Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfsoftware - ervaringen?

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met schrijfsoftware. Ik heb het dan niet over Word enzo, maar programma's die je helpen structuur en spanningsopbouw enzo te bewaren en overzichtelijk te houden.

Ik heb een aantal demo's geprobeerd en er was er maar eentje die niet te ingewikkeld en niet te simpel was, maar toch heb ik niet het idee dat het me op dit moment veel kan helpen, vooral omdat geen enkel pakket mijn vorm ondersteunt.

Voorbeelden zijn Dramatica Pro, Power Structure en StoryView. Op deze site staan er een paar en daar kun je ook de demo's downloaden.

Nog niks in het Nederlands kunnen vinden trouwens, ook zoiets vreemds.

Anyway, kent iemand dit soort programma's en heb je er wel eens mee gewerkt? Of hoe houden jullie alle plotlijntjes uit elkaar en waar bewaren jullie aantekeningen en dat soort dingen?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Helemaal niemand? Jammer.

Heeft iemand nog tips om tijdlijnen enzo bij te houden? Ik gebruik nu Excell maar erg handig is dat niet...

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik geloof dat ook hier Griseo onze deskundige is. Maar ja, die leest niet meer zo vaak mee, dus pb hem eens.
Er is al eerder ooit een topic over geweest.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb toevallig afgelopen weekend mindmanager pro 6 geïnstalleerd, ken je dat? Het leek/lijkt me handig om de structuren in een verhaal, de personages, ondelinge verbanden etc. vast te leggen en het is makkelijk "op te roepen" (of op je pc of uitprinten op 1 a4). Ik ben wel een beetje gaan uitproberen natuurlijk, maar om het effectief te kunnen benutten moet ik er meer tijd aan besteden en een boekwerk doorlezen van iets van 200 pagina's. Zover ben ik dus nog niet, ook niet ver genoeg om te kunnen zeggen of het fijn werkt. Als ik meer weet, laat ik het je horen!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:
Ik heb toevallig afgelopen weekend mindmanager pro 6 geïnstalleerd, ken je dat? Het leek/lijkt me handig om de structuren in een verhaal, de personages, ondelinge verbanden etc. vast te leggen en het is makkelijk "op te roepen" (of op je pc of uitprinten op 1 a4). Ik ben wel een beetje gaan uitproberen natuurlijk, maar om het effectief te kunnen benutten moet ik er meer tijd aan besteden en een boekwerk doorlezen van iets van 200 pagina's. Zover ben ik dus nog niet, ook niet ver genoeg om te kunnen zeggen of het fijn werkt. Als ik meer weet, laat ik het je horen!

Hm, heb even gegoogled en dat zag er ook wel bruikbaar uit ja. Het voordeel van die dingen als Dramatica Pro is dat het toegespitst is op verhalen, maar eigenlijk is elk verhaal natuurlijk gewoon een project dat af moet en dergelijke.

Heb ook nog even een gantt schema gebruikt, maar die software was een beetje brak (ook een time management programma) dus dat heb ik er weer afgegooid.

Ben benieuwd naar je ervaringen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uit interesse, waarom wil je het in een software pakket bijhouden? Ik kan me voorstellen dat je een manier zoekt die ontspannen werkt, maar de software die ik tot nu toe gezien heb vond ik zo gebruikersonvriendelijk dat ik mijn tijd niet besteed heb aan het doorgronden ervan.

Overigens houd ik gewoon papieren aantekeningen bij, een opschrijfboekje vol losse aantekeningen, en een structuur overzicht in het document zelf met (dus) de optie documentstructuur. Maar het meeste zit in mijn hoofd.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Omdat dertig tot veertig verhalen die zich over vijfentwintig jaar uitspreiden met een personage of dertig zich toch wat lastig laat "onthouden" ;)

Het gaat vooral om de tijdlijn, die moet kloppen, en als ik dat visueel heb, scheelt dat een stuk. Daarnaast zet ik in het begin dingen op die ik later misschien weer vergeet uit te werken en dat wil ik ook niet hebben. Als ik aantekeningen kan koppelen in plaats van in een los bestand te zetten, en een programma heb dat even zegt "hee joh, je wilde hier dat nog doen", zou dat wel prettig zijn.

Papier werkt voor mij niet echt, ik heb wel een schrift waar ik aantekeningen in wilde maken, maar dat houdt na twee pagina's ook weer op. Alleen onderweg in de auto is het soms wel handig.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werk nu ook met losse papieren, de pc en mijn hoofd. Die laatste twee gaan goed, maar dat papier eigenen de kinderen zich te vaak toe, heb ik opeens een drakentekening er tussenin staan of zo. Meestal leuk, maar niet altijd.
Aan mijn pc mogen ze echt niet komen, doen ze ook niet, dus het leek mij handig om daar alles op te verzamelen en te ordenen. Maar als het programma niet gebruikersvriendelijk is, haak ik wsl. ook weer snel af.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hmmm, ik wist niet van het bestaan hiervan af. Ik heb wel moeite met evrhaalstructuur en dit kan me misschien wel helpen. Waar kan je mind manager vinden?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:
Dat is een flink project zeg, Wonderer. Ben je er al lang mee bezig?

Sinds mei 2005. Omdat internet het niet deed... :D

Cheops, in mijn eerste post heb ik een link waar je demo's van verschillende programma's kan downloaden.

Oeps, niet goed gelezen. Mindmanager demo vind je hier: http://www.mindjet.com/us/download/

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cheops wrote:
ah, een demo !

Euch, welke software vind je de beste?

Aannemende dat je het tegen mij hebt, ik vond Power Structure het meest overzichtelijk en nuttig. StoryView was ook wel aardig maar daar miste ik de personages.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik gebruik Power structure in combinatie met Atlantis Wordprocessor. Alles blijft goed overzichtelijk in Power Structure en je kunt dit programma als een pull down menu boven de tekstverwerker laten staan, dus ik schrijf met beide programma's open.

André

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Ik heb goede ervaringen met yWriter: http://www.spacejock.com/yWriter3_Screens.html

Je kunt er o.a. tijdlijnen in bijhouden, plannen en alvast samenvattingen van hoofdstukken invoeren. Ook kun je al je hoofdpersonen in de gaten houden. Het beste van alles is dat het gratis is. Het is gemaakt door iemand die zelf al meerdere (sf) boeken heeft geschreven.

Misschien is het handig om een overzichtje van alle schrijfsoftware te hebben? Ik zal eens kijken of ik over een tijdje dit onderwerp kan samenvatten in een mooi schema.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dries wrote:
Ik heb goede ervaringen met yWriter: http://www.spacejock.com/yWriter3_Screens.html

Je kunt er o.a. tijdlijnen in bijhouden, plannen en alvast samenvattingen van hoofdstukken invoeren. Ook kun je al je hoofdpersonen in de gaten houden. Het beste van alles is dat het gratis is. Het is gemaakt door iemand die zelf al meerdere (sf) boeken heeft geschreven.

Dat ziet er wel cool uit, eigenlijk. Ik weet nog steeds niet of het ook werkt met mijn opzet, maar ik ga het gewoon eens proberen.

Bedankt voor de tip!

Hm, dat Sonar programmaatje ziet er ook wel handig uit! Bijhouden waar je welk verhaal hebt heengestuurd enzo. Vooral ook voor mensen die veel aan wedstrijden meedoen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

bedankt Dries, ziet er goed en handig uit!
Dat mindmanager dat ik geïnstalleerd heb, is zo ingewikkeld om op te starten, dat ik me er nog steeds niet in verdiept heb. Ik ben wsl. ook meer iemand van de concrete face tot faceuitleg, dan zo'n mega handleiding doorspitten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb Ywriter regelmatig gebruikt,heb ook een aantal keren met de maker ervan gemailed. Het is denk ik een handig programma om alles georganiseerd met elkaar te houden, maar ik heb uiteindelijk toch voor Power Structure in combinatie met een tekstverwerker gekozen. Is toch altijd persoonlijk wat het beste klikt.

André

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb net de demo van Power Structure geïnstalleerd, gewoon om te kijken wat het was, en ik moet zeggen dat het wel handig is om mijn ideeën op een rijtje te zetten. Krijg meteen weer zin om te schrijven.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, het topic is wat oud maar stond bovenaan bij de resultaten van de zoekmachine. :D Omdat ik verhuis en niets mee kan nemen heb ik Ywriter op mijn computer gezet. Zodoende kan ik al mijn losse vodjes met aantekeningen ordenen. Nu heb ik ook wat scenes en hoofdstukken erin gezet. Het ziet er allemaal handig uit en na het lezen van diverse sites en pdf's snap ik het nu ongeveer wel. Ik vraag me alleen af of je ook een behoorlijke export naar word kan maken zonder heel je opmaak te verliezen. Alles wat ik nu zie is een export naar notepad waarbij elke scene een smerig blok tekst geworden is. Snap ik het weer eens niet? Heeft er iemand hier allerlei supertips voor me om er handig mee te kunnen werken?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Project -> export selected chapter(s) -> export to RTF. Of Project -> export project -> export to RTF Je hebt toch wel de laatste versie (5.0.9.3)?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk wel dat ik de laatste versie heb. Twee dagen geleden gedownload. Ik ga met je tips stoeien en kom dan vast weer met vragen. :confused:

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dat ywriter even bekeken: leek me wel handig, maar je kunt het niet downloaden als je op een mac werkt. Is er ook software speciaal voor de mac op dit gebied?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht dat Simon bezig was met een mac-versie. Je zou met VMWare windows kunnen installeren op je mac en dan daar ywriter op draaien.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leek mij een jaar geleden niets, maar ik ben bang dat ik er nu snel aan verknocht zal raken. De aanhouder wint.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
't Is minder frustrerend dan Open Office, waar ik weer een uur heb zitten kloten om alles in hetzelfde lettertype te krijgen :')

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook al 6 maanden fan, De Ellis. Ideaal als je veel personages, subplots en andere technische schrijfzaken moet onthouden (en dat heb je bij YW gewoon bij de hand).