Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

boekenweek 2009

In het kader van de boekenweek 2009 is het thema dieren gekozen. Een goed en prima initiatief. Vervolgens werd in het 18.00 uur journaal het passende gedicht als ode aan de mus voorgedragen: tjilp-tjilp-tjilp. Ik kies als ode aan de kikker het volgende gedicht: kwakkerkwakwak kwak-kwak kwakkwakkwakker kwak kwákkerdekwakwakkwak-kwáák en de kikker zei kwak de kwikker deed kwak en produceerde kwak-kwakkerdekwak-kwak. De vijver in mijn tuin is al gedecoreerd met kwak.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk is 'dieren' heel erg leuk en bovendien denk ik nuttig. Wat meer aandacht voor dieren en niet op de manier van: 'o pas op, een veldmuis leeft hier' en vervolgens ergens een paar veldmuizen neerplanten. Hopelijk komt het onderwerp van het boekenweekgeschenk in het verlengde van het thema te liggen. 'Ode aan de mus' was trouwens serieus en het gedicht tjilp-tjilp ook. Kijk, dát vind ik nou niet leuk aansluiten bij het thema. Op deze manier wordt het m.i. in het belachelijke getrokken. Vandaar mijn ode aan de kikker.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het boekenweekgeschenk wordt overigens geschreven door Tim Krabbé.
Wat leuk. Ik vind de boeken van hem altijd heel goed. Mijn favoriete boek van hem is 'Een goede dag voor de ezel.'

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het tjilp-gedicht leuk moet zijn is het niet geslaagd. Als het een intellectuele frivoliteit moet voorstellen m.i. ook niet. Kortom, iedereen is verbijsterd door zoveel ongein en/of stompzinnigheid.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het mussengedicht van Hanlo is een klassieker en ik vind het ook erg goed. Het is inderdaad oud en Hanlo was een van de eerste die zoiets deed, wanneer je dat nu gaat imiteren is het hele idee, het vernieuwende, er natuurlijk af. Ik vind het eigenlijk wel een leuke keus voor de boekenweek. edit: MichaM, ik heb het even voor je opgezocht, "De mus" is uit 1954.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om het wat meer in een context te plaatsen, het gedicht "Oote" (Dat begint met de zin: Oote oote oote boe) volgens mij heel bekend, is ook van Hanlo. Hij is denk ik een van de bekendste klankdichters. Maar je moet dat soort gedichten ook zien in de typografie/vormgeving waarin hij het geschreven heeft dan zie je er misschien meer in.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Irene, dat ben ik met je eens, maar het werd zo serieus gebracht in het journaal, dat ik dacht dat het een parodie was, en om iets belachelijk te maken. dat kan natuurlijk niet in het kader van de bboekenweek. Om dat nu ook al in het belachelijke te trekken vind ik werkelijk alle perken te buiten gaan, ik vind het een bijzonder geslaagde, misplaatste grap. Vandaar mijn opening.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, Mara dat denk ik niet. Maar het schijnt literatuur te zijn voor volwassenen. Er zijn wel meer dingen die ik niet zo goed begrijp, maar dat is niet zo erg.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb niks tegen Tim Krabbe, maar hadden ze niet beter Middas Dekkers kunnen vragen voor het boekenweekgeschenk?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor, A. Redhed, want het Boekenweekgeschenk hoeft niet per se over het onderwerp te gaan, verkondigde Tim Krabbé vrolijk toen hij werd geïnterviewd. Vind het zelf ook wat raar, want anders kan het net zo goed niet bij de Boekenweek horen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, het blijft een vreemd gedoe. Ik vind, dat als je een boekenweekboek mag, let wel : mág schrijven dat dit een eer is. Wat zou dan meer voor de hand liggen om je aan te sluiten bij het thema? Het doel is toch per slot van rekening dat er meer gelezen, dus meer boeken verkocht worden. tenminste, dat heb ik altijd gedacht.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zorg gewoon dat ik het geschenk krijg, dan is voor mij de lol er ook wel weer af. Ik word nu al 'strontziek' van al die honden, katten, muizen, vogels en weet ik veel wat nog meer. :P

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer mag een SOL-er het landelijke Boekenweekgeschenk schrijven? :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit ervaring weet ik dat boekenweekgeschenken vaak niet zoveel voorstellen, tenminste niet vergeleken bij het andere werk van de schrijvers hiervan. Ik heb geen idee waarom, maar wel zo mijn vermoedens. De boekenweekessays daarentegen, vind ik veel interessanter.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Midas Dekkers' essay van dit jaar werd in de Volkskrant vorige week vrijdag compleet de grond in geboord. Net als het Boekenweekgeschenk, overigens.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben je een Boekenweek(geschenken)fan, Cardu? :D

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het vorige geschenk, De pianoman van Bernlef, is mijn eerste "bewuste" geschenk en die vond ik wel mooi, ja. ;)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welk boek ga jij kopen tijdens de boekenweek, Carduelis? (Ik neem aan dat je een boek moet kopen als je het boekenweekgeschenk wilt krijgen, of je moet goede connecties hebben) Er staat op de eerder genoemde site, dat je bij een minimale uitgave van €11.50 aan Nederlandstalige boeken, een gratis boekenweekgeschenk krijgt, deze keer geschreven door Tim Krabbé.