Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat vinden jullie van deze schrijfcursussen op afstand?

Wat vinden jullie van deze schrijfcursussen op afstand?

Online is er het volgende te vinden:

LOI
- creatief schrijven
http://www4.loi.nl/Hobbyenvrijetijd/Creatief/PRD_000653?dct=detail&title=Creatief%20schrijven#P43_2466

NTI
- Jeugdverhalen schrijven
http://www.nti.nl/NTInternet/Cursussen/Hobby+en+vrije+tijd/Jeugdverhalen+schrijven.htm
- Korte verhalen en romans schrijven
http://www.nti.nl/NTInternet/Cursussen/Hobby+en+vrije+tijd/Korte+verhalen+en+romans+schrijven.htm

En dan heb je ook nog de NHA zag ik via http://www.nha.nl/index.html
- Kinderverhalen schrijven
- Korte verhalen schrijven

Heeft iemand zelf ervaring met deze cursussen en zijn bepaalde juist wel/niet aan te raden? In de buurt is helaas geen geschikte cursus.

Belangrijk bij de cursus die ik zoek, is het steuntje in de rug, ter motivatie, enthousiasme/inspiratie om structureel te gaan schrijven.
En ook erg belangrijk: om te leren waar stukken aan moeten voldoen.

Oftewel een cursus die zowel leerzaam is (het moet wel van een beetje niveau zijn en inhoud hebben) en inspireert (een positieve blik die stimuleert en niet je enthousiasme wegvaagt).

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen en er hier mensen aanwezig zijn die bovenstaande cursussen kennen.

Vast bedankt
:wink:

P.s. Ben nieuw hier en vind het een leuke website incl. forum en hoop hier nog vaker te komen :)

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:

Adniloc
Lijkt me heel leuk en leerzaam, vooral voor de feedback, maar om de een of andere reden lukt het me dan nooit iets zinvols te produceren. Hoor om me heen de mooiste dingen die in een half uur geschreven zijn (lukt me wel als ik alleen ben). Maar heb nog heel veel twijfels over schriftelijke cursussen omdat het niet aansluit bij wat ik wil.

Bij de schrijversvakschool schrijf je je verhalen / huiswerk thuis.

Bij de prozacursus was het zo dat je het eerste gedeelte van de les theorie kreeg, en daarna het bespreken van elkanders werk.
En thuis dan weer aan het schrijven.

Ik ga denk wel die romancursus ook volgen. Begint alleen pas in januari, duurt nog even.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

adniloc wrote:
Erg leuke site maar de lessen staan niet echt op nummer he?

Nee, de lessen die het laatst gebruikt zijn blijven bovenaan 'in het geheugen' staan denk ik. Door te 'bladeren' kom je wel bij het begin.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kwam via google op deze site en heb me maar gelijk aangemeld om iets over de eerste NHA ervaringen te vertellen.
Ik ben sinds een jaar aan het hobbyschrijven met als voornaamste thema hardlopen. Zeer waarschijnlijk wordt er begin 2007 een verhaal van mij in het blad "42" gepubliceerd (ik heb de toezegging maar zien is geloven).
De redactie had veel geduld met mij omdat er aanvankelijk toch heel wat hiaten zaten in mijn stijl en opbouw.

Ik zocht daarom een cursus. Voor de seizoenscursussen was ik te laat en NHA leek me wel wat om de volgende redenen:
A: Voor het geld (189 Euro) kan ik weinig strop hebben.
B: Je werk wordt 48 maal nagekeken dus 48 maal feedback
C: Ik word gedwongen 48 maal een verhaal op te zetten.

Ik ben nu ruim anderhalve week bezig en heb inmiddels drie lesssen ingestuurd omdat ik tempo wil maken.
Ik ben wel teleurgesteld dat ik nog niets terug heb. Het is nu tien hele dagen en 7 werkdagen geleden en dus mag ik nog niet formeel klagen. Dat kan pas na tien werkdagen. Ik wacht af en neem aan dat ik deze week bericht krijg van de docent over de eerste les.

Ik geef nog wel een reactie nadat ik een paar keer wat werk retour heb gekregen. Ik heb er wel veel zin in en zal nog eens door de rest van het forum gaan om te kijken of ik kan aanhaken bij een discussie of ervaringsuitwisseling.

Erik

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
ik nog niet formeel klagen. Dat kan pas na tien werkdagen.

Ik heb op 16 oktober jl een les ingestuurd en nog niets retour, maar ik durf niet te klagen, omdat er soms maanden tussen mijn inzendingen zitten. :oops: Zo word je ook niet serieus genomen zeg ik dan tegen mezelf.
Aan de andere kant vind ik dat het niet mee mag spelen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is onzin. Jij hebt voor een systeem betaald waarbij je zelf uitmaakt wanneer je inzendt. Daar mag tijden tussen zitten. Alle opdrachten horen binnen een paar dagen terug te zijn. Daar betaal je voor hoor. Klaag gerust. Een maand op antwoord wachten (terwijl ze er meestal maar tien minuten aan besteden) is veel te lang.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De eerste les heb ik inmiddels retour. Wel binnen de tijd en met excuses vanwege de late terugzending door ziekte en problemen met de server.
Keurig en leuk stukje, maar dit betrof een reactie op een kennismakingsverhaal en het echte werk moet nog beginnen. De docente geeft aan dat ze normaliter binnen 10 dagen beantwoordt.
Les twee wacht inmiddels al 12 dagen op antwoord en les drie al acht dagen.
Zo wordt het voor mij ook lastig om up tempo te blijven want ik wil toch eerst de kritiek op les twee afwachten voor ik doorga.

Jullie begrijpen dat dit maar niets is voor zo'n ongeduldig iemand als ik.

Een maand wachten is abnormaal, daar is iets mis gegaan. Gelijk aan de bel trekken. Met snelle mensen weten ze niet echt raad maar de docente gaf nog eens expliciet aan dat ze tot vijf jaar na het begin van de cursus nog werk wil nakijken. Maak je dus geen zorgen over je traagheid of onregelmatigheid beste Draaikever.

Erik

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Gelijk aan de bel trekken

Ik heb gisteravond een mailtje verzonden, ben benieuwd.

Die vijf jaar zijn trouwens voor mij al bijna voorbij; door omstandigheden bijltje, oftewel cursus er bij neergegooid. Heb nog maar een paar lessen ingestuurd.
Een maand geleden dacht ik: o jee de 5 jaar zijn bijna voorbij, ik ga er even doorheen racen, maar op deze manier gaat dat niet lukken.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nog wat verdere info over de NHA cursus:
Inmiddels heb ik de eerste drie lessen terug. Er is nogmaals gezegd dat de late terugzending, een incident is.
Ik ben tevreden over de kwaliteit van het commentaar. Ik krijg goede feedback met tips. De tekst wordt niet minitieus geanalyseerd met track changes, maar dat had ik ook niet verwacht. Ik krijg een commentaar van zo'n 150 woorden per les.
Hoewel ik inmiddels een paar kleine succesjes heb geboekt, beschouw ik mijzelf nog steeds als beginner en stel mij open voor elke kritiek. Dat is volgens mij de enige manier om beter te worden.

Wat betreft de waardering, heb ik niet de indruk dat er lukraak hoge cijfers worden gegeven om te pleasen. Misschien is jullie niveau zo hoog dat je die hoge cijfers afdwingt, maar mijn cijfers varieren van 6,5 tot 7,5. De 7,5 was voor een verhaal waarvan een gedeelte gepubliceerd is in een blad (een hardlooptijdschrift en geen literair blad), desondanks kreeg ik toch nog de nodige tips.
Bij het verhaal met de 6,5 had ik geexperimenteerd met een flashback maar deze niet in een correcte vorm gebruikt. Verder kreeg ik nog wat opmerkingen over een paar niet functionele verhaallijnen.

Ik denk dat ik nog weleen tijd vooruit kan met deze cursus en wanneer je een 9 krijgt (maximale waardering), kun je volgens mij echt wel wat.

Erik

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erik P,

Misschien kun jij op een gegeven moment jouw verhalen gaan testen op allerlei fora en afwachten welke reacties je gaat krijgen. Bij een andere topic zijn al verschillende fora genoemd.

Dat je een cursus volgt is top. Daarnaast inderdaad openstaan voor feedback vanuit alle kanten.
Er zijn fora waar je gedegen commentaar krijgt en die je, naar mijn mening, vooruit zal helpen.

Succes!

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo,

Ik heb jullie verhalen over cursussen een beetje gevolgd. Nu wilde ik iets vragen. Ruim 2 jaar geleden heb ik mij opgegeven voor de cursus korte verhalen bij de NHA maar door omstandigheden ben ik er niet aan begonnen.
Kan ik deze cursus gewoon nog gaan doen?
En corrigeren ze dan nog?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Annefleur

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Annefleur,

Ik neem aan dat je al betaald hebt.
Zo ja, dan kun je tot vijf jaar na inschrijving je lessen laten beoordelen.

Ik voel me nu net een NHA vertegenwoordiger, maar NHA heeft ook een infolijn voor dit soort vragen, die goed functioneert.

Veel succes met de herstart en ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Erik

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Jij hebt voor een systeem betaald waarbij je zelf uitmaakt wanneer je inzendt

Dat zeiden ze bij de NHA gelukkig ook. Ik heb namelijk net gebeld, want ik was het zat; nog een paar mailtjes verstuurd waarop ik ook geen antwoord kreeg. Ze gaan het uitzoeken.

Quote:
Kun je dan geen verlenging voor een jaar "inkopen"?
:

Heb ik meteen ook gevraagd en wordt ook uitgezocht.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie informatie! In mijn beurt is de eerste schrijfcursus 20 km verderop en dat vind ik ver rijden voor een uurtje schrijfles. Daarom ga ik ook een schrijfcursus thuis doen, ik twijfel nog tussen NTI en NHA. maar het zal wel NHA worden, omdat het goedkoper is.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een uurtje schrijfles klinkt wel erg denigrerend, Kiwi. Je hebt aan een cursus heel wat meer dan die twee of drie uur die je daar zit. Je maakt huiswerk. Bespreekt dat met een groep. Krijgt reacties van meer lezers. Leert andere aspirant-schrijvers kennen. Leert docenten persoonlijk kennen.

En wat is ver? Je woont in Tilburg. Je kunt op les in Breda, Den Bosch en Eindhoven (heel veel keus daar)

Zelf heb ik het altijd en-en gedaan. Ik volgde een 'levende' cursus in Breda, Rotterdam (verschillende) , Oosterhout, Dordrecht en Eindhoven. Via de computer drie cursussen.

Dat bracht me redelijk snel naar waar ik nu ben. Ja, je moet er wat voor reizen en je moet er wat voor betalen. Maar als je echt wilt schrijven en niet alleen op zondagochtend een keer per twee weken, dan moet je investeren.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Zjors, ik woon in het buitengebied van Tilburg en heb alleen eeb fiets. Dan is 20 km best wel ver om schrijfles met een groep te volgen, maar anders zou ik het dolgraag doen! ik snap dat je op zo'n cursus veel meer leert, maar ik heb het er niet voor over om zover te fietsen en 's avonds rijdt er geen bus terug. Tja, dan zoek je alternatieven. En verhuizen heb ik er nu ook weer niet voor over, tegen de tijd dat ik mijn rijbewijs haal volg ik zeker zo'n cursus, maar voorlopig begin ik dus met een thuiscursus!

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hè he, eindelijk mijn huiswerk terug.
Bleek aan de server te liggen, of ik het voortaan naar een ander adres wilde sturen want dan zou het helemaal goed komen. Nou wil het geval dat ik mijn vierde poging op reactie al naar dat betreffende adres had gestuurd en dat hielp ook niet. Nou ja vaag.