Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Slechte afloop.

In het vorige nummer van "Schrijven" stond dat een kinderboek best slecht mag aflopen. Ik kan me echter nog levendig voorstellen dat ik het enorm spijtig zou gevonden hebben moest op het einde de hoofdfiguur, waar ik zo'n sympathie voor gekregen had, plots het hoofd neerleggen. Hoe staan jullie hier tegenover? Is de buitenwereld al niet ruw genoeg om ook kinderen in hun "fantasiewereld" te confronteren met de harde werkelijkheid?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ongeveer 90% van de kinderen wil dat een boek goed moet aflopen. Ik weet het niet. Mijn enige kinderboek waarvan de ruwe versie klaar is, gaat de persoon waar het hele verhaal om draait op het einde ook dood. Dus ik ben erg benieuwd naar de antwoorden van de anderen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij is het een open einde geworden. Dat ligt aan het onderwerp. Een goed einde was een beetje ongeloofwaardig en te kinderachtig. Dat ging echt niet. (Het is niet bepaald een sprookje.) Maar een slecht einde was ook niet echt nodig. Dus daarom er tussenin.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn jeugd las ik "De Artapappa's" waarin een van de hoofdpersonen - een zeer sympathieke jongen - sterft. Tot dan toe had ik nog nooit een traan gelaten om iets uit een boek. Dit boek staat nog steeds als favoriet bovenaan mijn lijstje. "Zesdeklassers huilen niet" van Jacques Vriens (of heet het: "Achtstegroepers huilen niet") gaat over een ziek kind. "Dat is heel wat voor een kat" van J. Voigt gaat over een gestorven poes. Niet alles in het leven loopt goed af. Daarom vind ik het goed dat kinderen over moeilijke onderwerpen kunnen lezen. Maar je moet er wel rekening mee houden dat het altijd moeilijk is voor mensen om een slechte afloop te accepteren (niet alleen voor kinderen). Daarom mag een verhaal mijns inziens niet alleen maar slecht aflopen. Het moet een kader hebben en een lichtpuntje. Of meerdere.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan, natuurlijk kan het. Soms moet het zelfs, denk aan een themaboek. En wat betreft die wrede wereld, is het niet veel wreder als in boeken altijd alles goed afloopt en in het echt niet? Wel moet er hoop zijn, er moet absoluut hoop zijn. Het lichtpuntje van Marriejeanne. Wat wij als grote mensen weten, dat er altijd weer een moment komt waarop het beter gaat, dat moeten kinderen nog leren. Ik vind dat je ze die hulp en hoop zeker moet geven. Zelf zou ik kiezen voor een tweede karakter, net zo sympathiek en net zo belangrijk, die samen met de lezer die hoop en troost vindt.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij zou een boek best een slecht einde mogen hebben, ik ben trouwens 15. Ik vind het misschien niet altijd 'leuk' als een boek een slecht einde heeft, maar voor mij hoort het einde bij het boek en ik zou vaak niet willen dat er een ander einde was.Dusja. Volg gewoon je gevoel zou ik zeggen. ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het vaak oersaai als alles aan het einde toch weer goedkwam. En zeker bij griezelboeken (destijds mijn favoriete genre) kwam het regelmatig voor dat het eindigde met een monster dat toch niet dood was. Heerlijk. Iedereen heeft het nu over stervende hoofdpersonen, maar er zijn natuurlijk legio manieren om een boek niet goed af te laten lopen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af of kinderen die 7 jaar de Potter-sage gevolgd hebben zo blij zouden zijn met een dode Harry. Ceridwen, dat vind ik een goed idee: de pil verzachten. Ze zeggen vaak dat kinderen een groter besef en rekgrens hebben dan velen wel denken, ik weet het toch niet. Voor mij is een boekenwereld nog steeds een droomwereld die toch een positieve afdruk mag achterlaten. Maar jullie zijn het blijkbaar allen eens met elkaar, ik heb weer iets bijgeleerd ;-)