Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In eigen beheer

Ik hoor van veel van jullie dat jullie je eigen boek in eigen beheer uitgeven. Ik zelf zou zoiets (nog) niet doen. Ik krijg een beetje het idee dat een soort laatste redmiddel is. Zo van "als niemand het uitgeeft, dan doe ik het zelf wel". Maar ik kan er naast zitten natuurlijk.
Dus waarom besluiten/besloten jullie om je boek in eigen beheer uit te geven?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi,
Ik wil mijn schrijfsels het liefst in eigen beheer uitbrengen, omdat ik er niet van hou om mijn werk uit handen te geven :oops: ... Ik heb dingen in mijn hoofd, die ik moeilijk kan uitleggen aan andere van hoe het moet zijn. Het zelf doen is toch zelf een beetje aanklooien en kijken hoe het wordt zonder dat eigenlijk een ander erover oordeel.

Dus vandaar dat het zelf uitbrengen misschien wel de oplossing is voor mij, tenzij ik natuurlijk een uitgeverij vind die sowieso het uitgeven op mijn eigen manier laat doen. Dan is het toch wel een ander verhaal :wink:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Ik heb dingen in mijn hoofd, die ik moeilijk kan uitleggen aan andere van hoe het moet zijn. Het zelf doen is toch zelf een beetje aanklooien en kijken hoe het wordt zonder dat eigenlijk een ander erover oordeel.
Maar hoe kom je dan aan al de kennis en technieken die een boek in eigen beheer uitbrengen vraagt? Of ben je graficus? Of kunstenaar?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Soulwriter: Kan ik me wel iets bij voorstellen wat je zegt. Het geeft denk ik wel wat vrijheid natuurlijk, maar krijg je dan wel goede begeleiding?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ja, dat kan inderdaad een klein probleempje worden. Maar ik heb een uitgeverij gevonden, die jou helpt bij het uitgeven. Dat kan doormiddel van eigen beheer, maar zij kunnen het eventueel ook voor jou uitgeven.
Ze hebben 1 voordeel en dat is dat ze niet moeilijk doen over wat je geschreven, zoals bij de "algemene" uitgevers. Dus ben even aan het kijken of dat misschien iets voor mij is.

Maar het zelf doen, kan ook gemakkelijk. Je moet gewoon heel brutaal wezen en enkele drukkerijen uitzoeken (die zitten meestal in autonome boekwinkels!) en vragen of zij ideeën hebben van hoe je het moet aanpakken. Meestal zijn ze wel bereid om te helpen :P

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Soulwriter,

Ik heb je antwoorden hierboven gelezen, en begrijp je gedachte erachter. Ik weet niet of je veel haast had toen je deze antwoorden typte? Anders zou ik je aanraden kritisch naar je spelling te gaan kijken. Het zou jammer zijn als je in eigen beheer in jouw boek dezelfde fouten zou maken.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is echt niet zo moeilijk hoor, een boek in eigen beheer uitgeven en het goed vorm te geven. Daar hoef je niet per se voor geleerd te hebben, al beweren de regu's uiteraard anders :P

En een laatste redmiddel is het zeker niet. Kijk maar naar het succes dat Roos had met haar eigen beheertje.

Ik heb voor eigen beheer gekozen omdat je dan alle vrijheid hebt om te doen met je boek wat je wilt. Er is niemand die tegen je zegt dat je hele hoofdstukken moet schrappen of personen hele andere dingen moet laten doen. Het blijft jouw boek, al moet je wel kritischer zijn. Je wil natuurlijk wel dat je boek gelezen wordt en ook goed bevonden wordt door een lezer. Dat vooropgesteld.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, van mijn spelling kan eigenlijk best kloppen hoor. Meestal typ ik te overhaastig en moet het later dan weer even goed terug lezen, om mijn fouten te herstellen. Maar wat betreft mijn manuscripten? Ik laat mijn spelling controleren door bekenden, omdat ik van mijzelf weet dat ik zo nu en dan chaostisch kan zijn :oops:

Maar het is goed dat je het heb opgemerkt hier, het moet tenslotte wel goed is hé 8)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lúthien wrote:
Ik hoor van veel van jullie dat jullie je eigen boek in eigen beheer uitgeven. Ik zelf zou zoiets (nog) niet doen. Ik krijg een beetje het idee dat een soort laatste redmiddel is. Zo van "als niemand het uitgeeft, dan doe ik het zelf wel". Maar ik kan er naast zitten natuurlijk.
Dus waarom besluiten/besloten jullie om je boek in eigen beheer uit te geven?

Ik heb nog nauwelijks geprobeerd of iemand mijn werk wil uitgeven. Toch onderscheid ik twee soorten werk in mijn tekstmap; twee romans die ik geschikt vind om regulier aan te bieden, en dan nog een stapel werk waarmee ik regulier voor mijn gevoel veel minder kans maak. Dus ik denk er over om het te combineren.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat kan op zich goed werken, Ceridwen. Je hoeft niet ongeduldig te wachten op reacties van 'de groten' aangezien je toch al eigen werk - gedrukt en wel - in je handen hebt. Verder is het denk best leuk om zelf je boeken op te maken.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat mij dan heel moeilijk lijkt want ik ben slecht in commercie (je kunt nu eenmaal niet goed zijn in alles ... :wink:) is:

* Hoe breng je je boek op de markt?
* Hoe interesseer je mensen voor jouw boek - buiten de familie- en vriendenkring om? En ook buiten je eigen woonplaats?
* Hoe krijg je een recensie in de krant? Een interview? En dan niet alleen in het plaatselijk krantje?
* Hoe verspreid je je boeken (het Centraal Boekhuis doet niet aan gratis opslag)?

Zijn dit vragen voor een nieuw topic of kan het hier wel bij?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lijkt me een leuk en leerzaam nieuw topic. Erbij kan ook maar dan is het over een maand niet meer terug te vinden voor nieuwe leden.

Herkenbare titel is dan fijner.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hier staat ook al het een en ander over promotie van je eigenbeheerboek.
Er zijn nog meer topics over.

En kijk inderdaad ook naar het artikel in Blanco Regel dat genoemd wordt in dit topic.

http://www.schrijven.org/node/862

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben ook niet de beste in commercie; ik heb vaak last van (al dan niet valse) bescheidenheid. De eigen loftrompet blazen- dat doe je niet, zo is mij altijd voorgehouden. En voor een goede commerciele verkoop moet dat toch.

Ik zal ieg proberen me aan mijn nieuwe regel te houden; ik ga me er niet te druk over maken. Druk-maken werkt namelijk al helemaal niet. Kalm aan, even aan het idee wennen, boek op website, misschien een advertentie of twee, en zo langzaam uitbouwen.

Ik zal wel honderd fouten maken maar alleen van je fouten leer je; toch? Alleen als je niets doet maak je geen fouten, maar dan gebeurd er ook niets.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo,

In eigen beheer uitgeven is beslist geen laatste redmiddel.
Ik kreeg zelfs van een grote uitgeverij zelfs het advies het in eigen beheer uit te geven: ze vonden dat het boek voor een TE kleine doelgroep geschikt was.
Zolang je niet te snel denkt dat je hiermee beroemd wordt en veel geld verdient is er niets mis mee. Je moet hard werken om je boek aan de man te brengen.
Een goede recensie van de Biblion kan wel helpen.

Groeten,

Nick

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Zolang je niet te snel denkt dat je hiermee beroemd wordt en veel geld verdient is er niets mis mee.

Er zijn er maar heel weinig die door schrijven snel beroemd worden - soms flitst het (tv)licht even aan - en het vele geld verdienen is ook maar voor enkelen weggelegd.
Hoe komen mensen er eigenlijk bij dat schrijven-beroemd worden-veel geld verdienen een logisch rijtje is?
Quote:
Een goede recensie van de Biblion kan wel helpen.

Hoeveel (extra) boeken verkoop je daardoor?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat mensen denken dat je rijk en beroemd wordt van schrijven, komt waarschijnlijk omdat het een publieke hobby is. Je zoekt de publiciteit, dus je wordt bekend (lokaal, regionaal of in het beste geval nationaal) en dus verdien je veel geld. Want wie bekend is, verdient veel geld.

Maar om even bij de topic te blijven; ik heb bewust niet gekozen voor eigen beheer uitgave. Toen de antwoorden van de uitgevers m.i. iets te lang op zich lieten wachten, heb ik even gesnuffeld aan Lulu en Freemusketeers. Maar omdat mij de tijd ontbreekt om alle werkzaamheden naast het schrijven uit te voeren, heb ik daar van afgezien.

Mijn geluk was dat een uitgever toehapte en op de manier zoals zij het aanpakken, was het mijzelf nooit gelukt. Mede door mijn gebrek aan ervaring en kennis van de uitgeef/boekenwereld. Ik heb het verhaal geschreven, nu doen zij het meeste werk en ik ondersteun. Heerlijk.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik merk dat veel mensen een beetje negatief doen over eigen beheer. Ik hoor vaker dat ze denken dat het een laatste redmiddel is.
Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Ik heb hier toevallig laatst een presentatie over gehouden bij een cursus schrijven.

Ik heb nu twee boeken in eigen beheer uitgegeven, via boekenbent. Dit was een hele bewuste keuze van me. Sowieso omdat ik het leuk vind om zelf dingen te ondernemen.
Soms kan het ook een gewaagd idee zijn, waar uitgeverijen niet aan durven beginnen (ik heb het te horen gekregen met het manuscript van mijn eerste boek. Uitgeverijen zeiden: We vinden het erg goed, we zijn alleen bang de verkoop minder zal zijn).
Soms kan het een opstapje zijn naar een grotere uitgeverij (Wat trouwens ook bij mij het geval is. Dankzij mijn boeken in eigen beheer, mag ik nu doktersromans schrijven en ben ik bezig met een roman voor een uitgeverij).

Een andere reden voor een boek in eigen beheer uitgeven, kan zijn dat het iets persoonlijks is. Ik heb veel autobiografieën in eigen beheer gezien. Logisch. Dat zijn persoonlijke verhalen. Ik kan me voorstellen dat je zoiets niet aan het grote publiek wilt laten lezen.

In ieder geval: Ik vond het leuk om twee boeken in eigen beheer uit te geven. Mensen lazen eindelijk wat ik schrijf. Dat is sowieso al heerlijk. Of het nou alleen je vriendenkring is of niet, het idee blijft hetzelfde.
Gelezen worden is fijn en dat gebeurt wanneer je iets in boekvorm hebt staan sneller.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt allemaal voor de reacties! Het was niet negatief bedoeld, maar ik vroeg me gewoon af waarom mensen voor eigen beheer kiezen. Voor mijzelf zou ik het zien als laatste middel om een boek te publiceren. Maar het kan inderdaad ook (zoals bij Roos) een opstapje zijn naar een ‘echte’ uitgever. Toch lijkt met me moeilijk om de boeken op die manier bij het grote publiek te krijgen. Maar ik ben door jullie reacties al heel wat wijzer geworden!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, dat grote publiek. Na veel peinzen en piekeren heb ik besloten dat het grote publiek niet bestaat. Ik dacht eerst ook wat jij denkt, maar inmiddels heb ik ervaren dat ook reguliere uitgevers niet voor ieder boek even hard lopen en je hoe dan ook veel zelf moet doen. Het is een kwestie van hard werken en een flinke dot geluk. Welke vorm je ook kiest.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zal zelf eerst via de uitgevers proberen mijn boek uit te geven.
Maar lukt het niet, misschien eigen beheer. Ik sluit het niet meteen uit, maar ik twijfel daar nog over, omdat ik niet weet of mijn schrijfkwaliteit al wel goed genoeg is. Ik ben nog maar 14 maanden serieus bezig met schrijven

Dan leg ik het manuscript liever nog een tijdje in de kast, en focus ik me eerst op mijn tweede manuscript schrijven.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zie in eigen beheer uitgeven absoluut niet als falen of laatste redmiddel. Ik probeer wel eerst het regulier uit te geven, maar het is erg moeilijk om daar als nieuweling zonder referenties binnen te komen. Zeker als je weet dat er stapels ongevraagde manuscripten worden toegezonden.

Ik geef mijn eerste twee kinderboeken dus met trots uit in eigen beheer; want dan heb ik na hard werken twee mooie boekjes in handen die ik in eigen kring kan verspreiden, misschien ook daarbuiten, en wellicht is het een opstapje voor uitgave van dezelfde boeken bij een échte uitgever.

Ik sluit niets uit, en blijf gewoon doorschrijven :D !

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind eigen beheer ook een redmiddel, een boei bij het verzuipen. Ik denk, eerlijk gezegd, dat ik liever zou verzuipen dan eigen beheer gaan. Al is het geen schande, natuurlijk. Tom Lanoye, om aan wat namedropping te doen, begon ook in eigen beheer.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ceridwen wrote:
Waarom vindt je het een laatste redmiddel Fré?

Omdat het geweigerd wordt door een gevestigde waarde, en dat twee dingen kan betekenen.

Of het is te slecht voor publicatie
Of het is te vooruitstrevend, te nieuw voor deze tijd.

In het ene geval is het een "ik wil dat mijn kind geboren wordt, ook al is het mismaakt en overleeft het misschien maar een jaar" een tevergeefse moeite dus. Een investering die mooi is omdat het iets van jezelf is, maar wat je weer maar op de feiten drukt van de kwaliteit.

In het andere geval is het een mooie zaak, maar ook een risicovol iets. En waarom breng je iets in eigen beheer uit? Omdat je sowieso gelezen wil worden, wat met een "out of time"-boek niet zo gauw voorvalt.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zijn nog zoveel meer redenen voor een weigering. Het kan ook betekenen dat de uitgeverij er geen geld cq commercieel perspectief in ziet. Ik noem maar wat.

Voor eigen beheer zijn ook meer redenen; eigen beheer uitgeven kan bijvoorbeeld een mooie afsluiting zijn van een hobby project. Het is leuker om werk van drie jaren in een boekje te hebben dan in een al dan niet virtuele map. Schilderijen lijst je ook in, toch? Het kan ook zijn dat je zo sterk in je eigen werk gelooft dat je het avontuur aankan. En verkopen is altijd kicken als het lukt (en vooral leuk als er niemand achter je broek zit).

En natuurlijk kan het ook verhipte slecht boek zijn, nou, dan geen mond tot mond reclame. Jammer. Kijk, natuurlijk wil ik ook wel bevestiging van de gevestigde orde, maar dan moet ik ook naar hun pijpen dansen. Enig idee hoe graag Baantjer wel eens iets anders zou willen schrijven? Of wat Max Veltuijs allemaal wilde maken, naast zijn Kikkerverhalen? Maar ze mochten niet. Alle tijd ging in de commercieel succesvolle stukken zitten. Als ik bedenk hoe gevarieerd mijn schrijfmap eruit ziet weet ik nu al dat ze nooit alles wat ik mooi vind zullen accepteren.

Even off topic ... je zegt wel enge dingen over een kind wat maar een jaar leeft en dus niet de moeite waard is. Nooit zwanger geweest, vermoed ik?

(edit: sollie vol de spelvoaten. Heb al drie dagen hoofdpijn).

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry geen tijd om alle antw op dit leuke onderw te lezen, dus misschien zeg ik wat al gezegd is.

Bij deze. LAATSTE REDMIDDEL? Welnee hoe kom je erbij. Bij mij was het mijn Eerste gouden greep! Ik heb een vriend die zeker al 20 jaar probeert met zijn schrijfsels aan de bak te komen. Het lukt hem niet. Daar had ik zulke negatieve verhalen over leuren met je manuscr gehoord dat ik er niet eens over peinsde het te doen, naar regulier uitg gaan bedoel ik.

Dus gelukkig bij een hele fijne eigen beheer uitgekomen. Daar kun je kiezen hoe je het hebben wilt. Doen zij de opmaak, doe jij het? Doen zij de kaft, doe jij het? Etc. Je stelt zelf samen hoe je het hebben wilt. En ik heb het helemaal zelf gedaan. kaft heeft een vriendin ontworpen. En ik heb met behulp van een boek wat deze eigen beheer uitgever uitgeeft, en een cd die je erbij krijgt het boek opgemaakt. Ja veel werk, maar ook een heel leuk en leerzaam proces om te doen. hoef je geen grafische opl voor te hebben hoor. Lukt best. Boek wat nu in de leesc zit is zo vormgegeven. Ik geloof niet dat er iemand vind dat het kneuterig is of zo. het is niet van echt te onderscheiden.

Via deze eigen beh waar ik over praat (zie mijn boekpresentatie) kun je het ook laten verkopen. Ook kun je een streepjescode voor centr boekhuis bij haar aanvragen. Dat bij cb kost toch geen geld?

En verder moet je zelf hard werken aan je publiciteit. heel hard werken. Heel heel heel hard werken. Zie ook mijn boekpres van heden ten dage. Ik denk dat ik met mijn boek in eig beheer tot 500 st had kunnen verkopen. Heb er 314 laten drukken en ook allemaal verkocht. Ik wilde graag een heel groot publ gaan bereiken en dat is het enige waarom ik overigens in heel prettig overleg en contact naar een regU ben overgestapt. Zeker goede stap geweest als je nu de publ. ziet.

Dus eigen beheer DOEN!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
En ik heb met behulp van een boek wat deze eigen beheer uitgever uitgeeft, en een cd die je erbij krijgt het boek opgemaakt. Ja veel werk, maar ook een heel leuk en leerzaam proces om te doen. hoef je geen grafische opl voor te hebben hoor. Lukt best.

Met alle respect voor iedereen die in eigen beheer uitgeeft maar dat jullie geen verschil zien met een boek dat professioneel grafisch is opgemaakt, wil niet zeggen dat er geen verschil is en dat de grafici die verschillen niet zien. Integendeel.
Hetzelfde met drukken en printen.
Met binden en lijmen.
Met papierkwaliteit.
De hobbyist ziet het verschil niet maar de professioneel wel.

Buitendien neemt het 'eigenbeheerwerk' veel werkgelegenheid onder grafici weg (net als het zelf opmaken van geboorte- en visitekaartjes en brochures). Niemand ziet het verschil? O jazeker wel!

Ik zeg niet dat je niet in eigen beheer moet uitgeven maar dit is ook een punt dat aandacht verdient. We moeten niet net doen of we zelf grafici zijn; er zijn volledige opleidingen voor alle facetten die komen kijken bij het vervaardigen van drukwerk: het binden, het zetten, het opmaken, het drukken.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Een ander punt in deze discussie vind ik: het uitgeven in eigen beheer kan heel functioneel zijn. Het is afhankelijk van je doelstelling en je publiek.
Ik heb ooit eens één boekje samengesteld als verjaardagscadeau met eigen tekst en schilderingen; bij een drukker gelijmd, gebonden, gesneden en voorzien van harde kaft.
De persoon voor wie het was, heeft het al zo'n twintig jaar in zijn kast staan. Het is leuk om er af en toe naar en in te kijken. Maar omdat het zo persoonlijk was, is het niet geschikt voor groter publiek dan één persoon.
O, zo heb ik dat trouwens nog eens gedaan. Het is inderdaad leuk om te doen en een origineel cadeau maar om dat nu commercieel te maken? Hoe? Is er behoefte aan? Of ligt de behoefte voornamelijk bij de schrijver?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben het helemaal met Roos eens :)

Een boekje met een cd, dan zit je dus bij Boekenbent. Ik ook!

En dankzij mijn publicaties bij Boekenbent, heb ik een gesprek gehad bij een uitgeverij die me een kans wilde geven. Een kans die ik anders niet had gekregen.
Ik ben nu druk bezig om een mooi werkje bij ze aan te leveren en ik weet dat ze in me geloven.