Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kinderopvang en schrijven, hoe gaat dat met de kosten?

Ik weet dat ik niet de enige schrijvende moeder ben op dit forum, en ik vraag me de laatste tijd af hoe dat nou zit met de kosten van kinderopvang. Dit is de normale gang van zaken: je werkt een bepaald aantal dagen per week voor een baas, brengt je kind gedurende die dagen naar een creche, betaalt daarvoor rond de vijfhonderd euro per maand (als het niet meer is) en krijgt, afhankelijk van je inkomen, maandelijks een aardig deel terug van de belastingdienst zodat het per saldo wel meevalt met de kosten. Nu in het geval van een schrijver. De schrijver werkt om te beginnen meestal thuis. Waarschijnlijk heb je dan ook wel recht op opvang, maar zelfs op de site van de belasting, noch op een site voor thuiswerkmama's kan ik daar iets over vinden. Verder zit je met je kosten. Of je nou wel of geen inkomen hebt, het bruto bedrag moet je maandelijks zelf voorschieten aan de kinderopvang. Maar als je nou maar één keer per jaar royalties krijgt uitgekeerd? En niet van te voren weet hoe veel? Moet je dan twaalf maanden lang vijfhonderd euro (of meer) ophoesten? En het pas na afloop kunt verrekenen met de belastingdienst? Op de site van de belastingdienst (toeslagen.nl) word ik ook niet veel wijzer. Daar wordt allereerst de vraag "werkt u"? gesteld, daaronder valt ook: studerend of WWIK ontvangend. Thuiswerkend zonder zekerheid van inkomen wordt niet genoemd. Hoe zouden andere freelancers in andere vakgebieden dat doen, vraag ik me wel eens af? Is/kent iemand van jullie een freelancer met kleine kinderen?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet. Toen die van mij klein waren, schreef ik als ze sliepen. Dat heb ik al eerder vermeld. Maar wat doe je als ze op school zijn, of ergens anders? Ik ben vanmorgen om 05.00 uur opgestaan omdat mijn kind met schoolreis vertrok naar Parijs. Dus ik ben al bijna 12 uur achtereen alleen (niet jaloers worden! Ik heb er vier grootgebracht) maar ben ik al die 12 uur effectief aan het schrijven geweest? Zucht. Ik heb appelmoes gekookt. Ik heb hoofdpijn gehad. Ik ben tig-keer op dit forum wezen koekeloeren en heb mijn bijdrage geleverd. Ik heb de was opgevouwen. Ik heb de was opgehangen. Ik heb de afwas gedaan. Ik heb een boodschap gedaan. Ik heb het oudpapier opgeruimd. Ik heb gebeld. Ik heb mails ontvangen, gelezen, verstuurd. Ik heb rekeningen de deur uit gedaan. Ik ben bezig geweest met twee manuscripten (van anderen). Ik heb me geërgerd aan de buurvrouw met haar pianoriedels. Rust? En nu ga ik lekker koken en eten (worteltjes, aardappeltjes en zalm). En ik heb niets aan mijn eigen werk geschreven. Twaalf uur lang niet. Ik bedoel: 1. wanneer doe je al die andere dingen die ook gebeuren moeten? 2. denk niet dat je ALLE tijd voor het schrijven gaat gebruiken als je kinderen de deur uit zijn. P.S. Dit is bedoeld als troost en ondersteuning.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Huishouden bungelt hier ergens onderaan de prioriteitenlijst :') Dat moet toch anders als we verhuisd zijn hoor. Typisch mannenhuishouden hier :')

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Huishouden, Mariejeanne? Dat zijn nou juist van die fijne karweitjes die ik wél kan doen als mijn kind rondhuppelt. En als ik wil schrijven, dan ga ik ook schrijven. Dan kunnen was, vaat en strijk even de spreekwoordelijke pot op. Nou steek ik gelukkig niet zo in elkaar dat ik niet 'kan' schrijven als er nog onafgemaakte karweien liggen. ;)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Aart: Ja, dat kan ik misschien wel van de royalties doen maar weet je, als je kinderen hebt gaat het geld daar vaak het eerst naartoe. Maar het ligt wel in de lijn der verwachting om er binnenkort één aan te schaffen! Tweede punt: ze zijn duur. Maar alles is tegenwoordig duur. ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laptop die jij nodig hebt, hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik weet niet wat je duur vindt, maar meer dan 600 euro moet je er neit aan uitgeven, dan heb je echt een black en decker electrische boor terwijl het met een losse schroevedraaier ook kan. Je zou zelfs op marktplaats of zo kunnen kijken. Als je een vaste werkplek hebt, hoeft de batterij niet geweldig te zijn, dan hang je hem gewoon aan het draadje. 15.4 inch scherm is meer dan genoeg en als je een bureautje hebt, zou je er zelf nog een extern scherm en toetsenbord aan kunnen hangen. Dus het hoef echt niet duur te zijn.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara, zit er bij jouw in de buurt niet zo'n "mannetje dat iets met PC's doet"? Zo'n aan-huis reparateur? Die verkopen ook vaak gebruikte laptops, en omdat ze zelf in die business zitten, heb je weinig kans een kat in de zak te kopen.