Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Belasting

Kan iemand mij vertellen
Hoe het eigenlijk zit met het betalen van belasting als je schrijver bent.
Betaal je dan gewoon inkomensbelasting , of betaal je belasting voor ieder boek wat je verkoop, of betaal je vermogensbelasting ??

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij moet je zelf je verdiensten opgeven aan de belasting bij je jaarlijkse aangifte.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je geeft gewoon je inkomsten op jaarlijks bij 'Overige inkomsten' en betaalt daar ook het normale tarief over.
Maar: eerst trek je daar al je kosten vanaf, zoals de investering in je computer en je reiskosten naar de uitgever en noem maar op. Grote kans dat je dan geen inkomsten meer hebt.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors, wat weet jij toch een hoop. Goede tip! Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar ach, het duurt bij mij nog een poos voor ik geld ga zien :wink:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja ik weet een hoop :wink:

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Ja ik weet een hoop :wink:

Maar ik dacht eerlijk waar dat aangiften over verdiensten uit fictie zelf ook fictie mochten zijn. Dat blijkt nu dus niet zo. Hadden ze ook wel eens kunnen laten weten. :cry:

Hahahahaha... niet aardig van ze :wink:

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou, vorig jaar een middagje belastingen gedaan. Dit is de regel in België:

Als je een bijverdienste bij je hoofdberoep hebt en het komt niet boven de 5.200,-- euro (nu rond ik naar boven af) per jaar uit, hoef je geen btw-nummer aan te vragen (en alle zaken die daarbij komen). Je hoeft je bijverdienste enkel aan te geven op je belastingsaangifte. Dan heb je wel als nadeel dat je geen onkosten kan aftrekken. (Maar als voordeel dat je niet ontiegelijk veel bonnetjes en attesten moet bijhouden.) Bovendien, onder dit bedrag word je er niet op belast.

Als je een hoger bijverdienste hebt dan 5.200,-- zul je er wel op belast worden, je hoeft in principe geen btw-nummer aan te vragen.

Wanneer het je hoofdberoep wordt, of wanneer het 50/50 is, zul je wel een btw-nummer en sociale zekerheid e.d. moeten gaan betalen. Tegen dan zullen er wel meer onkosten zijn en kunnen deze ook afgetrokken kunnen worden.

Als freelancers in België andere ideeën / manieren hebben, hoor ik het graag!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verkassen? :roll:

Ik ben uitgeschreven bij de belastingdienst. Het was een van de betere dagen van mijn leven.

Hier in Turkie betalen mensen nog niet zo gek veel, als ze al wat betalen.
Tot nu toe betaal ik alleen wegenbelasting. :lol:

En dat voelt echt lekker.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

je zit helemaal goed, Zjors. Klopt dat je alles op geeft bij inkomsten uit overige werkzaamheden.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zit er geen maximum aan het bij te verdienen bedrag. En is het niet zo dat wanneer je boven een bepaald bedrag komt, je als zelfstandig ondernemer verder moet? Dat je dus een OZP (onderneming zonder personeel) moet oprichten?

Of heb ik nu ergens een klok horen luiden en kan ik de klepel niet vinden?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Ellis, mij lijkt het juist weer moeilijk als je boek eventueel wordt uitgegeven door een Nederlandse utigeverij hoe het dan weer met de belastingen in Nederland zit, maar goed, ik draaf door. Waar maak ik me druk om 8) ?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dan vraag ik me af hoe het zit als je als nederlander een belgische uitgever hebt? :wink: . Serieus dus, was geen grapje. Ik dacht altijd dat het zo was, dat je belasting betaalt in het land waar je je geld verdient?
Tja, ben blond, maar wel puur natuur, dus dat is weer een troost.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lijkt mij ook ingewikkeld, Wiske. Maar goed, pas als ooit een uitgever vind ga ik me daar druk ommaken. Maar dat zou ik me ook wel afvragen ja, maar ik denk dat je inkomsten uit Belgie gewoon op je belastingformulier in NL moet zetten? Hoe dat in het land van onze buren werkt, ik heb geen flauw benul :shock:

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ok bedankt voor de info

Het komt er dus op neer dat je gewoon een bepaald percentage belasting betaald over het vermogen ( klein of groot ) dat je verdient met de inkomsten van je boek verkoop

Kan je nagaan dat een schrijfster als jr rowling england rijk heeft gemaakt :wink:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tim wrote:
jr rowling

Ahum. J.K. Rowling.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

siska wrote:
Tim wrote:
jr rowling

Ahum. J.K. Rowling.

Waar staan die initialen eigenlijk voor? De eerste is geloof ik, Joanne, maar die andere??

Ik denk dat franchise haar vooral rijk heeft gemaakt (en daarmee dan weer de Engelse schatkist) en het feit dat haar eerste of tweede boek door het aan een Amerikaanse uitgeverij te verkopen ont-zet-tend veel heeft opgebracht. Ik dacht rond de 4 miljoen pond?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wiske,

Voorzover ik weet ben je maar in een land belastingplichtig, dat is het land waar je officieel ingeschreven staat.

Stel ik druk en verkoop in Nederland dan meld ik daar dat ik belastingplichtig ben in Turkije en klaar is kees.
Of ik hier al dan niet aangifte doe gaat hun verder niet aan. Hou er wel rekening mee dat binnen europe gegevens tussen de belastingdiensten uitgewisselt worden.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Maar: eerst trek je daar al je kosten vanaf, zoals de investering in je computer en je reiskosten naar de uitgever en noem maar op. Grote kans dat je dan geen inkomsten meer hebt.

Kan ik daar ook reiskosten naar het buitenland (voor research) van aftrekken???

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha!! Mijn belastingspersoon is een vrouw! Maar ik ga er aan werken, thanks!!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat er ook vrouwen zijn die in katzwijm vallen bij een mooie vrouw in een sexy dress. :lol:

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat van die buitenlandse uitgever weet ik niet precies, maar je kunt in principe zelf bepalen of je je inkomsten als resultaat uit overige werkzaamheden opgeeft of dat je alsnog ondernemer wordt voor de inkomstenbelasting, maar dan moet je weer aan allerlei criteria voldoen zoals het aantal uren dat je voor je 'onderneming' werkt, 1225 per jaar.

En natuurlijk zijn de kosten voor research aftrekbaar, zolang je maar in de gaten houd dat het een beetje in evenwicht blijft. :wink:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb mijn definitieve aanslag over 2005 eindelijk binnen.
Mijn uitgaven waren vorig jaar ver boven de inkomsten wat het schrijven betreft, waardoor ik ook nog een deel kon afschrijven op mijn gewone inkomsten.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zoooo, er gaat een wereld voor me open zeg. Aan het afschrijven van mijn driftig overuren draaiende computer, heb ik nog bijvoorbeeld nog nooit gedacht.

En dat van die in katzwijm vallende vrouwen kan ik alleen maar bevestigen ;)

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors!! Je bent een heldin!! Vanaf nu ga ik al mijn bonnetjes bewaren!!!
En straks in Nederland een eigen printer kopen!!!!!!!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook de bonnen van de galajurken die je moet kopen voor je performance he Kim! :wink:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hou er dan ook maar gelijk rekening mee dat toekomstige winstjaren te verrekenen zijn met voorliggende (op papier) verliesjaren.

Laat je goed informeren, zodra je echt gaat verdienen zal een accountant zich zelf terugverdienen en ook nog geld voor je binnenslepen. Een stempel op een aangifte van een erkende accountant zorgt ook voor minder achterdocht en vaak klakkeloze goedkeuring van de belastingdienst. In mijn vijf jaar als zelfstandige heb ik leuk verdiend en niets hoeven betalen dankzij een slimme accountant.

Er zal veel veranderd zijn maar het is de moeite waard het uit te zoeken. :D

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik moet me er nog in verdiepen.

Wat ik heb begrepen is; je bent als auteur een freelancer.

Als je een huisvrouwentoeslag hebt (ahum, dus als man kostwinner is, kan ook andersom), van ca. 170 per maand, dan kun je dit beter laten handhaven.
Dan betaal je over je inkomen 1/3 belasting.
Je kunt ook dit bedrag afschaffen, dan mag je ca. 5600 belastingvrij verdienen. Dat is niet zo handig, tenzij je consequente inkomsten hebt.

Ook gaat de ziektenkostenpremie iets omhoog als je freelancer bent.

Ik weet eigenlijk ook niet -als je uitgaven ook in eigen beheer doet- of je je moet laten inschrijven bij de KvK, als freelancer? of als zelfstandige?
Dan weet ik niet hoe het plaatje er dan komt uit te zien.

In beide gevallen mag je gemaakte kosten aftrekken.

Voor ons persoonlijk is duidelijk dat we de huisvrouwentoeslag niet zomaar kunnen schrappen.