Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De linker- en de rechterhersenhelft

Weet iemand nog hoe dat zat met de linker- en de rechterhersenhelft, en het taalgevoel of -vermogen? Er was iets dat kruislings werkte. En aan de ene kant zat dan het menselijk mathematisch vermogen en aan de andere kant de taalaanleg. En dan... nu ja, hoe zat dat?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Taal zit links geloof ik. Maar eh, je merkt dat verschil eigenlijk vooral bij split-brain patiënten. Er vertrekken zowel impulsen van de linkse hemisfeer als van de rechtse naar het hele lichaam, pas wanneer je het contact tussen beide helften verbreekt is het duidelijk. Zo kan je via de ogen (linkeroog valt dan uitsluitend terug op de rechterhemisfeer) allerlei testjes doen. Puzzelen (oriëntatie, vorm, ... dus rechts gelegen) zal makkelijker gaan wanneer de pp met links kijkt dan met rechts. Enzovoorts. Erg relevant voor ons is het dus niet. Daarbij wordt het toch altijd te eenvoudig voorgesteld, een goede cursus fysiologie is wel het minste om er enig begrip van te hebben.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ godje: Ja, is het toch weer ingewikkeld? Ik dacht het al. @ Fré: We could not find the page you requested. Weet je ook een andere? In het Nederlands?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
(Link werkt niet, Fré) De rechter hersenhelft stuurt de linkerkant van je lijf aan, en de linker het rechterdeel. Ik las laatst iets heel interessants in Psychologie Magazine(?). De hersenhelften zijn met elkaar verbonden door middel van een 'brug', (voor de broodnodige samenwerking) maar bij epilepsiepatiënten werd die brug soms chirurgisch doorgesneden, omdat dat vaak een heel gunstig effect had op het aantal aanvallen. Wat bleek: die mensen verloren bepaalde heel voor de hand liggende capaciteiten. Werd bijvoorbeeld hun linker oog afgedekt (kijken met rechts), dan konden ze met hun linkerhand geen potlood pakken. Omdat de oog-hand coördinatie weg was. Heel typisch. Bij National Geographic was twee weken terug een programma over mensen die extreem begaafd waren. Bijv. een autistisch kind van drie dat paarden tekende in de stijl van Leonardo da Vinci. Maar ook mensen die door een ongeluk of trauma ineens veel meer rechterhersenhelft-georiënteerd waren. Deze mensen waren plotseling extreem creatief geworden, maar hadden ook een heel andere manier van denken. In plaats van naar het grote geheel te kijken, wat de meeste mensen in onze rationele linkerhersenhelft georiënteerde maatschappij gewend zijn te doen, keken zij naar de details. Een man zag een reuzenrad niet als een cirkel, maar hij zag eerder alle driehoekjes van het buizenframe waaruit het reuzenrad was opgebouwd. Bij een proefpersoon die verder niets mankeerde en normaal functioneerde, werd met behulp van een sterke magneet zijn linker hersenhelft tijdelijk 'uitgeschakeld'. Bij de eerste proeven, toen alles nog werkte, tekende hij een heel ander paard (houterig standaardpaard, eerst de omlijning, kop links en staart rechts) dan toen hij enkel zijn rechter hersenhelft beschikbaar had. Toen tekende hij ineens een paard waar veel meer beweging in zat, en ook vanuit een ander gezichtspunt. Ook andere proeven hadden beduidend andere uitkomsten met of zonder inmenging van de linker hersenhelft. Als ik schrijf, probeer ik mijn linker hersenhelft zo veel mogelijk uit te schakelen. Als ik te rationeel blijf denken, komt er van het schrijven weinig terecht. Ik heb er een paar foefjes voor, en soms lukt het nog ook.;)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MJ zei: "@ godje: Ja, is het toch weer ingeikkeld? Ik dacht het al." Ja en nee. Het is op zich wel begrijpelijke materie, maar je moet de tijd nemen om ze volledig te bekijken. En dus niet enkel terugvallen op tabellen die zeggen waar links voor dient en waar rechts voor dient, zo simpel is het niet. Daarbij komt - zoals ik al zei - dat het pas bij een laesie echt merkbaar is.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou links ook wel eens uit willen schakelen tijdens het schrijven, ik word soms nogal gehinderd door de logica... :(

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Eufdrie, bedankt voor je informatie. Je schrijft: "Als ik schrijf, probeer ik mijn linker hersenhelft zo veel mogelijk uit te schakelen. Als ik te rationeel blijf denken, komt er van het schrijven weinig terecht. Ik heb er een paar foefjes voor, en soms lukt het nog ook." Ik zou wel eens willen weten, hoe je dit doet? @ godje: "Daarbij komt - zoals ik al zei - dat het pas bij een laesie echt merkbaar is." Is dat zo?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Eufdrie zegt: "De rechter hersenhelft stuurt de linkerkant van je lijf aan, en de linker het rechterdeel." En Fré: "Links is logisch, orde en wiskunde Rechts gevoelens, taal en chaos." Dus als ik naar de linkerkant van mijn lichaam kijk, dan wordt die door de rechterkant van mijn hersenhelft aangestuurd, dat is door de gevoelens, taal en chaos. Als ik naar de rechterkant van mijn lichaam kijk, wordt die aangestuurd door logica, orde en wiskunde. Een mens is wel symmetrisch gebouwd, maar die delen zijn - als je goed kijkt - behoorlijk verschillend. Als dan de rechterhelft van iemands lichaam kleiner is uitgevallen dan de linkerhelft, dan ben is die persoon niet zo logisch, kent hij niet zo veel orde en is hij niet zo goed in wiskunde. En als diens linkerhelft dus groter is uitgevallen, is het een gevoelsmens, heeft hij aanleg voor goed taalgebruik, maar is het een rommelig type. En omgekeerd geldt dan juist andersom. Kun je zo naar iemands uiterlijk kijken om te zien wat voor iemand je voor je hebt?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan denk ik ook: als iemand linkshandig is, zal hij dan meer gevoel voor taal hebben dan voor wiskunde? Maar dat geloof ik niet. De eerste twee linkshandige mensen die in me opkomen, zijn juist erg goed in wiskunde. En minder goed in taal.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij vrouwen is het taalgebied over meerdere plekken in de hersens verdeeld. Bij mannen zit het maar op 1 plek. En het taalgebied is bij vrouwen groter. De indeling rechter- en linkerhersenhelft klopt misschien grotendeels wel, maar het is niet zo zwart-wit. Verder zijn hersenen flexibeler dan men vaak denkt.Als een gebied beschadigd is, kan een ander gebied soms de functies overnemen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij heeft taalgevoel niet met linkshandigheid te maken, maar met rotatie. De meeste mensen zijn rechtsroterend en zijn logisch aangelegd. Gaan van A naar B en dan naar C. Linksroterende mensen komen uiteindelijk ook op C uit, maar het kan zijn dat zij eerst naar B gaan, dan naar C, dan naar A en dan weer uitkomen op C. Of heeft dit nu weer met psychologie te maken?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Schrijven met je rechter hersenhelft (gevoel), schrappen en redigeren met de linker hersenhelft (verstand). Dan krijg je volgens mij de bruikbaarste resultaten.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat denk ik ook, Dries. Tijdens de tweede fase moet je juist je rationele en logische kant inschakelen. Heel kort door de bocht zijn linkshandige mensen over het algemeen wat creatiever aangelegd dan rechtshandigen. Uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel. Wonderer schreef:
Ik zou links ook wel eens uit willen schakelen tijdens het schrijven, ik word soms nogal gehinderd door de logica...
Ik vond het eerlijk gezegd best eng om te zien hoe dat experiment ging. Met pulsen via een gigantische magneet (een kwartier tot een half uur lang) werd bij die jongen zijn linker hersenhelft tijdelijk lamgelegd. Ik zou volgens mij nogal benauwd zijn dat het niet meer goed komt. Maar zo'n apparaat hier naast mijn bureau, en dan voor het schrijven even mijn hersenhelft uitschakelen... tja, misschien schrijf ik dan alleen nog maar bestsellers :). Wat ik vaak doe om mijn linkerhersen uit te schakelen is mediteren, aarden, bepaalde muziek draaien (muziek stimuleert de rechter hersenhelft) of, raar maar waar, hele domme spelletjes spelen op de PC. Zo dom dat mijn linker hersenhelft a.h.w. in slaap valt en ik in een soort trance/roes terecht kom. Of een combi van dat alles. Rust in je hoofd creëren is überhaupt een goede manier om je linker hersenhelft tot bedaren te brengen. Een manier is om je gedachten te laten vliegen als wolken. Niet beetpakken en denken, maar als wolken voorbij laten glijden. Op het moment dat het je lukt je gedachten aan hun lot over te laten en er niets mee te doen, ben je al een heel eind op streek. Overigens is het spelen van een spelletje voor het schrijvengaan iets dat je heel goed moet uitleggen aan je huisgenoten/ouders/echtgenoot. Want niemand gelooft je natuurlijk als je zegt dat je je aan het voorbereiden bent op het schrijven. Zij zien je alleen maar spelletjes doen op de PC en denken dat ze je gemakkelijk kunnen storen, terwijl niets minder waar is.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mja, er werd ons in de schilderles ook steeds weer uitgelegd dat we die ene hersenhelft moesten uitschakelen en dan bedacht ik dat mensen pas juist perspectief konden tekenen toen ze begrepen hadden hoe het in elkaar zat, met vluchtpunten en zo. Ik ben ervan overtuigd dat als je loslaat en gewoon schrijft wat er komt, zonder te redigeren, dat je ook dan wel alletwee je hersenhelften gebruikt. Afijn, ik denk dat ík alletwee de kanten tegelijkertijd nodig heb om iets deftigs op papier te krijgen.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kom met dit topic tot hele grote inzichten over mezelf, merk ik. Hierboven lees ik o.a. de reden van mijn onmogelijkheid om in perspectief te tekenen. Ik schilder/teken dus, zoals ze dat noemen, naief. En wiskunde en rekenen ben ik ook slecht in. Wie kan dit voor me uitrekenen, please: Ik kocht bij de slijter een fles rode wijn voor 3,29. 'En als ik er nu 6 koop, betaal ik er dan 5?' vroeg ik. 'Nee,' zei de slijter, 'want wij zijn per fles goedkoper; wij hebben die actie niet nodig.' En nu moet ik eruit zien te komen, hoeveel 1 fles wijn mag kosten bij een andere slijter als ik er daar wel 6 krijg voor de prijs van 5. ??? (Doe mij maar d's en t's).

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha. Voor mij is aarden ook heel belangrijk. Op tijd stoppen en vanachter de computer komen om een uur met de hond in de bergen te banjeren. Dan weer verder. Ik heb eens ergens gelezen dat bij vrouwen de beide helften sneller informatie uitwisselen. Dat vrouwen daardoor beter meerdere zaken tegelijk kunnen doen maar minder goed langdurig op een taak kunnen focussen.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mannen kunnen niet praten en denken tegelijk. Vrouwen wel. En dat is te merken. ;)

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, heel erg bedankt, wonderer. Dat knoop ik in mijn oren. 3,95.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, daar ben ik ook helemaal niet goed in hoor. In zulke gevallen laat ik meestal criteria als "is het ver lopen naar die andere slijter" of "kan ik mijn auto daar voor de deur parkeren" prevaleren. Scheelt een hoop gereken. ;)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus linkshandigen zijn creatiever? Ik ben links. En heb een wiskundeknobbel. Maar kan wel tekenen, zo dat een echte schilderes zei dat zij dat niet kon. Dus klopt toch wel in mijn geval :P

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, linkshandigen zijn meestal creatiever. Schijnt! Ze letten meer op detail. Ik heb op een tekencursus gezeten. Daar kregen we allerlei opdrachten om onze rechterhersenhelft te stimuleren. We leerden ook anders kijken naar een voorwerp. En het grappige was, dat alle linkshandige altijd al op die manier naar zo'n voorwerp keken. Ik heb in totaal drie verschillende huisartsen gehad. Ze waren alledrie linkshandig.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan heb je waarschijnlijk een groot aanpassingsvermogen. Flexibel. Switchen van links naar rechts.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan ben je allebeihandig, Ellis. Kan je met allebei evenveel. Denk ik. Want je hebt allebei je hersenhelften ontwikkeld.