Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De vuurkamer

Als ik het woord vuurkamer in mijn ms gebruik is het dan meteen duidelijk dat het de kamer is waar het kookvuur is (3706 jaar geleden dan) of moet ik die kamer anders noemen? De personages eten er meestal ook maar vaak ook ergens anders in het huis of buiten.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, daarvoor is zo'n vuurkamer m.i. te anders in hoe het er is met hoe het is. Dat woord wil ik dan ook niet in dat ms hebben.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eeten ze vaak ook ergens anders of stoken ze vaak vuurtje ergens anders? Waus, volgens mij is vuurkamer heel goed om die sfeer te beschrijven. Ik had tenminste meteen zo'n rook/stookplaats voor mij waar je tegelijk ook kunt eten.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vuurplaats? Stookplaats? Bij vuurkamer denk ik aan heel andere dingen. Wrede SM en hel-achtige taferelen komen als eerste in mij op. Maar ook de stookoven van een stoomlocomotief. Ik was dan ook best nieuwsgierig toen ik je topictitel las :D

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vuurplaats niet, dat is alleen het kookvuurgedeelte. Dan sla je 't eetgedeelte over. Stookplaats idem dito. Jacqueline, ze eten vaak ergens anders. Niet het fikkie stoken. Wat een rare associaties hebben jullie bij het woord vuurkamer ;) fijn dat tenminste iemand de goede gedachte had.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus, trek je niets aan van andere associaties hoor. :wink: En dat fikkie stoken ja, ik kwam op dat idee ergens anders door van jou. :lol:

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
vuurkamer zou ik niet gebruiken Waus, vroeger kenden ze nog geen kamers, oude boerderijen hadden de stal en het woongedeelte ook tegelijk. Wat Eufdrie zegt, vuurplaats klinkt meer oers. :) Maar als je dat zelf niet zo vind passen. plek van het vuur. Huis van het vuur.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel, kamers hadden ze zeker weten wel in de stad van mijn boek. Met deuren er nog in ook :)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik kijk naar de stokoude boerderijen in de Dordogne, dan zie ik dat het vuur in het woongedeelte is. het woongedeelte is waar men gebruikelijk eet en woont. In het vroege brons at, woonde en sliep men in een ruimte. In het dorp waar mijn zuster woont hebben ze een paar van die huizen opnieuw gebouwd. Ik heb ergens nog wel foto's, heb je daar iets aan? Vuurplaats vind ik persoonlijk wel een goed woord.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, aan die foto's heb ik niks. In die stad is het echt een huis. Met een binnenplaats met daaraan een hal met een deur naar de steeg, 3 kamers waarvan één de badkamer, een trap naar de bovenverdieping(en), nog een kamer die ik dan de vuurkamer noem waarop nog een kamer uitkwam. Dus niks boerderij. Nah ja, ik denk dat ik het vuurkamer blijf noemen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In een stenen huis kan het wel. Een mooi woord, Waus! Ik zie precies voor me wat je bedoelt. Een heel mooi woord.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap wel wat voor soort huis je bedoelt, Aart. Je zag zulk soort huizen ook in het oude Griekenland. Heel dicht opeen en met heel veel verschillende ruimten. Toch heb ik geen idee hoe ik die vuurkamer zou moeten noemen. Stookruimte? Maar ze eten er ook, zeg jij. Ik laat het nog even betijen, waarschijnlijk krijg ik vanavond vlak voor ik in slaap val een geniale inval. (Gelukkig ligt er een blocnote op mijn nachtkastje):D

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leike Ros, maar dat past niet in het verhaal. Vuurkamer vind ik nog steeds goed hoewel vuurplaats net zo goed kan. Waus, doe wat het beste voelt.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus, kun je niet eerst een keer in het verhaal 'uitleggen' wat er allemaal in die kamer gebeurt en het daarna verder aanduiden als vuurkamer/vuurplaats?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je praat over 1700 jaar voor Chr. In Afghanistan. Hadden ze daar toen al huizen?
Niet Afghanistan, Pakistan. Daar hadden ze niet alleen huizen maar ook steden en riolering, kijk maar even op deze site. Eufdrie ik ben benieuwd :nod: Ros leuk bedacht maar ik zou niet weten wat een fornarium is. Een soort combinatie van forn(uis) en (crem)a(to)rium ofzo? Nee, sorry, die gebruik ik niet. Trenke, in de proloog hoort de ikpersoon zijn moeder roepen vanuit de vuurkamer, "daar waar het vuur brandt". Wanneer hij die moeder ziet ziet hij dat ze bij het vuur zit en een appel eet. Is dat duidelijk genoeg? Later lees je ook dat ze daar eten.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus, ik vind vuurkamer prima, het is een mooi woord dat veel associaties oproept. Dat geeft niet, want uit de context snappen mensen toch wel dat het om de eetkamer gaat. Ik moest eerst ook aan een crematorium denken, maar ik wist uit een ander topic dat de doden in kuilen werden gelegd. Dus vuurkamer kan best. En het is jouw boek!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je :) vuurkamer blijft het ook. Dat van die doden in kuilen lees je anders pas in hoofdstuk 5.