Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hebben wij Paul Sebes nodig?

Vandaag op het journaal zag ik een item over 'auteursmakelaar' Paul Sebes. Deze man was present op het boekenbal en schijnt te fungeren als literair agent. Hij ziet zichzelf als de ontbrekende schakel tussen uitgevers en schrijvers. Hij leest en beoordeelt, en zoekt de juiste uitgever bij de juiste auteur.
Ter illustratie werd een jonge schrijver geïnterviewd die zijn manuscripten vergeefs naar allerlei uitgevers had gestuurd, maar na tussenkomst van deze literair agent werd zijn boek ineens wel uitgebracht.
Ik dacht dat alleen in de VS met agenten gewerkt werd. Het was voor mij in ieder geval volkomen nieuw. Toch zet het mij aan het denken. Maakt mijn boek meer kans wanneer ik het hem eerst laat lezen, en hij een uitgever voor mij zoekt?
Wat is jullie mening hierover?

Eufdrie

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk niet goed dat we iemand nodig hebben om ergens gepromoot te worden. Het liefst doe ik dat zelf. Selfmademarketing, bestaat dat ook? :)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk bestaat dat ook. En ik denk dat het nog beter werkt dan het voor je te laten doen ... mits je weet wat je doet. Ik weet dat niet, op marketing gebied, ik heb daar hulp bij nodig.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb 'Bestseller' van Paul Sebes gelezen en dat is wat mij betreft een aanrader voor de beginnende schrijver. De man draagt - op droogkomische wijze - dankzij zijn ervaring rake tips aan en biedt een eerlijke kijk op de belangrijkste zaken die bij het schrijven komen kijken, ook de pijnlijke ;-). Dat je bijvoorbeeld best maanden op een stukje tekst mag zitten zwoegen, maar dat de lezer daarin niet jouw bloed zweet en tranen mag proeven. Tenslotte is de inhoudsopgave gelijk een 'turbo samenvatting', handig bedacht.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou hij echt voor iedere auteur zijn best doen of heeft hij ze voor het uitkiezen? (Uit de slushpile?) Ik vind het akelig dat je je zoveel moet bewijzen. Dat is bijna overal het geval.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het enige akelige aan die agent is de agent zelf. Toch denk ik wel dat hij veel voor je kan doen als je in zijn straatje past.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zeg "akelig" omdat ik vroeger veel last heb gehad van faalangst. Dat heb ik nu niet meer, ik durf alles tegenwoordig, maar de herinnering aan die jaren is moeilijk weg te vagen maar het gaat zeker lukken, hoor!