19 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Marketing boek: Had ik dit maar verzonnen?

1 juli 2008 - 16:24
Voor sommigen van jullie zal Henk van Straten niet onbekend zijn. Hij timmert in het afgelopen jaar flink aan de weg. Hij is bezig een literair magazine op de markt te brengen. Volgens mij moest het blad eind mei 2008 gepubliceerd worden. Ik meen zelfs dat er leden van BR en Schrijvenonline in die eerste editie verschijnen. En hij is nu een interessante actie gestart, via zijn uitgever. http://www.nu.nl/news/1636735/50/Romanpersonage_t… Ik moet zeggen dat ik deze actie marketingtechnisch wel erg interessant vind. Het briljante idee van Carien met haar ruilactie vond ik ook erg geslaagd. Je hebt recent een dame gehad die op Hyves haar personage liet bloggen. Enfin, het zijn dit soort "kleine acties", en dat "klein" bedoel ik erg respectvol, die naar mijn mening voor een moment de aandacht weten te richten op de desbetreffende auteur. De vraag is natuurlijk in hoeverre dit soort acties lang blijven hangen bij potentiele lezers en hoe elke actie gewaardeerd wordt? Of anders gezegd, wat zou de werkelijke waarde kunnen zijn van dit soort acties, gemeten in extra impuls voor boekenaankoop en/of bekendheid met de naam van de auteur? (Inmiddels staat het bod al op 390 euro!)

18 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
2 juli 2008 - 15:14
Of hij vervangt gewoon een van de personages door de winnaar. Als dat een vrouw is met blond haar en de winnaar is het ook, noemt hij haar Anneke in plaats van Jet, de naam die tot nu toe in het manuscript stond.

19 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
2 juli 2008 - 16:51
"Vreemd is wel dat Van Straten op zijn blog meldt dat het boek eigenlijk al voltooid is." Bron: Papieren man Het is een interessante marketingactie, maar dit is dan toch wel jammer... Ik las op De Contrabas dat er een tijdje terug ook vraagtekens waren rondom "wie de echte schrijver was" van een dichtbundel van Lebowski. Ik merk dat Lebowski Publishers in ieder geval veel discussie oproept, dus dat deel beheersen ze goed.

19 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
2 juli 2008 - 18:02
´Had ik het maar verzonnen´, dat dacht ik wel, maar ... als ik het had verzonnen, was het dan ook succesvol geworden? In mijn hoofd ontstaat ook wel eens wat, goh laat ik eens blablabla. En vervolgens zegt mijn hoofd, weet je wel wat er allemaal kan gebeuren als jij bla bla blaat? Er kunnen apen door je woonkamer gaan slingeren, beren onder je bed willen overwinteren, leeuwen voor de poort gaan liggen brullen. Pffff, denk ik dan, ben nu al moe van die hele beestenboel. En dan kan ik wel een mooi plan hebben, maar ... Je moet een beetje lef hebben, een beetje kunnen doorpakken, niet zo bang zijn voor de grote boze wolf. Niet lui zijn, niet te makkelijk. Niet teveel fantasie hebben misschien. Deze actie is handig bedacht (ook door Kokopelli) én de aandacht is goed getrokken (hoe kom je eigenlijk aan een plaatsing op nu.nl !). Of het een actie is waar je veel boeken door verkoopt, dat weet ik niet. Maar de mensen hebben de naam weer even gehoord, en al die kleine dingen helpen. En die 680 euro is ook leuk, dat is te zeggen, tenzij het meer gekost heeft aan campagnekosten natuurlijk. En als je bang bent dat je er niet goed vanaf komt in het boek, de brullende apen onder je bed snurken, nu ja, biedt dan niet.

2 juli 2008 - 18:09
Ik ga al de bieders benaderen en van mij mogen ze in mijn volgende boek voor 100 p.p. Inclusief koffie en thee en zeggenschap. :!: En dat hang ik niet aan de grote klok. Dat plan houd ik helemaal voor mezelf.

17 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 juli 2008 - 13:21
Volgens mij is het elke keer dezelfde bieder.. als je naar de namen kijkt... Misschien zijn het helemaal geen serieuze boden. Als je op marktplaats wat zet en je krijgt een bod en neemt dan contact op met de bieder, reageren ze gewoon helemaal niet.. Dus ik weet niet of ie uiteindelijk iets gaat krijgen voor die actie.. Kom op, wie gaat er nou 1000 euro betalen om 1x genoemd (met geluk iets meer dan 1x) te worden in een boek? Biedingen (bovenste paar...) e***o - EUR 946,00 - 03-jul-08 03:39:02 e***a - EUR 936,00 - 07-jul-08 23:06:11 1***m - EUR 916,00 - 04-jul-08 02:12:46 w***e - EUR 895,00 - 03-jul-08 08:46:26 w***e - EUR 875,00 - 03-jul-08 08:46:08 w***e - EUR 855,00 - 03-jul-08 08:45:49 w***e - EUR 835,00 - 03-jul-08 08:40:50 w***e - EUR 815,00 - 03-jul-08 08:40:28 w***e - EUR 795,00 - 03-jul-08 08:39:24

18 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 juli 2008 - 13:27
Maarre......is dit eigenlijk wel zo speciaal? Mijn buurjongetje is een hele enthousiaste proeflezer voor mijn voetbalverhalen. Als beloning heb ik hem in het vierde deel mee laten spelen. Een bijrolletje waarbij zijn naam en uiterlijk duidelijk naar voren komen. In mijn boek over hockey komen mijn dochters voor, de manege van mijn dochter etc etc. Het enige verschil is dat ik er geen geld voor vraag; dat vind ik een beetje........typisch.

17 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 juli 2008 - 13:34
Rapid, dat vind ik ook. Je kent mijn boeken, ik heb het debuut opgedragen aan mijn overleden schoonzusje. Mara en haar belevenissen zijn geënt op haar dochtertje, dat toen 7 was. Al die ideeën in het tweede boek, over begraven worden in haar trouwjurk, de troostdoos om dingen in te stoppen die met haar mama te maken hebben, zijn van haar, de herinneringen aan mijn schoonzusje en haar omgeving. Tja, typisch, inderdaad. Ik vind het niet van goede smaak getuigen om geld te willen voor een bestaand personage. Nu zal ik wel iedereen tegen de schenen schoppen of niet???

20 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 juli 2008 - 15:17
Het enige verschil is dat ik er geen geld voor vraag; dat vind ik een beetje........typisch.
Dat vind ik een beetje.......dom :unibrow:

17 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 juli 2008 - 16:13
Het idee is al oud. Bij de Hema kun je toch boeken laten maken met jou naam erin? Afschuwelijk zijn ze, maar toch vinden heel veel mensen dat leuk.

20 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 juli 2008 - 16:55
Ze zijn idd erg knullig, maar kinderen vinden die boeken fantastisch. Had ik denk ik als kind ook gevonden.

30 juli 2008 - 20:23
Hoe is het verhaal van Henk eigenlijk afgelopen? Ik bedoel Henk van Straten, die zijn hoofdpersonage in de aanbieding deed. Hoeveel heeft het opgeleverd, qua money, publiciteit en goodwill? Weet iemand dat?

20 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
30 juli 2008 - 20:37
Hoeveel heeft het opgeleverd, qua money, publiciteit en goodwill? Weet iemand dat?
money: € 946,- publiciteit: heel veel goodwill: Niet veel denk ik. de negatieve reacties waren niet van de lucht. Overigens was de veiling niet voor het hoofdpersonage hoor, er stond duidelijk bij dat hij je rol in het verhaal liet afhangen van je uiterlijk, karakter en andere zaken. Het kon ook een man zijn die even voorbij liep.

30 juli 2008 - 20:51
Ja, je moet hem zakgeld vragen. Dummie.
Mijn buurjongetje staat in mijn boek en hij wil er geld voor 8) :nod: (Hij had al een exemplaar gratis gekregen en na ruim een jaar vroeg ik aan hem wat-ie van het boek vond. Zijn reactie: ik heb er nog geen letter in gelezen...) :crybaby:

30 juli 2008 - 23:38
Ja, inderdaad was het niet per se een hoofdpersonage. Klopt. Bijna duizend euro is een mooi bedrag. Ik zal eens op het weblog kijken. Bedankt voor de link, MichaM.