Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven: op de PC of ouderwets met blocnote?

Hoe schrijven jullie? Meteen op de PC/laptop? Of eerst 'ouderwets' op een blocnote? Ik wissel veel af, afhankelijk of de PC hier in huis beschikbaar is.
Groeten Eufdrie

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik schrijf ook de ene keer gewoon op een blocnote en de andere keer op de pc. Net hoe het uitkomt. Ik vind het soms heel lekker om gewoon een pen ter hand te nemen en de bladen vol te kalken (heb een heel slecht handschrift) en het dan later in de pc te rammelen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

chrisje wrote:
Meestal schrijf ik direct op de computer.
Want als ik eerst het verhaal op een blocnote schrijf, veranderd het toch nog als ik het later op de computer invoer.

Christine

Dat vind ik nou juist het voordeel van eerst op een blocnote schrijven en het dan pas invoeren in de computer, ik verbeter en verander op dat moment het verhaal. Meestal wordt het daar beter van.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik doe het rechtsstreeks op de pc. Ik krijg van schrijven met de hand echt een enorme lamme arm. Vooral als ik een groter verhaal te schrijven heb. Soms wat kleine aantekeningen op een kladblokje.

Maar als ik een groot stuk verhaal heb getypt dan maak ik er een pdf file van. Dat is overzichtelijekr vind ik zelf. Leest dus ook veel fijner en dan kijk ik naar wat ik nog anders wil en moet verbeteren.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik wissel af tussen blocnote, pc, laptop en mijn electrische en ouderwetse schrijfmachines... Ik denk dat ik te weinig schrijf en te veel wissel :? Maar ik weet wel dat bij schrijven op een bloc het tussendoor aanpassen gemakkelijker is.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik schrijf verhalen en toneel eigenlijk altijd meteen op de pc. Bij gedichten wil ik nog wel eens eerst op papier wat doedelen. Kan je pijlen zetten, kijken wat je eerst had, dat vind ik fijn bij gedichten.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hallo dames ikben roosje en ben op zoek naar pennen vriendinnen ben roosje en gelukkig getrouwd ik dacht ga eens en oproepje doen want altijd die vervelende rekeningen vinden in je brievenbus vind ik zeer vervelend heb liever en leuke brief zo hoop hier reactie te krijgen liefst roosje

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Steeds minder met pen. YWRITER is echt zooooo praktisch. Daar kan geen pen tegenop. Zeker omdat het schrijven altijd in de krappe vrije tijd moet, kost schrijven met pen veel extra tijd. Maar het kan wel prettig zijn.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrijwel altijd schrijf ik eerst alles op papier (in ieder geval de basis) en daarna pas op de computer. oa Daarom schrijf ik ook zo weinig verhalen, het is gewoon teveel werk. Bovendien is mijn eerste versie meestal te persoonlijk om meteen op de computer te zetten, ik bedoel: het is toch een medium waarbij je makkelijk aan allerlei (privé)gegevens kan komen. Maar misschien komt daar verandering in als ik weet hoe een USB-stick werkt.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hallo dames ikben roosje en ben op zoek naar pennen vriendinnen ben roosje en gelukkig getrouwd ik dacht ga eens en oproepje doen want altijd die vervelende rekeningen vinden in je brievenbus vind ik zeer vervelend heb liever en leuke brief zo hoop hier reactie te krijgen liefst roosje
Je hebt snel door hoe dit hier werkt. Binnen een uur na aanmelding vis je zo'n oud topic op. Typisch.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Vrijwel altijd schrijf ik eerst alles op papier (in ieder geval de basis) en daarna pas op de computer. oa Daarom schrijf ik ook zo weinig verhalen, het is gewoon teveel werk. Bovendien is mijn eerste versie meestal te persoonlijk om meteen op de computer te zetten, ik bedoel: het is toch een medium waarbij je makkelijk aan allerlei (privé)gegevens kan komen. Maar misschien komt daar verandering in als ik weet hoe een USB-stick werkt.
Van wie is die computer, dan?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf het meeste direct op de laptop. Daarnaast heb ik naast mijn bed een schrijfblok liggen. 's Nachts wakker worden met een prachtig idee en het je 's ochtends niet meer herinneren is vreselijk frustrerend. Voor in de auto heb ik een dictafoon zodat ik ook daar, spontaan opkomende ideeën kan vastleggen.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja, daar ging het over. We hebben hier ook al een ander topic over, volgens mij, dat al heel wat voller staat. :ontopic: dus: ik schrijf veel op papier, koop speciaal heel mooie boekjes voor elk verhaal, schrijf erin als ik niet thuis ben, of in de tuin. In de sauna vind ik dat heerlijk. En dan op de pc werk ik de boel uit. Alleen Nanowrimo heb ik volledig op de pc gedaan, anders kostte me het teveel tijd.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
In de sauna vind ik dat heerlijk.
:eek: :eek: He? In de sauna?? Krult het papier van je mooie boekje daar niet van?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf de eerste versie altijd met de hand, in een schriftje. Daarna typ ik het over op mijn laptop. Dat is meteen al de eerste herschrijfronde. Ik ben het dus met Naiche eens dat dat een voordeel is van eerst met de hand schrijven. Bovendien kun je dat overal doen, al heb ik het nog nooit in de sauna geprobeerd (ik ga dan ook nooit naar de sauna :P Eén keer geprobeerd en ik viel haast flauw van de hitte).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het maakt mij totaal niets uit of ik op mijn laptop of in een schrift begin met een verhaal. Ik heb wel altijd een moleskine of zo bij me voor het geval ik een inval krijg op momenten dat er geen PC bij de hand is. Als ik de kans heb, werk ik op mijn laptop, omdat het tijd bespaart. Alles wat je met de hand schrijft, moet je immers toch op enig moment alsnog intikken. Dat is soms zonde van de tijd. Maar het blijft gaan om de inhoud van je verhaal. Of dat in een eerste versie geschreven of getikt is, interesseert de lezer niets en mij heel weinig.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal schrijf ik rechtstreeks op de laptop, maar soms (als er geen PC in de buurt is) in een schrift. Daarin hou ik ook wat structuurdingen bij. Soms willen lastige scenes zich wel met de pen laten uitschrijven, maar niet via het toetsenbord (misschien gebruik je daarbij toch iets meer je linkerhersenhelft in plaats van de rechter) :confused:

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Alles eerst met pen en papier. Dan kan ik bladzijden naast elkaar leggen, met aanwijzingen er op, ik kan doorkrassen, verschuiven enzovoort. Eerst zet ik nog het verhaal in scenes uit voordat ik begin, maar alles bij elkaar gaat het toch sneller dan direkt op de PC, dat werkt gewoon niet voor mij.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aantekeningen hou ik bij in een schriftje, voor ieder nieuw verhaal een nieuwe. De opbouw van hoofdstukken schrijf ik daar schematisch ook uit. De rest op de computer, dit is mijn tweede toetsenbord. :o

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf normaal alles op de computer, maar heb nu een uitzondering op die regel gemaakt. Mijn laptop (haast antiek) werkt alleen nog op netstroom en omdat ik tijdens de vakantie vaak buiten zit met de kinderen, en niet wil gaan haspelen met verlengsnoeren enz., ben ik nu een verhaal ouderwets in een schrift aan het schrijven. Het werkt eigenlijk wel goed zo. Binnen, op de laptop, herschrijf ik mijn manuscript van tijdens de ZZ-marathon en buiten schrijf ik aan een kinderboek. Op deze manier heb ik een duidelijke scheiding en dan lukt het me goed om aan twee verhalen tegelijk te werken. Verder heb ik een ideeënkaft waarin allerhande papiertjes, artikels, etc. zitten voor inspiratie en altijd een notitieboekje in mijn handtas.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een nieuw verhaal begin ik meestal met vulpen in een schrift met harde kaft en mooi glad papier. Daarna zet ik het over op de computer, waarbij ik direct corrigeer. Als het verhaal eenmaal op de computer staat, kan ik wel direct op de computer stukken erbij schrijven en schrappen e.d. Soms begin ik ook wel meteen op de computer, maar ik vind het prettig om met de hand te schrijven. Op de een of andere manier kan ik dan beter nadenken.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou mezelf niet meer bij kunnen benen als ik met de hand zou schrijven. Je denkt toch veel sneller dan je schrijft? dat gaat met typen beter.