukkige winnaar helemaal niet zo gelukkig is.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het staat nu al op 680 euro! Wie gaat dat nu betalen om zijn naam misschien maar in 1 alinea te zien? Ook al ben je de hoofdpersoon uiteindelijk, wat heb je er aan? Zonde van je geld is mijn mening.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, De reden voor de topic? De marketingtechnische acties van Carien, Henk, Carolina gekoppeld aan de vragen die ik daarover stel. Zjors, Waar staat in de topic - even jouw bericht vergetend - dat Henk "beroemd" is?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, De reden voor de topic? De marketingtechnische acties van Carien, Henk, Carolina gekoppeld aan de vragen die ik daarover stel. Zjors, Waar staat in de topic - even jouw bericht vergetend - dat Henk "beroemd" is?
Dit snap ik niet, maar dat kan aan mij liggen. Ik geloof dat ik het was die zei dat HvS al 'naamsbekendheid' geniet, hier op het forum. Hij is niet 'beroemd', dan zou ik hem natúúrlijk kennen. :)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn marketingdoeleinden kosten niets! Ik gooi er een charmeoffensief tegenaan in een uitgebreide mail.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk onderwerp Griseo :thumbsup: Ik vind deze actie van Henk van Straten erg geslaagd. Er staan nieuwsberichten in De Telegraaf en op nu.nl. Dan heb je toch leuke aandacht en maar weinig onbekende schrijvers zullen hem dat nadoen. Maar de vraag blijft natuurlijk hoeveel mensen zich deze actie nog herinneren, als hij dat boek daadwerkelijk op de markt brengt later dit jaar. We zullen het vast gaan zien als het boek verschijnt. :)

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, Vergeet dan even voor het gemak "HvS" - als dit het probleem is - en vervang het door George Clooney ofzo. Of vergeet desnoods de namen van Carien, Henk en Carolina, maar kijk puur naar de marketingtechnische acties, want daar gaat de topic over.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Carien, Ik gaf al eerder aan dat LIL eigenlijk de sleutels noemt v.w.b. deze acties. Zo'n actie van Carolina, van jou of van Henk, moet opgevolgd worden met meerdere acties op de onzichtbare tijdlijn. Eigenlijk moet er steeds interesse opgewekt worden voor de desbetreffende auteur in kwestie d.m.v. enerzijds de boeken zelf, maar ook met zaken die de spotlights op de auteur richten. We weten tegenwoordig dat ook de auteur een marketinginstrument is geworden. Ik las gisteren overigens het commentaar van iemand die de actie van Lebowski Publishers als de doodsteek ziet voor de boekenwereld. Maar goed, niet voor niets kiezen uitgeverijen bewust voor bepaalde jonge auteurs omdat ze gewoonweg "iets" hebben voor een bepaalde doelgroep. En in een overspannen boekenmarkt met honderden en honderden romans die per kwartaal op de markt komen, moet je creatief zijn om op te vallen en te blijven opvallen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, zo origineel is het niet. Het idee is door mij al uitgebreid uitgetest en dat alweer meer dan een jaar geleden. (wilde ik gewoon even kwijt) Ik vind het wel leuk dat een schrijver (mijn idee?) gebruikt. En wens hem dan ook alle succes toe. Ciao, Kokopelli

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, Vergeet dan even voor het gemak "HvS" - als dit het probleem is - en vervang het door George Clooney ofzo. Of vergeet desnoods de namen van Carien, Henk en Carolina, maar kijk puur naar de marketingtechnische acties, want daar gaat de topic over.
Oké, dan snap ik het. Dat uitgevers voor jonge auteurs kiezen, is m.i. slechts ten dele waar. Natuurlijk is het mooi meegenomen wanneer iemand een showfactor heeft, maar mijn hemel, de meeste echt goede boeken komen toch van mensen die al wat langer meedraaien. Jong is niet altijd begerenswaardig. Jong betekent óók: nog alle tijd om er niets van te bakken, behalve dan die éne keer. 'Weet je nog, die actie? Van die kerel, hoe heette die ook weer? Die mensen liet betalen om in zijn boek te verschijnen. O ja, dié. Ja, die kreeg nog zoveel processen wegens smaad aan zijn broek, dat hij er failliet aan ging. Ja, nu weet ik het weer. De kranten stonden er bol van. Op tv was hij. Sneu eigenlijk, voor zo'n jongen. Ach ja, dolle vent, hè.' (*) Oud heeft dan weer dat chronologische voordeel: 'Op het eind van zijn leven liet X zien waartoe hij werkelijk in staat was. Hij was een belofte voor de toekomst. Jammer dat de tijd hem inhaalde.' (*) Ik bedoel maar te zeggen: hij moet uitkijken hoe hij het doet. Maar daar zal zijn uitgever hem wel in leiden. Buiten dat gaat het niet alleen om naamsbekendheid. Een boek moet ook nog iets hebben.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors :-) jawel. Kokopelli, zonder jezelf bekend te maken... "Het idee is door mij al uitgebreid uitgetest" - Is jouw idee overal opgepakt door de media? "Ik vind het wel leuk dat een schrijver (mijn idee?) gebruikt." - Heeft de test plaatsgevonden in de nederlandstalige boekenwereld/kunstwereld? (Dit omdat er ook mensen in andere talen aan het "spelen" zijn)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Griseo, Nee, (antwoord eerste vraag) de testresultaten kwamen negatief terug. Ja, in Nederland. Slechts ter info: ik geloof niet in toeval. Ben nogal een babbelkous en klets met jan en alleman over mijn ideeën. Vind het daarom leuk om te lezen dat mijn(?) *idee wordt uitgevoerd. Nogmaals veel succes aan de schrijver gewenst. Ciao, Kokopelli *misschien is de huidige gebruiker van het idee wel een zielsverwant van mij en heeft hij op hetzelfde moment (of eerder dan ik) deze openbaring gekregen. :)

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Zjors, Ik was Eus inderdaad vergeten. Ik ken hem - niet persoonlijk - vanwege een passie die we delen. Maar goed, die doet op schrijfgebied bijzondere dingen. Ik heb nog op hem gestemd bij een verkiezing.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dries, daar heb je gelijk in, maar wat zou je er als koper van vinden als hij zich daar letterlijk aan houdt? Dan is de actie alsnog geflopt omdat de gelukkige winnaar helemaal niet zo gelukkig is.
Ik denk dat dat een extra stimulans is voor HvS om het peronage onbeschoft en zeer kort naar voren te laten komen. Weer meer publiciteit ;)

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het de laatste tijd maar roerend met Dries eens; ik weet ook niet, waarom. HvS 'kennende' denkt hij dat het van een uitzonderlijk begaafd karakter getuigt om mensen te kakken te zetten. En de gek die ervoor betaalt, heeft het nafluiten. En laten we nuchter zijn: dat boek IS al geschreven, anders kan het in oktober niet in de winkel liggen, dus niemand die er ook maar iets mee opschiet, behalve HvS zelf. Even.