Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Harry Potter en de schrijfster

Op de schrijfstijl van de Harry Potter lees ik steeds vaker commentaar, mogelijk ook dat het me slechts vaker opvalt. Een boek wat slecht geschreven is, maar waarvan het plot zo goed is dat het er niet toe doet, maak ik op uit de kritiek. In het laatste nummer van schrijven stond bijvoorbeeld; in elke kamer brandt wel een welcoming fire. Alsware het allemaal wat makkelijk en ondoordacht. Maar kan het niet zo zijn dat de schrijfstijl een onderdeel is van de aantrekkingskracht, speciaal voor kinderen. Is het wel aan ons, grote mensen, om te bepalen dat er geen welcoming fire in iedere kamer mag branden? Voor de goede orde; ik heb zelf geen enkel probleem met de schrijfstijl van JK Rowling en ik lees de boeken graag.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach Ceridwen, je wilt toch niet beweren dat dit voor KINDEREN is geschreven?! Het eerste deel...oké! Maar het werd al gauw te griezelig. Kinderen sliepen 's nachts niet als ze naar die film waren geweest!!! De VOLWASSENEN staan in de rij om dat boek te kopen, waarbij ze de kleintjes gebruiken, zo onder het mom van...

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja maar Pluisebol, je moet ze ook niet naar de film sturen! Brrr.... Toen ik tien, elf jaar was begon ik Stephen King te lezen, Harry Potter is niet enger dan ik Cujo toen vond. Een kwijlende hond in een auto, ik kan me herinnerde dat ik heel lang hoopte dat de dierenarts met een medicijn voor het beest zou komen. Pas toen ik Cujo herlas, zo midden twintig, vulde mijn levenservaring de leemtes in en kwam ik tot ontdekking dat het wel een heel eng boek was en een hele foute hond. De Harry Potter films intepreteren het verhaal volwassen. Laat het ook vanuit een volwassen standpunt zien. Weinig ruimte om over de enge dingen heen te kijken, zoals de kinderen blijkbaar wel over enge dingen heen lezen. Evengoed een leuke aanvulling op de vraag; is Harry Potter eigenlijk geschreven voor volwassenen?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harry Potter is geschreven. Punt. Niet voor kinderen of voor volwassenen, maar voor mensen die het leuke boeken vinden. Zij wil haar verhaal vertellen en gebruikt daar middelen voor die nuttig zijn, of die nou voor kinderen of volwassenen zijn. In de eerste twee boeken kun je goed merken dat Rowling een onervaren schrijfster was (wat heb ik me geergerd aan die uitleghoofdstukken op het einde!), met platte zwart-wit karakters en een lineair plot. Maar gaandeweg worden de boeken steeds ingewikkelder en diepgaander. Ik ben erg fan van Snape en de ontwikkeling die zijn karakter doormaakt. Wat haar stijl betreft, mja. Ik heb toevallig boek 6 pas nog herlezen en het viel me op dat ze bepaalde uitdrukkingen vaker dan fijn is gebruikt. "At once" is zoiets. Op een pagina stond het zelfs gewoon twee keer. Daar hou ik niet van. Verder is ze nogal goed in irrelevante dingen erbij halen en dingen uitgebreid beschrijven. Dat maakt het boek onnodig saai en langdradig. Maar dat zal wel met de sfeer te maken hebben. Het kan mij werkelijk geen bal schelen hoe die Slughorn eruit ziet als dat verder niet terugkomt. Dus ja. Vroeger was ik meer fan dan nu, hoewel ik wel erg uitkijk naar het laatste boek (want ik wil weten hoe het met Snape verdergaat. Wat er met Potter gebeurt kan me aan me reet roesten ;)). De films bevallen me ook best en ben erg benieuwd naar deel 5 (vanwege... juist, Rickman als Snape).

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De stijl is zeker niet om over naar huis te schrijven. Eerst dacht ik dat het door de vertaling kwam. Maar in het Engels vind ik de zinnen ook niet mooi. En ja Wonderer, je wit weten hoe het afloopt, ondanks stijl of geen stijl. Ik wel tenminste.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit een film van Harry Potter gezien of een boek ervan gelezen... ik schreef toen een modern soort sprookje/fantasyverhaal en wilde niet beïnvloed worden door een Harry Potterboek.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben verslaafd aan de Harry Potterboeken. Superspannend en ik vind ze ook goed geschreven, niet alle delen overigens. De eerste twee boeken vond ik af en toe behoorlijk langdradig, vanaf deel 3 was ik pas echt verslaafd.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dingen die ze vaak gebruikt: a split second, ricochetting, scurrying (ofzo, down the stairs in elk geval). Dit is wat zo gauw in me op komt, maar ik weet zeker dat er meer zijn. En inderdaad, sommige dingen zijn gewoonweg te uitgebreid beschreven. Maar ik vind het over de gehele linie niet storend, ik lees de boeken echt graag. En omdat ik nu boek zes aan het lezen ben, waarin wel een heel domme fout staat, wil ik jullie dit niet onthouden: Op pagina 454 (Engelse versie) staat Rupert in plaats van Ronald, in een citaat van Slughorn. Rupert is de naam van de jongen die Ron speelt in de films. :D!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'Is het wel aan ons, grote mensen, om te bepalen dat er geen welcoming fire in iedere kamer mag branden?' Is dit de vraag, Ceridwen? Dan zeg ik: Nee, het is niet aan ons, grote mensen, dat er geen welcoming fire in iedere kamer mag branden. Dat is aan niemand. Ze branden (of niet). De auteur heeft het zo geschreven en het is haar boek. Maar dat wil niet zeggen dat je het leuk moet vinden. Ik ben begonnen in het eerste boek en toen er een wezen in de heg bleek te zitten, heb ik het weggelegd. Ik houd niet van wezens in de heg. Ga toch weg. Daar moet je niemand en zeker geen kinderen mee lastig vallen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me geen wezen in de heg herinneren... :s Maar het is dan ook al een tijdje geleden dat ik dat boek heb gelezen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het eerste deel gelezen omdat ik vond dat ik er toch ook iets over moest kunnen zeggen. Mmmwwwaaahhh. Deel 2 nooit meer geleend in de bieb.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn zoon van bijna tien jaar, heeft ze alle zes gelezen. Vorig jaar vond hij deel 5 wel heel erg eng, maar nu niet meer. Zelf ben ik niet zo kapot van Harry Potter. Ik heb onlangs gelezen dat veel mensen deel 7 gaan kopen om hun verzameling kompleet te maken. Dus niet zo zeer om het echt te gaan lezen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja het klopt wel, er zat een witch in toch? Ik herinner me het ongeveer, maar vond het helemaal niet storend. Waarom jij wel, marriejeanne? En Zjors, waarom vond jij het niks? Ik heb ook heel lang gewacht maar vond het juist direct fantastisch - ik heb niet gewacht tot ik deel 2 kon lenen bij de bieb, maar meteen alle boeken gekocht.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ook erg bijzonder dat wij nu deel uitmaken van het wereldje eromheen. Als boek zeven uit is, en mensen die nu geboren worden over tien jaar beginnen met lezen, missen zij de spanning en speculatie. Zij kunnen alle boeken achter elkaar lezen. Ik ben erg blij dat ik dit kan meemaken, 's nachts in de boekwinkel wachten op 12 uur... Spannend hoor! Ik heb ook lang gewacht voor ik deel een ging lezen, iets dat zo populair was, is niks voor mij, dacht ik. Maar mijn moeder was enthousiast dus ik heb toen ook maar deel 1 gelezen, en ik vond het een goed verhaal. Dat was voor mij belangrijker dan of veel mensen het mooi vonden.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Appel: er horen geen wezens in de heg te zitten (behalve mussen en spinnen en andere normale diertjes). Ik wantrouw wezens in de heg enorm. Ik wil ze er niet in hebben. En zeker niet als ze mijn kinderen beginnen toe te spreken. Hou toch op.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou als er één wezen in de heg zit in het begin van het verhaal, verwacht ik dat er nog wel meer konijnen uit de hoge hoed komen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kwam het eerste HP boek toevallig in de bibliotheek tegen toen ik een jaar of vijf, zes geleden in NL was en dacht: "Kom, es kijken waar al die ophef over is!" Ik vond het meteen erg leuk leesvoer en heb ze allang allemaal gelezen. Alleen no. 6 heb ik zelf gekocht (voorbesteld bij Amazon.com! ;-) ). De films vind ik ook erg leuk. En ik begrijp dat die boeken heel wat jongelui die nooit een boek inkeken, aan het lezen hebben gezet en dat is toch wel erg positief, IMO.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Ik denk dat je best een punt hebt, marriejeanne, want als je dat al storend vindt, heb je vast inderdaad weinig met de overige boeken. Wonderer, ik vind het ook leuk om op het laatste boek in spanning te kunnen wachten. En voor mij valt het nog mee, want ik heb ze pas net allemaal voor het eerst gelezen. Ik denk dat als ik op allemaal zo lang moest wachten, het wel vervelend was! (Niet geheel onwaarschijnlijk trouwens dat jij dezelfde wonderer bent als op Fok, zeker?)

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik de schrijfster echt een leuk mens vind, vind ik haar schrijfstoel (schrijfstoel? LMAO -- moet dus schrijfstijl zijn...) moeilijk doorheen te komen. Toen ik in haar eerste boek begon te lezen, wilde ik mijn rode pen boven halen en beginnen te wijzigen. Het zal waarschijnlijk erg arrogant lijken, maar ik vind haar stijl gewoon niet goed. Ik vind het erg uitlegger allemaal. Ik heb een paar bladzijdes in het boek gelezen en toen weggelegd. Misschien ben ik helemaal geen sprookjesmens... De pr en de marketing achter HP is wel een goedlopende machine. Mensen geloofden destijds dat zij op een klein flatje zat zonder verwarming én een paar maanden oude baby. Dat ze daarom op café ging om te schrijven. Nou ja, café, het was meer een brasserie en op de tweede verdieping was het lang niet zo druk. Je hebt heel veel spulletjes van HP. Van alleen boeken schrijven had ze geen miljoenen kunnen verdienen, denk ik. Of een kasteel kunnen kopen. Hoewel de huizenmarkt in Schotland een stuk lager ligt dan in Groot-Britannië.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wonderer schreef: Inderdaad niet geheel onwaarschijnlijk... heet jij daar ook appel ;)
Nee, petra met de streepjes. Ja, die! :D

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne; kinderen niet lastig vallen met wezentjes in de heg? Wat moet ik dan met al die kleutertekeningen van het hegmannetje? Ze - mijn kinderen en hun vriendjes - hebben er zelfs al een versje bij verzonnen! ;) Maar Appel heeft gelijk, het is een sprookje vol onmogelijkheden. Eenhoorns, draken, tover en reuzenspinnen. En ze spreken stuk voor stuk. Als dat je verward, niet aan beginnen. De vraag was idd of wij ons volwassen oordeel los moeten laten op een boek wat geschreven is voor kinderen, alsof we het boek ineens beschouwen als een boek voor volwassenen. Natuurlijk moet de schrijfster uiteindelijk beslissen wat ze waar schrijft, dat geldt voor ieder die schrijft.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De schrijfster moet het zelf bepalen, dat is zeker, maar van de HP-boeken verwacht iedereen te veel om het onzorgvuldig aan te pakken. Denk eens aan de druk die op haar schouders rust! Als het laatste boek tegenvalt, wordt de hele serie verguisd. Wat betreft de enorme hoeveelheid volwassenen die de boeken lezen: die doen dat inderdaad uit vrije wil en ik vind niet dat ze om die reden de stijltrucjes die aantrekkelijk zijn voor kinderen eruit moet laten. Maar er zitten ook grapjes in die volgens mij juist onbegrijpelijk zijn voor kinderen. En je (al dan niet volwassen) oordeel laten gaan kan toch niet, het heeft geen zin om dat te proberen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch wel een nadeel, overal dezelfde username gebruiken :') Men moet ook niet vergeten dat ze ruim vijftien jaar gedaan heeft over de hele serie, en dat HP1 haar debuut was. De eerste twee boeken zijn gewoon minder goed over het algemeen, en naarmate ze meer schreef, heeft ze ook meer geleerd. Als ze NU die eerste boeken zou schrijven, zou het waarschijnlijk heel anders in elkaar zitten. En die eerste boeken spreken kinderen natuurlijk ook meer aan omdat Harry daar zelf nog een kind is. Inmiddels is hij bijna volwassen en zullen veel kleutertjes zich niet meer zo goed kunnen identificeren met hem.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wonderer, ik ben bij boek 1 opgehouden. Ik heb de Engelse versie nog even uit de bieb geleend, maar ik werd niet door het verhaal gegrepen. Kleutertjes lezen HP toch niet? Volgens JK groeiden de lezers met HP mee, waardoor ze ook de andere delen willen lezen, ze groeien als ware met hem op. Van in het begin stond het vast dat er zeven delen zouden komen, dat is een tijdje ontkent, waarschijnlijk om pr redenen. Het einde van de serie had ze geschreven toen deel twee juist uit was, meen ik. Misschien heeft ze nu een heel ander eind geschreven dan degene die in de kluis lag al die jaren. Who knows...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn toch nog steeds kinderen die met de serie beginnen? Ik zie ook niet in waarom dat niet zo zou zijn.