Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijven voor kinderen?

Ik ben op zoek naar handvaten voor het schrijven van en kinderboek.
Nu las ik dat Wim Daniels het boek: "schrijven voor kinderen" had geschreven. Wie kent dit boek en is het iets? Kan ik dit boek ook gebruiken voor 12 jarigen?

Of weten jullie een goed boek met tips voor het schrijven van kinder/jeugd boeken?
Daar ik al een heel stuk geschreven heb voor een kinder/jeugd boek en graag wil weten of ik op het goede spoor bezig ben.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb dat boek verslonden, het is absoluut zijn prijs waard. En ja, je hebt er ook heel veel aan voor twaalfjarigen. Voor mij hèt boek op dat gebied.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De boeken van Wim Daniels zijn de enige die ik heb kunnen vinden over het schrijven voor kinderen. En inderdaad ook nuttig voor als je voor 12+ schrijft. Er staan zelfs dingen in die bruikbaar zijn als je juist voor volwassenen schrijft.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Komt hij dan niet met tips als "stop er zoveel mogelijk turbotaal in" enzo?

Eigenlijk is dat nog wat me het meest tegenhoudt om een kinderboek te schrijven. Ik heb geen flauw idee hoe die kids praten tegenwoordig enzo. Lijkt me vreselijk om een internettaaltje als dialoog te moeten gaan voeren...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wim Daniels heeft twee boeken geschreven over het schrijven voor kinderen. Allebei de moeite waard. Kijk eens in de bieb. Al zal het tweede boek er misschien nog niet staan vanwege het feit dat het net uit is. Kijk ook even op de beginpagina van Schrijven, daar staat vast iets over dit nieuwe boek.

Kijk ook even hier voor meer tips :wink:

http://www.blancoregel.org/Editie4/Wereldje.html#Art3

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de tip zjors!

Ik ga het boek bestellen van Wim Daniels.
Kom ze weinig tegen, boeken met DE schrijverstips.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ze ook alletwee en ben er bijzonder mee in mijn nopjes. Duidelijke en degelijke informatie, echt de moeite waard.
Wim Daniels geeft trouwens ook workshops, vier jaar geleden heb ik er één gevolgd en bijzonder veel van opgestoken, zeker ook voor 12 +.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb het boek, (ik wist niet dat er twee zijn, leuk!) en ben er ERG blij mee. Of DE schrijverstip er in staat betwijfel ik, maar je zult er vast veel aan hebben.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat boek heb ik ook thuis, is inderdaad erg goed en handig.

Al heb ik het nog steeds niet geheel uit, maar erg duidelijke tips daarin.

Ik heb nu ook een boek van de bibliotheek dat heet "Schrijven voor je plezier" dat is van iemand anders.

Mar78.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb het boek ook in mijn kast staan en heb er veel aan. Ook heb ik het (engelse) kinderboeken schrijven voor dummies. Klinkt heel gek ik weet het maar staat zoveel in. (alle leeftijden)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

mar78 wrote:
Dat boek heb ik ook thuis, is inderdaad erg goed en handig.

Al heb ik het nog steeds niet geheel uit, maar erg duidelijke tips daarin.

Ik heb nu ook een boek van de bibliotheek dat heet "Schrijven voor je plezier" dat is van iemand anders.

Tip:
Dat boek van schrijven voor je plezier is van "Bert Reesinck"

Erg leuk tot nu toe, heb 3 hoofdstukken er al uitgelezen vanmorgen van.

Mar78.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik had al een lange tijd het boek van Renate dorrestein in de boekenkast staan: het geheim van de schrijver. Ik ben net begonnen maar het leest lekker weg en er staan tips in over het schrijven van een boek.
Dus mensen als je nog tips zoekt...Het geheim van de schrijver.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het geheim van de schrijver heb ik gelezen, van de bieb. Was een mooi boek en heb er weer van geleerd :P het is wel handig om papier en pen bij de hand te hebben voor ideeën die je opeens krijgt ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het geheim van de schrijver kun je ook gratis downloaden. Ik weet niet precies waar, maar als je even googled, vind je het vast.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

:twisted: Ahum. Ing!
We zijn hier allemaal serieus bezig met schrijven. Velen van ons hebben ambities om werkelijk te gaan uitgeven. Ik zou het niet tof vinden, als jij dan openbaar een tip zou geven waar je mijn boek gratis kunt downloaden. Ik ben er ook wel zeker van, dat dit niet legaal is. Of toch wel???

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
niet tof vinden, als jij dan openbaar een tip zou geven waar je mijn boek gratis kunt downloaden. Ik ben er ook wel zeker van, dat dit niet legaal is. Of toch wel???

Zou zeker niet kloppen, ben ik absoluut met je eens. En als ik had gedacht dat het illegaal was, zou ik het zeker niet zo op het forum geplant hebben. Maar ik zal de link straks zoeken, als ik de kinderen naar school heb gebracht. In de tekst bij die link stond namelijk dat uit ideologische redenen het boek juist gratis, openbaar te downloaden was. Het is wel minstens een jaar of vier geleden dat ik 'm gedownload heb, maar ik zal m'n best doen.
Trouwens, je schrijft MIJN boek...schrijffout of ben jij?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

http://www.webwereld.nl/articles/29126/weekoverzicht-nieuwsflitsen.html

Quote:
Weekoverzicht Nieuwsflitsen

Maandag 14 februari 2000, 12:43 - Het kleine en korte nieuws van 7 februari tot en met 11 februari (eerder verschenen als Nieuwsflitsen op de voorpagina).

Ongeveer 35.000 mensen hebben op 2 en 3 februari het nieuwe boek van Renate Dorrestein gedownload. Het geheim van de schrijver is het eerste Nederlandse boek dat in zijn geheel op internet werd geplaatst.

Toch meteen nu maar gegoogled, vind het vervelend als jullie een negatieve indruk overhouden van mijn, goed bedoelde, opmerking. In de gauwigheid vond ik alleen bovenstaande. Het is dus zelfs nog langer geleden dan ik dacht.

Ook staat dit aan het einde van het digitale boek

Quote:
Deze versie van het nieuwe boek van Renate Dorrestein, getiteld Het geheim van de schrijver, is alleen langs deze weg tijdelijk ter inzage beschikbaar voor eigen persoonlijk gebruik.

Dit zag ik net pas, toen ik op zoek ging naar meer info. Sorry dat ik onbedoeld de plank heb misgeslagen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
We nemen je niks meer kwalijk, je wordt bij deze geheel gerehabiliteerd!

Pfffffffffffffffffffffffffffffffff (=zucht van opluchting) :lol:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:
Quote:
niet tof vinden, als jij dan openbaar een tip zou geven waar je mijn boek gratis kunt downloaden. Ik ben er ook wel zeker van, dat dit niet legaal is. Of toch wel???

Zou zeker niet kloppen, ben ik absoluut met je eens. En als ik had gedacht dat het illegaal was, zou ik het zeker niet zo op het forum geplant hebben. Maar ik zal de link straks zoeken, als ik de kinderen naar school heb gebracht. In de tekst bij die link stond namelijk dat uit ideologische redenen het boek juist gratis, openbaar te downloaden was. Het is wel minstens een jaar of vier geleden dat ik 'm gedownload heb, maar ik zal m'n best doen.
Trouwens, je schrijft MIJN boek...schrijffout of ben jij?

Met MIJN boek bedoeld ze denk ik : als haar boek, een boek van haar, uitgegeven wordt, in de toekomst.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Met MIJN boek bedoeld ze denk ik : als haar boek, een boek van haar, uitgegeven wordt, in de toekomst.

Ja, goed van jou, dát zal het zijn!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik haal even dit oude topic van onder het stof om te vragen of er iemand het boek van Wim Daniëls 'Schrijven voor kinderen' tweedehands wil verkopen, aangezien het niet meer te verkrijgen is. Ik zoek regelmatig het internet af, maar heb het tot nu toe nog niet gevonden.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naast Win Daniels beide goede boeken staat bij mij ook nog: Sjoerd Kuyper: Hoofden uit de mist en Ik heb al een boek van Ton Anbeek en Jan Fontijn.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Micha. Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Tegenwoordig is de drempel om een schrijver persoonlijk te benaderen in principe lager (met email), maar toch denk ik er nog niet meteen zelf aan. Bedankt voor de tips Marja. Ik neem aan dat je dat van Wim dus niet wil verkopen ;). 'Kinderboeken schrijven' heb ik ook al.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Had hij er dan nog exemplaren van? Op de site staat dat het uitverkocht is. Of heeft hij een geheime 'stash'? En ik zie ook nergens dat hij een tweedaagse cursus geeft, is die speciaal voor kinderboeken? (Arme man, wordt hij straks overspoeld met dit soort verzoeken door mensen van SOL :D)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ninah schreef:
Het boek is besteld en een tweedaagse cursus geboekt...
Die cursus zul je zeker leuk gaan vinden. Ik heb het boek ook en verkoop het niet! :p Wim Daniëls was zo'n twee jaar geleden ook in het Literair Café in mijn woonplaats. Hij schrijft niet alleen goed, maar kan ook zeer boeiend en met veel humor vertellen!