Schrijfsoftware - ervaringen?

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met schrijfsoftware. Ik heb het dan niet over Word enzo, maar programma's die je helpen structuur en spanningsopbouw enzo te bewaren en overzichtelijk te houden.

Ik heb een aantal demo's geprobeerd en er was er maar eentje die niet te ingewikkeld en niet te simpel was, maar toch heb ik niet het idee dat het me op dit moment veel kan helpen, vooral omdat geen enkel pakket mijn vorm ondersteunt.

Voorbeelden zijn Dramatica Pro, Power Structure en StoryView. Op deze site staan er een paar en daar kun je ook de demo's downloaden.

Nog niks in het Nederlands kunnen vinden trouwens, ook zoiets vreemds.

Anyway, kent iemand dit soort programma's en heb je er wel eens mee gewerkt? Of hoe houden jullie alle plotlijntjes uit elkaar en waar bewaren jullie aantekeningen en dat soort dingen?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Handig in Scrivener: je kunt twee documenten onder elkaar openen. Als je dan met de ene tekst bezig bent en ondertussen iets in een ander document wilt opzoeken (in mijn geval relaties tussen personages) is dat ontzettend makkelijk. Je hoeft niet het document waarin je werkt te verlaten, maar je opent een tweede document op het zelfde scherm. En je kunt heel makkelijk teruggaan naar eerdere documenten. Lastig om uit te leggen, maar echt heel handig.
7 april 2009 - 9:19

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met Scrivener ben ik blij. Werk er sinds een jaar mee. Prettig is dat je 'snapshots' van je tekst kunt opslaan: een momentopname van hoe je tekst eruit ziet, en die is dan later terug te zetten als je nieuwe of oude bewerkingen ongedaan wilt maken. Vroeger had Word die functie ook, maar omdat gebruikers soms ongemerkt ook die vorige versies aan anderen meestuurden (met soms nare gevolgen) werd die functie eruit gehaald. Het is prettig dat Scrivener die oude versies oproepbaar maakt in je huidige document, zodat je niet een hele waslijst met aparte bestanden van oudere versies hebt. Eveneens kun je in een kladblokje in je huidige document allerlei aantekeningen maken, ook daar is geen apart bestand voor nodig. Dat kladblokje is overigens te verbergen.
15 april 2009 - 7:27

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor de Mac-schrijvers onder ons: Scrivener heeft een nieuwe update, 2.0. Als je Scrivener hebt gekocht kun je voor bijna 36 euro de nieuwe versie downloaden. Ziet er wat rustiger uit. Echt een bijgewerkte versie. Ik ga het eens proberen. Scrivener bevalt me al goed, dus deze verbeterde versie heb ik meteen gekocht. Meer ervaringen?
4 januari 2011 - 14:41