Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aan hoeveel verhalen werken jullie tegelijk?

Hallo iedereen,

Ik merk bij mezelf dat ik aan allerlei verhalen tegelijk werk. Een opzet voor een nieuw verhaal, bezig in een ander verhaal, schaven aan weer een ander verhaal. Van alles tegelijk. Soms wordt het allemaal eventjes te veel van het goede en komt er helemaal niets fatsoenlijks op papier, vooral door de vele nieuwe ideeën die altijd door mijn hoofd schieten (als ik alles toch eens kon uitwerken, dan had ik toch een oeuvre). Hebben jullie hier ook last van? En hoe gaan jullie hiermee om? Negeren jullie bijvoorbeeld nieuwe ideeën als je druk bezig bent met een project?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied.

Groet, Trannel

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Op dit moment schrijf ik alleen (korte) verhalen voor mijn project, maar soms wel meerdere tegelijk ja. Ik schrijf ook losse scenes die ik in andere verhalen kwijt kan en soms schrijf ik iets tussendoor omdat ik dat idee niet kan verwerken in mijn huidige project.

Maar meestal ben ik wel maar serieus met een verhaal bezig.

Gaan bij jou dingen niet door elkaar lopen dan? Dat een hoofdpersoon uit het ene verhaal ineens opduikt in het andere? Of valt dat wel mee? Ik kan al mijn personages nu al amper uit elkaar houden, laat staan met zoveel projecten ;) Lukt dat een beetje of zit je jezelf in de weg?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werk aan een verhaal over kindsoldaten, twee fantasy-achtige verhalen (maar dan zonder elfen e.d, maar 'slechts' met mensen), een apart verhaal dat onder niet een bepaald iets valt en heb nog wat liggen. Hoewel ik wel moet zeggen dat de laatste twee én één van de fantasy verhalen momenteel op een zéér laag pitje staan.

Over de hoofpersonen... Ik zal niet zo snel Kabé (straatjoch bij de kindolsaten) met Leonard (een vreemd persoontje in dat fantasy verhaal) verwarren. Waarom? Ten eerste zijn het zeer uiteenlopende karakters en ten tweede; ze zouden niet in een andere wereld passen dan in hun eigen.
Nee, ik haal de personages niet door elkaar. Hoewel ik soms hun namen verkeerd typ (wordt het een husseling van de namen van twee personages, maar dat merk ik meteen op).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werk op dit moment aan twee dingen tegelijk. Dat moet ook wel omdat ik een aantal deadlines heb en ik kan ze niet na elkaar doen. Sommige dingen moeten tenslotte tussendoor 'rijpen' en even liggen en lopen weer vast. Dan ga ik met het andere verder.
Als ik iets voor 14-jarigen tegelijk doe met iets voor kleuters dan geen probleem.
Nu ben ik met twee dingen bezig voor ongeveer dezelfde leeftijd. Toen kreeg het jongetje in het ene project plots de naam van het andere jongetje in het andere boek. Oeps.
Ik heb het als volgt opgelost:
oude laptop tevoorschijn gehaald waar alleen Word nog goed op draait.
Nu twee werktafels: een in de huiskamer en een in de werkkamer.
Het ene doe ik aan de ene tafel, het andere aan mijn bureau en ik haal niks meer door elkaar. Beslis elk dagdeel of ik aan de ene tafel of aan het andere bureau ga werken.

Nieuwe invallen noteer ik altijd in een schriftje en daar begin ik nog niet aan. Die moeten gewoon wachten anders komt er niets af.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het liefst wil ik aan één ding tegelijk werken.

Maar ik werk nu ook aan twee manuscripten door elkaar, wel twee verschillende dingen, een roman, en een korte jeugdroman.
Die jeugdroman was om in mijn schrijfritme te blijven nadat ik vorige maand klaar was met iets, die tweede voor een cursus die net is begonnen.
Eigenlijk wil ik me alleen richten op die cursus, en dan weer verder met die jeugdroman, maar het trekt me momenteel eventjes veel meer.

Eigenlijk mag ik van mezelf pas aan iets nieuws beginnen, als iets af is, of wacht op een herschrijffase
Als ik een idee in mijn hoofd heb, maak ik wel alvast een wordbestandje, met mijn ideeën, maar mag er pas aan beginnen als alles weer af is.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Op het moment werk ik aan maar één verhaal; een fantasyverhaal dat behoorlijk lang moet gaan worden. Af en toe schrijf ik tussendoor een kort verhaal, maar meestal zijn de onderwerpen zo verschillend dat het onmogelijk is om personages door elkaar te halen.
Hoewel, zelfs als ik een verhaal zou schrijven dat zich in dezelfde wereld afspeelt als mijn lange verhaal, kan ik me niet voorstellen dat ik personages door elkaar zou halen. Ik ken ze gewoon té goed.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werk aan één verhaal tegelijk, maar ik heb een Worddocument waarin ik de tussentijds opborrelende ideeën voor een nieuw verhaal opschrijf. Soms in twee woorden, maar soms ook als korte verhaallijn.

Als ik muurvast zit in mijn verhaal, ga ik in mijn verhaalschema (heb ik altijd open staan als ik schrijf) zitten 'knoeien' met rood i.p.v. aan een nieuw verhaal werken. Zo kom ik vaak wel weer op gang.
Het enige wat ik er op dit moment naast doe is een verhaal van vorig jaar op AVI 3-niveau zien te krijgen. Leuk voor de afwisseling.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben nu met vier dingen tegelijk bezig:

1. herschrijven kinderjeugdverhaal
2. begin gemaakt met langer ( geen idee hoe lang het gaat worden) verhaal voor volwassen
3. column, als tussendoortje
4. gedichten ( maar gedichten zijn bij mij altijd tussendoortjes)

Het herschrijven vind ik nu het belangrijkst en daar gaat ook de meeste tijd en enrgie naar toe.

Groet, Marria

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben helemaal druk met een kinderboek. En bewerk mijn korte verhaaltjes over het leven hier zodat het een bundel kan worden.

Het wisselen is lekker, na een uur of soms twee werken aan het kinderboek kan ik gewoon niet meer verder. Lekker om dan een kort verhaaltje te bewerken.

Er liggen ook een paar ideetjes klaar maar dan moet een van de bovenstaande eerst af zijn. Anders mag ik er van mezelf niet aan beginnen. Wel schrijf ik de ideeën op die boven komen borrelen.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Op het moment werk ik aan twee dingen en heb nog drie dingen in mijn achterhoofd. Ik herschrijf een jeugdroman en ben bezig de verhaallijn van de tweede uit te zetten. Dan speel ik nog met idee voor het Vlaams filmpje. Dat is een onderwerp waar ik al drie maanden research voor gedaan heb (tussen de bedrijven door), dus ook wel zonde om niets mee te doen. Dan heb ik nog een 'geheim' project, wat me een gat in de markt lijkt 8) . Af en toe puzzel ik AVI-verhalen in elkaar, omdat ik gemerkt heb dat het een super training is om veel te zeggen met weinig woorden.
Ik heb mezelf nu wel een deadline gegeven; eerst moet ik manu 1 herschrijven en terwijl ik dan op antwoord van uitgeverijen wacht begin ik aan nummer 2. Dat is dan hopelijk 'klaar terwijl u wacht' of in ieder geval de helft :wink:.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben bezig met een heel lang verhaal. De hoofdpersoon is een achtjarige jongen met een groeiachterstand die thuis mishandeld word.
Deze maand ben ik begonnen aan een ander verhaaltje (het vierde verhaaltje erbij :P ). Gaat ook over een achtjarige jongen met een groeiachterstand die thuis mishandeld word :roll: Zelfs hun namen lijken op elkaar. Maar dat helpt me allemaal wel om het verhaal mij meer te laten boeien, ik schrijf graag over mishandeling :roll:
Gelukkig wordt dat grote verhaal nooit gepubliceerd (zoals het er nu uitziet), dus het kan gelukkig wel :D

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb net deel 1 van mijn serie definitief afgerond. Vlak daarvoor was ik bezig met de eindfase van deel 1, het redigeren van deel 2 en het begin van deel 3. Het voordeel is dat het vervolgverhalen zijn en dus in elkaar overlopen.
Tijd voor iets nieuws heb ik niet. Nieuwe ideeen schrijf ik op in een schrift en laat ik liggen voor ooit.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ben met drie "boeken" bezig, waarvan een eigenlijk ligt te verstoffen. Het "boek" waar ik het meeste aan wil/moet werken vergt heel veel reseach en dat belemmert mijn motivatie nogal eens om er aan te werken. Als ik dan tóch "productie" wil maken, werk ik even aan het tweede verhaal.

Werk ondertussen regelmatig aan korte verhalen, vooral als ik vast zit of als ik behoefte heb aan "een afgerond geheel".

Sinds een aantal weken zat een nieuw verhaal in mijn hoofd te klieren, wilde pertinent aandacht / niet vergeten worden. Die verhaallijn heb ik nu uitgetypt en heb weer rust in mijn hoofd. De uitwerking hiervan zal moeten wachten tot in "boek 1" af heb.

groet Carla

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben met 4 verhaallijnen bezig. Het gaat allemaal over dezelfde personages, maar het zijn uitwerkingen van de consequenties van één bepaalde beslissing, die heel erg uiteenlopen en de personages in heel andere werelden laten leven.
Wel heeft in iedere verhaallijn een ander personage de hoofdrol en gebruik ik een heel andere schrijfstijl.

Eén lijn is af, maar moet herschreven worden. Dit is een verhaal in brief/dagboek vorm. Een andere verhaallijn is op 1/3e schat ik, en daar ben ik plottechnisch het meest mee bezig in mijn hoofd. De andere twee tenslotte bestaan alleen nog maar uit losse scènes.
En die scènes borrelen voortdurend op. Ik heb altijd een extra Worddocument open staan, waarin ik even met een paar worden die scène vast kan leggen.

Verder heb ik een half jaar geprobeerd een verhaalweblog bij te houden over geheel andere personages met geheel andere problemen, maar ik merkte dat ik voor die personages maar een fractie van de passie kon vinden die ik voor mijn echte verhaalpersonages heb...
Weblog dus maar gestaakt.

Tenslotte ben ik bezig met mijn afstudeerscriptie. En hoe harder ik daarmee bezig moet, voor deadlines, hoe nadrukkelijker nieuwe scènes voor mijn verhaal me binnenvallen. Best irritant. Kon ik ze maar even uitzetten.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik begin pas aan een nieuw manuscript als ik de 'groffe' versie voor het ene boek af heb. Die laat ik dan even liggen. Op dit moment heb ik vier manuscripten liggen; twee zijn zo goed als af, en twee zijn alleen in groffe versie af en moet ik nog redigeren, aanvullen, verbeteren en herschrijven. Als ik intussen nieuwe ideeën krijg type ik het idee in een worddocumentje, maar ga er nog niet mee aan de slag.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werk momenteel aan drie boeken tegelijk.
Een daarvan heeft een ernstige deadline, omdat het dit najaar zal verschijnen en mijn uitgever het voor eind mei binnen wil hebben. (Dit is het boek dat ik hier in LA aan het schrijven ben.)

Een ander is een non-fictie boek dat uitgegeven zal worden bij een andere uitgever (die mij zelf benaderd hebben), daarvan heb ik nu de grove lijnen en een synopsis.

Het derde is een boek waar ik al twee jaar los/vast aan werk, maar wat het telkens weer aflegt in de strijd om prioriteit. Misschien leg ik dit manuscript wel helemaal opzij.

Daarnaast schrijf ik natuurlijk ook andere dingen, maar dat telt hier denk ik niet mee.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

trannel wrote:
Negeren jullie bijvoorbeeld nieuwe ideeën als je druk bezig bent met een project?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied.
Eén manuscript, daar werk ik dagelijks aan. Tweewekelijkse opdracht voor een schrijfcursus en een 6 wekelijkse deadline voor een column. Tussendoor heb ik natuurlijk ideeen en inzichten en dat soort zaken. Daarvoor heb ik in alle tassen en op mijn nachtkastje schrijfblokjes met pen liggen. :wink: Negeren van de nieuwe invallen lukt me niet.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je moet nooit nieuwe invallen negeren!! Gewoon opschrijven of inspreken, en naderhand uitwerken. Maar niet negeren, dat is zonde!
Soms kreeg ik een ingeving en dan dacht ik: oh, daar doe ik later wel wat mee.
Maar door alles wat er dan tussendoor komt vergeet je het vervolgens!!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een manuscript, twee korte verhalen. Als me iets invalt, schrijf ik het wel op, maar ik wil niet met 20 verschillende dingen tegelijk bezig zijn. Meestal verwerk ik een nieuwe inval in een reeds onder handen zijnd verhaal.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werk aan 2 verhalen tegelijk, maar wel in verschillende stadia. Het ene verhaal ben ik voor de tigste keer aan het herren, het andere is in wording. Losse ideeën, invallen etc. noteer ik altijd meteen, of ik er meteen iets mee doe hangt er vanaf. Als ik net geconcentreerd bezig ben met het andere project, blijft de inval in de wacht staan. Als ik toch niet echt op dreef ben, dan ga ik er wel meteen mee aan de slag.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben blij te merken dat ik niet de enige ben die aan meerdere verhalen tegelijk werk.
Het is voor mij wel zaak de dingen beter te structureren. Het is niet zo dat alle personages door de verkeerde verhalen gaan lopen, daar is het allemaal te verschillend voor, maar op den duur worden het zoveel verschillende verhalen dat ik niet meer weet waar ik aan moet denken.

Het grootste probleem voor mij persoonlijk is dat ik, wanneer ik vastloop in een verhaal of een hobbeltje tegenkom dat net even groter is dan een kiezel, de neiging heb om aan een nieuw verhaal te beginnen, om lekker door te kunnen schrijven. Wanneer ik dan net lekker bezig ben met dat verhaal komt de inval voor het eerste verhaal, maar daar kan ik dan niet echt mee bezig omdat ik net in het andere zit. In het slechtste geval interfereren de creatieve golven van beide verhalen met elkaar, zodat er helemaal niks meer uit mijn pen komt (de laptop is stuk). Of er komt een derde verhaal aan de deur kloppen. :? enz. enz.
Tevens ben ik bang dat wanneer ik invallen alleen maar opschrijf, in mindere of meerdere mate uitgewerkt, en in de doos stop (er zitten er al heel wat in), ze er nooit meer uitkomen. En dat vind ik dan weer zonde.

De disciplinaire regels die ik mij vanaf vandaag opleg zijn:
Max. aan één nieuw verhaal werken.
Max. één verhaal aan het herschrijven.
Nieuwe ideeën opschrijven, toch maar in de doos stoppen en hopen dat ik ze er ooit nog eens uit haal. Of kijken of het niet per ongeluk in het verhaal thuishoort waar ik mee bezig ben.

Dat moet vol te houden zijn, denk ik.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is met een verhaal net als met een man: ik kan er maar één tegelijk aan... :wink:
Maar voor de afwisseling ehm... nee dit is flauw. Als ik met iets groots bezig ben, kan ik niet tegelijkertijd iets anders doen.
Maar ben ik in een periode waarin het grote zo goed als klaar is, dan doe ik een aantal kleine dingen bij elkaar.
Toch: als er iets komt binnenborrelen, dan moet het wel even op papier. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook echt meteen 'iets' wordt. Misschien kan ik het later gebruiken.