Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Alles over proeflezende kinderen

In het topic van Pehamo (schrijven over gehandicapte kinderen) dwaalden we lekker af, maar ik vond het onderwerp zo interessant dat ik er hier maar een nieuw topic over open. Volgens Ing moet er ergens al een topic over zijn, maar ook ik kan het niet vinden. Daar gaat 'ie dan: Wat vragen jullie aan je proeflezende kinderen? Doe je dat van tevoren of na afloop van het proeflezen? Hoeveel proeflezers heb je minimaal nodig volgens jou? Deze vragenlijst kan nog veel langer, maar dat komt denk ik vanzelf. Kortom: In dit topic kun je alle vragen en informatie kwijt over proeflezende kinderen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Devenda schreef:
Wordt dat niet een dure grap, zo Hay?
Valt wel mee. Uitgeverij Averbode schijnt ergens tussen de 600 en 700 euro auteursvergoeding te betalen als je Vlaams Filmpje uitgegeven wordt. Die boekjes kun je dan als auteur voor een habbekrats bijbestellen. En die kinderen hielpen me gelukkig echt niet voor die beloning. Ze waren al ijverig bezig met lezen voordat ze wisten dat het (misschien) iets op kon leveren. Ze duimen nu voor mij dat het lukt en niet vanwege die boekenbon. 8) Je hebt gelijk. Een boek gepubliceerd hebben maakt zeker indruk op de kinderen. Dan zijn ze waarschijnlijk nóg enthousiaster. Ik hoop nog te mogen ervaren of dat echt zo werkt. :)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Morgen is de proefleessessie in het kasteel (zie post 54). Ik zit 'm hier enorm te knijpen. Straks vinden ze het manuscript bagger. Dan moet ik daar natuurlijk wel waardig rechtop blijven staan... Ik vraag me nu al af of ik het verhaal nog wel ga opsturen naar mijn uitgever als 45 kinderen het hebben uitgekotst...

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ze hem alle 45 uitkotsen, dan dek ik dat er iets in aangepast zal moeten worden, want dat is je doelgroep neem ik aan. Schiet niet op als ze het niks vinden ;) Maar geloof in jezelf, ze zullen het heus niet allemaal niks vinden ofzo. Er zal vast een kind zijn die het niks vindt, maar de andere 44 wel! Dus zet hem op en natuurlijk meenemen wat ze erover te zeggen hebben! Alles wat ze zeggen positief gebruiken, dan kan het alleen maar een positieve ervaring worden!

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, de proefleessessie is achter de rug. Het was leuk, maar wel erg druk. Onder de keukentafel staat nu een grote boodschappentas met daarin allemaal manuscripten waarin de kinderen opmerkingen hebben zitten schrijven. Die moet ik dus maar eens op mijn gemak gaan doorbladeren. Ik weet nu al dat er wel opmerkingen bij zitten waar ik echt mee uit de voeten kan. Mijn man heeft het verhaal trouwens ook gelezen en hij had er fundamentele en zinnige kritiek op. Ik ga de komende weken dus veel schrappen en flink herschrijven.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat wisselde. Er waren kinderen bij die normaal nooit een boek lezen. Die waren niet verder gekomen dan hoofdstuk drie en die vonden het toen al niks. Er waren meiden van twaalf bij die het verhaal saai vonden, omdat het niet over verliefdheid ging. Er waren gelukkig ook kinderen bij die enorm genoten hadden van het manuscript. Doordat de groep zo groot was, zijn er veel kleine opmerkingen geplaatst waaraan ik waarschijnlijk veel heb. Over de hele linie maakte de middag me duidelijk dat ik er nog lang niet ben. Dat besef was zonder de confrontatie met zo veel lezers een stuk langzamer ingedaald. Ik heb ook veel positieve opmerkingen gekregen, hoor. Dat het vlot leest, dat sommige stukken echt grappig zijn. Maar aan de andere kant vonden de kinderen mijn beschrijvingen te gedetailleerd en mijn woordkeus soms te moeilijk. Al met al was het een vruchtbare middag.