Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe heet iemand die iemand uitnodigt?

Dat is de vraag, eigenlijk.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoel: iemand die uitgenodigd WORDT, is een genodigde of een gast. Maar hoe noem je de 'uitnodiger'? Want dat is geen goed woord, natuurlijk.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gastheer of gastvrouw? Klinkt een beetje deftig. Organisator als het voor een festiviteit is. Jarige als het voor een feessie is. Waar nodigt de uitnodiger voor uit?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uhm... voor een logeerpartij...*zjors peinst*... De logeerheer, dat zal het zijn. Wat een moeilijke kwisvraag marriejeanne. kan ik er een wasmachine mee winnen, want de mijne is vandaag ontploft!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Och heden! Wat een ellende! Misschien bestaat het woord niet? Evenmin als het voltooid deelwoord van 'gedenken'?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel, dat bestaat volgens mijn digivanDale. Dat is gewoon 'gedacht'. Wel een beetje raar klinkt dat. Ik gedacht mijn moeder gisteren. Oke dat kan. Maar: Ik heb mijn moeder gisteren gedacht. Hmmm....kweet niet.... Toch is het correct volgens de Dikke.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrouw des huizes Eigenaresse Hostess (betaalde functie) Waardin Herbergierster Het ligt ook aan de context. Zijn het vrienden, buren of gaat het om een zakelijk iets. Kun je iets duidelijker zijn?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is de zin: "We waren op bezoek in een warm land met veel stenen en zand, en gezeten op een muurtje bespraken we wat ons te doen stond nu de familie die ons uitgenodigd had, niet thuis was." "die ons uitgenodigd had" wil ik er eigenlijk niet in hebben. Als je het weglaat, wordt het zo: "We waren op bezoek in een warm land met veel stenen en zand, en gezeten op een muurtje bespraken we wat ons te doen stond nu de familie niet thuis was." Krijg je uit de zin al de informatie dat we uitgenodigd zijn door de familie? Het is zodanig intiem familie dat ze elkaar niet uitnodigen, vergelijkbaar met je kinderen of broers en zussen die gewoon komen wanneer ze willen. @ Zjors: als het kan volgens Van Dale, zal het wel goed zijn. Maar het is toch raar.