Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat schrijf jij?

Het onderwerp is vrij duidelijk. Ik ben nieuwsgierig naar wat iedereen hier zoal schrijft. Fantasy? Thrillers? Yong adult? Kinderverhalen? Etc, etc. Daarom heb ik dit maar gestart en ik verheug me op hopelijk relaties die zullen komen. Vertel me bijvoorbeeld waarover je schrijft, waarom, hoe lang, wie je inspiratie is, alles wat je kunt benoemen. Zelf heb ik een stuk(je) geschreven waarin ik zelf iets vertel, maar ik hoop vooral te horen over wat anderen schrijven. *achem* Ik schrijf eigenlijk alleen fantasy en dat doe ik eigenlijk al sinds ik kan lezen en schrijven. Ik ben zelf gaan schrijven toen ik het eerste deel van The Lord of the Rings las. Ik heb me laten inspireren door Tolkien, vooral door de wereld die hij had opgebouwd. En dat ben ik ook gaan doen. Door de jaren heen is deze wereld veranderd van zwevende eilanden, naar een zwevende toren naar uiteindelijk een planeet. En ik kan zeggen dat er in deze wereld te veel tijd en inspanning zit. Ik ben net zo ver gegaan als Middle-Earth, mijn fantasywereld, Luril geheten, heeft een geschiedenis, kaart, etc, etc. En omdat het een geschiedenis heeft, heb ik eigenlijk altijd wel stof om over te schrijven. Mijn verhaal bevat zeker weten elementen van Tolkien maar ook van GRRM, die pas later een inspiratie voor mij werd. Zelf ben ik nu bezig met 'Het Zwartspel', wat het verhaal vertelt over het Vijfde Millennium, waarbij het een strijd om macht is, maar vooral om in leven te blijven.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Kahlyn #14 Dank voor je antwoord, je hebt me wel aan het denken gezet. Ik kwam bij de oude Grieken en hun goden terecht: Zeus was toch ook maar een engerd (Gustav Schwab – Griekse mythen en sagen). De mens was destijds klaar met zorgen voor het dagelijks leven. De psyche kwam om de hoek kijken en het fantaseren kwam opgang, zo ontstonden er verhalen. Het is moeilijk ze een halt toe te roepen, dat hoeft ook niet, maar wat doe je met bloedige oorlogen die daaruit ontstaan? Dat is nou net waar het omdraait. We gaan fantaseren om een manier te vinden, om die oorlogen te stoppen. Uiteindelijk moet de vrede toch uit de mens zelf komen. Einde van mijn denkrelaas. Ik ga mijn aandacht maar eens op Tolkien richten… @ Aaron.J Antwoord op je reactie #22 Wat heb jij aangericht met je topic zeg. Prachtig… Ik dacht dat er in de fantasiewereld geen werkelijkheid is, alleen maar fantasie; het is niet echt. Ik weet niet hoe ik met fantasieverhalen moet omgaan. Ik ben er wel over gaan nadenken en het gekke is, dat ik me toen realiseerde dat ik wel degelijk zelf met fantasie in oefenstukjes ben bezig geweest…

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt voor mij alleen maar goeds aangericht, Aaron. Ik ben nog meer gaan lezen en schrijven... Ik ben nog meer gaan denken, luisteren en opzoeken. Ik kwam zelfs bij de oude Grieken terecht. Komt er trouwens muziek voor in fantasy verhalen en sciencefiction? Dan zeker wel ver-afstaande muziek. Over horror gesproken. Ik ben aan het snoeien gegaan in de tuin; resultaat een gedrocht van een forsythia. :D

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat betreft muziek in Fantasy zou een bard, een minstreel of een troubadour passend zijn, lijkt me. De bekendste SF-band is nog altijd 'Figrin D'an and the Modal Nodes'.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Komt er trouwens muziek voor in fantasy verhalen en sciencefiction? Dan zeker wel ver-afstaande muziek.
Voor fantasy-achtige muziek raad ik deze linkjes aan, gebruik ik zelf ook voor inspiratie: https://www.youtube.com/playlist?list=PL29A5790D2… En anders deze: https://www.youtube.com/channel/UCZg2-TZBGrwRbuet… (BrunuhVille) https://www.youtube.com/channel/UC3swwxiALG5c0Tvo… (Two Steps from Hell*) * is eigenlijk meer een combinatie tussen moderne muziek en fantasy-achtig

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wel verbaasd over het hoge gehalte aan fantasyschrijvers in dit topic. Zelf hoor ik daar ook bij, maar zo lang ik schrijf (nu een jaar of tien) heb ik er altijd naar gestreefd om ook af en toe in andere genres te schrijven. Enkel en alleen fantasy vind ik veel te eenzijdig. Mijn 'nietfantasyverhalen' zitten meestal in de historische richting, maar er zijn ook een stuk of vijf 'gewone verhalen' bij. Gewone verhalen? Rare term, maar hoe moet ik dat anders uitdrukken? Het YA-boek dat ik nu bijna afgerond heb en ergens deze zomer naar een uitgever gaat, is ook geen fantasy, maar een prehistorisch verhaal, net als mijn Vlaams Filmpje (voor 10-12 jaar) dat eind 2010 uitkwam.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aaron.J , Dankjewel voor deze links. Die muziek is voor mij verrassend. Ik kan me voorstellen dat dit inspirerend werkt. Succes en vooral veel plezier met schrijven. .

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welke muziek je inspireert tijdens het schrijven (als je het al prettig vindt om met muziek te schrijven) is wel heel iets anders dan de beginvraag, lijkt me zo. Ik vind het meer iets voor een afzonderlijk topic, maar die hebben we hier de afgelopen jaren al een paar gezien. Van mij hoeft de zoveelste discussie daarover niet zo nodig, want hier en ook op andere fora heb ik in het verleden gezien dat zoiets al snel uit de hand loopt. Iedereen gaat zijn persoonlijke muziekvoorkeur promoten, vaak met links naar youtube of zo. Tja, en weinig dingen zijn zo persoonlijk als je favoriete muziek. Niet dat ik het oninteressant vind. Ik hoor zelf ook bij de mensen die vrijwel altijd met muziek op de achtergrond schrijven.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb trouwens een topic aangemaakt voor alle fantasyschrijvers hier die graag hun wereld willen delen. Dan kunnen we het op dit topic houden op wat iedereen zoal schrijft :p (en ik zie dat er bijna 100 reacties zijn :D )

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vertel me bijvoorbeeld waarover je schrijft, waarom, hoe lang, wie je inspiratie is, alles wat je kunt benoemen.
Over mijzelf. Mijn familie dwingt mij. Sinds 1961. Mijn vader.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik schrijf vooral onzin. Soms komt er een serieus verhaal uit mijn pen. Mijn inspiratie ligt op elke hoek in de straat of gewoon in de kamer. Een schaar kan me al behoorlijk inspireren. Een mes nog meer.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee Tja, dat heb ik nu ook wel eens. Ik heb eens een foto gemaakt van een oude vervallen en weer duidelijk opgelapte oude schuur. Daar kan ik een verhaal van maken dacht ik, maar... het wil maar niet. Een schilderij van allemaal oude dameshoedjes, geschilderd door Jopie Huisman. Wat zal er wel niet allemaal omgegaan zijn in de hersenen die die hoedjes gedekt hebben, dacht ik. Zo zijn er legio voorbeelden, maar... laat je niet verontrusten, denk ik dan. Eens zal het gebeuren en dan...

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over mijzelf.
Valt er dan zoveel over jou te schrijven, Yrret?
Oneindig verleden en een onbescheiden toekomst.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey allemaal, Ik ben vooral bezig met het schrijven van kinderboeken. En daarin probeer ik veel geschiedenis te verwerken. Ook hou ik van sci-fi en fantasy. Af en toe schrijf ik korte verhalen over het dagelijks leven maar dan met een vleugje humor. .

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Volgens mij ben ik de enige hier die geen fantasy schrijft. Ik schrijf vooral autobiografisch met een vleugje fictie er in verwerkt. Op dit moment ben ik bezig met een literair misdaadroman.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij ben ik de enige hier die geen fantasy schrijft.
Volgens mij niet. Mogelijk ben jij de enige die weet wat zij/hij schrijft. Dat te denken vergt een fractie fantasie mijnerzijds, maar toch.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf bij voorkeur korte tragische verhalen waarin vaak niets is wat het lijkt. De verhalen zijn in wetenschappelijke zin wel realistisch alleen door mijn wollige schrijfwijze niet voor de hand liggend. Deze overdreven wijze van schrijven heeft als doel de lezer erop te blijven wijzen dat er sprake is van een metafoor. Mijn centrale thema is de tragische ondergang van de menselijke ziel. Die in een wereld van opportunisme en ambitie verdrinkt in het blinde geweld van de technologie en het westers kapitalisme. Als een moderne Oedipus, proberen de personages oprecht het grootste kwaad af te zweren maar bewerkstelligen het juist door hun geloof in zelf handelen en eigen inzicht.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bezig aan een roman, deze is lichtjes gebaseerd op wat ik zelf heb meegemaakt toen ik in een derdewereldland woonde onder de vleugels van een zwaar narcistisch familielid. Een familielid van vaderskant, van een vader die ik zelf nooit heb gekend. Er zitten dus meerdere grote thema's in: wie was mijn vader, lijk ik op hem?; een reisverhaal in een land dat totaal anders is dan de onze; maatschappijkritiek zowel naar onze westerse dubbele moraal, als naar de lokale problematiek; liefdesperikelen tussen verschillende culturen en geloven. Het wordt nog een klus om ooit één belangrijkste rubriek te kiezen, maar dat is een zorg voor later.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zelf nu bezig met... ja, hoe noem ik het. Het zijn voornamelijk Fantasypersonages, maar het speelt zich af in de wereld van nu. Ik heb ook een idee voor ook een fantasywereld etc. etc. Hopelijk heb ik je vraag (op pagina 1) nu beantwoord. Veel succes allemaal! Young Adult

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf momenteel uitsluitend fantasy, maar heb ook ideeën voor verhalen in andere genres waar ik ooit iets mee zou willen doen. Al van kinds af aan houd ik er een diepgaande fascinatie voor mythologie op na, en het is die fascinatie waaruit mijn voorliefde voor het fantasygenre is voortgekomen. De mythologie van mijn fictieve werelden speelt dan ook een grote rol in de verhalen die ik schrijf. Het verhaal waar ik momenteel aan werk speelt zich af in een stabiele, geweldloze beschaving die is opgebouwd uit de puinhopen van een door droogte en oorlog geteisterd land. Mannen - die verantwoordelijk worden gehouden voor de verwoestingen van weleer - zijn in deze samenleving ondergeschikt aan vrouwen. Zij vormen de laagste kaste en zijn het bezit van vrouwen van de begiftigde hoogste kaste, die al tweehonderd jaar lang hun emoties-onderdrukkende krachten inzetten om hen in het gareel te houden. Maar dan dreigen invallen van barbaarse stammen een einde te maken aan de angstig bewaarde vrede...