Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijversvakschool Amsterdam

Heeft iemand ervaring met de schrijversvakschool in Amsterdam?
Ik zit er namelijk over na te denken om dit na mijn opleiding te gaan doen.....

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb een thesis over ze geschreven, een paar jaar geleden. Over de motivaties van (oud/ex)studenten en de onwil die er in het literaire wereldje bestaat over 'leren schrijven'. Het is een leuke club mensen en vooral hun schrijftraining wordt geroemd, maar je moet wel goed weten wat je er uit wilt halen. Er beginnen veel enthousiastelingen aan, maar slechts een enkeling haalt daadwerkelijk de eindstreep.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

IK zit er zelf ook aan te denken om een schrijversopleiding te volgen, alleen is amsterdam een beetje ver weg van mij.
Weet iemand op er ook opleiding en cursussen gegeven worden in noord-brabant of belgie ( provincie limburg) ?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Tim wrote:
IK zit er zelf ook aan te denken om een schrijversopleiding te volgen, alleen is amsterdam een beetje ver weg van mij.
Weet iemand op er ook opleiding en cursussen gegeven worden in noord-brabant of belgie ( provincie limburg) ?

Dit forum hangt aan zo'n fijne site waar dat soort dingen allemaal op staan ;)
http://www.schrijven.org/index.php?id=85,18,0,0,1,0
http://www.schrijven.org/index.php?id=125,98,0,0,1,0

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb de eerste twee jaar van de vakopleiding gedaan. In het eerste jaar krijg je het hele jaar schrijftraining en daarnaast proza, poëzie, toneel, scenario en essay. Aan het eind van dat jaar kies je twee vakken waarin je door wil en aan het eind van dat jaar kies je je uiteindelijke vak. Het leuke is dat je in aanraking komt met vakken waar je misschien nog geen ervaring in hebt (ik had nog nooit een essay geschreven). Andere voordelen van de opleiding zijn dat je jezelf schrijfdiscipline aanleert omdat je iedere week wat moet inleveren en dat je kritisch naar je eigen werk leert kijken en inzicht krijgt in je sterke en zwakke punten. Ik heb zelf nog meer geleerd van het beoordelen van het werk van mijn klasgenoten dan van hoe de klasgenoten en docent over mijn werk oordeelden; door bij anderen te analyseren wat wel werkt en wat niet, leer je die sterke en zwakke punten ook bij jezelf zien.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tim wrote:
IK zit er zelf ook aan te denken om een schrijversopleiding te volgen, alleen is amsterdam een beetje ver weg van mij.
Weet iemand op er ook opleiding en cursussen gegeven worden in noord-brabant of belgie ( provincie limburg) ?

Eindhoven heeft een heel uitgebreide schrijversschool met veel cursussen. Kijk inderdaad zoals Dries zegt even in de voorpagina van Schrijven en zoek daar bij cursussen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Sengaia: Ik had al op de site gekeken, maar ik wil gewoon graag van andere ipv de vakschool zelf horen hoe en wat het is

@ Alexa: Heel erg bedankt voor je antwoord!

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Tim wrote:
IK zit er zelf ook aan te denken om een schrijversopleiding te volgen, alleen is amsterdam een beetje ver weg van mij.
Weet iemand op er ook opleiding en cursussen gegeven worden in noord-brabant of belgie ( provincie limburg) ?

Eindhoven heeft een heel uitgebreide schrijversschool met veel cursussen. Kijk inderdaad zoals Dries zegt even in de voorpagina van Schrijven en zoek daar bij cursussen.

bedankt,

het onderdeel research doen is nog iets wat ik moet leren :wink:

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lúthien. DOEN. Ik kan alleen maar zeggen DOEN. Het lijkt me een fantastische kans. Zeker nu ik van Alexa lees wat ze allemaal doen. Best heel breed en eigenlijk zo heerlijk toegespitst op schrijven! Doen dus!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha dankje! Het lijkt me echt heel erg leuk om dat na journa te doen.... maar ik twijfel ontzettend of ik wel goed genoeg ben! :oops:

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hou jij eens even op! Ik ken te weinig werk van je en wie ben ik om te oordelen, maar daarvoor ga je toch naar die school om te leren!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

daar heb je ook wel gelijk in.... :oops:

maar als op school tot 2 keer toe hetzelfde artikel volledig afgekeurd wordt omdat de docent het niet goed vindt (ging niet om de spelling) dan ga je toch heel erg aan jezelf twijfelen.... :roll:

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik weet niet of dit al vermeld is:

www.NTI.nl/NTInternet

je kunt er online studeren. huiswerk en beoordelingen, lesuren en vragen, alles gebeurt via het internet. En dan kies je zelf wanneer, of hoelang je er over doet.

Ik denk er aan om de cursus 'korte verhalen en romans' te volgen. De leraar blijkt de redacteur bij de uitgeverij Bellevue te zijn. Je kunt ook een cursus jeugdverhalen volgen.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn beelden op een volksuniversiteit werden ook telkens afgekeurd omdat ik me niet wilde voegen naar de smaak van de leraar. Tja...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ach Luthien, als je het graag wilt waag het er gewoon op. Een mens leeft maar 1 keer en als het toch niet zo leuk blijkt te zijn of je bent niet goed genoeg (dat betwijfel ik, je doet immers journalistiek, de meeste journalisten hebben wel een goede schrijfvaardigheid, ook weer niet iedereen 8) dan kun je altijd nog stoppen. Maar daar ga ik niet vanuit!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb de knoop doorgehakt.
Ik ga 31 maart naar de opendag en als het met wat lijkt wil ik me 2008/2009 gaan inschrijven!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Haai :) Mijn eerste prikje op het nieuwe forum, geloof ik. Ik heb de reacties op het oude forum helaas gemist, dus bij deze alsnog..Vertel vertel, wat voor indruk hebben jullie van de svs, wat gaan jullie inzenden, wat is jullie uiteindelijke doel?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien overbodig inmiddels, maarrrr.... ik heb vorig jaar een korte cursus prozaschrijven gedaan aan de SVS en ik moet zeggen, ik heb er heel erg veel geleerd. 't Is jammer dat het zo'n eind weg is en nu met die nieuwe dienstregeling vrijwel onmogelijk geworden, maar anders zou ik er zeker nog eentje doen. Iris

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry voor de late reactie, maar ik ben hier een tijdje niet geweest, omdat ik er nog heel erg aan moet wennen. maar was dus heel leuk. Wel veel mensen die veel ouder zijn dan mij, maar het lijkt me wel heel leuk om te doen. We moesten wat korte schrijfopdrachtjes doen, om te zien hoe zo'n les er ongeveer uitziet. Ik denk dat ik zeker wat ga opsturen! Ik weet alleen nog niet wat...

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha dat maakt niet uit, ik kom hier eigenlijk ook amper nog..het zit zo anders in elkaar ineens :( Hoe oud waren de mensen daar? En wat zou precies jouw doel zijn op de svs= Lastig om te kiezen wat je wilt insturen lijkt me... poezie of proza?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De schrijversvakschool, heeft die een tweejarige opleiding? Wel breed georiënteerd. Ik heb twee jaren van cursussen bij Script+ gevolgd. Die gaat sinds een tijdje samen met Fontys Hogescholen. Is ook heel goed maar je kunt niet én én én, je moet een genre kiezen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben pas aan het rondstruinen hier en zie nu deze topic. Ik had zelf iets geopend onder "Opleidingen en cursussen". Maar ik zal hier de vraag nog een keer stellen(waar die meer hoort denk ik). Is er iemand hier die de richting toneelschrijven doet op de SVS en kan die misschien iets vertellen hoe de link is met de praktijk(óf die er is). Bedankt alvast, Elisabeth

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de schrijversvakschool zelf doorlopen en ik ben er nog steeds erg positief over. Ik heb er veel aan gehad, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik (bijna) geen enkele schrijfervaring had en niets van literatuur wist. Als je al meer kennis of vaardigheid hebt moet je je afvragen wat de meerwaarde is. Maar toen (en ik geloof nu ook nog wel) was er een mogelijkheid om bv in het derde jaar in te stromen. Maar voor mij ging er dus een hele nieuwe wereld open en dat vond ik geweldig. Bovendien werd ik erg gestimuleerd om te gaan lezen, en kritisch naar het werk van anderen te kijken. Ik heb de opleiding in 2005 afgerond. Groetjes